Muggost's potensielle hjemmekino

14 Aug 2010
159
24
18
Evt se på bildene her:
TEST_VER08_02.JPG

TEST_VER08_01.JPG

LL

0
15 Jul 2003
8.229
34
48
Sandnes
Ser noen umiddelbare problem her:

1. Projektoren kommer til å henge der du går inn i rommet ved siden av. Skal det være et teknisk rom eller noe annet? Er det plass til at den henger der? Eller skal den bo i et rom over døren? Om du kan bør du få projektoren ut av rommet. Etter min mening bråker de for mye, spesielt i HDR modus. Hvor stor avstand blir det fra døren til lerret? Har du sjekket kasteavstand med noen populære modeller?
2. Siden du kommer inn i rommet bak sofaen, så må du ha plass til å gå og sette deg. Ganglinjen bør vel være minst 80-90 cm. for at det skal oppleves komfortabelt. På bildet ser det ut til å være veldig smalt. Det blir for kjipt å måtte kravle over møblene for å sette seg (ikke sikkert det er i skala?)

Bare et spørsmål: Hvorfor deler du rommet i to?

Edit: Så du hadde skrevet et innlegg på forrige siden der det stod litt om størrelser. Tok vekk litt av spørsmålet mitt.

Edit 2: Kunne du flyttet inngangsdøren til venstre kortvegg, slik at du kommer inn i det lille rommet først?

14 Aug 2010
159
24
18
Det lille rommet til venstre blir et gjesterom/kontor. Madamen ønsker det sterkt og der er jeg helt enig med henne, vi har litt lite plass ellers i huset. Bygget kan bare stå ett sted på tomta, og der mener jeg det var maksimalt plass til 10m langvegg. Men et annex på 40m2 blir ganske stort så det må vi se på sammen med arkitekt. Hvis det blir for ruvende må størrelsen noe ned.

Tegningen er 4x10m, dører og vinduer er i skala, men sofaen er bare en illustrasjon. Om det blir reclinere, hjørnesofa eller kinosofa ligger langt frem i tid.

Projektoren må stå over åpningen til det lille rommet. Det blir skråtak så det er nok av høyde. Må regne på kasteavstand osv senere. Jeg tenker å pakke den inn i en ventilert alkove eller noe slikt.

Du ser at veggen mellom rommene er ganske tykk. Planen er å lage teknisk rom av den. Vet ikke helt hvordan det skal løses enda, så jeg må vel tegne den for seg selv tror jeg. TinkerCad er supert til dette. Gratis :)

Jeg holder på med videoene dine nå mens damene ser på et eller annet. Får skrive mer i helga. Blir jo litt excited, men det er ganske lenge til vi kan ta noen go/no-go avgjørelse. Det kan enda renne mye vann i elva før vi kommer dit.

Men takk så mye for interessen og tilbakemeldinger, det er helt gull :)

14 Aug 2010
159
24
18
Fått et spørsmål fra arkitekt: Hvor høy skal veggen på kortsiden (med lerretet) være? Bredden på veggen blir et sted mellom 3,8-4,2m innvendig. Dere som har kinorom i dag, hvor høyt setter dere lerretet? Trenger jeg mye plass på oversiden?

LL

0
15 Jul 2003
8.229
34
48
Sandnes
Fått et spørsmål fra arkitekt: Hvor høy skal veggen på kortsiden (med lerretet) være? Bredden på veggen blir et sted mellom 3,8-4,2m innvendig. Dere som har kinorom i dag, hvor høyt setter dere lerretet? Trenger jeg mye plass på oversiden?
Hvor stort lerret skal du ha og hvilket format? Lerret bør monteres slik at du ser rett på det, på midten eller litt nedfor midten. Hvis du bare ser film fra recliner i liggeposisjon kan det sikkert monteres noe høyere. Akustisk bør du ha så høyt til taket som mulig

6 Jul 2011
234
35
28
Hei! Har du tenkt over hvilken størrelse og hvilket format (16:9 eller Cinemascope) du ønsker på lerretet? Hva blir sitteavstand? Hvis du skal ha én rad ville jeg gått for lerret slik at minimum én tredjedel opp fra bunnen av lerretet er i øyehøyde. Hvis du ikke har annet i veien (ben/recliner osv.) kan du ha lerret slik at midten av bildet er i øyehøyde.

Som et eksempel: 320cm bredt Cinemascope-lerret er ca. 135cm høyt. Dette gir bunn av bilde rundt 50-70cm fra gulv (ved 115cm øyehøyde). Topp av lerret er da maks. 205 cm over gulv. Ramme kommer utenom disse tallene. Du må ikke noe plass på oversiden, men jeg vil anbefale det. Både når det gjelder gjenskinn fra himling, men også for å kunne ha mulighet for akustiske installasjoner (om ønskelig).

Eksempel med 16:9 lerret: 300cm bredde gir 168 høyde på lerret. Dette gir bunn av bilde 35-60 cm fra gulv (ved 115cm øyehøyde). Topp av lerret er da maks. 228 cm over gulv.

Sist redigert:
14 Aug 2010
159
24
18
Planen var cinemascope lerret, ser ut som 150" blir maks, men det avhenger litt av hva arkitekten kommer frem til av bredde på bygningen. Hva foretrekker dere andre å se på da? Widescreen-filmer på cinemascope lerret, eller cinemascope filmer på widescreen lerret?

Jeg er litt usikker på om jeg kan sette av hele frontveggen til lerret, det er mulig jeg må benytte den nederste seksjonen til skuffer/hyller og da kan det hende widescreen lerretet blir for høyt.

Møbler: Jeg har hatt veldig lyst på de motoriserte kinostolene som avshop selger. Men med tanke på at madamen (og jeg) også ønsker å kunne benytte rommet til besøk/gjester/andre ting enn film så er det mer sannsynlig med en kombinasjon av vanlig 3-seter og løse reclinere. Da må det settes av plass i rommet til at reclinerne kan skyves opp mot veggene e.l. når vi bare er 2-3 som skal se på film. Det er litt tidlig å bestemme disse tingene enda, så vi får se.

Det er mye detaljer å ta hensyn til ser jeg :)

LL

0
15 Jul 2003
8.229
34
48
Sandnes
Planen var cinemascope lerret, ser ut som 150" blir maks, men det avhenger litt av hva arkitekten kommer frem til av bredde på bygningen. Hva foretrekker dere andre å se på da? Widescreen-filmer på cinemascope lerret, eller cinemascope filmer på widescreen lerret?

Jeg er litt usikker på om jeg kan sette av hele frontveggen til lerret, det er mulig jeg må benytte den nederste seksjonen til skuffer/hyller og da kan det hende widescreen lerretet blir for høyt.

Møbler: Jeg har hatt veldig lyst på de motoriserte kinostolene som avshop selger. Men med tanke på at madamen (og jeg) også ønsker å kunne benytte rommet til besøk/gjester/andre ting enn film så er det mer sannsynlig med en kombinasjon av vanlig 3-seter og løse reclinere. Da må det settes av plass i rommet til at reclinerne kan skyves opp mot veggene e.l. når vi bare er 2-3 som skal se på film. Det er litt tidlig å bestemme disse tingene enda, så vi får se.

Det er mye detaljer å ta hensyn til ser jeg :)
150" cinemascope lerret er gigantisk. Husk at om du bruker "zoom" metoden mister du lysstyrken fra 16:9 bildet som er større enn scope formatet. Dersom du skal bruke en "vanlig" projektor så blir det sannsynligvis for stort. 130-135" 16:9 er gjerne maks de klarer å fylle med fornuftig lysstyrke. Du må også ha kasteavstand til å klare dette, så jeg ville sjekket med de mest vanlige modellene hva som er mulig.

Personlig liker jeg best cinemascope lerret dersom du ser mest film, men det er litt mer "arbeid/mekk" med det. Noen ganger må du flytte tekstingen opp i bildet. Det er ikke alltid du får med hele menyen på filmen, som ofte er 16:9. Så er det noen utfordringer med filmer som bytter format underveis, f.eks. en del filmer som har IMAX scener inni filmen.

Den beste løsningen er etter min mening et 16:9 lerret som er like bredt som du egentlig skal ha i scope format. I utgangspunktet bruker du dette store 16:9 lerretet maskert til scope. På filmene med variabel aspect kan du ta bort maskeringen. Til vanlige 16:9 serier og 1,85:1 filmer kan du ha topp- og bunnmaskeringen på plass og ha sidemaskering også. Eventuelt kan du kan ha toppmaskeringen på plass og så benytte resten av lerretet med sidemaskering. Da får du et litt større 16:9 bilde enn du ellers ville hatt. Blir fort litt komplisert da... Maskering betyr mye for det opplevde bildet. Det blir som innramming på et fotografi, men for mange som vil ha det enkelt så er det letteste bare å gå for 16:9 lerret og ikke tenke så mye mer på det. Selv har jeg nå bare et enkelt 16:9 lerret i et enkelt oppsett uten maskering.

EDIT: En annen løsning er å ha to ulike motoriserte nedtrekks lerret. Da unngår du noe av problematikken med maskering. Problemet er bare at dette blir fort veldig dyrt, spesielt om de skal ha AT-duk også!

Sist redigert:
14 Aug 2010
159
24
18
Her var det mye jeg ikke hadde tenkt på. Takk for innspill, det er tydelig at jeg trenger å tygge en del mer på dette.

6 Jul 2011
234
35
28
Valg av format på lerret er en evig lang diskusjon:) I utgangspunktet ville jeg både hatt og foreslått Cinemascope lerret. Dette gjelder helt frem til du skal se storfilmer i 16:9 og ikke minst IMAX-filmer, samt filmer med variable aspect ratio. Bildestørrelse på disse vil da virke litt puslete i forhold. Hadde jeg hatt et stort rom og alle muligheter åpne hadde jeg nok derfor gjort som LL sier over. Et stort 16:9 lerret som du maskerer ned til Cinemascope i 95% av tilfellene. Komedier i 16:9 kan da kjøres på 16:9 innenfor Cinemascope delen, og vanlige Cinemascope filmer kjøres i full bredde på lerretet. Skal du se Nolan-filmer, IMAX og annet snacks åpner du opp og bruker hele lerretet:)

Selv har jeg en kvasi mellomting - et DIY lerret med format 2:1. Dette gir like stort areal på bildet om en har 16:9 format eller Cinemascope. Brukes blant annet av Anthony Grimani i flere av hans prosjekter. Løsningen ble valgt ut fra plassen jeg hadde tilgjengelig - et smalt og lite rom der jeg også måtte ha noe plass under lerretet. 16:9 (som beskrevet over) ble derfor valgt bort. Rent Cinemascope ville gitt for lite 16:9 bilde. En god mellomting, men krever litt mekking med undertekster og maskering, men har fått dette bra til i mitt rom.

Når du kommer så langt kan det være greit å tenke på avspiller (mediespiller og/eller Blu-Ray spiller) med mulighet for flytting av tekst.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: vegardxf

LL

0
15 Jul 2003
8.229
34
48
Sandnes
Valg av format på lerret er en evig lang diskusjon:) I utgangspunktet ville både hatt og foreslått Cinemascope lerret. Dette gjelder helt frem til du skal se storfilmer i 16:9 og ikke minst IMAX-filmer, samt filmer med variable aspect ratio. Bildestørrelse på disse vil da virke litt puslete i forhold. Hadde jeg hatt et stort rom og alle muligheter åpne hadde jeg nok derfor gjort som LL sier over. Et stort 16:9 lerret som du maskerer ned til Cinemascope i 95% av tilfellene. Komedier i 16:9 kan da kjøres på 16:9 innenfor Cinemascope delen, og vanlige Cinemascope filmer kjøres i full bredde på lerretet. Skal du se Nolan-filmer, IMAX og annet snacks åpner du opp og bruker hele lerretet:)

Selv har jeg en kvasi mellomting - et DIY lerret med format 2:1. Dette gir like stort areal på bildet om en har 16:9 format eller Cinemascope. Brukes blant annet av Anthony Grimani i flere av hans prosjekter. Løsningen ble valgt ut fra plassen jeg hadde tilgjengelig - et smalt og lite rom der jeg også måtte ha noe plass under lerretet. 16:9 (som beskrevet over) ble derfor valgt bort. Rent Cinemascope ville gitt for lite 16:9 bilde. En god mellomting, men krever litt mekking med undertekster og maskering, men har fått dette bra til i mitt rom.

Når du kommer så langt kan det være greit å tenke på avspiller (mediespiller og/eller Blu-Ray spiller) med mulighet for flytting av tekst.
2:1 eller 2,05:1 kan også være fornuftig ja. Rommet/plassen er ofte styrende. Dette kalles CIA eller constant image area dersom du vil søke det opp.

Selv har jeg bare vanlig 16:9. Dette fordi jeg ikke har lang nok kasteavstand til noe annet. Hadde ikke fått stort nok cinemascope lerret med den avstanden/projektoren jeg har. Jeg har heller ikke tid til å lage noe avanserte greier grunnet to små barn.

Panasonic spillere har heldigvis subtitle shift. Husker dette var et jækla styr før Oppo kom med sine blu-ray spillere... Men subtitle shift fra streamere han du bare glemme som regel.

14 Aug 2010
159
24
18
Da har vi fått noen skisser fra arkitekt. Pga høydeforskjell og restriksjoner på sprengning mener de det er bedre å løfte "kontordelen" av bygget ca 40cm fra kinodelen av bygget. Blir billigere sånn. Her er det tegnet uten midtvegg, så det blir åpent mellom de to delene. Jeg tenker det kanskje kan være greit med tanke på plassering av bakhøyttalere - de kan da plasseres oppe i hjørnet mellom tak og bakveggen (til høyre på snitt-tegningen). Kontroll på lys blir derimot vanskeligere å få til her, men det finnes jo massevis av gardinmuligheter så jeg tror vi skal løse det uten at jeg har noen spesifikk løsning i mente akkurat nå.

FasadeNord.PNG
SnittNord.PNG
plan.PNG
Situasjonsplan.PNG

6 Jul 2011
234
35
28
Spennende! Dette kan jo bli riktig så bra:) Og god størrelse! Et stort, åpent rom kan være bra, men du må også tenke på at du da må mørklegge større deler av rommet (3 ekstra vinduer), samt fylle et større rom med lyd - noe som krever mer av utstyret. Jeg lurer på om jeg kanskje hadde delt i to rom, med en god dør mellom. Lage veggen tykk som du tidligere hadde planer om, og ha rack, oppbevaring, lyd og akustiske tiltak i denne. Hvis det er høyde nok kan du ha projektor over døren, evt. må døren til kontor stå asymmetrisk.

Se vedlagt kjapp test. Bredde på lerret 3,6m og falsk vegg. Ville tenkt symmetri i rommet når du ser film, så gjerne gardiner på begge sider som evt. kan "parkeres" i en lomme enten fremme eller bak i rommet. Gjerne helt tette gardiner på dør og skyvedører (inne i karm) og akustiske, svarte gardiner utenpå dette. Alternativt skinneløsning som gjør at du kan trekke gardin foran den falske veggen når du ikke ser film.

Edit:
Det er tenkt Cinemascope lerret her. Høyde på dette blir da rundt 1,5m, bredde 3,6m. Opp eller ned i størrelse etter ønske. Synsvinkel for Cinemascope filmer blir rundt 50 grader som vist her, som jeg mener er ca. der en bør være for "full immersion". Kan flytte sofa lenger bak om ønskelig, evt. lenger frem. Vinkel for 16:9 blir da mindre, men også naturlig ift. den type filmer en da ser. Plassering av surround-høyttalere passer bra med anbefalte vinkler. Takhøyttalere er ikke tegnet inn, men ville tenkt 4 stk. som minimum. To stk. i tak rett bak sofa, og to stk. 2-3 meter foran dette igjen.

Vedlegg

• Skjermbilde 2024-04-05 kl. 09.40.39.png
    Skjermbilde 2024-04-05 kl. 09.40.39.png
    165 KB · Sett: 23
Sist redigert:
14 Aug 2010
159
24
18
Wow! Det der er kjempehjelpsomt! Fantastisk å se sånne løsninger tegnet inn, det ble helt kanon! Tusen takk :)

Jeg er usikker på det med to rom fordi jeg tror det lille rommet kan oppleves litt trangt siden det er så lite fra før av. På den annen siden ser veggløsningen du tegnet inn veldig kjekk ut, og det kinorommet får jo absolutt en mye bedre løsning med veggen. Snedig løsningen med døra der, der hadde jeg ikke tenkt på selv :) Det skal være plenty med høyde til å sette projektor i en alkove over døra, så det kan være en løsning vi må vurdere.

Vi har lyst på en liten gasspeis der inne, det hadde blitt koselig om vinteren, men jeg vet ikke helt hvor den skulle stått.

Nå blir vi opptatt med konfirmasjon og 17.mai komite fremover så jeg tror egentlig ikke det vil skje så mye mer med prosjektet før etter det, men da må vi få ut fingeren. Jeg har en tanke om at vi kan få tegninger og søknad ferdig i løpet av sommeren, grunnarbeider gjort på høsten og så støpe såle våren´25. Så spørs det på hvilke håndverkere vi får tak i, men klarer vi å ha bygget tett før sommerferien 2025 så kan jeg selv begynne innvendig på høsten. Ferdig klar til bruk våren 2026 altså. Hvis økonomien tillater det vel å merke.

• Like
Reactions: christr
6 Jul 2011
234
35
28
Bare hyggelig! Veldig avhengig av hva det lille rommet skal brukes til så vil jeg ikke tro det oppleves spesielt lite - det er godt over 10kvm, og har godt med vinduer. Hvis tanken er å ha mulighet for å bruke rommene sammen som en større oppholdssone er likevel en slik løsning kanskje ikke den beste. Det er helt opp til dere.

På tegningen har jeg ikke fått med trinn opp til det lille rommet. Det kan tas rett utenfor døren, evt. kan det lages et litt bredere podie. Her kunne en da ha satt inn noen løse stoler ved behov - som en midlertidig rad 2:)