Ny JVC "8K" laser

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Blir nok eshift 8k som nx9, men laser er jo fett da… :) Skal sannsynligvis til CEDIA om grensene til USA åpner, så får ta en titt da i så fall!

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like
Reactions: HAL9000
17 Jul 2005
432
3
18
48
Vært stille på projektorfronten en lang stund nå. Hadde vært morsomt med noe som virkelig dro teknologien fremover.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Spørs dessverre om dette blir den som gjør det... Er nok typisk 2000 lumen, standard blå laser (via phosphor på rødt og grønt) og spørsmålet er jo om de har oppgradert filteret slik at en kan nå P3 uten at halve lyset forsvinner som på dagens toppmodell Z1. Jeg antar jo de har tenkt fremover, men har ikke på følelsen av denne blir "it". Det vi trenger som noe "next level" er jo gjerne en RGB laser uten speckle, høyere native kontrast og mer lys. Vi er nok noen år unna det i "betalbart" sjikt, men klart, det går fremover, dog litt saktere enn jeg personlig kunne tenkt meg! :)

• Like
Reactions: Kino123
17 Jul 2005
432
3
18
48
Jepp, enig. Ser ingen god grunn til å bytte ut min X7500 enda. Fremdeles veldig fornøyd med den. Det eneste jeg savner er dynamisk tone-mapping, dynamisk iris i HDR og støtte for Dolby Vision og HDR10+.

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8

fant ut etterhvert at denne var released i 2018 :/

Sist redigert:
17 Jul 2005
432
3
18
48
Ja, den hadde jo bare Rec 709 støtte, så stusset litt på om den var ny i år. I tillegg bare Displayport 1.2a

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Ja, det er en utgave laget for simulasjon, men er nok ikke lenge før JVC går ut med info nå. Er snakk om flere nye lasermodeller ser det ut som.

• Like
17 Jul 2005
432
3
18
48
Håper på en i prisklassen 50-100K med 8k eshift og et sortnivå / kontrast som gjør meg fristet til å kjøpe ny :) Håper også de fortsetter med støtte for 3D.

• Like

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Håper på en i prisklassen 50-100K med 8k eshift og et sortnivå / kontrast som gjør meg fristet til å kjøpe ny :) Håper også de fortsetter med støtte for 3D.

8K e-shift er nok ikke noe spesielt å trakte etter, var veldig liten forskjell, om noen, på NX9 med dette av eller på. Hvis de kombinerer det med HDMI 2.1 og faktisk støtte for 8K inn kan det nok ha litt mer for seg, selv om det jo selvsagt ikke blir helt fullt 8K uansett (tilsvarende 4K e-shift).

Det ser nok ut til at laser havner over 100k om ryktene stemmer, og at en eventuelt ny lampemodell legger seg over dagens DLA-N5 i pris.

Er ikke lenge til en får fasiten nå uansett, men at JVC forblir et kostbart merke hersker det nok liten tvil om.

• Like
17 Jul 2005
432
3
18
48
100K er også interessant for min del, men da må det være en vesentlig forbedring sammenlignet med min X7500. Spesielt så må det være signifikante forbedringer på sortnivå/kontrast, men laservariantene har vel ikke akkurat gitt noe særlig her?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
100K er også interessant for min del, men da må det være en vesentlig forbedring sammenlignet med min X7500. Spesielt så må det være signifikante forbedringer på sortnivå/kontrast, men laservariantene har vel ikke akkurat gitt noe særlig her?

Z1 / RS4500 er utstyrt med eldre paneler med kun rundt 8000:1 i grunnkontrast. Allikevel sies det at det er mulig å oppnå et svært godt sortnivå med denne ved bruk av en kombinasjon av fast iris og lasermodulering. Klart, den faste irisen vil da redusere lysutbyttet, men relativt sett vil en få høyere dynamikk, dvs. er lavere / mørkere sortnivå, uten at like mye lys tas som med ren lasermodulering. Lasermoduleringen reduserer jo likt i begge ender, altså like mye i toppen som i bunn, og funker sånn sett mer til veldig mørke scener der det uansett er behov for lite lys. Denne kombinasjonen av en fast iris og lasermodulasjon vil jo potensielt gi et godt sortnivå også til de nye modellene, dog på bekostning av lys. Spørsmålet er da hva utgangspunktet er og hvor mye en defakto sitter igjen med for å kunne matche DLA-N-serien.

17 Jul 2005
432
3
18
48
Z1 / RS4500 er utstyrt med eldre paneler med kun rundt 8000:1 i grunnkontrast. Allikevel sies det at det er mulig å oppnå et svært godt sortnivå med denne ved bruk av en kombinasjon av fast iris og lasermodulering. Klart, den faste irisen vil da redusere lysutbyttet, men relativt sett vil en få høyere dynamikk, dvs. er lavere / mørkere sortnivå, uten at like mye lys tas som med ren lasermodulering. Lasermoduleringen reduserer jo likt i begge ender, altså like mye i toppen som i bunn, og funker sånn sett mer til veldig mørke scener der det uansett er behov for lite lys. Denne kombinasjonen av en fast iris og lasermodulasjon vil jo potensielt gi et godt sortnivå også til de nye modellene, dog på bekostning av lys. Spørsmålet er da hva utgangspunktet er og hvor mye en defakto sitter igjen med for å kunne matche DLA-N-serien.
Var ikke dynamisk iris (samt tone mapping) for HDR et av kjerneargumentene for å kjøpe X7900 når den kom? Min X7500 har bare statisk iris for HDR, og lider således av dette.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
X7900 har ikke en spesielt god tone mapping, nei, blir alt for mørkt. Det er først på N-serien JVC har fått til tone mapping, først statisk og senere den veldig gode dynamiske (per frame) som de nå har endret til via en firmware upgrade.

sldron

0
1 Mai 2016
88
4
8
ja jeg hadde en x9000 som hadde et særdeles bra bilde, gikk over til N7 og merka jo selvfølgelig noe forbedringer men følte ikke jeg ble slått over ende heller...og føler også at jeg må bli imponert over bildekvaliteten på et mere merkbart nivå enn fra x9000 til N7 for at jeg skal gidde å vurdere en nyinvistering av laser projektor.....N7 er en fantastisk projektor, så denne er nok verdt det for de som vil oppgradere å kjøpe noe nytt når N serien forhåpentligvis senkes noe på pris da det kommer nytt

• Like

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.477
283
83
45
www.avforum.no
Tror JVC har mer enn nok utfordringer med å klare å produsere opp nok projektorer, så noe sluttsalg blir det neppe i denne runden.

17 Jul 2005
432
3
18
48
Vet vi noe om 3D fortsatt er støttet i JVCs planer? Jeg håper det. Liker å fyre opp en 3D-film av og til, da det gir en helt annen opplevelse enn 4K.

• Like
17 Jul 2005
432
3
18
48
Native 8K @ 60 fps input og RGB-laser. Sikle sikle. Han sier RGB laser, men så viser en av slidene at det er en blå laserkilde.