Ny cd spiller ?

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Du har jo mye mer plass på Hardisk da, Jeg bruker både Hardisk og flere SD minnekort med USB adapter.

Tror hardisk er 500gb og kortene er 16gb

Det passer til mitt bruk, jeg bruker nok ikke disse så mye, men er endel tapte ting jeg har lagret som jeg ikke vil miste.

Skal du rippe hele samlingen, så må du nok ha NAS, dersom du bare skal kjøpe noen nedlastinger osv så hadde jeg heller brukt hardisk.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Wav tar opp for mye plass, bedre med Flac eller Alac.

Dersom du bruker Apple/iTunes så er det veldig enkelt. Husk å endre fra Aac til Alac eller Flac.

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
Ikke meningen og være treg,men når du sier «kortene» da mener du en USB Flashdrive,altså minnepenn på norsk. Er ikke det en USB dings. En sånn du kan dra i?

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Ikke meningen og være treg,men når du sier «kortene» da mener du en USB Flashdrive,altså minnepenn på norsk. Er ikke det en USB dings. En sånn du kan dra i?
Jeg mener SD kort de litt større, jeg bruker de med adapter, har også adapter til micro SD typ i mobil og gadgets.

Jeg bruker endel SD kort i en USB adapter. Adapter tror jeg fulgte med, uansett får du det enkelt på Clas, eller lignende butikker, jeg bruker kort med litt bedre Specs.

Ikke helt lik den jeg har men samme prinsipp.

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
Jeg mener SD kort de litt større, jeg bruker de med adapter, har også adapter til micro SD typ i mobil og gadgets.

Jeg bruker endel SD kort i en USB adapter. Adapter tror jeg fulgte med, uansett får du det enkelt på Clas, eller lignende butikker, jeg bruker en med litt bedre Specs.
Takk! Jeg må Google. Men har lært mye av deg😀😀😀😀

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Det er nå mest noe jeg bruker fordi jeg har mange av de.

Det er enklere for meg, til mitt bruk pluss hardisk med hi-Rez.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Ok. Bruker du noen akustikkplater.
Nei, jeg har teppe i stua,og trepersienner til vinduer..

Jeg bruker også romkorreksjon når jeg spiller SACD Eller bd-audio.

Høytaleres plassering i rom er etter min erfaring mer viktig. Samt unngå glassflater..

Alltid best med stereo høyttalere i enden av et langt rektangulært rom, sett de et stykke ut fra veggen om du har mulighet.

Roms karakter varierer, men ofte forsvinner dårlig akkustikk med møbler, tepper, gardiner sofa etc.

Problemer med akkustikk annet enn det hos meg er bare når man skrur volum opp kraftig, og det gjør ikke jeg lenger.

Til klokka 12, 0db og klokka 1, 2 går bra.
Over dette synes jeg ikke er vits.
.

9 Jun 2019
483
58
28
Jeg bruker også tepper og slikt. Jeg synes det låter ganske bra,men sliter med noe lignende som deg. Har du kjøpt deg en extern rom eq korreksjon eller er det i din forsterker. Jeg tenkte på rooclwoll eller roockfon som det heter nå. Men syns det blir for mye arbeid med rammer,og trekk rundt. Jeg tenker på og kjøpe 4stk svarte ferdige bygde akustikk plater på Gear Music.com. De ligner litt på egg kartonger. Men de må jo limes på veggen. Det stusser jeg litt over. Enn hvis det blir verre enn før. Limet sitter sikkert veldig godt. Men det finnes jo mye forskjellige lim produsenter. Så hvordan skal jeg flytte dem hvis jeg feil plasser dem. Har klappet i rommet mitt,ingen ekko. Og har snakket meg fra veggen,der jeg har mine høytallerene. Men man blir jo aldri fornøyd. Du vet hvordan det er. Nei, jeg ror det letteste hadde vært og stiftet opp et stort tepppe bak mine høyt. Det virker jo like bra. Men som sagt litt usikker. Men det finnes mange produsenter som tjener stinn av cash på akustikk plater når man får kjøpt vanlige hus ting selv. En bokhylle funger jo utmerket som en diffuser feks. Med de akustikk platene jeg snakket var ikke dyre. 400kr PR stk. Har du merket at hi fi butikker ikke har tregulv,det er jo fordi tregulv ikke er bra for lyden.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Akustikk plater er jeg sikker på at du kan få hjelp med, anbefaler at du lager en tråd om dette med det som overskrift..

Jeg har vurdert sånne akustikk bilder, men jeg synes ikke det er nødvendig. Jeg er fornøyd med lyden.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Pink Floyd...

Det du sier med at musikk av og til lyder dårligere, tror jeg nok har litt med strøm å gjøre, men ikke sånn du sier.

Jeg gjetter to ting.

Oppvarming av elektronikk.
Jeg tror nok at en forsterker spiller bedre når den blir varm.

Jeg kobler alltid av strøm når jeg ikke er hjemme, da tar det litt tid kanskje en halvtime før musikken begynner å briljere..

Det andre jeg mistenker er rett og slett lyttehumør. Og det er jo psykologi.

Strømpadder/strømrens og skjermede strømkabler, høres jo kult ut. Men da tweaker du litt vel ekstra..
I teorien så er det bra med skjermet strøm.

Men jeg er ikke helt sikker på om det gir bedre lyd. Og mye av det er veldig dyrt.
Dersom du bare har stereo så tror jeg ikke det er vits. Men det er jo kult at det har spenningsvern.

Hos meg som har solid salat så kanskje det er et poeng?

Jeg har vurdert Supra LoRad.. Men tror nok madammen setter en stopper for sånne innfall. ;)

Jeg fikk aksept for å kjøpe noen rimelige Star Quad høytaler kabler med banaplugger og de skal være greit skjermet på korte strekk. :)

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
En rimelig løsning med unntak av strømregningen er å ha utstyr på eller i stanby.

Mange som gjør det av grunnene jeg nevnte.

Da er det kanskje greit med en rimelig Supra strømpadde, for å beskytte mot torden osv.

9 Jun 2019
483
58
28
Jo,jeg er ening. Av og til er det slik at som det svinger som bare det. Mitt utstyr trenger en halvtime til 45 min før systemet er optimalt. Men jeg har sett på Synology NAS DS218 Play 2-Bay 1gb. Maks terrabyte er vel 20 terrabye. Har cirka 350 CDer. Men blir jeg og rippe alle,tvilsomt. Så vet ikke 🙁🙁🙁Men Synology NAS har en 1gb holder vel i massevis,siden 1gb er 1.2 terabyte-arresterer meg gjerne hvis jeg tar feil.😂. Har vurdert WD NAS også. Har sett at du må i oppi mellom 1500 til 3000kr får og få en god NAS,men du kan kjøpe den billigste og sette inn mere disker. Det er smart hvis CD samlingen rykker,backup altså. Men jeg ser jo det er nye operativ systemer som er kommet nå på PC laptoper Chorme(Google?) og android er vel Samsung. Bluesound støtter kun MAC og Windows. Så da må det bli en ganske dyr PC laptop med mye minne og god prosessor. De jeg fant som støttet Windows kostet rundt 4000kr.Da kan jeg like godt kjøpe meg en PC laptop rundt 4000kr og bærbar HDD hardrive,men jeg vet ikke om Bluesound støtter HDD. Eventuelt kan jeg jo kjøpe en laptop PC og koble direkte med med en USB kabel,men støtter ikke Bluesound heller,eller det gjør det men på en måte enn og koble med USB kabel. Men rega dac støtter USB med PC tilkoblet,etter det jeg forsto. Må bare laste Windows sofftware,og så koble til en HDD til 1000lapppen. Men jeg vil helst ha musikken på min Bluesound fordi kan jeg styre med min iPad osv. Jeg liker ikke Windows så godt derfor vil jo helst ha en PC laptop til rundt 2000kr,men jeg fant ingen på nett.Skal brukes til CD ripping . Windows har den virus dritten. Og ser ikke poenget og kjøpe en til 4000kr! Men rega går også hvis det er billigere så gjør jeg det,men bare hvis jeg styre musikken fra min iPad. Men min NODE2i er genial plattform til videre bruk. Men mange gode musikk streamere på markedet. Men fordelen med min Node2i er at den er en plattform for videre bruk,derfor ble den. Har fått en del hjelp på Bluesound sitt forum,men mange av dem er så kryptiske. Jeg tror rett slett jeg må registere meg konto på The Steve Hoffman forum,der er det bare Floyd fans. Får sikkert hjelp med en gang. Var på Elkjøp i går.»NAS,hva er det». Men jeg bare sette i gang i løpet av sommeren og prøve meg. Det er den eneste måten jeg kommer til og lære. Men det blir nok en NAS, PC laptop og et optisk drive verk,og bruke iTunes til og ripping. Så blir nok rundt 12000kr totalt,men men. Men kan jo bli mye billigere også! Jeg kunne jo ha kjøpt Vault2i,men har lest på nett at mange blir plaget med drivverket etter et år på andre forum. Men du slipper jo og tenke på hardware og software,men da lærer du jo aldri. På Bluesound forumet er jo alt Bluesound lager supert,det er der som er litt «fishy» med et sånn forum. De kritiserer ikke ikke produsenten sine ting,men noen er tøff og sier det bare tull de lager. Blir ikke kastet ut av forum,men jeg ser de blir litt utstøtt. Så jeg må rett og slett dra innom enn data butikk og snakke med dem om støtte. Men du har sagt til meg om bærbar HDD er en god ide som må funke,kan ikke tenke meg noe annet. Min NODE2i har også en USB utgang som rega. Bluesound støtter det,men de sier at samlingen kan rykke,og være ustabil. Og USB må være Fat32 formatert blant annet. Nei,nesten så jeg bare holder meg til Spotify jeg☹️☹️☹️☹️.

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
Edit. Bluesound støtter feks Segate HDD USB,men de anbefaler det ikke som en permant løsning fordi du kan ikke organisere og slette din musikk. Du kan selvsagt gjøre det-som sagt det er ikke anbefalt i lange løp. Du kan ikke delete and reindex din musikk som jeg tror det jeg sa på norsk. Men gode nyheter,du kan koble din PC Laptop eller Mac Laotop til min NODE2i via fildeling. Men da er jeg nødt og styre musikken fra Windows eller Mac via deres apper. Men WD og Sesgate NAS har visst apper som kan styres fra min iPad. Fordi hvis jeg er nødt og bruke en PC Laptop blir det bare virus problemer. Jeg hadde to PC laptoper før cirka 7 år siden,det var da jeg flyttet over til Apple sine iOS produkter. Hadde bare dårlig erfaringer med Windows sine operativ systemer. De holdt bare i 2 år! De kostet 4000kr pr stk! Kjørte Avast sin gratis Antivirus software. Og hadde automatiske oppdateringer via Avast,men til slutt snek seg in en orm,den skudde av mine oppdateringer til Avast! Og måtte formater annen hvert år. Ble dritt lei det. Nå vet ikke hvordan kjøpe virus programmer er,de kan ho være bedre. Men 98 prosent av Windows er virus infisert. Apple har ikke det problemet til en viss grad. Er nok virus der og. Men dette er jo snart 10 år siden. Du kjører vel Windows? Er du fornøyd med din?

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Vår to laptop begraves og gis bort til databutikk... Skal bare skru ut Hardiskene.

Windows 7 som slutter å virke til nyåret.
Bruker kona sin, omtrent ubrukelig. Men går å betale regninger eller skrive et brev i word osv.

Så da må vi kjøpe en ny.

Mobil hardisk funker for mitt bruk..
Kona hadde en som jeg fikk.

Jeg spiller mest skiver, og trengte bare noe "gratis" som er praktisk for mitt bruk.

Jeg er ganske sikker på etter jeg har hørt deg at det er mye mer praktisk for deg med en NAS.

Da kan du via nett Wi-Fi spille rett av fra både Node, Nettbrett og mobil i god lydkvalitet...

Har du Facebook? Sjekk forslagene i linken min. Alt kan kjøpes enkelt og greit fra komplett.no De har kjapp levering og mye bedre garanti enn Elkjøp.

Det var to Nas som var populære, kjøp en av disse merkene fordi de er kvalitet.

Tror det ene het Red, men husker ikke.
Grunnen til at jeg ikke har det er fordi jeg ikke orker å rippe, det koster litt og vi har ikke særlig plass/blir i veien.

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Synology, Qnap og Red var populære...
Ring Komplett og spør om råd, si det skal brukes til Hifi og Node..

De kan sikkert anbefale noe til ditt bruk, og disker osv.

9 Jun 2019
483
58
28
WD og Synology også bra. Men er ikke en extern hardisk fra WD og portal hardisk fra WD det samme som NAS. Fordi jeg så en på nettet til 1000kr hos Elkjøp,hvis du googler så finner du den. Eller er det vanlig USB Flash Drive (minnepenn på norsk? BS ikke anbefaler? Men jeg har lært mye fra deg,veldig hyggelig at du tar tid og svarer meg. Ikke alle har gjort det. Men tror nok det blir en NAS fra WD til 2500kr,Apple sin SuperDrive ripper og en Mac bok til 13000kr. Jeg orker heller ikke Windows mere. Uansett om den kun skal brukes som CD ripping med et optisk drivverk,så tror jeg den streiker etter et år. Men jeg kommer ikke til og nettsurfe i det hele tatt på Windows PC laptopen. Så kanskje penger smart allikevel? Men jeg ser at en brukbar PC laptop koster rundt 5000kr. Men bunn og grunn kan jeg like godt gå får en Mac laptop? Og BS støtter kun Windows iOS og Mac sitt operativ system. Husker hva det heter,men mener det ikke er iOS.

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Node aksepterer begge lagrinsvarianter

Stod i beskrivelse på hifiklubben.

Du kan både bruke Fat32 og den andre varianten.

Har du lyst og råd så kjøp Macbook..

Jeg skulle hatt det selv, men har ikke råd og madammen stemte det ned fordi hun synes det var dyrt.

Blir en laptop til 5000..

9 Jun 2019
483
58
28
Ok. Jeg fant merkelig nok en USB minnepenn Fat32 formatert til cirka 400kr. Den til 1000kr må jeg reformatere til Fat32. Men det klarer jeg nok. Har jo format PCer før, men Windows er noe møkk. Vifta bråker som en traktor etter et halvt års i bruk,fordi du har fått virus i den og prosessoren jobber på overtid. Men CClenear er et must! Men jeg vil gå for NAS,en til 2500 fra WD. En WD My Cloud NAS EX2. Jeg har bestemt meg! 😎😁. Mest sannsynlig en SuperDrive fra Apple (ulempen er at den kun kan brukes til Apple utstyr) Og kanskje en Mac book Air,ikke Pro de er jo ennå dyrere! Men jeg ser Elkjøp har en MacBook Air 13,3 tommer skjerm til 9489. Alt går med litt sparing og Klarna😉😉😉. Men takk for all hjelp. Skal bli tøft og styre musikken fra min iPad. Hvis ikke det går så blir jeg🥵😡. Fordi jeg ser BS sine hjemmesider at du må laste ned BS appen. Men kan jo selvfølgig styre fra macen. Men mener du har rett at jeg kan styre fra min iPad. Takk for all hjelp. Etter en uke med hjelp fra deg,og mye googling så er jeg snart i mål. Får det det nok i drift i løpet av høsten. Må spare litt. Men om så jeg må vente et år så går det også. Tiden går fort. Takk for all hjelp. Danke.

• Like
Reactions: Danke

Danke

0
4 Aug 2007
12.385
224
63
Ok. Jeg fant merkelig nok en USB minnepenn Fat32 formatert til cirka 400kr. Den til 1000kr må jeg reformatere til Fat32. Men det klarer jeg nok. Har jo format PCer før, men Windows er noe møkk. Vifta bråker som en traktor etter et halvt års i bruk,fordi du har fått virus i den og prosessoren jobber på overtid. Men CClenear er et must! Men jeg vil gå for NAS,en til 2500 fra WD. En WD My Cloud NAS EX2. Jeg har bestemt meg! . Mest sannsynlig en SuperDrive fra Apple (ulempen er at den kun kan brukes til Apple utstyr) Og kanskje en Mac book Air,ikke Pro de er jo ennå dyrere! Men jeg ser Elkjøp har en MacBook Air 13,3 tommer skjerm til 9489. Alt går med litt sparing og Klarna. Men takk for all hjelp. Skal bli tøft og styre musikken fra min iPad. Hvis ikke det går så blir jeg. Fordi jeg ser BS sine hjemmesider at du må laste ned BS appen. Men kan jo selvfølgig styre fra macen. Men mener du har rett at jeg kan styre fra min iPad. Takk for all hjelp. Etter en uke med hjelp fra deg,og mye googling så er jeg snart i mål. Får det det nok i drift i løpet av høsten. Må spare litt. Men om så jeg må vente et år så går det også. Tiden går fort. Takk for all hjelp. Danke.
Bare hyggelig :)

Vifta bråket og sliter garantert fordi den er full av støv.

Dette ordner en service. I Norge er det litt dyrt, her jeg bor koster det 300.

Jeg er nei men ikke sikker. Men jeg tror faktisk den tynne Macbook fra Apple faktisk er uten vifte.

Jeg mener å ha hørt det et eller annet sted.
Jo det stemmer....

CCleaner brukte jeg også før. Men dataservice anbefalte å heller bruke Windows diskrens I menyen.

CCleaner er gratis, men Jeg er skeptisk til om de deler informasjon med andre.