Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker

24 Apr 2005
8.299
0
0
:)

I vrimmelen av billige kinesiske rørforsterkere har jeg funnet en eneste fabrikant og produktlinje som jeg vil anbefale ut fra omfattende lytte-tester og det er Music Angel, som kan kjøpes enkelt direkte fra Hong Kong og blir da levert i Norge ca. 1 uke etter bestilling.

Vil særlig anbefale modellen XD-800 ( = XDSE KT88 ) som har 4xKT88, men de har også interessante SE-modeller som 845 og 300B.

Denne flotte forsterkeren, se bilde nedenfor, gir 2x65W i pentode mode, og 2x30W i triode mode, og kan betraktes som en Williamson-variant. De andre rørene er 2 stk. ECC81 og 2 stk. ECC82.

Hørte den først hos Hans Jakob Espenes i Tromsø - en kjent rør-entusiast her i byen. Han har noen kjempestore JBL studiomonitorer fra 70-tallet (med kompressorhorn i mellomtone og diskant) og benytter normalt noen store DIY SE triode-forsterkere (WE 300B og Telefunken AD-1, m.fl.) på disse. Disse høyttalerne tilsvarer JBL L-300 og er i daglig bruk.

Denne forsterkeren reklamerer med high-end power supply, og det stemmer. Hvis man ser på bildet, så er de 4 store svarte metallboksene 2 separate nett-trafoer og 2 utgangstrafoer. I tillegg ser man 2 mindre bokser - det er drosler (induktorer) til stabilisering i strømforsyningen. En slik avansert kobling (som inkluderer dual mono) gir langt bedre lyd enn hos de gjengse enkle kina-forsterkerne (Jolida, Cayin, Spark, etc.).

Ser man inn i det indre av apparatet, så finner man meget overraskende en blanding av gamle vintage karbon komposisjonsmotstander som ligner Allen-Bradley og moderne motstander - faktisk mest av de gode gamle. Øvrige komponenter også gode. Dette viser at man for en gangs skyld har gitt blaffen i vestlige "datanisse-ingeniører" - dette er et rent kinesisk produkt og med komponenter etter kinesisk audio-tradisjon (de har jo heldigvis hatt kort tid på seg fra de lyttet til gamle rør-radioer).

Det indre av denne forsterkeren avviker derfor fra de kjente forsterkerne som leveres via vestlige agenturer, som Jolida, Prima Luna, McIntosh re-issue, etc. Med Music Angel har det skjedd en kompetent audio-matching av komponentene. Også vekten er spesiell, hele 26 kg. Fabrikant angis et sted å være Sheng-Yi.

Og lyden ?
Helt forbløffende - har ikke hørt noen moderne forsterker som ligner. Her er alt som minner om skralling i høyfrekvensen og resonant skrikende lyd borte. Istedet en flott kontrollert avslappet lyd med veldig god dynamikk i bass og nedre mellomtone - har aldri hørt de store JBL-monitorene spille så homogent og jevnt fra bunn til topp. Og med bredde, dybde, perspektiv - alt er der.

I sammenligning blir de Jolida, Prima Luna og McIntosh re-issue jeg har lyttet til nesten komisk mislykket.

Endelig i år 2007 er moderne rørlyd på plass og kan godkjennes. Og dette er moderne rørlyd - det øvre registeret står klarere og bedre definert enn noen vintage rørforsterker jeg har hørt.

Det neste sjokket er prisen.
Levert direkte fra HongKong (tar kort tid) koster en slik forsterker rundt US $450 - i tillegg kommer frakt rundt $150.

Følgende butikker har vært anvendt av bekjente med godt resultat:

1) Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player

Her er en direktelink til KT88-modellen:
Music Angel "XDSE KT88" Hi-End Integrated Amplifier - KT88 Tube Amp @ on9mart.com
(Bildene her er av en litt eldre modell, det er noen små endringer)

2) eBay Shop - leshelemart: Integrated Amplifier, Hi Fi Audio Cable, Headphone Ear Pad

Så nå er det bare å kutte ut de norske high-end leverandørene - kjøp direkte fra kinesisk distributør og få det aller nyeste og beste fra en nasjon som er i stand til å fornye audio-tradisjonen.

Pga de gode passive komponentene reagerer denne forsterkeren korrekt på anvendelse av NOS-rør - her får man full utelling fra gamle GE, GEC, RCA, Siemens eller Philips Miniwatt for å nevne noen aktuelle.

Utgangsrørene er Shuguang KT88-98 - og i sammenligning med NOS GEC (M-O) KT88 var det liten forskjell. De billige kinesiske KT88 er gode nok for de fleste formål.

Og dessverre, med slike priser lønner det seg ikke å bygge selv lenger. Men kjøp gode NOS små-rør hos f.eks. norske Motron - det gir bedre lyd, selv om de som følger med også kan aksepteres.

Her er et nettsted med bilder av moderne kinesiske rørforsterkere - også bilder av det indre:
kina-forsterkere

De anvendte høyttalerne i testen ovenfor kan sees her:
Lyd og Bilde : JBL L300 Summit høyttalere

Vedlegg

• TIA02-photo_02.jpg
    TIA02-photo_02.jpg
    184,8 KB · Sett: 816
28 Sep 2007
2.486
0
0
Jeg kan å henge meg på her.
Lyden i denne er meget bra.
Den ser dog ikke helt lik ut til bildet du linket til kjell, de små boksene er ikke lenger grå, men svarte de å:)

24 Apr 2005
8.299
0
0
Legatia skrev:
Jeg kan å henge meg på her.
Lyden i denne er meget bra.
Den ser dog ikke helt lik ut til bildet du linket til kjell, de små boksene er ikke lenger grå, men svarte de å:)

Det er korrekt.
I starten var alle boksene søvgrå, så ble de store svarte og nå Med Music Angel XD-800 MKIII så er alle svarte. Det gjelder min egen også.

Det som slår oss alle, er også hvor driftssikre disse forsterkerne er. Mange har dem nå i Norge, og ingen rapporterer om problemer, bort sett fra et tilfelle av et defekt utgangsrør.

Og disse utgangsrørene kan kjøpes fra HongKong til utrolige $ 25 pr. stk. pluss frakt.

Ellers får dere unnskylde min begrensede computer-erfaring - jeg har nettopp fylt 60 år, men håper linkene fungerer.

28 Sep 2007
2.486
0
0
Såvidt jeg vet, kan man fortsatt få dem med grå bokser å. Jeg fikk ihvertfall valget da jeg handlet.

Noen link til sider man får kjøpt slike utgangsrør, eller er det ebay som gjelder?

Gratulerer med dagen på etterskudd da:)

24 Apr 2005
8.299
0
0
28 Sep 2007
2.486
0
0
Jeg kjøpte fra leshele på ebay.

Hvordan er det å bytte ut kt88 med f.eks kt100, eller 6550? lyden i 6550 og kt88 er vel etter det jeg har forstått ganske annerledes, men hvordan er kt100 i forhold til kt88? bare effekten som blir annerledes?

24 Apr 2005
8.299
0
0
Legatia skrev:
Jeg kjøpte fra leshele på ebay.

Hvordan er det å bytte ut kt88 med f.eks kt100, eller 6550? lyden i 6550 og kt88 er vel etter det jeg har forstått ganske annerledes, men hvordan er kt100 i forhold til kt88? bare effekten som blir annerledes?

Jada, det er bare å sette inn 6550 - til og med 6L6 justerer seg inn automatisk mht bias - men prøver du EL34 blir bias for lav, da må den justeres.

Vil så absolutt anbefale at man holder seg til KT88 - disse spiller med en autoritet ingen andre har. 6550 er mykere - det gjelder også EL34, men denne "mykheten" er helt unødvendig i en forsterker som Music Angel.

Dessuten er det små-rørene foran som betyr mest i praksis. Bytte av disse anbefales til andre NOS (new old stock) om man vil prøve å oppgradere.

28 Sep 2007
2.486
0
0
Ja, billigere er det å å bytte ut smårørene...
Nei, lommeboka får få seg en liten pause, så skal jeg til å handle litt smårør.. både til engelen og spilleren:)

28 Sep 2007
2.486
0
0
Nå har jeg koblet inn en motstand på av/på lyset på min forsterker... det var så dominerende av seg synes jeg slik det var.
så kjørte på en motstand på rundt 10 000ohm, noe som kanskje var i meste laget, men ihvertfall mye bedre enn det var:)

Fikk dessuten smake en salve kina-strøm... ikke til å anbefale:?

24 Apr 2005
8.299
0
0

Ja et godt tips - det lyset er jo temmelig kraftig.

Kan nevne at vi har testet YAQIN MC-100B mot Music Angel XD-800 - begge levert med nøyaktig samme type KT88-rør (Shuguang KT88-98 ).

Det var ingen tvil - Music Angel er i en annen liga - lyder som en forsterker som burde kostet 50.000 kr. Luftig diskant, elegant mellomtone, god mikro-dynamikk. Yaqin'en var noe hard og kompakt i lyden - også bassområdet klares bedre av Music Angel.

27 Jun 2005
5.883
0
0
Vel...dette var jo ikke drømmelesing, siden jeg plukket opp en MC-100B fra eBay for en tid tilbake :twisted: Men med slike priser vi snakker om her, så snakker vi ikke akkurat om verdens undergang uansett da...
Har du testet MC'n med andre rør? I såfall hvilke anbefaler du?

24 Apr 2005
8.299
0
0
gonigogo skrev:
Har du testet MC'n med andre rør? I såfall hvilke anbefaler du?

Ja den ble betraktelig bedre med å bytte 12AX7 inngangsrørene til Amperex (Holland) eller Philips Miniwatt ca. 1960 årgang. Vil tro Mullard ECC83/M8137 (CV4004) også vil være flott her, men det hadde jeg ikke tilgjengelig under testen. Testet moderne rør, men der er de kinesiske best i denne forsterkeren.
En viss oppgradering får man også ved å erstatte de medfølgende 6SN7 med en god NOS-type: RCA 6SN7GT (ikke GTB-typen), men inngangsrørene betyr mest for lyden.

Anbefaler å kjøpe brukte NOS-rør på eBay hos anerkjente erfarne selgere - så kan man jo også prøve flere typer. Så kjøper man senere nye dyre rør.

13 Sep 2005
1.607
0
0
Har tenkt på denne en stund. Men sitter på store høytalere nå B&W 803N. Er det vits å prøve? Hvordan er det å stille bias på denne?

28 Sep 2007
2.486
0
0
Jeg har poppet opp forsterkeren, og er litt usikker på hvor jeg skal justere/måle bias spenning til utgangsrøra.

Er det Rød, eller Gul motstand jeg skal måle på?
Og er det Svart, eller Blå potmeter jeg skal måle på?

Evt. hvilke nummer kan jeg måle over på sokkelen?

Vedlegg

• DSCF0373M.jpg
    DSCF0373M.jpg
    172,5 KB · Sett: 619
  • DSCF0370.jpg
    DSCF0370.jpg
    464 KB · Sett: 373

G|zO

0
22 Sep 2004
5.151
0
36
39
Er vel autobias på denne?

Noen som har prøvd denne på et par tungdrevene høytalere?

24 Apr 2005
8.299
0
0
Legatia skrev:
Jeg har poppet opp forsterkeren, og er litt usikker på hvor jeg skal justere/måle bias spenning til utgangsrøra.

Er det Rød, eller Gul motstand jeg skal måle på?
Og er det Svart, eller Blå potmeter jeg skal måle på?

Evt. hvilke nummer kan jeg måle over på sokkelen?

Du måler mellom katode på sokkelen (nr. 8 ) og jord, trenger ikke tenke på selve motstanden. Motstanden er på 10 ohm.

Bias-pot'ene er 4 av de 6 blå trimme-potene - det er de to på hver "ende", de to i midten har en annen funksjon (de er til trimming av jordingen av glødestrøm for å trimme bort siste rest av brum - det er en spesiell finesse hos Music Angel, som er totalt brumfri).

Det er ikke auto-bias på denne.

P.S. Kan noen fortelle meg hvordan jeg får bort ikoner ? Når jeg skriver 8 ) (uten mellomrom) blir det et ikon, og selv med "go advanced" er det ingen steder å fjerne dette.

28 Sep 2007
2.486
0
0
Aha, så da er det altså de 2 potene jeg ikke har markert jeg egentlig skal stille på.
Og måle på nr.8 og chassi, for å finne spenningen:)

24 Apr 2005
8.299
0
0
Legatia skrev:
Aha, så da er det altså de 2 potene jeg ikke har markert jeg egentlig skal stille på.
Og måle på nr.8 og chassi, for å finne spenningen:)

Du skal stille på 4 pot'er til 4 rør.

Personlig har jeg aldri stilt bias, selv om jeg har prøvekjørt mange utgangsrør.

24 Apr 2005
8.299
0
0

Som noen vil vite endret Music Angel noe på konstruksjonen senhøstes 2007 - den nye serien ser akkurat lik ut utvendig og er merket identisk, men man har endret litt i strømforsyningen. Bl.a. er en drossel (choke) i hver kanal fjernet. Tanken er at de som ønsker det og vil prøve DIY, kan prøve å sette tilbake en drossel og sammenligne.

Vi har sett nøyere på dette og foretok derfor en første nøyaktig studie av det indre av Music Angel XD-800 forsterkeren (KT88 ), nå først den opprinnelige versjonen anvendt i testen først i tråden.

Til vår gledelige overraskelse er strømforsyningen mer påkostet og utviklet enn på det diagrammet som har versert av denne (men det visste vi jo fra før at det ikke var riktig). Det er egen vikling på transformatoren og egen diode-likeretter til små-rørene, mens diagrammet (feilaktig) viser at forsyningen her tas fra den store forsyningen til utgangsrørene.

Drosselen måler 0,5H og 30 ohm. På diagrammet står den i forsyningen til små-rørene. I virkeligheten (i MKII og i den opprinnelige utgaven av MKIII) står den i den negative lederen fra minus hovedforsyning til jord. Så strømforsyningen til utgangs-rørene jordes via denne drosselen. Hvis man ønsker å benytte de samme festehullene, er avstanden der 3,5 cm, og hvis man i tillegg ønsker å montere en drossel (induktor, choke) på undersiden, er maks høyde 4,5 cm.

På den nye versjonen er denne drosselen erstattet av en motstand (ev. flere i parallell) som er plassert på samme sted.

På den nye utgaven er printkortene er de samme (de to til audio). Og logikk-printet, der også de røde katodemotstandene på 10 ohm sitter, er ikke endret i betyderlig grad. Så ut fra kretskortene kan den nye versjonen bygges tilbake til opprinnelig utgave.

På kretskortet til små-rørene er alt som før, massevis av NOS Allen-Bradley-lignende motstander. Også de andre motstandene er uendret. Men 4 små blå kondensatorer til parallell-kobling av elektrolytter er fjernet. Disse kan også settes tilbake om ønsket - denne forsterkeren er lett å modde. De blå kondensatorene er såkalte X2 filterkondensatorer merket med fabrikat EPCOS polypropylen 275 V AC (tilsvarer 305 V DC).

Vi kommer tilbake med mer info.