Ny JVC "8K" laser

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Er ikke RGB laser, men phosphor. De to toppmodellene har 4-veis e-shift, dvs fullt ut 8k adresserbare piksler, mens NZ7 har samme 2-veis 8k e-shift som Z1, dog har alle tre HDMI 2.1 med full båndbredde / 48gbps.

Sent from my iPhone using Tapatalk

17 Jul 2005
432
3
18
48
Blir spennende å se hvordan dette ser ut i praksis. Hvordan ligger det an med native kontrast for lasermodellene tror du?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
NZ8 og 9 bruker en helt ny "kontrast" engine, som jeg ser bl.a. består av dobbelt sett statisk iris. Laseren fungerer da som eneste modulator, så det er ikke lenger en aktiv iris som foregående modeller. Etter hva en har sett av ytelse på lignende system (dog kun en statisk iris) på DLA-Z1, tror jeg dette vil kunne by på veldig godt sortnivå. Klart, clamper en igjen irisen(e), reduseres jo følgelig også lysutbyttet, så i praksis blir nok native under angitte nivåer om en kjører irisene helt åpne, som en gjerne må på enten HDR og / eller større lerreter.

Leser også at selve lasermodulen er den samme i både NZ7, 8 og 9, men de er allikevel angitt med 2200, 2500 og 3000AL, så det er jo tydeligvis en del forskjeller på både denne nye enginen samt da selvsagt 100mm superduperlinsa på NZ9.

• Like
Reactions: Kino123
17 Jul 2005
432
3
18
48
Ser jeg tippet SVÆRT nøyaktig på norsk pris ja, misset med 1 krone :) (avshop epost).

Pondus

0
22 Sep 2004
429
0
16
Ser den nz-7 koster 10k dollar, som da er sånn ca 87k norske kr, så blir ikke da prisen på 119k norske noe greit påslag?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Husk at prisen i USD er uten 25% MVA, samt at JVC tar en noe høyere pris i Norge som følge av 5 års reklamasjon.

• Like

tor

0
2 Mar 2003
2.151
5
38
www.70mm.no
Dette høres spennende ut. Endelig kommer JVC med nye modeller. Blir gøy å høre hva folk mener om de når de kommer ut.

Lurer forøvrig hva sony vil gjøre for å "svare" på JVC sine nye modeller?.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Ja, nå er jo dette uansett høy prisklasse, men tviler på at Sony kommer med e-shift, og dermed liten grunn til å introdusere HDMI 2.1. De kunne jo alltids lagt til 120fps støtte i 4K da. 8K native er nok relativt langt unna også. Sony svarer neppe heller med å redusere prisen, det er uvanlig i så fall.

Gleder meg uansett til å se hva JVC har klart å trylle sammen denne gangen bildemessig, men må jo si det er litt imponerende hva de JVC-ingeniørene klarer å få til med relativt beskjedne budsjetter og midt i en pandemi.

• Like

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
Husk at prisen i USD er uten 25% MVA, samt at JVC tar en noe høyere pris i Norge som følge av 5 års reklamasjon.

Den offisielle prisen i statene for NZ7 er 10 000$ altså ca. 87 200,- Norske, og i realiteten er det vel neppe noen i statene som betaler uten "discount"
Mens prisforlangende i Norge/avshop er altså på 130 000,-Nok, Her er det vel noe som ikke stemmer helt ?

17 Jul 2005
432
3
18
48
Den offisielle prisen i statene for NZ7 er 10 000$ altså ca. 87 200,- Norske, og i realiteten er det vel neppe noen i statene som betaler uten "discount"
Mens prisforlangende i Norge/avshop er altså på 130 000,-Nok, Her er det vel noe som ikke stemmer helt ?
Offisielle priser i USA (ofte kalt "MSRP") er alltid oppgitt uten MVA. Siden MVA varierer fra stat til stat i USA, så må man vite hvor man kjøper produktet for å finne ut den egentlige prisen. MVA i USA varerier fra 0% til rundt 10%, så svaret vil avhenge av det. Når det gjelder discounts så tror jeg neppe det er mye å hente på disse produktene akkurat nå, gitt mangelen på alt og gitt en inflasjon som nå tipper 5% årlig i USA (basert på siste 2-3 måneders tall). Du kan altså ta tallet på 10K$ og gange med 1.25 = 12500$ (ca. 109 000 NOK) for å estimere hva tilsvarende pris skulle være i Norge. Det betyr at de 20K NOK på toppen er summen av økt fortjeneste + økt pris som følge av 5. års reklamasjonsrett. Om det er for mye kan ikke jeg svare på, men dette er jo ikke heller "Elkjøp-produkter", så prisene blir deretter.

J.P

0
6 Jan 2005
1.455
2
38
Offisielle priser i USA (ofte kalt "MSRP") er alltid oppgitt uten MVA. Siden MVA varierer fra stat til stat i USA, så må man vite hvor man kjøper produktet for å finne ut den egentlige prisen. MVA i USA varerier fra 0% til rundt 10%, så svaret vil avhenge av det. Når det gjelder discounts så tror jeg neppe det er mye å hente på disse produktene akkurat nå, gitt mangelen på alt og gitt en inflasjon som nå tipper 5% årlig i USA (basert på siste 2-3 måneders tall). Du kan altså ta tallet på 10K$ og gange med 1.25 = 12500$ (ca. 109 000 NOK) for å estimere hva tilsvarende pris skulle være i Norge. Det betyr at de 20K NOK på toppen er summen av økt fortjeneste + økt pris som følge av 5. års reklamasjonsrett. Om det er for mye kan ikke jeg svare på, men dette er jo ikke heller "Elkjøp-produkter", så prisene blir deretter.
Basert på feks prisen for JVC-x7000 gikk for i 2016 så var prisgapet vesentlig mindre, noe har skjedd gradvis på veien.
Så vidt jeg kan se på de norske sidene til JVC er det ingen veiledende pris-informasjon for de nye modellene.