Ny Surround AV receivers post covid

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Hej, er vanskelig å finne tilgjengelige AV receivers, er heldigvis fikset 4k/8k oppdateringer nå endelig hører jeg på de fleste.

Tror det for meg står mellom Yamaha og Denon.

Men alt har blitt så dyrt nå i postcovid og krigstid med inflasjons spøkelser.

Jeg har Yamaha rxv1900 nå, funker fortsatt, men må splitte hdmi og kjøre Optisk toslink fra 4kTv til amp. Har også Xtz A2-300 effekt til frontene og stereo 2.1. og 5.1 på film og konsert.

Jeg skal skaffe 7.1 også, som nevnt i en annen tråd, men vet ikke enda om jeg skal ha 7.1 eller 5.1.2 Atmos. Spennende.

1900 fikk jeg kjempekul pris på fra Solberg hifi i Sarpsborg som er nedlagt nå. Tror jeg gav 6500 ny, Elkjøp kostet den samme tid over 9000.

Jeg får nok ikke råd til Yamaha Avantage som jeg har mest lyst på, svimlende over 18000 sek nå for A4A. Eller tilsvarende Denon i 3800 serie som har pre out.

Yamaha Rxv 6A går for over 8000 og det er oppnåelig om kona aksepterer utgiften på Klarna.

Har noen testet denne? Noen meninger?

Sist redigert:
16 Mar 2012
930
1.017
93
Hvis du har mulighet er jo yamaha A2A antagelig en fin reciver som mest sannsynlig låter bedre enn rxv 6a og antagelig har flere muligheter blant annet i yapo som gir større muligheter for å få til lyden. Er den manuelle muligheten i yapo som er fantastisk syntes jeg. Uansett er jeg helt enig i at elektronikk har blitt dyrt nå

• Like
Reactions: americanFord

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Hvis du har mulighet er jo yamaha A2A antagelig en fin reciver som mest sannsynlig låter bedre enn rxv 6a og antagelig har flere muligheter blant annet i yapo som gir større muligheter for å få til lyden. Er den manuelle muligheten i yapo som er fantastisk syntes jeg. Uansett er jeg helt enig i at elektronikk har blitt dyrt nå

Takk den hadde gått under radaren, et godt alternativ som ikke koster all verden om den här bedre kvalitet.

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83

Har sjekket litt, A2A virker mer som en RXV, helt lik RXV-6A inni, er bilder på nett.
Er egentlig A4A som er en ekte Aventage inni og Dac og tilkoblinger.

Veldig forvirrende med Aventage merkingen. Det gamle systemet med 3 og 4 siffer var enklere å mer korrekt.

Sist redigert:
16 Mar 2012
930
1.017
93
Har sjekket litt, A2A virker mer som en malt gris, helt lik RXV-6A inni, er bilder på nett.
Er egentlig A4A som er en ekte Aventage inni og Dac og tilkoblinger.

Veldig forvirrende med Aventage merkingen. Det gamle systemet med 3 og 4 siffer var enklere å mer korrekt.
Sier du det ja. Tipper uansett det er bedre software og eventuelte komponenter. Ellers er det jo svindel😅

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Sier du det ja. Tipper uansett det er bedre software og eventuelte komponenter. Ellers er det jo svindel😅
Er bare 2k forskjell i Norge da, i Sverige derimot… så er A4A mye dyrere. 17-18k pluss og i Norge ligger den på 14k.

Er så redd for å nedgradere fra rxv1900 den har jo omtrent 140watt pr høytaler og er veldig bra som pre. A4A har cun 110watt men ser ut som er ca samme gode byggekvalitet.

Er mest pga nye hdmi standard jeg vil ha ny, men er jo morsomst å oppgradere litt da..

16 Mar 2012
930
1.017
93
Er bare 2k forskjell i Norge da, i Sverige derimot… så er A4A mye dyrere. 17-18k pluss og i Norge ligger den på 14k.

Er så redd for å nedgradere fra rxv1900 den har jo omtrent 140watt pr høytaler og er veldig bra som pre. A4A har cun 110watt men ser ut som er ca samme gode byggekvalitet.

Er mest pga nye hdmi standard jeg vil ha ny, men er jo morsomst å oppgradere litt da..
Har du sjekket at watten er målt med samme forvrengning. Ikke sikkert det har så mye å si i praksis heller når watt i reciver ofte er gitt med 1 til 2 kanaler i drift osv. Mange faktorer, men skjønner jo du er redd for å nedgradere. 😊

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Nja er ikke helt bra på matte, har mer enn nok med å regne på skatten.. :)

Men her er oppgitte specs.

Vedlegg

• IMG_0056.png
    IMG_0056.png
    627,8 KB · Sett: 23
  • IMG_0057.png
    IMG_0057.png
    350,8 KB · Sett: 24
  • IMG_0058.png
    IMG_0058.png
    327,2 KB · Sett: 24

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Her fant jeg en kube måling i et blad for Rx-A4A, lånet fra hemmabio bladet.

IMG_0059.png

23 Okt 2005
1.079
117
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Vanskelig de der med oppgitt effekt på forsterkere, etikk selger dårlig så høye tall er å foretrekke for å selge. Selv har jeg en rxa1080 som er oppgitt til å levere alt fra 100 til 165w, samtidig har jeg en ATI på 50 kilo oppgitt til å levere "bare" 180w.
Min mening her er at oppgitt effekt fra produsent er ganske ubetydelig i praksis

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Vanskelig de der med oppgitt effekt på forsterkere, etikk selger dårlig så høye tall er å foretrekke for å selge. Selv har jeg en rxa1080 som er oppgitt til å levere alt fra 100 til 165w, samtidig har jeg en ATI på 50 kilo oppgitt til å levere "bare" 180w.
Min mening her er at oppgitt effekt fra produsent er ganske ubetydelig i praksis
Joda, jeg er enig. Det kommer an på hvordan de har målt og informasjon. Men en kubemeting i et blad gir jo en bedre pekepinn iallefall på den A4A.

Er vanskelig å måle AvR for ofte har de funksjoner som struper kreftene litt når alt makser, som feks i en test tone måling av alle kanaler samtidig, som jeg regner med at bladet brukte som metode ....

De er laget for å lage lyd på film og konserter og det er jo ikke konstant samme kontinuerlig trukket watt i alle høyttalerne ikke på konserter engang.

Jeg har veldig lyst på den A4A, får spare litt og se hva jeg velger. Tror det blir Yamaha igjen.

23 Okt 2005
1.079
117
63
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Joda, jeg er enig. Det kommer an på hvordan de har målt og informasjon. Men en kubemeting i et blad gir jo en bedre pekepinn iallefall på den A4A.

Er vanskelig å måle AvR for ofte har de funksjoner som struper kreftene litt når alt makser, som feks i en test tone måling av alle kanaler samtidig, som jeg regner med at bladet brukte som metode ....

De er laget for å lage lyd på film og konserter og det er jo ikke konstant samme kontinuerlig trukket watt i alle høyttalerne ikke på konserter engang.

Jeg har veldig lyst på den A4A, får spare litt og se hva jeg velger. Tror det blir Yamaha igjen.

Jeg er og veldig fornøyd med yamaha så støtter den!
I de daglige er jeg veldig fornøyd med å bruke appen til yamaha på telefon som kontroll 😉

• Like
Reactions: Danke
16 Mar 2012
930
1.017
93
RX-v6a og a2a ser i hvertfall ut som har samme effekt delen på papiret, så spørs om det ikke bare er bedre software i den. Eller er jeg veldig enig med vegardfx og innbiller meg faktisk også at produsentene har blitt litt mere ærlige på effekt selv om det nok er et stykke igjen. På papiret er det mere effekt i den du har nå, men hvor reelt det er jo usikkert. Nyere produkter låter jo ofte bedre også.😊

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
RX-v6a og a2a ser i hvertfall ut som har samme effekt delen på papiret, så spørs om det ikke bare er bedre software i den. Eller er jeg veldig enig med vegardfx og innbiller meg faktisk også at produsentene har blitt litt mere ærlige på effekt selv om det nok er et stykke igjen. På papiret er det mere effekt i den du har nå, men hvor reelt det er jo usikkert. Nyere produkter låter jo ofte bedre også.😊
Har mest lyst på A4A er bare det at den er så dyr i Sverige, får spare litt og vente på et salg..

A4A er bygget endel bedre og er mer en Avantage, så de gjorde visa vis med forrige modellene også.

Jeg har endel utstyr, så greit med ekstra innganger også…

Får se hva jeg velger..

Sist redigert:
  • Like
Reactions: chrisand25

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Mulig jeg kjøper A2A i mellomtiden, kan vel få ca 7000kr for den i mint om noen måneder, og så oppgradere til A4A med mellomlegg osv.

Den koster mellom 10 og 11k her i Sveariket.
Trenger Hdmi 2.1 er lei av å kjøre doble Hdmi fra spillere og optisk fra tv.

Har tenkt til å kjøre Xtz rundt hele (Høyttalere,) Spirit stativhøytalere og Center, den mindre som uansett er endel større enn den jeg har nå.

Og Dali Fazon som Surround eller Atmos.

Først blir det Dali Fazon.

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Jeg fikk et tips på forum om hvordan koble både en stereo eller pre med HT main in kontakt til Hjemmekino pre out og samtidig beholde Sub på både Stereo og hjemmekinos utgang slik at du beholder romkorreksjon.

Du bruker en rca Switch og kobler sub kablene inn i denne. Og to ut til sub, på Sub fra hjemmekino kan du bruke en ysplitt in i Switch dersom du kun har en sub.

Sist redigert:

Oekern

0
5 Jun 2007
500
160
43
33
Jeg er også i tanken om å oppgradere reciver og ser akkurat det samme som deg. Nytt alternativ har lavere oppgitt watt..
140 på den jeg har mot 125 på ny. Denon begge 2, men med 8-9 års mellomrom.
Jeg har konkludert og funnet meg tilfreds med det Chrisand25 sier; Ny teknologi og software vil nok uansett låte bedre en gammel og gi et løft i lyden, til tross for lavere watt.
Nå kjenner jeg ikke til disse Yamaha reciverene, men i mitt tilfelle går jeg i såfall fra 24-bit til 32bit. Tror bare der det vil være en tydelig oppgradering.

AVshop har grei pris på gode 2.1 HDMI kabler fra Dreamscreen :)

• Like
Reactions: Danke

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Jeg er også i tanken om å oppgradere reciver og ser akkurat det samme som deg. Nytt alternativ har lavere oppgitt watt..
140 på den jeg har mot 125 på ny. Denon begge 2, men med 8-9 års mellomrom.
Jeg har konkludert og funnet meg tilfreds med det Chrisand25 sier; Ny teknologi og software vil nok uansett låte bedre en gammel og gi et løft i lyden, til tross for lavere watt.
Nå kjenner jeg ikke til disse Yamaha reciverene, men i mitt tilfelle går jeg i såfall fra 24-bit til 32bit. Tror bare der det vil være en tydelig oppgradering.

AVshop har grei pris på gode 2.1 HDMI kabler fra Dreamscreen :)
Det er vel det at de bygger de bedre nå, (kvalitet) også at de har mange fler funksjoner.

• Like
Reactions: Oekern
23 Nov 2007
1.674
43
48
Hva endte dere opp med?

Jeg driver så vidt å tenker litt på det samme temaet fremover.
Egentlig har jeg vel kommet til et punkt at jeg kommer til å ha effektforsterkere til å drive alle kanaler, så jeg egentlig trenger bare en prosessor, men det lille jeg har søkt så er rene prosessorer uten effekttrinn så high-end at de blir dyrere enn receivere, har jeg surfa meg helt bort eller stemmer dette?

Jeg har pr i dag Yamaha A-3070 og liker forsåvidt lyden av Yamaha, men har aldri prøvd noe annet heller da, kanskje jeg burde det?