Multikanals musikk

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
For egen del ble 2016 året jeg virkelig "oppdaget" musikk i multikanal. Per i dag består samlingen av disse multikanals albumene:

Blu Ray Audio: 64 stk.
DVD Audio: 143
DVD-V (dts & Dolby Digital): 96
DTS-CD: 18
SACD: 86

Plus et antall multikanals downloads, kjøpt på nett - i tillegg til noen discer som ikke fantes på discogs (og dermed ikke fikk registrert) - hvor jeg har hentet ut tallene.

Håper neste år blir litt roligere, med tanke på lommeboka :)

Årets siste til å dukke opp i postkassa var faktisk Queen - The Game på DVD- Audio. Nå har jeg også den - Supertramp :)

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Kan telle alle Sacd skiver jeg har på en hånd. Trondheimssolistene in folk style. Pink Floyd-Dark side of the moon og tine thing helseth- Haydn, Albinoni, Neruda.. Ikke rart man ikke samler når man ikke har avspiller...

Blir kanskje mer nå som jeg får bluray med Sacd og dvd audio mulighet..

Hvor er det best å kjøpe sånt? Amazon.Uk, CDON?

27 Aug 2009
6.287
28
48
De nye 4 K spillerne...i hvertfall Panasonic 900 spiller begge deler...men ikke den billige utgaven som heter 700...så den er på min ønskeliste en dag...

Sent from my iPad using New Forum mobile app

24 Jun 2010
14.737
6
38
Kan telle alle Sacd skiver jeg har på en hånd. Trondheimssolistene in folk style. Pink Floyd-Dark side of the moon og tine thing helseth- Haydn, Albinoni, Neruda.. Ikke rart man ikke samler når man ikke har avspiller...

Du tenkte kanskje hvor det er best å kjøpe platene?

Selv har jeg kjøpt de fleste av mine på Amazon.co.uk men først har jeg som regel funnet dem her:
http://sa-cd.net/reviews

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Du tenkte kanskje hvor det er best å kjøpe platene?

Selv har jeg kjøpt de fleste av mine på Amazon.co.uk men først har jeg som regel funnet dem her:
http://sa-cd.net/reviews

Ja det var det jeg mente, blurayspiller er allerede kjøpt. 4K er nok ikke noe jeg bryr meg med før filmene og avspillerne kommer ned i pris, og jeg har ny skjerm.

Lurer litt på hvordan det blir med Amazon UK etter Brexit, flytter de til nederland eller noe?

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord

Mesteparten av discene jeg har skaffet, er ute av produksjon - så det gjelder å kjøpe brukt - typiske steder er jo amazon.com/uk.co/de og ebay. Men i det siste har discogs.com blitt et favorittsted for å skaffe litt "sjeldne" utgaver til en ok pris.

"Nye" utgaver skaffes overalt hvor det selges musikk - i inn- og utland, men Burningshed.com er nok en favoritt.

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Får vel ta med denne saken (i denne tråden også) på tampen av året:

IMG_9720web_zpsuq1lwrve.jpg

Håper dette blir standarden fremover, for de som utgir multikanals musikk på Blu Ray. Det første studio-albumet utgitt med Atmos. Det låter rett og slett hinsides rått!!!!

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Trondheimsolistene har noe som heter Auro 3D... Såvidt jeg vet så har denon dette i sine AV receivere mener å huske Onkyo og Marantz også har dette. Denne lydtypen bruker atmos høyttalere...

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Trondheimsolistene har noe som heter Auro 3D... Såvidt jeg vet så har denon dette i sine AV receivere mener å huske Onkyo og Marantz også har dette. Denne lydtypen bruker atmos høyttalere...

Har faktisk en del album med Auro 3D, men har liksom ikke brydd meg noe om det. Er liksom Atmos som er tingen - selv om jeg egentlig ikke har et eneste argument på hvorfor det er slik, foruten at jeg ikke har Auro 3D muligheter da, hehe

ROXY

0
11 Nov 2004
5.055
0
36
Fikk tidlig sansen for flerkanals musikk, derav oppstarten av tråden for fire år siden.
Har i dag ca 220 plater fordelt på alle flerkanals format.
Det paradoksale i dag er at flere album gis ut både på vinyl og HD-format/flerkanals samtidig. Det sier vel bare noe om at gjengen av musikk/HI-FI entusiaster (les nerder) er utrolig mangfoldig sammensatt.
For meg er musikk i surround og HD-format den optimale musikkopplevelse. Derfor har jeg også 5-kanals effektforsterker og 5 nærmest identiske høyttalere.

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Skrev jo i et tidligere innlegg at jeg synes en av årets beste utgivelser i multikanal var det første albumet til The Alan Parsons Project. Når du nevnte vinyl/flerkanals samtidig - må man jo ikke glemme kanskje årets mest etterlengtede utgivelse (for egen del) - Fleetwood Macs Mirage:

mirage.jpg

Med både vinyl og cd'er - samt en deilig 24/96 dts surround disc. Med Tusk og Rumours (og Say You Will) utgitt i multikanal tidligere, kan vi vel håpe på Fleetwood Mac eller Tango in the Night til neste år?

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Det er så mye musikk jeg ikke har hørt om. Legg gjerne ut en av deres beste på YouTube link.

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Ny SACD. Dancing Bach.. rimelig SACD for rundt 50kr. Veldig imponert av mesteparten av skiva. Gjennkjenner en P2 jingle. Så nå har jeg begge jinglene deres. Den ene er Vivaldi oboe concerto.. Den andre er altså på denne skiva i meget god kvalitet. Skiva har et par svakheter, bla en fagott som ikke høres bra ut i et solostykke. Jeg synes skiva er veldig bra for prisen, ble positivt overrasket.

7aa8a6c11c819c8816cdb3f7f1bd36b7.jpg

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Noen som husker trondheimsolistene​ in folk style?

Legg da merke til Emilia Amper som er ute med nytt album Lux på SACD.

Den forrige het Trollfågeln.

Dersom du ikke har hørt Emilia, så er hun svensk og er helt genial på nyckelharpa. Det er folk, der det er sang så minner det meg litt om Ronja Røverdatter... Bare en feeling..

En smakebit... fra forrige album trollfågelen, også SACD

[video=youtube;F1b27494nx4]https://www.youtube.com/watch?v=F1b27494nx4[/video]

Sist redigert:

Danke

0
4 Aug 2007
12.329
195
63
Her er nytt i samlingen... Kommer mer..

Martin Fröst plays Mozart og Emilia Amper Lux

6e7d9fb590bd6e8e5bc5420078758909.jpg
c0e9ae13edba729860988e595f24a720.jpg

5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Skriver jo alt for lite i denne tråden, det skjer jo ganske mye innen multikanals musikk.

Er noen "tunge" utgivelser som har kommet det siste året, blant annet Pink Floyds megabox, The Early years 1965-1972, med blant annet lossless multikanals versjoner av Atom Heart Mother og Live in Pompeii - samtidig en skjult utgave av Meddle i 5.1.

pink floyd box set main.jpg

Så har vi jo i vår fått en utrolig fet samlingsbox av Kraftwerk - 3-D The Catalogue, med 8 album i 7.1 Atmos - fantastisk inspilling.

ps5y43P.jpg

Siste multikanals utgave som kom inn døra her var Sgt. Pepper's Lonely Heart Club Band boxen - "skjult" i denne finnes et 6.1 spor, hvis man i stedet for DTS HD velger Dolby True HD.

57gQJqc.jpg

Sist redigert:
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
En spennende nyhet for oss multichannel lovers:

Front.jpg

Dette er min signerte utgave, blant annet med en blu ray med 5.1 96/24 pcm.

Følger også med en remastered cd og samme stereoversjon i 96/24 på blu rayen (begge deler med en DR på 10). Alt mixet av Steven Wilson.

Sist redigert:
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
For kort siden kom den fjerde og kanskje siste multikanalsutgivelsen fra Barclay James Harvest, Octoberon, i denne serien:

oCDy8Lj.jpg

Følgende:

1974 - Everyone is Everybody Else
1976 - Octoberon
1977 - Gone to Earth
1977 - XII

Disse 3-disc utgivelsene inneholder mye mer enn kun multikanals versjoner i dts 5.1 96k Hz og 24 bit, men også remastrede utgaver av originalversjonene i stereo på cd, ny stereo-mix på cd og 96/24 Hi-rez pcm versjoner av den gamle og nye stereo-mixen. I tillegg til noen bonus tracks.

Kan bekrefte at ingen av variantene lider av noen form for loudness-war, alt har DR over 10.

Glemte kanskje det viktigste - glimrende diskret surround mix hele veien.

Så får man håpe på at utgivelsene selger såpass at BJH blir fristet til å gi ut flere album på samme måte.