Noe nytt i 2024?

24 Aug 2005
1.340
92
48
36
Bergen
Ja, ingen større revolusjon dessverre, samme blålaser og filter, men tydeligvis en liten boost på kontrast. Er jo absolutt positivt at det kommer nye modeller, men tror nok folk hadde håpet på litt større oppgradering enn dette, i det minste hadde jeg håpet de omsider kunne fått til rødlaser og dermed sluppet det filteret som jo tar såpass mye lys som det gjør. At det er super bildekvalitet er det jo ingen tvil om da, men prisene ser jo ut til å forbli om lag de samme, så vi snakker jo fremdeles svært kostbare projektorer.
Tror du de hadde greid den implementeringen uten å skifte chassie?

Basert på ren gjetning har jeg inntrykk av at det er noe de skifter relativt sjeldent og at det ennå er en generasjon eller to på denne versjonen?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.548
343
83
46
www.avforum.no
Du tenker på å legge til en rødlaser? De får jo til RGB laser på UST-projektorer som har langt mindre chassis enn disse, så ser ingen grunn til at det ikke burde vært mulig også for JVC på dagens chassis. Det handler nok om at utviklingsbudsjettene hos JVC har blitt stadig mer begrenset som følge av lavere salgstall de siste årene... Mulig JVC har en ny ultra-hi-end toppmodell til type 400k i et Z1-chassis med rødlaser i løpet av et år eller to, men det er uansett da i en prisklasse som gjør den utilgjengelig for de fleste og det vil i så fall ta enda noen år før en ser dette i lavere prisklasser.

Dermed er det å håpe og tro at Sony kommer opp med noe revolusjonerende, eksempelvis inngår et samarbeid med Barco på lightsteering, men mine signaler rundt dette er negative også dessverre. Var på Sony-demo på ISE, og der var det kun micro-LED det gikk i, ikke noe snakk om projektorer en gang, så det er nok ikke et strategisk satsningsområde for Sony for tiden.

Problemet med store TVer, hvis en tenker seg dette i stedet for en projektor, er jo flere, men det største er gjerne at lyden kompromitteres. En kan selvsagt få til en "OK" løsning med center over / under TVen, men det er blir ikke det samme. Subbene får også suboptimal plassering, for en frontplassert sub, spesielt da i en baffelvegg, er det lite annet som kan matche. For sånne som meg som vil ha skikkelig lyd og selvsagt også så bra bilde som mulig er det dermed projektorer som gjelder i overskuelig fremtid, men synes jo det går ekstremt tregt på utviklingssiden for tiden, må jo si det...

17 Jul 2005
461
19
18
49
Du tenker på å legge til en rødlaser? De får jo til RGB laser på UST-projektorer som har langt mindre chassis enn disse, så ser ingen grunn til at det ikke burde vært mulig også for JVC på dagens chassis. Det handler nok om at utviklingsbudsjettene hos JVC har blitt stadig mer begrenset som følge av lavere salgstall de siste årene... Mulig JVC har en ny ultra-hi-end toppmodell til type 400k i et Z1-chassis med rødlaser i løpet av et år eller to, men det er uansett da i en prisklasse som gjør den utilgjengelig for de fleste og det vil i så fall ta enda noen år før en ser dette i lavere prisklasser.

Dermed er det å håpe og tro at Sony kommer opp med noe revolusjonerende, eksempelvis inngår et samarbeid med Barco på lightsteering, men mine signaler rundt dette er negative også dessverre. Var på Sony-demo på ISE, og der var det kun micro-LED det gikk i, ikke noe snakk om projektorer en gang, så det er nok ikke et strategisk satsningsområde for Sony for tiden.

Problemet med store TVer, hvis en tenker seg dette i stedet for en projektor, er jo flere, men det største er gjerne at lyden kompromitteres. En kan selvsagt få til en "OK" løsning med center over / under TVen, men det er blir ikke det samme. Subbene får også suboptimal plassering, for en frontplassert sub, spesielt da i en baffelvegg, er det lite annet som kan matche. For sånne som meg som vil ha skikkelig lyd og selvsagt også så bra bilde som mulig er det dermed projektorer som gjelder i overskuelig fremtid, men synes jo det går ekstremt tregt på utviklingssiden for tiden, må jo si det...

Et annet problem dersom man skal erstatte projektor/lerret er å få en 100+ tommer skjerm inn i huset, ned kjellertrappen, rundt hjørner osv. I tillegg så får man jo ikke TVer i scope-format (enda), så det er heller ikke bare antall tommer diagonalt som må bli stort nok for å kunne erstatte projektor. Jeg har selv ikke noe digert rom (rundt 20+ kvadratmeter), men har allikevel et 3 meter bredt scope-lerret i kjelleren. En 3 meter bred TV har jeg enda ikke sett på markedet, og tviler på at noe slikt kommer de neste årene til under 1 mill. Jeg måtte i så fall ha kuttet ut scopeformatet, og gått for et 16:9 lerret om sammenligningen med TV skulle vært reell for min del. Siden takhøyden i min kjeller er mer begrenset enn bredden på rommet, så er det no-go, og jeg synes også film i scope-format er slik "ordentlig" film skal være :)

• Like
Reactions: lygren

LL

0
15 Jul 2003
8.234
37
48
Sandnes
Jeg håper noen kommer med en UST-projektor som er beregnet på hjemmekino (ikke en "stue" eller "gaming" projektor), gjerne en som kan takmonteres. Ser dessverre ikke ut til at noen produsenter synes det er god ide... Mitt problem er kasteavstanden for å få stort nok lerret, slik som jeg ønsker å møblere rommet. Sony, JVC, Epson har dessverre ikke noen god løsning på dette grunnet at linsene ikke har nok vidvinkel, samt at chassis er for langt. Dermed blir avstanden fra linsen til lerret for kort. Det finnes jo noen speil-løsninger som kan brukes for å sidestille projektoren, men disse løsningene har en avsindig pris.

LL

0
15 Jul 2003
8.234
37
48
Sandnes
Et annet problem dersom man skal erstatte projektor/lerret er å få en 100+ tommer skjerm inn i huset, ned kjellertrappen, rundt hjørner osv. I tillegg så får man jo ikke TVer i scope-format (enda), så det er heller ikke bare antall tommer diagonalt som må bli stort nok for å kunne erstatte projektor. Jeg har selv ikke noe digert rom (rundt 20+ kvadratmeter), men har allikevel et 3 meter bredt scope-lerret i kjelleren. En 3 meter bred TV har jeg enda ikke sett på markedet, og tviler på at noe slikt kommer de neste årene til under 1 mill. Jeg måtte i så fall ha kuttet ut scopeformatet, og gått for et 16:9 lerret om sammenligningen med TV skulle vært reell for min del. Siden takhøyden i min kjeller er mer begrenset enn bredden på rommet, så er det no-go, og jeg synes også film i scope-format er slik "ordentlig" film skal være :)
Tror det er vanskelig å erstatte 3 meter scope med en TV. Jeg tror det ville være en stor nedtur egentlig. Kanskje når disse modulære skjermene blir mer tilgjengelig, men der ser jeg en hel rekke problemer med uniformitet og kalibrering samt levetid på hver "rute".

Hadde selv 3 meter scope tidligere. Men etter flytting så får jeg ikke det til lenger. Det er noe jeg savner stort.

• Like
Reactions: HAL9000
11 Okt 2005
1.733
2
38
Ja ja, fikk en JVC NZ8 i hus i februar. Men, kommer alltid noe nytt og man kan vente for alltid hvis man er redd for at erstatningen kommer snart... Når det er sagt, jeg tror jeg fikk et rimelig bra eksemplar av NZ8, og med de nye specs og features ikke mer enn de er '... næh. Nå er jeg fornøyd. Denne skal jeg kunne ha lenge :)

• Like
Reactions: HAL9000

LL

0
15 Jul 2003
8.234
37
48
Sandnes
Ja ja, fikk en JVC NZ8 i hus i februar. Men, kommer alltid noe nytt og man kan vente for alltid hvis man er redd for at erstatningen kommer snart... Når det er sagt, jeg tror jeg fikk et rimelig bra eksemplar av NZ8, og med de nye specs og features ikke mer enn de er '... næh. Nå er jeg fornøyd. Denne skal jeg kunne ha lenge :)
Tror ikke du går glipp av så veldig mye egentlig, men er alltid kjipt med FOMO. Er usikker på om jeg hørte rett eller ikke på en podcast, men skulle det komme nye versjon av dynamic tone mapping? Ble denne også tilgjengelig på de eldre NZ-modellene?

Egentlig ganske drøyt at skal være gode og dårlige eksemplar av produkter til denne prisen. Det er egentlig helt totalt uakseptabelt spør du meg.

LL

0
15 Jul 2003
8.234
37
48
Sandnes
Hva tror dere skjer i segmentet under disse i pris da?

NP5 er jo nødt til å fases ut om 1,5 år i EU. Hva skjer med 7-serien da? Skulle jo tro det burde være marked for å videreføre 7-serien. Kan jo se ut som om JVC overlater markedet under 100K til Sony, Epson og BenQ.

17 Jul 2005
461
19
18
49
Du har jo da en projektor for mange mange år. Hadde ikke vært i nærheten av å vurdere noen oppgraderingen dersom jeg hadde en NZ8. Har selv en X7500, så vurderer nå sterkt (selv om det er ganske "imponerende" at kontrasten på NZ900 såvidt overgår en projektor fra 2017).

17 Jul 2005
461
19
18
49
Tror ikke du går glipp av så veldig mye egentlig, men er alltid kjipt med FOMO. Er usikker på om jeg hørte rett eller ikke på en podcast, men skulle det komme nye versjon av dynamic tone mapping? Ble denne også tilgjengelig på de eldre NZ-modellene?

Egentlig ganske drøyt at skal være gode og dårlige eksemplar av produkter til denne prisen. Det er egentlig helt totalt uakseptabelt spør du meg.
Tror dette er noe JVC har fokusert på å forbedre med årets modeller. De påstår i hvert fall selv at det skal være langt høyere forutsigbarhet på hva man får.

17 Jul 2005
461
19
18
49
Hva tror dere skjer i segmentet under disse i pris da?

NP5 er jo nødt til å fases ut om 1,5 år i EU. Hva skjer med 7-serien da? Skulle jo tro det burde være marked for å videreføre 7-serien. Kan jo se ut som om JVC overlater markedet under 100K til Sony, Epson og BenQ.
Det kommer en ny 7-serie mot slutten av året, etter hva jeg har lest. NP5 forsvinner, men JVC sier visstnok selv at leveranser av erstatningspærer ikke kommer til å være noe problem. I følge dokumentet fra EU som forbyr pærer med kvikksølv, så skal det slik jeg tolker det være mulig å søke om forlengelse av et slags unntak. Loven i EU sier at det blir forbudt 1. januar 2026, men JVC har visstnok allerede sikret seg frem til 2027, og i følge "pundits" på youtube så hevder de at pærer vil kunne leveres videre og. Jeg har lest "amendment" til loven som tillater søknader om forlengelse, men jeg skjønner ikke helt hvordan JVC kan være sikker på dette. Derfor hadde jeg nok sikret meg en del pærer om jeg skulle ha en lampeprojektor i årene fremover.

Edit: Har også hørt at Sony ikke kommer med noe nytt i år.

Sist redigert:
11 Okt 2005
1.733
2
38
Du har jo da en projektor for mange mange år. Hadde ikke vært i nærheten av å vurdere noen oppgraderingen dersom jeg hadde en NZ8. Har selv en X7500, så vurderer nå sterkt (selv om det er ganske "imponerende" at kontrasten på NZ900 såvidt overgår en projektor fra 2017).
Ja, jeg har projektor for mange år nå :) Når det gjelder specs på kontrast f.eks.... Jeg har/hadde (har ikke kvittet meg med den ennå..) en RS520 som er samme som X7500 før jeg fikk NZ8 i hus. Mener å huske at RS520/X7500 på papiret har bedre kontrast enn min nye NZ8. Men - papir er papir... Film er film... Jeg synes min NZ8 grisebanker RS520 på alle områder. RS520 er fortsatt en god projektor. Men, du gode min.... :)

sldron

0
1 Mai 2016
93
5
8
Har en N7 fra 2019, og har lenge tenkt det er på tide med en oppgradering. Og kontrasten på 150000:1 som NZ900 har har ekstremt mye å si. Hadde den kontrasten på en x9000 og det var sånn at folk som kom for å se film kommenterte hvor bra bildekvalitet det var. Og ser på N7 at fargene er faktisk desverre litt blassere…men denne NZ900 ligger vel an til å bli rundt 300 tusen ish som blir litt ekstremt

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.548
343
83
46
www.avforum.no
Når det gjelder 150k:1 kontrast på NZ900 er jo det i medvind med irisen helt nede og samtidig laserlys satt til maks. Mange vil ha behov for alt, eller i det minste mye av lyset denne produserer og gjerne sette den på medium laser for å holde viftestøyen på et lavt nivå samt åpen iris og dermed kan en typisk regne med 30.000:1 native om den måler 50% bedre enn en typisk NZ9 (type 20k:1). Sikkert i praksis noe lavere... Nå er jo absolutt 25-30k:1 veldig bra det, men langt unna 150k:1, så tenkte det var greit å nevne. NP5 måler jo ofte høyere kontrast enn NZ-serien for øvrig, ligger ofte på type 30k:1 native, dette som følge av bedre lyskontroll fra UHP-lampen enn laseren.

sldron

0
1 Mai 2016
93
5
8
Husker det spesielt på filmen war for planet of the apes i de vinter scenene der de er ved en syrin busk med rosa blader på. Denne var merkbart blassere farger på med N7 vs x9000 der fargene og detaljene virkelig poppa opp i forhold. Merka det og på den hvite snøen i forhold til apene og hestene som hadde mørke farger. og det til tross og for at x9000 var en 1080p upscale projektor

11 Okt 2005
1.733
2
38
Når det gjelder 150k:1 kontrast på NZ900 er jo det i medvind med irisen helt nede og samtidig laserlys satt til maks. Mange vil ha behov for alt, eller i det minste mye av lyset denne produserer og gjerne sette den på medium laser for å holde viftestøyen på et lavt nivå samt åpen iris og dermed kan en typisk regne med 30.000:1 native om den måler 50% bedre enn en typisk NZ9 (type 20k:1). Sikkert i praksis noe lavere... Nå er jo absolutt 25-30k:1 veldig bra det, men langt unna 150k:1, så tenkte det var greit å nevne. NP5 måler jo ofte høyere kontrast enn NZ-serien for øvrig, ligger ofte på type 30k:1 native, dette som følge av bedre lyskontroll fra UHP-lampen enn laseren.
Tallene for alle projektorer er vel gjengitt med medvind, nedoverbakke, kjøttkaker til middag osv... :) Så det er vel de fleste av oss vant til tror jeg. JVC NZ8 har vel 80.000:1 som oppgitt native kontrast i salgs brosjyren - da med den "medvinden" vil jeg tro som du beskriver Lygren :)

Min NZ8 har kontrast på 50000:1 i SDR etter kalibrering. Laserlyset er da på satt på styrke 46 (tilsvarer gamle "medium" styrke - er ny skala nå som går fra 0-100 etter siste firmware på NZ modellene) og iris'n er satt på -12. Jeg synes det er ganske bra egentlig. Ville kanskje vært mulig å fått ut bittelitt mer ved å øke laserstyrken og strupe irisen enda flere hakk? Men... deilig å ha viften på lav styrke også.

Men det er mer med bildet enn bare disse kontrasttallene. F.eks - hvis jeg ønsker det - kan jeg få mer lys ut av NZ8'n. I tillegg er bildet vesentlig skarpere. I tillegg er det noe med laserlyset... bildet er... som trykket eller malt på lerretet - i mangel på bedre beskrivelse. Det er en"ro" i bildet som jeg ikke har sett på noen av mine lampe-projektorer (som jeg startet med først rundt år 2001-2002 ish). Vil aldri kunne gå tilbake til lampebasert nå.

Sist redigert:

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.548
343
83
46
www.avforum.no
Ja, misforstå meg rett, bildekvaliteten til disse JVC-projektorene er fantastisk god, og ikke minst NZ8. Har en muligheten til å justere irisen ned litt får en jo som du sier tilbake i form av høyere kontrast, men mange har jo ikke den muligheten og dermed er det greit å være klar over at kontrasten i så fall justerer seg ned mot native. Nå er native på JVC langt bedre enn samtlige andre, Sony har vel typisk 10k:1 (med unntak av flaggskipet GTZ380 som har type 20k:1), Epson 5k:1, så selv på store lerreter vil jo denne høye native kontrasten komme til sin rett, dog ikke på de nivåene JVC markedsfører de på med mindre altså iris lukkes helt osv. Greit å nevne at JVC sjelden lyver heller, det er som oftest mulig å presse kontrasten opp på de nivåene de markedsfører de med, men da med veldig lite lys, så helt bak mål er det jo heller ikke at de benytter disse maxverdiene i sin markedsføring. Er jo gjerne langt verre med DLP-leiren som driver å snakker om 2,5mill:1 og sånn, som jo er så langt unna sannheten med mindre laseren altså er slått helt av at det jo blir en helt tullete verdi å operere med - spesielt når det i praksis er snakk om type 1000:1 reell kontrast så snart du har et bilde som skal vises.

17 Jul 2005
461
19
18
49
Taper man noe levetid ved å sette laser på maks? Jeg har projektor i et annet rom (med et hull i veggen til lyset), så støy er ikke et stort problem for meg.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.548
343
83
46
www.avforum.no
De sier vel 20k timer i full modus og 30k i medium, uten at noen nødvendigvis har kontrollert at dette stemmer, så noe har en igjen for å kjøre laseren noe mer moderat, dog er det uansett veldig mange timer så litt avhengig av bruk snakker vi i alle tilfelle om 10+ år med daglig bruk selv på høy lasermodus - og da til halvert lys, den kan jo benyttes også med halve lyset tilgjengelig.

24 Apr 2003
2.506
19
38
Hva ligger pris på å få byttet laser lyskilde om nødvending, er det noe JVC har opplyst noe sted?