Noen som har erfaringer med KEF Q-serie og/eller Marantz Cinema/MM?


18 Nov 2008
8
0
1
Noen som har erfaringer med KEF Q-serie og/eller Marantz Cinema/MM?

PS: Denne posten inneholder mye nyttige linker i teksten.

Det kommer ikke opp noen treff på "KEF Q" i søkemotoren her inne. Er det ingen audiofile i dette kongeriket som bruker KEF Q-serie? Uansett, vi skal pusse opp TVstuen med lydisolerings -og akustikk tiltak. Det er en dedikert TVstue på ca 28kvm (eks. et åpent siderom) og 2.35m original takhøyde (-minus evnt. senking av tak pga. Atmos og lydisolering). I den sammenhengen tenkte vi å bytte ut det gamle Ikon 6/Denon 7.2 oppsett med noe nytt og spennende. Bildekilden blir mest sansynlig en TCL 98".

Har sett en del på KEF sin Q-serie (link) og lyst å prøve et Amos (link) 7.2.4 oppsett. Vi kan få til et 7.2.2 oppsett med kun en Cinema 50, men hvis vi først skal pusse opp hele rommet kan vi like så godt sette inn 4 takhøytalere. Alternativ kan vi gå for 5.2.4, men vi føler at for best mulig opplevelse er det behov for 4 surround høyttalere. Cinema 50 klarer å prosessere 11 kanaler, men kun power til 9 kanaler, så da trenger vi en effektforsterker.

LCR
2x KEF Q950
1x KEF Q650c

SOURROUND
4x KEF Q150 eller KEF Q50a (Usikker på Q50a, da disse ikke kan vinkles mot lyttepossision)

OVERHEAD
4x KEF Ci160QR

AVR/AV
1x Marantz Cinema 50 - 9.4ch (11.4) - 110w
1x Marantz MM7055 eller Marantz M7025 (Jeg trengert strengt tatt kun 2 kanaler til?)

SUB
2x Ikon 12" Sub (Mulig 1x SVS PB-2000 etterhvert?)


kef_q950_black_1024x1024.jpg
Screenshot 2023-12-02 at 16.47.03.png
Screenshot 2023-12-03 at 20.37.16.png
 
Sist redigert:
24 Aug 2005
1.324
81
48
35
Bergen
Hei!

Jeg kjøpte nylig Marantz Cinema 50 og skal bruke den som du beskriver til å drive 8 surround/atmos. Jeg bruker preout på front til stereo anlegget og har "phantom" senter (ingen senterkanal, frontene tar alt).

Ettersom jeg ennå er i byggefasen brukes den så langt kun til side surround og center back, så har ikke fått testet så den skikkelig ennå. Men førsteinntrykket er ihvertfall veldig bra. God byggekvalitet, intuitive menyer osv.

Det oppsettsdiagramet fra Dolby bør du forresten ta med en klype salt. Atmos høyttalerne bør ikke nødvendigvis plasseres på linje med frontene. Mener det finnes et eget diagram fra dolby som er beregnet på mikse studio oppsett. Dette er visstnok bedre. Skal se om jeg får rotet det fram.
 

LL

0
15 Jul 2003
8.213
30
48
Sandnes
Personlig så tror jeg ikke du trenger såpass store gulvstående høyttalere til frontene i et rom på denne størrelsen. Du klarer deg sannsynligvis fint med stativ-varianten. Bassen skal uansett sendes til subwooferne. I så fall kan du frigjøre noen penger til andre ting. Eventuelt så mener jeg Q650 også kan brukes som front-høyttalere. Har sett det bl.a. prosjektert av Acoustic Frontiers som LCR. Det fine med Uni-Q er at den kan orienteres både vertikalt og horisontalt med omtrent samme spredningsmønster. Det vil kunne være forskjell på spredningen fra mellomtonene om den står eller ligger.

Det kan være fornuftig å benytte MM7055, så unngår du maksimal belastning på receiveren. Ofte (men ikke alltid) vil receiverne kunne få problemer om alle kanalene benyttes. Med problemer mener jeg økt egenstøy, forvrengning, etc. Hvis du avlaster den tyngste lasten til noe eksternt har den null problemer med resten av høyttalerne.

Som TorsteinRS sier, så er det mange som mener Atmos høyttalerne må litt lenger inn enn det som vises på diagrammet, men de må være til høyre og venstre for sitteplassene. Hvis ikke blir det feil for dem som sitter ytterst.

Surround back høyttalerne bør også snevres inn til ca. 30 grader fra hverandre (+/- 15 grader i forhold til MLP). Det passer for så vidt også bedre hos deg siden du har en dør der.

Foreslår du bør laste ned CEDIA RP22 og følger det som er beskrevet der. Da får du garantert en god løsning. Det er gratis og krever bare at du registrerer deg:

Utover det så har du glemt de viktigste i tegningen din. Skal du ha god lyd må du få opp noen akustiske tiltak, hvor det viktigste er bredbåndet demping, helst minimum 10cm tykkelse med 5 cm avstand til vegg. Du bør i hvert fall prøve å dempe på høyre side for at rommet skal bli mer akustisk symmetrisk og kan med fordel dempe bak frontene og på bakveggen. Noe i taket vil også kunne hjelpe veldig.
 
  • Like
Reactions: TorsteinRS
18 Nov 2008
8
0
1
Utover det så har du glemt de viktigste i tegningen din. Skal du ha god lyd må du få opp noen akustiske tiltak, hvor det viktigste er bredbåndet demping, helst minimum 10cm tykkelse med 5 cm avstand til vegg. Du bør i hvert fall prøve å dempe på høyre side for at rommet skal bli mer akustisk symmetrisk og kan med fordel dempe bak frontene og på bakveggen. Noe i taket vil også kunne hjelpe veldig.

Takker for utrolig mange gode råd. Ja vi skal isolere veggene, utfordringen er at alle fire veggene er mur/leca, og to av de er under bakkenivå så har fått anbefalt å ikke isolere mer enn 5 cm pga kondensfare.

Det er lyd oppover som er den store akilisen her. Orginalt 20cm glava og en plate med gips. Takhøyde er 2.5 så har litt å gå på. Lydbøyler og lekte ned 5-10 cm. Men lurer veldig på hvordan vi skal løse det med atmoshøytalerne.
 

LL

0
15 Jul 2003
8.213
30
48
Sandnes
Takker for utrolig mange gode råd. Ja vi skal isolere veggene, utfordringen er at alle fire veggene er mur/leca, og to av de er under bakkenivå så har fått anbefalt å ikke isolere mer enn 5 cm pga kondensfare.
Det er viktig å skille akustiske tiltak fra isolering. Det er ikke det samme. Akustiske tiltak er for å forbedre lyden inne i rommet. Lydisolering er for å hindre at lyd slipper ut eller kommer inn i rommet. Det er to helt forskjellige ting. Varmeisolering og lydisolering er også to helt forskjellige ting. Det er ulike tiltak som må til for det ene eller andre.

Du bør absolutt ikke isolere en kald vegg under bakken dersom det er noen som helt tegn til fuktgjennomtrengning eller fuktopptrekk fra bakken. Da må du gjøre tiltak på utsiden. Hvis ikke ber du om trøbbel med muggsopp. Dersom det er fare for det, og du ikke gjør utvendige tiltak, så bør du la være å ha noe som helst på veggen. Du bør også bruke diffusjonsåpen maling, hvis ikke vil du få bobler og avskalling. Dersom det er helt knusktørt på vegg/gulv, så er det nok mulig å kle igjen, men pass på at dampsperren er korrekt lagt og tett. Unngå å skade denne med spiker/skruehull, etc.
Det er lyd oppover som er den store akilisen her. Orginalt 20cm glava og en plate med gips. Takhøyde er 2.5 så har litt å gå på. Lydbøyler og lekte ned 5-10 cm. Men lurer veldig på hvordan vi skal løse det med atmoshøytalerne.
Lyd oppover kan til en viss grad løses når du har takhøyde til det. Det er avkobling av lagene som gjelder. Problemet er at veggene dine også kan lede lyd oppover, så ikke for vent all verdens effekt dersom lyden finner den veien. Du klarer ikke å hindre bassen, men du kan forhindre at mesteparten av mellomtonen og oppover ikke høres så godt i etasjen over. Hvordan du løses atmos høyttalerne vet jeg ikke, men kanskje du kan ha dem på veggen eller en høyttaler som henger i taket uten å bryte lydisoleringen. Da er det vanskelig med in-wall, men noe som er bedre på dette enn meg kan kanskje gi noen tips.

Det jeg mente du måtte ha noe av er akustiske tiltak inne i rommet for å forbedre akustikken. Det er natt og dag forskjell på rom med og uten tiltak. Det er kanskje det mest effektive du kan gjøre. Selv en dyr high-end høyttaler blir aldri mer en middelmådig i et akustisk dårlig rom.