Ny NAS for filer og streaming

6 Jul 2011
219
33
28
Hei!

Har en eldre Netgear NAS (2-brønner) som er full og synger på siste verset, og som skal erstattes av en større og bedre NAS. Tenkte høre her da jeg tenker det er flere som både kjenner til og har mye erfaring på dette punktet.

Dagens NAS er satt opp i RAID 1 med 2x4TB disker. Til info røk den ene disken for noen år siden, og den andre røk ved kopiering til ny disk.

Litt usikker på hvor mye jeg ønsker og trenger i fremtiden, men ser minimum for meg 4 brønner. Et stort spørsmål i denne forbindelse er hvilket RAID som benyttes. NAS-en skal i hovedsak benyttes til lagring av bilder i større mengder (fotograf-jobb og privat), filmer (streame) og dokumenter.

Hva benytter dere, og hvordan er dette satt opp? Anvender dere RAID5/SHR1, RAID6/SHR2, evt. RAID10 eller annen konfigurasjon?

Har til info sett på Synology DS920+ med 4 disker, gjerne 6/8TB. Jeg har ikke dyp kjennskap til nettverk, men trenger noe pålitelig og som kan fungere i mange år. Er usikker på om jeg burde gå opp til flere brønner for å kunne ha mulighet for utvidelse og forholdsmessig bedre utnyttelse av diskene (gjelder spesielt ved oppsett med eksempelvis RAID 6).

Et annet spørsmål er hvilke disker som bør anvendes. WD Red, WD Red Pro, WD Gold eller Seagate Ironwolf er vel hovedalternativene. Disk med SMR har jeg forstått bør unngås.

På forhånd takk!

15 Des 2005
285
53
28
37
Halden
Om du har en brukbar pc du ikke bruker er frenass eller Unraid gode løsninger. har selv brukt unraid og synes dette fungerer utmerket.
Unraid oppererer med paritet ikke raid5 osv. eks. om du har 7 disker av ymse størrelser er kravet at den største disken må brukes til paritet, man kan godt ha flere i paritet. så om man har 1 disk i paritet, kan en av diskene ryke uten problemer. har man 2 disker med paritet, tåler systemet at 2 disker ryker.

så om jeg har 3 disker på 4tb og en to på 1tb og setter opp 1 i paritet får jeg: 4+4+4+1+1= 14tb og feiltolleranse på en disk. (får altså utnyttet alle disken)

6 Jul 2011
219
33
28
Om du har en brukbar pc du ikke bruker er frenass eller Unraid gode løsninger. har selv brukt unraid og synes dette fungerer utmerket.
Unraid oppererer med paritet ikke raid5 osv. eks. om du har 7 disker av ymse størrelser er kravet at den største disken må brukes til paritet, man kan godt ha flere i paritet. så om man har 1 disk i paritet, kan en av diskene ryke uten problemer. har man 2 disker med paritet, tåler systemet at 2 disker ryker.

så om jeg har 3 disker på 4tb og en to på 1tb og setter opp 1 i paritet får jeg: 4+4+4+1+1= 14tb og feiltolleranse på en disk. (får altså utnyttet alle disken)
Takk for det! Har per i dag ikke noen pc som er egnet for formålet, så derfor jeg ser i retning av ny NAS. Kan naturligvis mekke til en DIY NAS - men tenker jeg går for den enklere varianten for enklest oppsett og minst hodebry for meg selv:)