NAD C370 restaurering

9 Feb 2009
139
1
0
Det begynte forsiktig med innkjøp av en billig C370 som funka helt fint - i 14 dager.
Da ble den monoforsterker.
Jeg er ikke den eneste som har opplevd dette, og regnet med å småfikse selv, men jeg ser fort at det er dårlig kvalitet på håndarbeid, komponentvalg og pcb. Loddinger har blitt dårlige, og baner har løsnet rundt loddepader.
Den spilte bra i 14 dager, skal den kastes eller restaureres?
Demonteringen begynte, kjøleelementer, bakplater, motherboard osv.
Dette ender som et restaureringsprosjekt, ikke fordi forsterkeren er unik, men artig å se om den kan forbedres.
Foreløpig plan er å bytte alle kondensatorer, rele, effektmotstander, transistorer osv. Øke verdier der det er forsvarlig, og bedre toleranser der det er mulig.
Kortene blir loddet om, kjølepasta/isolasjon byttes.
Hva som skjer underveis er ikke godt å si...

Men nå har jeg to spørsmål til ærede forum;

Har noen service skjema til NAD C370?
Har noen mulighet til å poste bilder av C270?

Planen var en billig C270 senere, noe sier meg at den får samme behandlig og da legger jeg opp et ite lager av felleskomponenter.
Så trenger bilder for å se likheter.

På forhånd takk.
Fortsettelse følger..

mvh
Stein

Vedlegg

• DSC06063.JPG
    DSC06063.JPG
    154,2 KB · Sett: 202
  • DSC06064.JPG
    DSC06064.JPG
    153,2 KB · Sett: 197
  • DSC06068.JPG
    DSC06068.JPG
    150,9 KB · Sett: 187
9 Feb 2009
139
1
0
Så er vi litt videre,

Service skjema er bestilt, komponenter er lokalisert, men stor variasjon i pris. Samme rele varierer i pris, fra 6,95,- til 170,- noen vet å ta seg betalt..

Jeg skal forsøke å ikke ha utlegg på over 1000 - 1500,- på denne oppgraderingen, skal fortsatt være en økonomiforsterker.
Og når en ser hvor enkelt ting er gjort, burde ikke det bli noe problem..

9 Feb 2009
139
1
0
Jeg vet ikke hva som feilet, men etter demontering kan en se mye dårlige loddinger. Vakkel kontakt rundt effektmotstander på begge PA kortene som er montert på kjøleprofilene. Flere mulige feilkilder.
Komponenter (rele, kondensatorer Sanyo, likerettere ++) er bestilt. Kurante komponenter som ikke koster all verden hvis en vet hvor en skal handle. Delelagerprisene til Hifiklubben lå laangt over mine, 6,90,- kontra 170,-
Skjema kommer til uka, skal måle meg gjennom da.

9 Feb 2009
139
1
0
Kondensatorverdier

Elektrisk skjema lar vente på seg, har ikke fått begynt elektriske målinger ennå.
Sitter med samme følelse som å ha kjøpt en rævkjørt BMW 3-serie som er pussa opp. Denne forsterkeren har fått endel juling, og det har vært byttet kondiser og transistorer tidligere.
Kontoret mitt har nå blitt lab-verksted, har et par høyttaler prosjekt gående samtidig...

Men tilbake til C370.
Har bytta elektrolytter på PA-kort, høyre og venstre, festet løse pletteringer, loddet over en del punkter. Heldigvis har jeg mikroskop slik at jeg har mulighet til å se hva jeg driver med :)

For morro skyld målte jeg elektrolyttene som jeg byttet, og der ble jeg overrasket.
Først trodde jeg det var feil et sted og kontrollmålte med nye som viste rett verdi +/- toleransen.
Kondensatorer jeg plukket ut målte helt ned i en fjerdedel av oppgitt verdi.
100uF/25V målte ned i 23 - 26 uF
10uF ble målt til 5uf
2200uF ble målt til 880uf

Noen få holdt pålydene verdi +/- 20% toleranse.

Skal bli spennende å se hvordan resultatet blir på hovedkortet/powerboard.
Egentlig burde jeg gjennomgått skjema før og etter komponentbytte, og sammenlignet spenninger rundt om, men gidder ikke det nå.

Litt tidlig å dra konklusjoner, men kanskje forsterkere svekkes gradvis over tid og trenger stell og restaurering etter noen år.

Forøvrig var rådet fra Hifi-klubbens spareparts avd i Danmark at det kanskje var dumt å bytte komponenter som fungerte på en såpass gammel sak, og med de komponentprisene de har så er jeg enig i det.

Men nå er det påske, samboeren har kjøpt nye cd-hyller, ergo må alt puttes inn på nytt.
Hvordan sorterer dere?
Alfabetisk, sjanger, farge, mest spilt, tilfeldig?
Godt det er påske og kaldt øl i kjelleren 8)

9 Feb 2009
139
1
0
Razor skrev:
Skal aldri mer ha nad jeg..for noe møkk.

Gjerne det mange begynner med :-D

Mer fornøyd med Lyngdorf og Mirage jeg og, men dette begynte som et superøkonomiprosjekt før en lyttekveld i Nykirke Lytteforening.

Jeg skal skaffe høy, tilsynelatende god lyd for en billig penge.
Inkl 370 og Fence høyttalere (som og skal modifiseres..) er jeg oppe i 2500,-
Utover kvelden hører vi knapt forskjell..

9 Feb 2009
139
1
0
Et steg videre

Nå er alle elektrolytter byttet, og skremmende å se hvor mye de har tapt seg i verdi.
Snittverdiene jeg målte var ca 25 - 30% av opprinnelig verdi, og de nye monterte lå innenfor +-10%.
Testmanual har ankommet, må innom Hifi-klubben og hente en av dagene.
Har loddet over de fleste punkter, mye dårlige pletteringer og dårlig loddbarhet må jeg kunne si.
Hele forsterkeren lå i deler for inntil 2 timer siden, når jeg likevel var ferdig kunne jeg jo montere den sammen..
Byttet ikke rele eller likeretter, men har nye liggende
Kommer nok til å sette strøm på den i løpet av helga, bare for å se om den fortsatt kan gjøre nytte for seg. Teoretisk burde den spille bedre enn ny, med bedre komponenter enn originalt, men vi får se.

29 Feb 2008
4.231
0
36
kast skitten å få i nå som dug. nad e nå av det dårligste håndtverket æ har sett/hørt. det e itj vært å kost på. kostbar brevvekt dug det te, men ikke stort annent.

13 Feb 2009
1.882
0
36
Synes dette høres spennende ut jeg. Kjekt å styre med sånne ting.... og gøy dersom det fungerer skikkelig :)

Spent å høre om det fungerer og låter bra!

Har nettopp bytta effekttrinn i en "gammel" effektforsterker; Hypex 400W er mye bedre enn det som sto i. Benyttet den gamle strømforsyningen og bare trødde i hypexmodulene. Gøyalt. (særlig når jeg fikk hypexmodulene til en serdeles god pris :))

9 Feb 2009
139
1
0
Det smalt ikke da jeg satte strøm på, så lyttene står riktig :)

Har koblet til og alt funker!
Feilen i den ene kanalen, som var grunnen til at dette begynte, er rettet.
Om det var pga dårlige loddinger som er fikset, eller pga slitne lytter vites ikke. Ingen transistorer er byttet.
Spenningen ut til hvert av PA kortene er nå 64V, som det står det skal være. Har ikke målt videre, da feilen tydeligvis er rettet.

Hvorvidt den er bedre enn tidligere er ikke godt å si, har bare ørene som måleinstrument.
Men det høres bra ut - til å være en 1000,- kroners forsterker.
Og da er det målet om å skaffe et partyanlegg til 2500,- til Lytteklubben i boks.
Hvis en kjører rein sammenligning mot Lyngdorfen i stua, eller andre anlegg til 10 - 15 ganger prisen, håper jeg jaggu en hører forskjell...

Ha en fortsatt henrivende aften

stein

9 Feb 2009
139
1
0
I følge samboer, som er den i familien som har toneøre og hukommelse er den strammere og har bedre kontroll over bassen. Naden driver nå fire 10" i tillegg til to 6,5" og horn, og den går såpass høyt at kattene gikk ut :twisted: og da er ett mål oppnådd...

13 Feb 2009
1.882
0
36
Knallbra at du oppnådde det du ville! Kjekt at an fungerte fint!

Driver 4*10", 2*6 1/2" + horn? .... hvilken konstruksjon er det da store Proson høyttalere eller noe sånnt??

9 Feb 2009
139
1
0
Har sammenlignet min nyoverhalte 1300,- kroners forsterker med min søsters 10 år gamle C370, og det er mer trøkk og bedre kontroll i nyoverhalt. Siden målte kondensatorverdier var på 10 - 30% av opprinnelig verdi bør dette utgjøre et og annet resultat på prestasjoner.

Og ja, de er koblet på på disse store Fence sakene.
Så målet med et partyanlegg til max 2500,- er i boks.

Vurderer å bruke Prosonkassene senere, men med helt andre elementer.
Elementprisen havner fort på 8 - 10000,- + delefilter, så spørs om det lar seg forsvare bare for å leke litt...

I første omgang blir det kanskje å bytte kabling og demping, siden dette er ting en har liggende.

På sikt havner vel anlegget i kjellerstua slik at begge ungene får hvert sitt. Har en 14 årig kropp i huset med Proson 215 med tilhørende monoblokker, så lyd i alle rom er ikke til å unngå..

9 Feb 2009
139
1
0
Nad'en lever fremdeles i beste velgående, og fungerer nå som forforsterker sammen med Hegel H2, HD990, T+A Criterion, REL T1 og squeezeboksen.
Kan ikke være annet enn fornøyd, men NAD og Hegel viker nok snart plassen til fordel for en HK990.
Men for 1300,- og litt egeninnsats har jeg fått mye moro :)

• Like
Reactions: Danke
4 Feb 2008
333
0
0
SteinLarsen skrev:
I følge samboer, som er den i familien som har toneøre og hukommelse er den strammere og har bedre kontroll over bassen. Naden driver nå fire 10" i tillegg til to 6,5" og horn, og den går såpass høyt at kattene gikk ut :twisted: og da er ett mål oppnådd...

Om det var kravet..hvorfor kjøpte du ikke bare en 2x400w PA forsterker til 1300??

Gurba

0
19 Feb 2009
24.635
7
38
Det er sikkert artig å kunne sånne ting. :)

Din forsterker er nok ikke den første med dårlige loddinger.

9 Feb 2009
139
1
0
Alle loddinger taper seg over tid, spesielt på effektkomponenter som blir varme.
Og når de bruker ensidige kretskort, dvs festet/loddet bare på den ene siden er de sårbare.
Jeg har en Electrocompaniet effektforsterker liggende i deler som skal få samme servicen, men der er det mye bedre kvalitet på elektronikken, pcb og komponenter.
Men en ser stor forskjell på forbrukselektronikk som hifi er og kvalitets elektronikk for industri.
Hifi over 25k nærmer seg industrinivå.