NAD C370 med manglende bass

Robo

Medlem
7 Feb 2024
3
0
1
Jeg har en eldre NAD C370 + NAD wireless USB DAC 1 parret med et par B&W 604 S4 kjøpt nytt i 2001 som jeg nylig hentet ut av møllposen. Ser ut til å funke helt fint foruten at det er nesten helt uten bass. Kommer litt mer når jeg skrur bassen til maks, men det er en helt annen lyd enn jeg var vant med fra dette anlegget. Ingen forskjell om jeg ikke bruker dac. Jeg har liten greie på dette og tips til feilsøking mottas med stor takk!

24 Aug 2005
1.324
81
48
35
Bergen
Jeg har en eldre NAD C370 + NAD wireless USB DAC 1 parret med et par B&W 604 S4 kjøpt nytt i 2001 som jeg nylig hentet ut av møllposen. Ser ut til å funke helt fint foruten at det er nesten helt uten bass. Kommer litt mer når jeg skrur bassen til maks, men det er en helt annen lyd enn jeg var vant med fra dette anlegget. Ingen forskjell om jeg ikke bruker dac. Jeg har liten greie på dette og tips til feilsøking mottas med stor takk!

Beveger alle basselementene seg når du skrur opp lyden?

Sjekk at høyttalerne er i fase (rød på rød og sort på sort ledning).

Står de i samme rom som før? Rommet kan ha veldig mye for bass responsen, gå litt rundt i rommet, er bassen bedre hvis du beveger deg rund i rommet?

Robo

Medlem
7 Feb 2024
3
0
1
Takk for svar!

Alle elementer beveger seg og jeg har dobbelsjekket faser, så det er i orden. Jeg får lyd når jeg tester hele frekvensregisteret, men lyden er virker endimensjonal uten trøkk/dybde. Tror ikke det kan være rommet da dette anlegget har skremt naboene ved flere anledninger før😅

Robo

Medlem
7 Feb 2024
3
0
1
Beveger alle basselementene seg når du skrur opp lyden?

Sjekk at høyttalerne er i fase (rød på rød og sort på sort ledning).

Står de i samme rom som før? Rommet kan ha veldig mye for bass responsen, gå litt rundt i rommet, er bassen bedre hvis du beveger deg rund i rommet?
Takk for svar!

Alle elementer beveger seg og jeg har dobbelsjekket faser, så det er i orden. Jeg får lyd når jeg tester hele frekvensregisteret, men lyden er virker endimensjonal uten trøkk/dybde. Tror ikke det kan være rommet da dette anlegget har skremt naboene ved flere anledninger før😅

24 Aug 2005
1.324
81
48
35
Bergen
Takk for svar!

Men hvis du er maks uheldig med plassering av høytalere og sitteplass kan du få noen frekvenser som faller helt vekk. Så prøv å beveg deg litt rundt i rommet og hør om bass responsen er annerledes.

Du kan også finne sinus sweeper på YouTube/spotify og ihvertfall dobbeltsjekke at de spiller under 100hz.

Du har sjekket at alt av tonekontroll etc er koblet ut og at kilden du spiller fra ikke har noe lavpass filter (kutter lyd under en viss frekvens)?