Ny cd spiller ?

17 Jan 2006
341
2
18
Hei,

Jeg har skiftet ut deler av stereoanlegget mitt, og har kjøpt høyttalere av typen Dynaudio Contour 34 LE koplet på en Hegel H360 integrert forsterker. Cd spilleren jeg bruker i dag en Sony ubp-X800. Låter veldig bra ift tidligere høyttalere/forsterker, men jeg antar det er noe å hente på cd spilleren.

Noen gode forslag til ny Cd spiller ? Har kikket litt på Marantz cd 6006 og Marantz nd8006. Vet dette er to vidt forskjellige produkter, og vet ikke om det er stor forskjell på cd delen.

Prisleie 5-10K

hilsen John

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Det er en "eldre" tråd dette men jeg har bestillt meg en Marantz CD6006 som kommer til uken som jeg er meget spent på, har du fått kjøpt deg spiller enda? :)

Danke

0
4 Aug 2007
12.332
195
63
Jeg valgte Nad bee siste som kom ut før Bjørn gikk bort.

Har du vurdert Rega Apollo? Ligger i prisklassen.

Audiolab Cd spillere, ligger ofte på salg på hififreaks, gjennomført de også.

Hørt mye bra om Marantz 6006 også.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Roger Waters

Danke

0
4 Aug 2007
12.332
195
63
Jeg har Sony UHP-H1 bluray, ligner 800 minus 4k og pluss Dac og rca kontakter.

Sony briljerer på Cd spesielt rock og pop med litt laber lydkvalitet, samt Sacd og Streaming, og hi-Rez filer.

Men ble aldri helt fornøyd med lyd på virkelig gode CDer..

Nad som var et rimelig kjøp briljerer på dette, men den er ikke så glad i laber lydkvalitet...

Kommer på enkelte Metallica album, og grunge album I farten.

Så regner med at X800 er relativt lik som UHP-H1 på Cd, og da tror jeg ny CD spiller vil gi et solid løft på det anlegget, eventuelt en Dac.

9 Jun 2019
483
58
28
Lyd er vanskelig,man kommer aldri liksom i mål. Enten blir der for lyst,kjølig og for varmt. Jeg heller personlig mot den varme siden. Men har du peiling på NAS? Har en tråd om det liggende her inne på forumet.

Danke

0
4 Aug 2007
12.332
195
63
Jeg startet en tråd om Nas her eller på Facebook..

Jeg er ikke flink med å sette opp nettadresser osv...

Men jeg fikk med meg litt..

Det du nevner om klang er du ikke ensom om.. for min del er Sony varm, Denon er varm også, Nad er litt fokusert i lyse toner..

Her funker det greit å veksle, det funker for meg. Er bare hissigste stakkato lyse instrumenter det gjelder, og er ikke elgitar solo det gjelder for å si det sånn...

Har du tenkt på å kjøpe en Dac du kan koble til Cd? Det er vanlig med filterjusteringer på mange Dac idag.

Siste Hifi & musikk har en test av slike stasjonære Dacs flere hadde filter, og de var ikke så veldig dyre heller.

Da er det lettere å tilpasse til høytalere og type musikk..

9 Jun 2019
483
58
28
Hei! Fikk med problemer med min konto,trykket passord feil,merkelige greier. Sendte mail til AV Forum,men liten respons der i fra,de er sikkert opptatt. Så måtte lage meg et nytt passord. Uansett det med CD spiller er meget vanskelig. Det er vanskelig og bli fornøyd uansett,dårlige innspillinger og rom forstyrrelser. Nå er nå er jeg i samme båt som deg,man blir liksom aldri fornøyd. Men har kommet frem til at man må ta det som det kommer etter mange bomkjøp. Jeg bruker kun min CD spiller til mine Floyd pressinger fra 80-tallet. Har den koblet til en dac. En Marantz CD6004,tror jeg jeg kjøpte den i 2014. Helt ok lyd. Men Marantz er fortsatt mitt favorittmerke enn så lenge,selv om de har blitt mere nøytral i lyden de også de siste årene. De snudde plutselig til mere nøytral lyd rundt 2005 når PM11-S1 kom. Jeg hadde en som sagt en SA15-S1 spiller for et par år siden. Nydelig klang fra den,de er jo fortsatt på den varme siden selvfølgig fortsatt,men jeg synes de har tendens til og bli litt lys i øvre mellomtone. Jeg har REGA DAC R koblet til min CD spiller,(den jeg har nå) da får jeg ganske varm lyd. Tror REGA bestandig har vært varm i lyden. Så synes jeg har bedre lyd enn da jeg hadde SA15-S1. Men det kommer ann på hvordan rommet er og hvem man snakker med. Vet at det er mange som synes at Marantz er fortsatt helt varm lyden. Mitt rom er jo ikke perfekt,så det har jo den del og si. Tror det er mange som ikke har perfekt rom. Men mange har jo det også! Men er sånn passe fornøyd. Grunnen til NAS, er fordi jeg vil koble den til Bluesound NODE2i og så rippe mine CD plater. Så det går mest i Spotify. Tidal hi fi låter ikke bra! Hard lyd fra sine flac filer. Det ble jeg veldig skuffet over. CD-ene mine var jo mye bedre. Så jeg kommer ikke til og bruke tidal. Syntes faktisk Spotify låt bedre på mange måter! De har sikkert brukt bedre software til ripping når de har ripped til sitt bibliotek. Men smak og behag...Og jeg brukte rette remaster til og sammenligne med tidal,og MQA var meh... Noen MQA plater låt meget bra,men veldige variende Du har ikke tenkt på eventuelt Marantz,REGA eller Sugden som kilde? PS. Er vel litt feil og si a man ikke bruker CD spilleren sin,CD har jo best lyd. Så det er jo nesten at man forræder seg selv,men du vet streaming er så enkelt. Og hvis man bruker rett software til og rippe sine CD plater så kan det låte like bra som sølv diskene...

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.332
195
63
Tja Jeg er jo samler, og liker fysiske format.

Dessuten er jeg ikke dreven i web adresser osv, og ikke har jeg plass til Nas heller.

Jeg bruker portal hardisk til musikkfiler såkalt hi Rez som jeg har fått lastet ned, og ting som jeg ikke har på skive lenger.

Ellers bruker jeg mobil ofte til hi-Rez via Sony også.. men det fikk jeg ikke til før jeg tweaket litt med ruter.

Jeg bruker endel Spotify med Sony, spesielt for spillelister og for å høre ny musikk som jeg finner i blader, musikkanmeldelser osv.

Og jeg er fornøyd med Spotify på maks kvalitet.

Løsningen på det du sier er å ha flere kilder.

Jeg bruker to avspillere, og med Node har man ikke en Dac i den også?

Min løsning funker perfekt her, Nad er litt mye på vel lyst mikset musikk, men da snakker jeg om litt vel rart miksede ting.

En jeg kommer på er Gunnhild Sundli fra Gåte, Tankerop tror jeg den heter.

Den spiller jeg på Sony.

Jeg har vurdert Rega ja, men valgte Nad..

De andre du nevner er way unna mitt budgett.

Marantz har Jeg vurdert også.

9 Jun 2019
483
58
28
Hei,jo det er fint ulike kilder! Så du spiller på 3 CD spillere? Jo,NODE2i har en dac i seg,men den er litt for myk og slapp i lyden for meg. Relativt nøytral lyd. Men REGA DAC R er mye bedre. Mere farging i mellomtonen. Du hører stemmebåndene bedre til feks Louis Armstrong mye bedre. Mykere topp,men allikevel sprut og energi. Bassen er fyldig når det behøves, og samtidig presis. REGA’en er ikke nøytral i lyden,men allikevel jeg liker den. Jeg synes de siste 15 årene har produsentene blitt mere hissig i øvre mellomtonen. Så jeg vet ikke hvem av de produsenter som fortsatt har house sounden fortsatt. Jeg tror feks Spendor,Harbeth har den varme lyden. Men de høytallere er jo så dyre at det er sykt. Skal du ha en annen finish koster det også ekstra. Kanskje REGA også? Har ikke så mye erfaring med REGA. Kun dac’en. Feks noen B&W høytallere låter som glass. Jeg husker for et par uker siden hørte jeg på den nye serien til B&W som er kommet i de siste årene,706S2,på den en av de dyreste Lyngdorf forsterkere,det var så kjølig og kjedelig! Men BOWERS er meget bra hvis de matches riktig. Ha en god helg! Blås musikken høyt!

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.332
195
63
Høres klart ut som du vet hva du snakker om, da har du klart gode sjanser til å finne godlyden. Og ser ut som Rega er midt i blinken.

Nad er heller ikke helt nøytral, jeg kaller det frampå og engasjerende. Hadde samme euforisk opplevelse som deg på Miles Davis-Kind of blue cd

Du skal være glad du også har en "nøytral" Dac i node. Min erfaring er at det passer mye feks lyse klassiske overtoner osv samt faktisk noe metall med lyse riff... Ofte dårlig produser sådan.

Eller som meg med Gunnhild Sundli som var mikset inni hampen lyst...

Jeg bruker to avspillere, også kan jeg også bytte mellom disse og Dac i pre.

Jeg har en Denon også, men den står i boden og skal brukes til aktive høyttalere til stesønnens rom.

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
Jeg hører du også vet hva du snakker om,det eneste jeg sliter med er NAS oppsett. Lite respons fra medlemmene om mitt NAS spørsmål.🤔. Men du sa du en hadde portal hardisk? Stemmer det? Hva er det? Jeg tror jeg hopper til HI-FI Sentralen? Er du der også? Men tro meg,godlyden er vanskelig og finne! Men det vet du også😉😃. Det er rart med oss mennesker,enkelte dager svinger musikken som bare det,noen dager ikke så mye. Har hørt det har med dårlig strøm her i Norge. Jeg er medlem på Bluesound forum også. Du skulle tro den stormen det ble når jeg sa MQA filer ikke låt bra, og at Spotify låt bedre enn de vanlige CD/flac hos tidal. Men tidal låter som søppel!! Radio paradise på min NODE2i spiller i flac,det låter meget bra. Så overrasket meg meget at tidal låt så dårlig. Så det er forskjell mellom flac og Spotify selvfølgig. Men Radio Paradise låt en del bedre enn Spotify Premium på very high kvalitet. Så Spotify låter ikke dålig! Selv om det er en slags MP3,er det Vorbis codec,det låter bedre enn mp3. Apple Music er heller ikke bra lyd. Der låter flat,akkurat som tidal! Spotify har nå i det miste litt varme. Defor liker Spotify. Det trodde jeg aldri jeg skulle si! Men sølvdiskene er fortsatt nummere 1 i min bok. Men som sagt har hørt hvis man bruker god tid og riktig software og ripper CD-ene nøye,kan det låte like bra som sølv diskene.

Sist redigert:
9 Jun 2019
483
58
28
Hei! Etter at AV Forum klikket helt fordi jeg «trykket» feil passord,det gjorde jeg ikke,den første gangen jeg registeret meg en konto her inne,så må jeg lage meg et nytt passord hver gang jeg må logge meg inn! Jeg må resette via min Mail hver gang! Jeg brukte mitt samme kallenavn første gang jeg «trykket» feil passord,og lagde meg et nytt passord. Og så får jeg «er du en robot» hundre ganger når jeg må resette mitt passord hver gang jeg må logge meg inn her inne med et nytt passord. Hva skjer? Har kontaktet AV Forum,men null respons. Og HI FI Sentralen er nede...

Danke

0
4 Aug 2007
12.332
195
63
Jeg hører du også vet hva du snakker om,det eneste jeg sliter med er NAS oppsett. Lite respons fra medlemmene om mitt NAS spørsmål.. Men du sa du en hadde portal hardisk? Stemmer det? Hva er det? Jeg tror jeg hopper til HI-FI Sentralen? Er du der også? Men tro meg,godlyden er vanskelig og finne! Men det vet du også. Det er rart med oss mennesker,enkelte dager svinger musikken som bare det,noen dager ikke så mye. Har hørt det har med dårlig strøm her i Norge. Jeg er medlem på Bluesound forum også. Du skulle tro den stormen det ble når jeg sa MQA filer ikke låt bra, og at Spotify låt bedre enn de vanlige CD/flac hos tidal. Men tidal låter som søppel!! Radio paradise på min NODE2i spiller i flac,det låter meget bra. Så overrasket meg meget at tidal låt så dårlig. Så det er forskjell mellom flac og Spotify selvfølgig. Men Radio Paradise låt en del bedre enn Spotify Premium på very high kvalitet. Så Spotify låter ikke dålig! Selv om det er en slags MP3,er det Vorbis codec,det låter bedre enn mp3. Apple Music er heller ikke bra lyd. Der låter flat,akkurat som tidal! Spotify har nå i det miste litt varme. Defor liker Spotify. Det trodde jeg aldri jeg skulle si! Men sølvdiskene er fortsatt nummere 1 i min bok. Men som sagt har hørt hvis man bruker god tid og riktig software og ripper CD-ene nøye,kan det låte like bra som sølv diskene.
Jeg liker ikke Hifisentralen, er mye info der inne, men usikker på om du får respons.

Det beste rådet jeg kan gi er å lage en NAS tråd på Av-forums Facebook side.

Jeg så NAS tråden din her, men jeg hadde ikke noe lurt å komme med.

Jeg lagde en Nas tråd på Facebook AVforum og jeg fikk helt vilt mye svar. Men hukommelse er ikke meg.

Portabel Hardisk er en greit stor USB HDD som jeg kobler rett i Sony...

Kommer an på hvor mye lagringsplass du behøver.

Husk jeg bruker det kun til hi Rez Jeg laster ned fra nett eller flacs jeg har liggende..

9 Jun 2019
483
58
28
Hei! Nå klarte jeg endelig logge meg inn igjen på første forsøk,siden jeg visst trykket feil passord for flere ganger,det mener jeg bestemt jeg ikke gjorde. Men etter dette må jeg lage meg er nytt passord flere ganger for og logge meg inn. Helt merkelig. Jo,jeg tenkte at det samme om hi fi sentralen,de er nok litt for avanserte for meg. Mye snakk om freksvens teorier,det er ikke jeg flink på. Men sikkert mange hyggelig folk der. Men skjønner jo selvfølgig at rommet må være dempet bra,ikke for lite og ikke for mye. Jeg har bare vanlige ting i mitt lytterom. Men kunne tenkt meg et par dempeplater bak høytallerne mine. Men jeg har to tepper jeg har snurret rundt med sånn du får på sybutikker. Jeg har de hver i hvert hjørne bak høytallerene. Dert hjalp en del. En slags bassfeller. He he. Men kunne jo satt en bokhylle bak høytallerne også,det fungerer jo like bra. Men jeg ser mange bruker rookwool. Men jeg blir aldri klok hvor tykk de skal være. Men jeg ser at surround.no selger ferdig bygd svarte akustikkplater til 1000 lappen pr stk. Litt dyrt det. Men jeg tenkte jeg skulle sette opp to bak mine høytallere. Men så er det jo det store spørsmålet;skal man lime eller skru inn med drill? Tror drill er best. Men har mest bare lyst og kjøpe de samme teppene jeg har,og bare sette de med en drill og sånn dings man får bygg butikker. En sånn man setter i taket hvis man skal sette blomster i taket. Husker ikke hva det heter nå! Jeg satt på Gåte på isted via Spotify,du verden de var mikset lyst. Jeg ble lyttetøtt. Har du kunnskap til Audioaktøren i Drammen. Hallvard heter han. Han anbefaler bare varme produsenter som han anser som nøytral. Som en forsterker med 2 ganger 50watt,som spiller bedre enn feks Hegel H360,det kan han jo ha rett i,men alt har jo med matching og gjøre uansett. Han anbefaler Sugden Classe A med kun 30 watt og Spendor høytallere,de rundt 20000kr. Men er skeptisk til kun 30 watt. Men vet at kondensatoren jobber på overtid hele tiden,og ikke slik som klasse AB,som skifter hele tiden på en måte,og det skaper forvrening. Men du kan få like varm lyd i klasse AB forsterker. Han ville bare jo bare selge,men han er hyggelig og han vet hva han snakker om,det er det ingen tvil om. Men 40000kr,det er over mitt budsjett. Nei,jeg tror jeg holder meg til det jeg har nå. Men kanskje Spendor en gang. Hører på Ole Paus nå via Spotify,den plate fra rundt 94,tror jeg. Den har nydelig lyd. Men til og med Ole Paus blir jo bare høyere i lyden etter 2000-tallet. Nei,det er så mange dårlige innspillinger. Jeg så på en Denon forsterke til rundt 2000kr i fjor. Du vet hvis du sparer litt,og venter litt så kan det gå og så selger din gamle forsterker. Men leste i lyd og bilde at terminalene bak forsterker hadde dårlig kvalitet. De støttet ikke store bananplugger. Du fikk jo kontakt,men jeg orket ikke. Klubben skjønte jo ingenting. Jeg spurte engang «kjører du optisk eller coaxial nå» fra NODE2i’en? Han skjønte ingenting. Synd Soungarden gikk konk store deler av Norge. Er spent om en slags butikk som Audioaktøren,eller Hi fi huset kunne ha ordnet flere butikker i Norge. Men da blir de vel en kjede? Men du ofte best service hos de som ikke er kjeder. Men Soundgarden var ganske grei mot meg. De hadde peiling på hva de snakket om,og ga ofte 20 prosent rabatt,er nå litt. Klubben gir jo ingenting.... Men hvor får du high res filer i Norge som du ikke ripper selv? HDtracks er jo ikke Norge. Jeg vet at min NODE2i støtter de,men kanskje ikke nå. Nei,hvis Spotify bare får ut fingeren og setter igang med 16/44khz filer,så kanskje jeg bare bruker Spotify. NAS høres vanskelig ut. Men man får det nok til. Jeg tenkte jo på Vault2i,men har hørt at den skurrer etter en del år,så den orket jeg ikke og kjøpe. Hvis man har hardware fra før av,så kan det bli billigere og like bra som Vault2i. Har tenkt på en NAS fra Segate til rundt 2000kr. Men takk for linken til NAS...

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.332
195
63
Jeg er veldig fornøyd med klubben i Sarp, er gamle travere der som kan gamet.

Det du nevner høres ut som vikarer, og det er jeg ikke vant med fra klubben der jeg bor .

Høres mer ut som Elkjøp.

Jeg vil nevne Mala Audio. Men ikke sikkert du bor nær de.

Danke

0
4 Aug 2007
12.332
195
63
Watt betyr ikke så mye, kommer an på høytalere.

Og han Drammen fyren vet nok hva han driver med.

Men ja dyrt kan det bli.

Hender jeg vurderer "hi end" men bare på brukthandel butikker.

Jeg har bare budgett og middelklasse.
Men kjøper jeg budgett så prøver jeg å få noe med kvalitet. Sjekker anmeldelser osv og har på lån. Med retur rett.