NAS,hvordan få best flyt til stereo anlegget?

9 Jun 2019
483
58
28
Hei! Jeg er nytt medlem her,så jeg er veldig spent om jeg får noen svar..... Som sagt jeg har en tråd om dette fra før,under der det står «det store nye streaming»,men fikk ikke noen respons der. Har også en tråd her inne fra før av på Generell HTPC,så kanskje dette er den rette forum avdelingen? Men ingen respons da heller😞. Så jeg prøver meg på nytt igjen. Skjønner jeg må ha en billig laptop og et billig drivverk,billig siden jeg kun skal bruke den til og rippe mine CDer til en NAS,og så overføre min CDer til min NODE2i fra Bluesoud. Har hørt at drivverk ikke har noe og si for lydkvalitet,heller hvilken software man bruker,som iTunes,dbPoweramp. Siste nevnte skal visst være noen av de beste. Den ripper til og med pre emhasis CDer. Det er meget viktig for meg. Jeg vet at NAS kobles til nettverket. Så betyr at jeg kan koble en NAS direkte til min ruter, som befinner seg i annet rom enn i det rommet jeg har mitt stereo anlegg,eller til min switch som jeg har rett ved min stereo. Etter ripping så overfører jeg mine filer til Bluesound sitt bibliotek. Alt dette skjønner jeg. Men jeg vil gjerne vite hvilke rippe software programmer er best til mitt bruk,siden jeg har to pre emhasis CDer. Det er to 80- talls pressinger med Floyd som er verdt en del på nett. Så hadde vært fint og høre fra andre NODE2i eiere-hvordan gjør dere det? Hvilken NAS bruker dere? Hvilke rippe programmer er anbefalt til pre emhasis CDer? Hvilken billig PC laptop? Hvilken drivverk? Er iTunes bra nok til andre CDer uten pre emphasis? Jeg tror Bluesound støtter ALAC. Hvilke format anbefaler dere? Flac,Wav,ALAC... Jeg har sett på NAS i prisklassen rundt 1700kr. Da jeg har rundt 200cder,så en 1terabyre bør holde i massevis. Så si alle bruker jo en NAS,eller en annen form musikkatreamer/server. Det er viktig at lyden blir prikk lik CD-ene. Det har jeg lest på nettet at det kan være slitsomt om du er nøye på lyd. Masse trial and error før du får flyten. Hadde vært deilig og styre musikken fra min iPad,slik jeg gjør nå når jeg streamer musikk fra Spotify Premium. Takk!

Sist redigert:

muuh

0
10 Jun 2008
1.296
12
38
kan ihvertfall svare på at NAS kan stå koblet direkte i en LAN port router. Anbefaler at du bruker en NAS løsning med 2 disker som speiler hverandre (raid 1), slik at du ikke mister alt NÅR disken ryker.

har selv en raid 5 NAS med 4 disker, og der er 3 av 4 disker byttet i løpet av 5 år ca

9 Jun 2019
483
58
28
Takk! Så du mener jeg kobler min NAS enten til ruteren nede,og kan også koble den til switch (Zyxel til 400kr-siste modell). Har Cat5e fra nedi stua og på til min lille hule,og har koblet de viktigste stereo tingen til min switch,særlig min Bluesound NODE2i,bare tull at den kan være koblet trådløs til nettverket. Det trådløse kortet inni den er så sensitiv til andre trådløse ting som iPad osv. Jeg har nettop skiftet fra NODE2 til NODE2i på grunn av AirPlay2. Den virker jo selvsagt trådløst,men da mister den appen og har mye drop outs. Det er min erfaring,kanskje andre har en annen mening. Har pratet mye Danke (unnskyld hvis jeg staver ditt nick navn feil). Han har gitt meg mye tips. Men jeg vil jo kanskje ha 50 til 70 CD-er på min NAS,derfor var Vault2i utelukket. Er glad for det. For dyr,og mye feil med driverket deres. Men jeg ser at min NODE2i har en USB utgang. Kan jeg bruke den også? Er ikke helt grønn på data,men dette er jeg grønn på. Det ultimate hadde vært og koblet til et CD ripper til iPad og en hardisk. Vet at det siste går. Har til med hørt at du kan flac filer på iOS utstyr. Sorry,for langt innlegg.

muuh

0
10 Jun 2008
1.296
12
38
må nevne at jeg aldri vært borti noe bluesound utstyr, men ser av databladet til node2i sier at du kan koble til usb hdd direkte i usb porten.
dersom du går for en slik løsning bør/må du kjøpe en standard USB harddisk og ikke en NAS disk.
ihvertfall kan ikke min NAS disk (synology) kobles til slik du antyder her, men kun via nettverk, USB portene på NAS er for tilkobling av USB disker eller skrivere for å dele via NAS.

dersom du går for NAS kan den kobles til enten i switch eller router ja, men dersom zyxel switchen din er 1000Mbit og router ikke har 1000Mbit LAN porter, kan det være et poeng å koble direkte i switch.

9 Jun 2019
483
58
28
Skjønner NAS er best til og rippe hele samlingen min. Har cirka 200cder,da blir jo USB/minnepenn for lite. Jeg rippet en del CD-er for et par på siden til en USB Flashdive,den puttet jeg bare inni min CD spiller. Kan ikke NODE2i støtte det samme? Nei,jeg må nok sende en Mail til Bluesound om dette. Men takk for hjelpen så langt!😃

9 Jun 2019
483
58
28
Jeg så det. Da blir det nok NAS. MAC MINI kanskje også? Er litt usikker på den siste. Jo jeg ser på Bluesound sine hjemmesider at de ikke anbefaler det. Men de sier det kan gå også. Hvorfor sier de at de ikke anbefaler det,er det fordi du kan miste all musikk? Eller det fordi det er beregnet for kanskje 20 CDer? Beklager maset🙁

9 Jun 2019
483
58
28
Ja.da må det bli en NAS. Kjøper slik at de speiler hverandre. Men tror du iTunes er bra software som rippeprogram? Har hørt cd-en blir prikk lik så lenge du ripper i ALAC,det er jo Apples svar på Flac. Men jeg har noen pre emhasis CDer. Det har jeg lest kan være vanskelig. Etter som jeg skjønner greia med pre emhasis er at det er gammel teknologi fra 80-tallet,fordi dac’ene var ikke så bra da. Og CD spillere kunne dephasise cden i CD spillere. Min Marantz støtter pre emhasis CDer. Men hvis du ikke gjør det jeg sa på engelsk(jeg uttaler det feil) så blir lyden sliten og lys i toppen. Men pre emhasis CD-ene mine har en urolig luftig top, det er fordelen pre emhasis CDer. Feks min THE WALL CD har pre emhasis. Den nye 2011 låter for slapp i lyden. Ingen dynamikk i det hele tatt. Men uansett om dac teknologien som konverter lyden om fra digital til analog slikt av vi mennesker kan høre musikken er mye bedre så er jo cd-en fra mellom 1982 til rundt 1994 best. Litt av en ironi. Nå bruker de så mye komprimering at jeg blir sliten av og høre på musikken! Edit,jeg ser iTunes støtter pre emhasis CDer. Både ripper og spiller av de via NAS til biblioteket til min NODE2i. Så da blir det vel iTunes. Også et til spørsmål til deg,fordi du virker som en som har god oversikt på du driver med. La oss jeg kjøper meg PC laptop eller Mac laptop og et optisk drivverk,og så ripper hele CD samlingen min til de alternative jeg never nå,eventuelt plusse på med extern hardisk og så spile musikk fra de alternativene,må da PC,Mac stå på hele tiden. Det er jeg også et alternativ jeg mener bør fungere fint.Men har også lest at min NODE2i kan støtte feks en seagate portable hardrive med 1terrabyte. Det kan gå. De tar jo mye mindre plass en NAS. Men det blir nok en NAS fra Seagate til rundt 3000kr. Og så det billigste hardware jeg finner. Så sikkert 8000kr totalt. Skal kun bruke pcen laptopen til CD ripping med et optisk drivverk. Ingen nettsurfing. Windows er plaget med så mye virus dritt,og Avast hjelper ikke. Husker jeg hadde en Toshiba laptop for cirka 10 år siden,og det ble plaget med orm. Vifta begynte og bråke mere og mere. Da var det kun en ting og gjøre-formatering. Ble så lei hele Windows sitt operativ system,derfor hoppet jeg til iOS produkter. Jeg har ikke noe personlig hat mot Microsoft/Windows sine pc-er,hadde det ikke vært for de er plaget med virus,så hadde det gått. Jeg vet at Apple til en viss grad er plager også med virus,men mye mere safe.

Sist redigert:

oes

0
18 Nov 2006
274
7
18
Jeg har rippet til AIFF som fullformat, ukomprimert men med mulighet for metadata. Tar litt mer plass enn FLAC og ALAC, men plass er jo billig og cd tar ikke enormt med plass. AIFF (åpen Apple) kan også avspilles fra pc-baserte systemer inkl at metadata fungerer. Spiller fra mac mini med jriver media center og bruker jremote på iphone /ipad. Låter bra og funker bra, bortsett fra at mac mini kan henge seg opp når den står konstant på i dagesvis, slik at man bør ha en skjerm. Om du benytter NAS og nettverkspiller i steden (må fortsatt ha pc/mac hvis du skal rippe. NB: kjedelig), så trenger du ikke mac mini og jriver. Jeg burde sikkert koblet opp mot en server/nas som backup, evt husket å sikkerhetskopiere mac mini til ekstern harddisk av og til (billig). Lykke til! https://www.lifewire.com/aiff-aif-aifc-files-2619569

9 Jun 2019
483
58
28
Unnskyld så du har ikke rippet dine plater når du sa «kjedelig». Jeg vurderer en MacBook air til 1000kr,WD NAS til 2500 og Apple sin SuperDrive. Vil da bruke iTunes til mine vanlige CDer som ikke er i pre emhasis,hvis ikke iTunes klarer det,blir jeg og bruke XLO. Det tror jeg blir bra. Vet det tar evighet og rippe ordentlig hvis du er kresen på lyd. Unnskyld jeg ser du har rippet i AIFF. Går det fortere og rippe da? Jeg visste at iTunes kan brukes både PC og Apple,men ikke AIIF.

Sist redigert:

oes

0
18 Nov 2006
274
7
18
Ja, det går helt fint med itunes å rippe i aiff. I nesten alle tilfeller blir audiofilene perfekte. Jeg synes det er kjedelig å rippe selv om det går ganske kjapt med itunes, men har tatt det litt etter hvert - og sjeldne spilte cd-er er ennå ikke rippet. Mac med superdrive og nas må bli helt topp, det. Lykke til

9 Jun 2019
483
58
28
Jeg skal gå for en Samsung T5 SDD 500GB hardisk.Kobler den i ruteren min. Også bruker fildeling via mitt nettverk. Det var jo ørten måter og gjøre det, så ble veldig forrvirret. USB utgangen bak min NODE2i er kun beregnet for musikk du bare har liggende på en måte. Er kun brukt for nødløsning i følge Bluesound forumet. Og USB Flash drives kan gå i stykker. Men du kan også koble for eksempel en SDD hardisk som jeg skal kjøpe direkte til min NODE2i, men da vil kun min NODE2i se den, og ikke mitt nettverk. Så veldig forvirret dette! Og det er folk som kun bruker en USB stick direkte koblet til USB til NODE2i også. Eller USB Flash drives. Det heter vel minnepenn på norsk. Og det anbefaler ikke Bluesound som sagt ikke i lengden, men mange gjør det også! Så der som sagt mange måter og gjøre det på! Men har fått mye flott hjelp her og BS forumet, og vil gå for SDD hardisk. En Segate NAS blir overkill til mitt bruk. Vil i første omgang kun rippe 70cder. Og så prøve meg frem. Så 500GB holder i massevis. Og SDD harddisker er mye kjappere en HDD harddisker som er i NAS feks. Ingen mekaniske deler også videre. Men dette kan jo diskuteres i det uendelig. Men som som sagt er ingen data ekspert. Så jeg har kun brukt PC og iPad til vanlige bruk. Men jeg reformatere en PC da. Så er ikke helt borte heller. Takk for all hjelp folkens.

9 Jun 2019
483
58
28
Men noen folk sier at iTunes ikke er bra. Anbefaler heller XLO til Mac og dbpoweramp til Windows. Hvilken software/programmer er anbefalt til audiophile ripping? Tenker at det låter helt perfekt orginalen cd-en. Takk!

9 Jun 2019
483
58
28
Men vil en Samsung T5 500GB holde til cirka 400 CDer i det som CDer opprinnelig er spillet inn i-Wav? Vet at flac og ALAC tar mindre plass. Men mange mener Wav låter best.

9 Jun 2019
483
58
28
Jeg så svaret ovenfor. En Samsung SDD 1TB er nok bedre i lengden for 400Cder i Wav kvalitet. Da har jeg 500GB til overs. Men dere eksperter hva låter egentlig best? Flac,ALAC osv... Takk for all hjelp! Og best rippe program? Nei, jeg må nok bare prøve meg frem.

oes

0
18 Nov 2006
274
7
18
Jeg har rippet i iTunes. Sparer mase tid sammenlignet med mer avanserte løsninger. Jeg spiller av i JRiver Media Center 25. Wav/Aif tar ca dobbelt så mye plass som Flac. Inneholder samme mengde info, men Flac må pakkes ut mens det spiller og krever dermed litt mer datakraft. Med ditt beskjedne antall cd-er ville jeg gått for AIF som er fullformat, ikke-pakket og med gode metadata. Det har jeg gjort. Låter topp. Lykke til!

Jeg så svaret ovenfor. En Samsung SDD 1TB er nok bedre i lengden for 400Cder i Wav kvalitet. Da har jeg 500GB til overs. Men dere eksperter hva låter egentlig best? Flac,ALAC osv... Takk for all hjelp! Og best rippe program? Nei, jeg må nok bare prøve meg frem.

9 Jun 2019
483
58
28
Men problemet er følgende: iTunes er vel bra nok for de fleste, men har hørt at de i mange tilfeller ikke får bit perfect copy av din CD rip. Låter dine CDer helt kliss lik dine rippede CDer. Hvis det ikke låter perfekt, er det no go for meg. Men jeg må vel bare prøve meg frem. Trodde dbpoweramp kunne brukes for Windows sin software, men kan visst brukes for Mac også. Har blitt anbefalt XLO for Mac, fordi de ripper pre emhasis CDer, og så overføre mine CDer, ikke bare mine to pre emhasis cder men alle til iTunes sitt bibliotek. Så altså bare bruke iTunes som ikke rippe program, men kun som bibliotek. Men iTunes ripper pre emhasis CDer nå, men kun i AIF. Men som sagt iTunes er bra nok, også hvis du er super kresen!!

oes

0
18 Nov 2006
274
7
18
ITunes ripper riktig i 99% av tilfellene. Leser jo av hele cd mange ganger. Du hører det under avspilling når noe er galt (grov ripe i cd). Jeg har 2-3 album hvor 1-2 spor inneholder feil. Kunne da brukt en løsning som søker opp Database for å sammenligne og korrigere, men gikk lei av å vente på slike langdryge prosesser