Ny reciever med HDR10+

TBJ

0
29 Okt 2008
681
0
0
Har nettopp kjøpt meg ny TV (Samsung 75'' QLED QE75Q9FNAT) og ser at jeg må bytte ut min gamle Yamaha RX-V2065 reviecer for å få 4K og HDR.

Ser at TVen støtter HDR10+, så da bør jeg ha en reciever som støtter det.
Har veldig sansen for Yamaha, så jeg har sett litt på Yamaha RX V781, men jeg klarer bare ikke å lese meg til om den støtter HDR10+.
Ser at det har kommet en firmware oppgradering som gir den støtte for Dolby Vision, men deg hjelper meg lite siden TVen ikke støtter det.

Har ikke lyst å kjøpe en "for gammel" reciever som ikke støtter det min nye TV gjør.

Har noen tips om reciever som støtter HDR10+? (helst under 10 000 og ... helst Yamaha)

Mooze

0
27 Jun 2007
983
5
18
Har nettopp kjøpt meg ny TV (Samsung 75'' QLED QE75Q9FNAT) og ser at jeg må bytte ut min gamle Yamaha RX-V2065 reviecer for å få 4K og HDR.Ser at TVen støtter HDR10+, så da bør jeg ha en reciever som støtter det.Har veldig sansen for Yamaha, så jeg har sett litt på Yamaha RX V781, men jeg klarer bare ikke å lese meg til om den støtter HDR10+.Ser at det har kommet en firmware oppgradering som gir den støtte for Dolby Vision, men deg hjelper meg lite siden TVen ikke støtter det.Har ikke lyst å kjøpe en "for gammel" reciever som ikke støtter det min nye TV gjør.Har noen tips om reciever som støtter HDR10+? (helst under 10 000 og ... helst Yamaha)
Din receiver støtter svjv ikke 4K i det hele tatt. Uansett setter du bare video i throughput og signalet fra din 4K-kilde sendes rett til TV'en etter at lyd er plukket ut. Receivere tror jeg ikke har noe forhold til HDR som sådan. Jeg har samme TV og koblet bare de "beste" 4K-kildene rett til one-connect boksen og lyden sendes via ARC til receiver. (Har ikke ATMOS setup og jeg greier meg bra med Dolby 5.1)Mao. egentlig ikke noen grunn til å kjøpe ny receiver.

TBJ

0
29 Okt 2008
681
0
0
Jeg bruker Nvidia Shiled som kilde og der har jeg mulighet for HDR. Den støtter Dolby Vision, men har ikke funnet noe om den støtter HDR10+ enda.
Selv om man pr. dags dato muligens ikke får noe med HDR10+, vil jeg når jeg først kjøper, ha utstyr som støtter det og ikke måtte kjøpe ny reviecer om kort tid igjen.

TV-en registrerer både 4K og HDR fra Shield hvis jeg kobler den direkte til one-connect boksen, men da får jeg ikke lyd :-(
(med lyd, mener jeg Dolby TrueHD eller dts-HD Master Audio).

Min gamle Yamaha RX-V2065 støtter ikke ARC. Testet med optisk fra one-connect og tilbake til revieveren, men får kun Dolby Digital (testet både PCM og Dolby Digital, under Expert Settings).
Vet ikke om det hadde hjulpet med ARC, da det muligens er one-connect boksen som er begrensningen her - Kanskje andre vet svaret her :confused:)

Uansett setter du bare video i throughput og signalet fra din 4K-kilde sendes rett til TV'en etter at lyd er plukket ut.
Har vært inni oppsettet til min Yamaha RX-V2065 (Setup -> Function Setup -> HDMI -> Resolution: Through).
Da ble det sort fra Shield (som var satt til 4K), men pussig nok kan jeg fremdeles få opp OSD fra revieveren. Trodde man ikke kunne få opp noe fra revieveren når man satt den til through.

Nei.. Jeg er like langt. Bare mer frustrert :p
Får ringe Yamaha på mandag for å forhøre meg om enten Yamaha RX V781 støtter HDR10+ eller om de nyeste modellene gjør det.
Finner lite informasjon på sidene til Yamaha som tyder på det :(

27 Aug 2009
6.290
30
48
Samme hva slags boks du bruker, så er det kun Blu-ray som kan gi deg HD lyd.
Lyden fra TV via ARC og optisk vil være den samme.
Og ettersom HDR 10+ ikke er noen sak foreløpig, så får vi se etter nyttår, hvilke nye receivere som støtter dette. Du kommer langt med Netflix og andre filmer som sendes i HDR. Det er dessverre ingen boks/TV osv. som støtter alle formater....
Evt. Panasonic UB 820....Blu-ray 4K spiller

Sent from my iPad using New Forum mobile app

TBJ

0
29 Okt 2008
681
0
0
Samme hva slags boks du bruker, så er det kun Blu-ray som kan gi deg HD lyd.
Det må du forklare litt nærmere.
nVidia Shiled støtter til og med Atoms. Displayet på recieveren min bekrefter Dolby TrueHD (den støtter ikke Atmos).

Ser ut som jeg går for Yamaha RX V781 og heller se an hvordan dette utvikler seg.

27 Aug 2009
6.290
30
48
Det må du forklare litt nærmere.
nVidia Shiled støtter til og med Atoms. Displayet på recieveren min bekrefter Dolby TrueHD (den støtter ikke Atmos).

Ser ut som jeg går for Yamaha RX V781 og heller se an hvordan dette utvikler seg.

Dolby Atmos finnes i to utgaver. Som Dolby True HD på Blu-ray.
Som Dolby Digital + i div. strømmetjenester.
Ingen strømmetjenester har mer en Dolby Digital eller Dolby Digital+
som er langt fra HD lyd. Men DD og DD+ kan gi Dolby Atmos.

TBJ

0
29 Okt 2008
681
0
0
Hva mener du da Shield med Kodi gir meg?
(som gjør at displayet på min recieveren sier Dolby TrueHD, på filmer som har Dolby TrueHD lydspor)
Samme med Plex på Shield. Er ikke det
Dolby TrueHD, sier du?

Bedda

0
17 Jan 2004
910
0
16
46
Hei.

Har 2 stk rx-v781 og kjempefornøyd. HDR og Dolby Vision e 0 problem. HDR+ vet jeg ikke da jeg ikke har noe med HDR+. Det er også rimeligste receiver på markedet med preout på alle kanaler

27 Aug 2009
6.290
30
48
Hei.

Har 2 stk rx-v781 og kjempefornøyd. HDR og Dolby Vision e 0 problem. HDR+ vet jeg ikke da jeg ikke har noe med HDR+. Det er også rimeligste receiver på markedet med preout på alle kanaler

Ja, da får du jo HD lyd...tror du må lete lenge etter HDR 10+
klipp....det er jo foreløpig HDR og Dolby Vision som finnes både på disc og Netflix.

DTS HD lyd har jo vært standard lyd på de fleste Blu-Ray de siste årene. Så kom Dolby mrd Atmos og DTS med DTS:X.
https://www.facebook.com/286633731499575/posts/1089099034586370/

https://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1543913516

Sist redigert:

Saarg

0
3 Apr 2007
727
59
28
Hva mener du da Shield med Kodi gir meg?
(som gjør at displayet på min recieveren sier Dolby TrueHD, på filmer som har Dolby TrueHD lydspor)
Samme med Plex på Shield. Er ikke det
Dolby TrueHD, sier du?

Du skal få atmos med bitstreaming på Shield'en hvis du bruker kodi.

Danke

0
4 Aug 2007
12.505
264
83
Jeg ville ikke byttet receiver, jeg ville istedenfor kjøpt en blurayspiller med doble HDMI. Det er ganske vanlig idag selv på rimelige spillere fra Sony og Panasonic... En rekke andre spillere har det også. Det er en trend.

27 Aug 2009
6.290
30
48
Jo. Vanlig Dolby Digital/+. Fra en Blu-ray spiller osv. vil man få HD lyd-DTS HD og Dolby True HD via receiver som alltid vil være den beste boksen til å dekode og gjengi lyd.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

ask4me2

0
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.902
30
48
Blir det ikke god lyd ved å kjøre bilde i tvn, også lyd ut optisk til reciever??

Kommer nok litt an på hva man mener med god lyd.....

Man får som regel pga kopi beskyttelse ikke HD lyd-sporene ut via optisk eller spdif. Da trengs HDMI og utstyr som støtter overføring og behandling av disse.

Synes den mest fleksible måten sånn som de utvikler 4K HDR standardene på i øyeblikket for å få best lyd og bilde med HDR BT2020 støtte osv, er å ha en nyest mulig spiller spiller med 2 HDMI utganger, og bruke separat Audio og Video via disse.

Har sett at selv om man velger en passiv gjennomgang av bildet på nye receivere som er oppgitt til å støtte nye formater, kan det være vanskelig å få den beste overføringen av bilde på den måten. Har derfor konsekvent valgt å kjøre bildet direkte uten å være i gjennom receiver, og kun kjøre lyden til receiver via den dedikerte Audio HDMI utgangen.

Etter hvert når HDR+ og utvikling av standardene er mer innkjørte enn de er for øyeblikket, vil det nok være lettere å få utstyr som kun trenger en "HDMI" kobling igjen, og det blir lettere å få full utnyttelse av de beste 4K UHD platene man som forbruker får filmer på i dag.

27 Aug 2009
6.290
30
48
Kommer nok litt an på hva man mener med god lyd.....

Man får som regel pga kopi beskyttelse ikke HD lyd-sporene ut via optisk eller spdif. Da trengs HDMI og utstyr som støtter overføring og behandling av disse.

Synes den mest fleksible måten sånn som de utvikler 4K HDR standardene på i øyeblikket for å få best lyd og bilde med HDR BT2020 støtte osv, er å ha en nyest mulig spiller spiller med 2 HDMI utganger, og bruke separat Audio og Video via disse.

Har sett at selv om man velger en passiv gjennomgang av bildet på nye receivere som er oppgitt til å støtte nye formater, kan det være vanskelig å få den beste overføringen av bilde på den måten. Har derfor konsekvent valgt å kjøre bildet direkte uten å være i gjennom receiver, og kun kjøre lyden til receiver via den dedikerte Audio HDMI utgangen.

Etter hvert når HDR+ og utvikling av standardene er mer innkjørte enn de er for øyeblikket, vil det nok være lettere å få utstyr som kun trenger en "HDMI" kobling igjen, og det blir lettere å få full utnyttelse av de beste 4K UHD platene man som forbruker får filmer på i dag.

HD lyd får man kun ved å avspille Blu-ray via en receiver som dekoder lyden. Lyd via TV vil kun gi DD eller DD+...og dette er også det lydformatet man får via app i TV som Netflix og Viaplay.