Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker

13 Des 2007
9.877
31
48
Knarvik rett nordom Bergen
chrissy1989 skrev:
Hei alle sammen..

Her kommer det kanskje noen dumme spm, men lurer litt på forskjellige ting angående ma kt88 rørforsterkern, og sikkert mye av svara ligger på nett.

Per dagsdato har jeg nad og rotel sammen, biampa+dacmagic og duet.

Jeg stusser veldig på denne ma'en med anbefalte rør fra kjell b, om det er noe å gå for?
Vil jeg vinne eller tape på å bytte ut elektronikk utenom dacen, nad og rotel til en ma integrert med en god dag og bra kilde? Og vil dacmagicen være bra nok til ma?
Jeg har fått bekrefta at mine jbl'er skal være en ganske god match til ma, så går mer og mer i den retninga, men da kjedelig å bytte ut annet elektronikk.

Det er derfor jeg spørr dere om det er verdt det, og deres synspunkter om dette.

Håper jeg var klar nok :)

Chris

Bare husk på at det kan bli dyrt å kjøpe den :mrgreen:

Tenker på egne erfaringer..fikk den MAen i hus en gang..og etterpå måtte resten oppgraderes også, da lydkvaliteten var så bra.

Men..du har ikke mulighet å prøve en slik fra noen?

Norsk impotør forresten:

Hjem - Mala Audio

30 Mai 2010
796
0
0
Jeg har en kamerat som har en slik rørforsterker, skal testes her hos meg en dag, for å teste ut og høre om det blir bedre.
Trenger kanskje ikke bli så dyrt.
Har vært i kontakt med malaaudio eller hva det heter, importøren av ma til norge.
JBlene mine skulle være bra kombo med ma.
Dere som har svart, er dere fornøyde med ma rør?
Takker for svar:)

30 Mai 2010
796
0
0
erys skrev:
Det er nok kun du som kan svare på spørsmålene. Dvs. MA vs det du har, vil gi en forholdsvis annerledes lydkarakteristikk - og spm blir da om det svarer til dine preferanser eller ikke:)
Det du vil tape er f.eks. fjernkontroll (går ut fra at du har det i dag) - og evt. tonekontroller (om du har det i dag). Om du vil savne tonekontroller er neppe trolig, men..

Fjernkontroll er ikke så farlig hehe
Liker den varme og fyldige klangen med rør.
Men det jeg har nå spiller også varmt i mine ører, men blir uansett forskjell rør, kontra transistor og klasse D
Bruker heller aldri tonekontroll, alt står på nøytralt, av prinsipp hehe

Chris

13 Des 2007
9.877
31
48
chrissy1989 skrev:
Jeg har en kamerat som har en slik rørforsterker, skal testes her hos meg en dag, for å teste ut og høre om det blir bedre.
Trenger kanskje ikke bli så dyrt.
Har vært i kontakt med malaaudio eller hva det heter, importøren av ma til norge.
JBlene mine skulle være bra kombo med ma.
Dere som har svart, er dere fornøyde med ma rør?
Takker for svar:)

JA! Tenk på prisen. Jeg måtte opp i en intregrert Krell for å få like god lyd i en transistor og enda tror jeg MAen var pittelitt bedre.

erys

0
18 Des 2006
1.820
0
0
Lovemusikk skrev:
Nei watt kan vere så mangt ja. :wink:

Som et apropos til dette med "watt" og rør vs transistor.

Hadde et par kompiser på lyttebesøk i går, der ha ene hadde med sin NAD C372 forsterker med oppgitt effekt på 150W. NAD har vel, så langt jeg vet fått bra omtale mht brukbart dimensjonerte strømforsyninger og strømreserver.

Jeg var sikker på at vi ville oppleve at denne NAD´n ville skilte med mer kontroll og bedre definisjon i bassen på mine ht, enn Leben med sine "begrensede" 32W.
Men der ble vi litt overrasket - for det var faktisk motsatt - på alt vi testet av CD´r - uansett lyttevolum. Tvers igjennom, så følte vi alle tre at Leben opplevdes som en kraftigere forsterker enn NAD´n.

Så... oppgitt utgangseffekt sier på langt nær alt.

13 Des 2007
9.877
31
48
erys skrev:
Som et apropos til dette med "watt" og rør vs transistor.

Hadde et par kompiser på lyttebesøk i går, der ha ene hadde med sin NAD C372 forsterker med oppgitt effekt på 150W. NAD har vel, så langt jeg vet fått bra omtale mht brukbart dimensjonerte strømforsyninger og strømreserver.

Jeg var sikker på at vi ville oppleve at denne NAD´n ville skilte med mer kontroll og bedre definisjon i bassen på mine ht, enn Leben med sine "begrensede" 32W.
Men der ble vi litt overrasket - for det var faktisk motsatt - på alt vi testet av CD´r - uansett lyttevolum. Tvers igjennom, så følte vi alle tre at Leben opplevdes som en kraftigere forsterker enn NAD´n.

Så... oppgitt utgangseffekt sier på langt nær alt.

Og NAD har kraftige watt 8)

30 Sep 2005
1.153
2
38
Hmmm

Høres bra ur med rør. Lure på korleis "MA XDSE KT88" vil spille på rf-63. Lydkvaliteten blir selfølgelig bra, men vil eg kunne spille høgt nok?
Har idag midgard oberon 6.1 og det spiller høgt, men alt for lyst og skarpt.
Fant forresten svaret lenger opp i tråden etter eg hadde skreve innlegget:p
Vil nok mest sansynlig ikkje spille høgt nok:/

16 Okt 2011
1.170
0
36
Hei! Vurderer å kjøpe en MUSIC ANGEL KT-88 som skal drive et par KLIPSCH RF-62. Hvordan er denne komboen? Hvor sterk er denne forsterkeren?
Jeg har hørt at rørforsterkere ikke egner seg til å spille spesielt høyt med, stemmer dette? Hører på alt mulig rart, men trenger litt krefter å dra på med når jeg hører på rock osv.

Takker for svar!

crimar

0
15 Apr 2009
3.834
0
36
VegaVe12f skrev:
Hei! Vurderer å kjøpe en MUSIC ANGEL KT-88 som skal drive et par KLIPSCH RF-62. Hvordan er denne komboen? Hvor sterk er denne forsterkeren?
Jeg har hørt at rørforsterkere ikke egner seg til å spille spesielt høyt med, stemmer dette? Hører på alt mulig rart, men trenger litt krefter å dra på med når jeg hører på rock osv.

Takker for svar!
Har du sett på følsomheten til dine klipsch?

Øra dine kutter før forsterkern, det kan jeg garantere.

MA er en fin inngang til rør. Gir bra diskant og tøff bass.

16 Okt 2011
1.170
0
36
crimar skrev:
Har du sett på følsomheten til dine klipsch?

Øra dine kutter før forsterkern, det kan jeg garantere.

MA er en fin inngang til rør. Gir bra diskant og tøff bass.

HAHA ikke undervurder ørene mine! :-D Når de andre løper ut av rommet har jeg nådd lyttenivå :mrgreen:

Men fra spøk til alvor;

Det stemmer altså ikke at rørforsterkere ikke spiller høyt, sammenlignet med transistorforsterkere? Så jeg vil kunne spille like høyt med en rørforsterker som med en transistorforsterker med samme effekt?
Er den sterkere enn f.eks en NAD stereoforsterker med 2x80 rms?
Og er music angels oppgitte effekt på 2x65 watt rms ekte watt, isåfall kan det vel sammenlignes med 2x130 rms watt fra en transistorforsterker, eller er jeg helt på viddene?

erys

0
18 Des 2006
1.820
0
0
VegaVe12f skrev:
Det stemmer altså ikke at rørforsterkere ikke spiller høyt, sammenlignet med transistorforsterkere? Så jeg vil kunne spille like høyt med en rørforsterker som med en transistorforsterker med samme effekt?
Er den sterkere enn f.eks en NAD stereoforsterker med 2x80 rms?
Og er music angels oppgitte effekt på 2x65 watt rms ekte watt, isåfall kan det vel sammenlignes med 2x130 rms watt fra en transistorforsterker, eller er jeg helt på viddene?
I den grad du er på viddene, så er du ikke lengre unna enn at du kan se sivilisasjonen:D

Men.... 1 watt er i utgangspunktet 1 watt - om det er rør eller transistor. Det kommer litt an på både hvordan, og under hvilke forutsetninger man måler, samt hva forsterkeren reelt sett er i stand til å levere når den får litt "motstand" som avgjør.
I en rørforsterker, så er man bl.a avhengig av gode, veldimensjonerte trafoer. I en transistroforsterker så er også dimensjonering av strømforsyning, kondensatorer osv viktig. ++ en del andre parametre selvfølgelig.
Ref. mitt tidligere innlegg litt lenger opp på denne siden, og min opplevelse med 32 Leben-watt mot 150 NAD-watt.
Med de nevnte Klipsch, uten at jeg kjenner til imperdansekurve på disse, så tror jeg neppe du skal bekymre deg mht. lydtrykk/nivå.

18 Mai 2005
113
0
0
Bestilte min på lørdag av Tubestein/on9mart, den ble sendt i dag tidlig med forventet levering på onsdag. Dersom det stemmer er det jo meget imponerende!
Fikk forøvrig email når den ble sendt, med bilder av pakka slik den ser ut ved avreise. Morsomt!

13 Des 2007
9.877
31
48
erys skrev:
I den grad du er på viddene, så er du ikke lengre unna enn at du kan se sivilisasjonen:D

Men.... 1 watt er i utgangspunktet 1 watt - om det er rør eller transistor. Det kommer litt an på både hvordan, og under hvilke forutsetninger man måler, samt hva forsterkeren reelt sett er i stand til å levere når den får litt "motstand" som avgjør.
I en rørforsterker, så er man bl.a avhengig av gode, veldimensjonerte trafoer. I en transistroforsterker så er også dimensjonering av strømforsyning, kondensatorer osv viktig. ++ en del andre parametre selvfølgelig.
Ref. mitt tidligere innlegg litt lenger opp på denne siden, og min opplevelse med 32 Leben-watt mot 150 NAD-watt.
Med de nevnte Klipsch, uten at jeg kjenner til imperdansekurve på disse, så tror jeg neppe du skal bekymre deg mht. lydtrykk/nivå.

+1

Watt er watt, men f.eks min forge en Krell på 2x400w i 4ohm spilte bra den.
Min nåverende som er på 2x120watt i 4 ohm spiller med kraft og dreiemoment vis en kan si det på den måten :-D
Bensinmotor mot diesel.. min nåverende er da dieselen :mrgreen:

Så kommer anpå så mye mer, som Erys sier 8)

MAen driver B&W CM9 så lenge en ikke spiller svinhøyt, dvs går ikke an, da forsterkeren går tom på kl 12 ca, men fytti hvor bra det låter.