Noen erfaring med 2.1 vs 3.1 lyd i stua for tv titting?

BYAS

Medlem
31 Jan 2019
6
6
3
Håper noen har erfaring her og kan gi meg gode råd når det gjelder lyd i stua når en ikke vil ha surround lyd.

I stua har jeg i dag et helt ok stereo oppsett. Ikke noe high end men bra for mitt bruk. Etter en del prøving (og feiling) av utstyr har jeg endt opp med en Rotel A12 forsterker, KEF LS50 høyttalere og en SVS SB-1000 PRO sub. Hos meg gir dette utstyret en bra stereo lyd til et rimelig budsjett.

"Problemet" oppstår når jeg ser tv. Jeg har en Samsung Q9FN 75" tv som er koblet med optisk kabel direkte fra one connect boksen til forsterkeren, og dette virker bra. Har også en Apple tv 4K som er koblet til one connect boksen.
MEN, når jeg ser tv har det slått meg at jeg kanskje burde hatt en senter høyttaler for dialogen. Vil tro at dialogen da ville bli klarere og høres mer ut som den kommer rett fra tv'n. I sweetspoten er det ikke noe problem nå, men i en stue sitter jo folk litt rundt om og sitter en til venstre for tv vil en seff høre venstre høyttaler best osv.

Så, har noen erfaring med å gå over til 3.1? Er det en stor oppgradering, er det rett å slett verdt pengene?? Og da må en jo bytte til en surround receiver, men de har jo mange flere kanaler. Kan en velge å kun kjøre disse i 3.1 om en ønsker det??? Jeg kunne gjør dette med min gamle Primare surround receiver, men jeg har ingen erfaring med de som selges nå.

Håper noen gode svar her 😊

• Like
Reactions: oes
16 Mar 2012
647
680
93
Håper noen har erfaring her og kan gi meg gode råd når det gjelder lyd i stua når en ikke vil ha surround lyd.

I stua har jeg i dag et helt ok stereo oppsett. Ikke noe high end men bra for mitt bruk. Etter en del prøving (og feiling) av utstyr har jeg endt opp med en Rotel A12 forsterker, KEF LS50 høyttalere og en SVS SB-1000 PRO sub. Hos meg gir dette utstyret en bra stereo lyd til et rimelig budsjett.

"Problemet" oppstår når jeg ser tv. Jeg har en Samsung Q9FN 75" tv som er koblet med optisk kabel direkte fra one connect boksen til forsterkeren, og dette virker bra. Har også en Apple tv 4K som er koblet til one connect boksen.
MEN, når jeg ser tv har det slått meg at jeg kanskje burde hatt en senter høyttaler for dialogen. Vil tro at dialogen da ville bli klarere og høres mer ut som den kommer rett fra tv'n. I sweetspoten er det ikke noe problem nå, men i en stue sitter jo folk litt rundt om og sitter en til venstre for tv vil en seff høre venstre høyttaler best osv.

Så, har noen erfaring med å gå over til 3.1? Er det en stor oppgradering, er det rett å slett verdt pengene?? Og da må en jo bytte til en surround receiver, men de har jo mange flere kanaler. Kan en velge å kun kjøre disse i 3.1 om en ønsker det??? Jeg kunne gjør dette med min gamle Primare surround receiver, men jeg har ingen erfaring med de som selges nå.

Håper noen gode svar her 😊
Ofte gir en center ht dårligere lyd på grunn av at man ikke får plassert den godt nok, så er ikke sikkert det er noe å hente. På loftstua har jeg et oppsett med center i tv benken og det låter spinkelt, så jeg bruker kun LR siden det låter mye mer fyldig og klart. Kjenner også folk som går over til stereo oppsett i stuene siden man uansett "aldri " sitter i sweetspot og ikke får glede av resten uansett. Med en godt plassert og dimensjonert center kan det jo så klart funke for å fylle på😊

• Like

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Enig med @chrisand25
Senterlyd blir distribuert jevnt til høyre og venstre og skaper en illusjon av at lyden kommer fra midten (fantom senter). Jeg trodde jeg måtte ha senter for 15 år siden, men har blitt godt fornøyd uten. Har flere oppsett, både surround inkl sub og stereo - og bruker ikke senter i noen av dem. Har man gode fronthøyttalere (stereo) får man god filmlyd👍😊 - og hvor skal man evt plassere den? - ved bruk av lydtransparent lerret og med samme høye kvalitet på senter som stereo vil det nok fungere fint. Men med en liten tversover-senter som står under eller henger over tv/lerret så tror jeg bare det kan bli dårligere enn uten senter

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
647
680
93
Enig med @chrisand25
Senterlyd blir distribuert jevnt til høyre og venstre og skaper en illusjon av at lyden kommer fra midten (fantom senter). Jeg trodde jeg måtte ha senter for 15 år siden, men har blitt godt fornøyd uten. Har flere oppsett, både surround inkl sub og stereo - og bruker ikke senter i noen av dem. Har man gode fronthøyttalere (stereo) får man god filmlyd👍😊 - og hvor skal man evt plassere den? - ved bruk av lydtransparent lerret og med samme høye kvalitet på senter som stereo vil det nok fungere fint. Men med en liten tversover-senter som står under eller henger over tv/lerret så tror jeg bare det kan bli dårligere enn uten senter
Ja med lydtransparent lerret og lik ht i center som LR blir det noe annet. Funker også greit med center under TVen hvis man har inwall med tre like høyttalere og høyde kanaler i front med yamaha siden man da kan heve senter lyden så det oppleves så den kommer ut av TVen. Har den løsningen selv i tv kroken i stua, men blir jo noe helt annet enn trådstarter spør etter og et ganske stort prosjekt. Fyller selv om man ikke sitter i sweet som jeg aldri gjør der. Best å ligge i hjørnet 😅

• Like

BYAS

Medlem
31 Jan 2019
6
6
3
Takk for svar :)
Da leser jeg det sånn at å gå ifra 2.1 til 3.1 oppsett i stuen kanskje ikke gir den store oppgraderingen i lyd for å se tv, og at lyden faktisk kan bli "dårligere". Da blir det dumt å bruke en masse penger surround receiver og senterhøyttaler.

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Center er egentlig den viktigste høytaler sammen med Subwoofer.

Men om du er into hifi så får du mye bedre utbytte av stereo også til film/tv.

16 Mar 2012
647
680
93
Center er egentlig den viktigste høytaler sammen med Subwoofer.

Men om du er into hifi så får du mye bedre utbytte av stereo også til film/tv.
Er enig i at center er viktig, men det forutsetter at den låter bra. Bedre å bruke phantom senter i mange tilfeller hvis man ikke får plassert skikkelig og har en "likeverdig" ht som LR. Klart det er jo vanskelig å bruke phantom center uten en reciver/prossesor som har dette, så blir jo da en avveining hva man gjør og prioriterer i forhold til hifi/TV. For "bare" TV lyd i 2(3).1 hadde jeg kjørt på med en reciver og antagelig kjørt på med phantom center hvis jeg ikke hadde hatt gode muligheter til å plassere en god center. Er uansett min mening og mange er nok ikke enige😊👍

Danke

0
4 Aug 2007
12.386
224
63
Jeg har Cerwin Vega 5c som center, dem har domediskant og to woofere og bassport.

Folk rynker nok litt på øya av Cerwin men denne har faktisk god lyd.

Det jeg har lagt kr på er Front/stereo som er Xtz 99.26 og subwoofer..

5c bruker jeg fordi den alltid har passet i benkene mine.

Surround er enda rimeligere, Proson Event 51, disse er rimelige men passer bra til surround.

De skal byttes til Dali Fazon, og da blir Proson surr back.

Fazon Kan også benyttes om jeg får Atmos.

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
647
680
93
Syntes du center låter bra så er det ingenting som er bedre enn det😊👍.
Skriver kun om mine egene erfaringer og opplevelser. Har ikke fasit😅. Har blitt endel forskjellige opp igjennom og ikke fått lyden til å sitte i et møbel selv. Blitt sånn boks lyd på en måte. Hul lyd, men som jeg skrev over her et sted funker det flott på tv veggen min i stua som har inwall og 3 like høyttalere, men ikke på loftet som har center inne i tv benken.😊

• Like
Reactions: Danke