Noen som har erfaring med murvegger i hjemmekino?

18 Nov 2008
9
0
1
Hei kjære AV-entusiaster.

Det ser ut som jeg ender på å gå for rene murvegger i kjellerstuen som jeg nå holder på å pusse opp/bygge. Mest pga anbefalinger fra en byggingenør da 2 av 4 vegger ligger under bakkenivå. Han mente at mur/betong vegger har best av å ikke bli pakket inn mtp fukt, de trenger å "puste". Det er her snakk om en 2 etasjes enebolig der 1 etg. er mur/ halvt under bakken, resten av byttet er treverk. Jeg vil også spare en del penger og mange timers arbeid.

På gulvet blir det vegg-til-vegg teppe og taket senkes 10 cm (lar det orginale 20cm galva/gips være igjen over) og montere 5cm rockfon systemhimling. Jeg vil slisse inn kabelgater/bokser i murveggene og legge opp utak til alle høytalere ut fra murvegg. Rommet er på ca 30kvm og planen er å invistere i et 7.2.4 system, derav systemhimling for lettere montering av atmos. Jeg skal selvfølgelig gjøre akustiske tiltak som litt bassfeller og kanskje noen aku-plater.

Spørsmålet mitt er: er murvegger helt "håpløse" når det kommer til refleksjon og akustikk?

istockphoto-637327254-2048x2048-transformed.jpeg

*Bildet er for illustrasjon.

LL

0
15 Jul 2003
8.234
37
48
Sandnes
Spørsmålet mitt er: er murvegger helt "håpløse" når det kommer til refleksjon og akustikk?

Vis vedlegget 246781

Ja, hvis du bare har bare/nakne murvegger og ingen tiltak så er det håpløst mtp. akustikk. Det samme kan sies om hvilket som helst rom egentlig. Illustrasjonsbildet som du har lagt ved er et typisk rom hvor design trumfer akustikk. Det der kan bare ikke låte bra uansett hva du gjør. Eneste fordelen i det rommet der er størrelsen og høyden til taket.

Men det finnes mange akustikk-produkter du kan henge på murveggene dine, eller ha stående på stativ om du ikke vil ha noe på selve veggen. Hvis du har mye fuktgjennomtrengning så skal det ikke så mye til for at det kan utvikle seg muggsopp. Det kan skje bak en akustikkplate som henger på veggen også.

Danke

0
4 Aug 2007
12.564
287
83
Hei kjære AV-entusiaster.

Det ser ut som jeg ender på å gå for rene murvegger i kjellerstuen som jeg nå holder på å pusse opp/bygge. Mest pga anbefalinger fra en byggingenør da 2 av 4 vegger ligger under bakkenivå. Han mente at mur/betong vegger har best av å ikke bli pakket inn mtp fukt, de trenger å "puste". Det er her snakk om en 2 etasjes enebolig der 1 etg. er mur/ halvt under bakken, resten av byttet er treverk. Jeg vil også spare en del penger og mange timers arbeid.

På gulvet blir det vegg-til-vegg teppe og taket senkes 10 cm (lar det orginale 20cm galva/gips være igjen over) og montere 5cm rockfon systemhimling. Jeg vil slisse inn kabelgater/bokser i murveggene og legge opp utak til alle høytalere ut fra murvegg. Rommet er på ca 30kvm og planen er å invistere i et 7.2.4 system, derav systemhimling for lettere montering av atmos. Jeg skal selvfølgelig gjøre akustiske tiltak som litt bassfeller og kanskje noen aku-plater.

Vis vedlegget 246781

Beste rom hittils med Murvegg og tapet her, verre med gips og trepanel.. Som jeg hadde i leilighetene før.. Fyll på med møbler stol og sofa, puter og teppe, klapp i hendene før og etter møblering for å få en ide om resultatet…

kjelli

0
29 Apr 2003
3.997
7
38
Når det nevnes at veggene som er under terreng trenger å puste så er det helt korrekt og i tråd med anbefalinger gitt.
Det betyr ikke at det er nødvendig med helt nakne vegger. Det som er poenget er at innervegg må være diffusjonsåpen, der plast og andre diffusjonstette materialer unngås.

Hvis det er så mye fukt i veggene at den må være naken, har en store problemer med innsig av fukt.

6 Jul 2011
235
35
28
Hei! Kommer litt sent inn her. Generelt er det ikke å anbefale med helt nakne vegger - det gjelder uansett om en har gips, mur, betong eller tre. Noe akustiske tiltak må til. Jeg ser ikke noe problem med å ha nakne murvegger i kjellerstuen, men da må en legge opp til tiltak for å bedre akustikken. For å unngå fuktproblemer kan du da henge absorpsjons-/diffusjonspaneler med avstand mot vegg (type 2-5 cm) for å sikre god lufting bak. Dette gir også en god effekt spesielt for absorpsjon. Jeg har selv gjort dette i egen kino (også under bakken, men med gipsvegger).

Det er naturligvis også mulig å sette opp nye vegger med en viss avstand mot mur (hele eller deler av rommet, gjerne rundt 10cm), og sørge for lufting av dette mellomrommet med vifte el. Mener det var slik BEF gjorde i den ene kinoen sin. Dette tar dog en del areal av rommet, men vil gjerne være den beste måten for å lage et rom med lav lydsmitte ut - og samtidig ivareta god lufting av murvegg.

Danke

0
4 Aug 2007
12.564
287
83
Hei! Kommer litt sent inn her. Generelt er det ikke å anbefale med helt nakne vegger - det gjelder uansett om en har gips, mur, betong eller tre. Noe akustiske tiltak må til. Jeg ser ikke noe problem med å ha nakne murvegger i kjellerstuen, men da må en legge opp til tiltak for å bedre akustikken. For å unngå fuktproblemer kan du da henge absorpsjons-/diffusjonspaneler med avstand mot vegg (type 2-5 cm) for å sikre god lufting bak. Dette gir også en god effekt spesielt for absorpsjon. Jeg har selv gjort dette i egen kino (også under bakken, men med gipsvegger).

Det er naturligvis også mulig å sette opp nye vegger med en viss avstand mot mur (hele eller deler av rommet, gjerne rundt 10cm), og sørge for lufting av dette mellomrommet med vifte el. Mener det var slik BEF gjorde i den ene kinoen sin. Dette tar dog en del areal av rommet, men vil gjerne være den beste måten for å lage et rom med lav lydsmitte ut - og samtidig ivareta god lufting av murvegg.
Har murvegg med tapet jeg og møblert, faktisk beste lyden vi har hatt.

Før hadde vi gipsvegger, og sist trepanel. Med vanskelig lyd.

Gips leiligheten var riktig plassert i avlangt. Trepanel leilighet måtte vi ha på tvers med kjøkken til høyre.

Tomt var det mye romklang ekko her, men etter møblering, gardiner og teppe og møbler, helt tyst i klappe test.

Sist redigert: