Muggost's potensielle hjemmekino

6 Jul 2011
230
34
28
Bare av nysgjerrighet - hvor mye er det som skal pigges vekk? Kan det være aktuelt å heve bygget noe for å slippe så mye pigging - og dermed redusere kost? Eller er det noe som tilsier at dere må ned på et vist nivå?

14 Aug 2010
154
21
18
Området er relativt flatt, men det stikker opp en fjellknaus i hver ende som må bort. De er fra 35 til 75 cm2 over bakkenivå og ca 8-10 m2 utstrekning. Bygget kan ikke orienteres andre retninger pga avstand til nabo, til byggegrenser og slikt. I tillegg er det en støpt platting ved siden av byggets plassering som vi ønsker fjernet. Denne ligger flush med plenen så der blir det stående vann på våren og ved kraftige regnfall. Fjerning av plattingen utgjør en betydelig del av prisen men det er jo klart; vi MÅ ikke fjerne den. Entreprenør mente det ikke var noen god ide å bare legge masser over den da vann ikke har noe sted å renne unna. De mente det vil bli et gjørmehav der. Men det kunne jo hende vi bare kunne pigget noen sprekker i den for å løse det problemet. Når snøen er gått skal jeg ha en prat med dem om hvordan oppdraget kan løses på en billigere måte så jeg er ganske sikker på at vi har innsparingspotensiale her.

Det er heller ikke mulig å få strøm bort til bygget uten å gå delvis gjennom fjell. Men dette tror jeg skal løse seg ganske greit når vi først får maskin med pigghammer opp i hagen.

• Like
Reactions: christr
6 Jul 2011
230
34
28
Området er relativt flatt, men det stikker opp en fjellknaus i hver ende som må bort. De er fra 35 til 75 cm2 over bakkenivå og ca 8-10 m2 utstrekning. Bygget kan ikke orienteres andre retninger pga avstand til nabo, til byggegrenser og slikt. I tillegg er det en støpt platting ved siden av byggets plassering som vi ønsker fjernet. Denne ligger flush med plenen så der blir det stående vann på våren og ved kraftige regnfall. Fjerning av plattingen utgjør en betydelig del av prisen men det er jo klart; vi MÅ ikke fjerne den. Entreprenør mente det ikke var noen god ide å bare legge masser over den da vann ikke har noe sted å renne unna. De mente det vil bli et gjørmehav der. Men det kunne jo hende vi bare kunne pigget noen sprekker i den for å løse det problemet. Når snøen er gått skal jeg ha en prat med dem om hvordan oppdraget kan løses på en billigere måte så jeg er ganske sikker på at vi har innsparingspotensiale her.

Det er heller ikke mulig å få strøm bort til bygget uten å gå delvis gjennom fjell. Men dette tror jeg skal løse seg ganske greit når vi først får maskin med pigghammer opp i hagen.
Skjønner:)

Du kan jo ha ha fjellknausen eksponert bak i kinoen - sette andre rad direkte på fjell:p

14 Aug 2010
154
21
18
Jeg liker tanken din - svaberg og naturlig fjell er ofte fin pynt i et hagelandskap :) Noe usikker på egnetheten i en kino 😂

• Like
Reactions: christr
14 Aug 2010
154
21
18
Heisann! Lenge siden sist nå. Jeg kvier meg litt for å gå i gang med dette en gang til, i frykt for at det strander igjen. Men jeg klarer ikke legge det fra meg heller.

Fruen og jeg er blitt enige om at vi må ha et litt mindre ambisiøst prosjekt. Vi er IKKE enige om vi skal gjennomføre eller ikke enda 😂 men siden sist har vi prata en del om hva hun ønsker og hva jeg ønsker, og en kan vel si det sånn at det er vanskelig å bli enige om disse tingene.

Problemet består i at vi må bygge et annex som står i hagen, rett ovenfor stua og kjøkkenet vårt. Vi blir å se ut på bygningen hver dag og da bør den være litt hyggelig å se på. Desverre for meg innebærer dette å ha store vindusflater i kinorommet…

Så… før vi går i gang med store forhåpninger igjen, kan dere med litt lydkompetanse her gi meg litt faglig innsikt?

1.) Et kinorom på 7x4m, dere hele den ene langsiden blir store vindusflater og en dør, vil det gi svært store forvrengninger av lyden? Jeg tenker jo vi henger oppe store, tykke blendegardiner på skinner, disse trekkes for når vi skal se på film, men det er kanskje ikke nok til å gjøre noe særlig for lydbildet inne i rommet?

2.) Lydlekkasjer ut av rommet: Bygningen er et frittstående annex, men det er en nabo 8 meter bak bygningen, og oss selv 12-15m unna den store «glassveggen.» Vil det være noe vits å lage rom-i-rom lydavkobling når man allikevel må ha vinduer på ene langveggen? Jeg er mest redd for at naboen blir forstyrret hvis vi eller ungene ser på film med litt høyt volum. Hvordan unngår eller reduserer man dette problemet på beste mulig måte?

Nok en gang, tusen takk for hjelpa :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.530
334
83
46
www.avforum.no
Er du redd for støy er nok det beste å bli kvitt de vinduene, eventuelt bytte ut til lydvinduer med type 40dB demping. Greit å nevne at et vindu, selv et lydvindu, ikke har i nærheten av samme demping som en lydisolert vegg som kan ha opp til 75dB demping. Greit også å nevne at disse verdiene alltid er angitt som et snitt, hvilket betyr at du spesielt på bass og under 100Hz har svært lite demping via vinduer. Standard vinduer vil i praksis slippe nærmest alt under 100Hz gjennom, mens et lydvindu kanskje klarer å dempe opp til 20dB, så da må du nok vurdere å heller være litt forsiktig med bassen om støy blir et issue. Sikkert litt kjip fakta dette, men er som det er. Selv bygget jeg i sin tid en kinohytte i hagen, men den var helt uten vinduer og med lydisolert ventilasjon samt lyddør, og der kunne jeg spille type 100dB og en kunne knapt høre at noe var på utenfor.

14 Aug 2010
154
21
18
Er du redd for støy er nok det beste å bli kvitt de vinduene, eventuelt bytte ut til lydvinduer med type 40dB demping. Greit å nevne at et vindu, selv et lydvindu, ikke har i nærheten av samme demping som en lydisolert vegg som kan ha opp til 75dB demping. Greit også å nevne at disse verdiene alltid er angitt som et snitt, hvilket betyr at du spesielt på bass og under 100Hz har svært lite demping via vinduer. Standard vinduer vil i praksis slippe nærmest alt under 100Hz gjennom, mens et lydvindu kanskje klarer å dempe opp til 20dB, så da må du nok vurdere å heller være litt forsiktig med bassen om støy blir et issue. Sikkert litt kjip fakta dette, men er som det er. Selv bygget jeg i sin tid en kinohytte i hagen, men den var helt uten vinduer og med lydisolert ventilasjon samt lyddør, og der kunne jeg spille type 100dB og en kunne knapt høre at noe var på utenfor.

Nei det er som jeg nevnte, ikke mulig å komme utenom vinduene. Madamen forlanger, ellers blir det ikke noe. Så spørsmålet nå blir hvordan få det til best mulig, selv med vindu.

Har laget en ny skisse i TinkerCad. Det fungerer for meg å åpne denne via PC. Der kan man vri og vende på den.

6 Jul 2011
230
34
28
Hei! Lygren sier det meste her. Vinduer vil slippe gjennom en del lyd, spesielt den vanskelige bassen. HVIS det er tanker om å ha en kino med høyt lydnivå så ville jeg gjerne tenkt litt alternativt. Det er mye en kan gjøre med fasadene for å få til et spennende bygg å se på. Vindu kan eventuelt kombineres i et forrom/vindfang før en kommer inn i kinoen? Hvis det skal være vinduer i kinorommet så ville jeg tenkt høye, smale vinduer i stedet for et veldig stort vindu. Da står en mye friere inne i rommet (høyttalere/demping osv.) og vinduene blir betydelig billigere. Store vinduer (spesielt lydvinduer) drar mye kostnader.

• Like
Reactions: lygren
14 Aug 2010
154
21
18
høye smale vinduer ja, det kan jo være en ting. Vi har ikke tenkt den tanken før så da får vi tilbake til tegnebrettet og tenke litt på saken igjen. Takk for tipset :)

14 Aug 2010
154
21
18
Jeg må desverre kapitulere, det blir ikke noe bygg uten vinduer og et «flerbruksrom.» Så noen dedikert kino kan jeg mao se langt etter. Kanskje dette ikke er rette forum å skrive sånt, jeg ser at det dere andre driver med er hakket mer «all in» enn det jeg vil klare å få til. Madamen er ikke interessert i hverken musikk eller film så jeg møter liten forståelse der, utover at jeg får lov til å bruke penger på lyd, bilde, osv så lenge rommet kan brukes til mer enn bare dét. Da blir det møbler, bord, bokhyller osv. vinskap kanskje, hvem vet.

Oppdraget nå, blir å få til best mulig løsning innenfor de rammene der. Projektor og lerret er ok, Atmos 7.1.4 eller 7.2.4 går greit, men den lydisoleringen som dere andre jobber så mye med må desverre vike. Da får jeg heller roe ned volumet litt.

Det jeg er mest redd for er «dårlig lyd» inne. Naboene skal jeg alltid klare å ta hensyn til. Klang, refleksjoner, stående bølger, mm, blir derimot veldig ødeleggende for meg selv.

Det er jo ikke noe vits å legge mye penger inn i AV-utstyr hvis resultatet blir dårlig. Så da må jeg spørre dere igjen, er det mulig å få til «noe» som gir meg anstendig lyd uten å gå «all in?» Kan jeg klare å skjule diffusor plater i taket? Er det mulig å bygge inn og på et eller annet vis få gjemt demping på refleksjonsflatene? Ved langsiden med vinduet, kunne det tenkes at jeg kan henge opp dempeplater når lyd skal spilles, som kan tas ned igjen når madamen skal bruke rommet? Jeg tar imot alle innspill, har lenge ønsker å realisere dette så jeg vil heller bruke mer penger på dyre produkter hvis det vil løse noen av utfordringene dette prosjektet vil gi…

6 Jul 2011
230
34
28
Det er klart det går an å få til en bra stue/kino med de forutsetninger du har. Man må bare tenke litt mer kreativt. Bokhyller kan stedbygges, og det kan integreres både demping og diffusjon i eller bak disse. Diffusjon eller absorpsjon i himling kan lages estetisk, slik at det blir funksjonelt, men også pent å se på. Absorpsjon kan "skjules" som bilder på vegg. Vinduer kan skjules med tunge gardiner, alternativt kan det lages til "lemmer" som kan lukkes foran vinduene - og som i tillegg kan hjelpe på lyd. Lydvinduer eller evt. doble sett med vinduer kan vurderes. Jeg ville nok prioritert å få til en så symmetrisk løsning som mulig. Det er mye inspirasjon å hente på nettet.

14 Aug 2010
154
21
18
Har vært i kontakt med glassmester nå. Det beste de kan få til er 38db demping med en skyvedør, og da til astronomisk pris. Fastglass litt bedre (og mye billigere) men det får jeg svar på senere. Går ut fra at 38db demping bare er noen utvalgte frekvenser, bassen går vel rett gjennom uansett.

Avshop selger prosilence skinnesystemet som jeg har vurdert tidligere. Jeg skjønner at vinduet/terassedør løsningen på en måte ødelegger dette, men her blir det snakk om hvilken retning lyden tar etter å ha brutt ut gjennom vindu/terassedøra. Åpningen vil vende mot vårt eget hus, og der er det ikke så nøye om det blir lydlekkasjer. Det er verre i de andre retningene, der er det naboer å ta hensyn til. Så, vil det være noe vits å lage rom-i-rom avkobling når vi uansett har vindu på ene langsiden? Eller er det like greit å droppe dette, bruke dobbelt lag med gips og håpe naboen ikke blir sur?

LL

0
15 Jul 2003
8.213
30
48
Sandnes
Her var mye spennende lesing. Du trenger ikke å bekymre deg for at et «flerbruksrom» ikke passer inn på forumet. Det gjør det absolutt. For å si det enkelt så er mørke kinorom egentlig på vei ut blant dem som har mye penger og som kjøper ferdige løsninger. Flerbruksrom er det som er trenden, nettopp fordi et dedikert kinorom har veldig begrenset bruksområde. Teknisk er det også gode grunner til at et flerbruksrom kan fungere bedre i dag enn for bare noen år siden.

Det er noe med tråden din som resonerer med mine egne erfaringer. Jeg har også vært interessert i film, og derfor hjemmekino, i sikkert 30+ år. Da vi flyttet inn i en enebolig for noen år siden (kom fra 18 år i leilighet) så var det helt klart for meg at nå skulle jeg også ha hjemmekino. Jeg har tilegnet meg mye kunnskap om feltet gjennom disse årene og skulle planlegge alt til perfeksjon, noe jeg har brukt veldig mye tid på. Hos meg er det ikke en kone som setter ned foten, men det viser seg at byggets tekniske standard kombinert med tid tilgjengelig og budsjett gjør gjennomføringen tilnærmet umulig, så det prosjektet har jeg gitt opp. Etter hvert gikk det opp for meg at det er bedre med en enklere løsning enn ingen løsning i det hele tatt. Det er ordspill på engelsk som sier «perfect is the enemy og good». Det høres ut som om du også kan lære noe av dette, slik som jeg har gjort. Istedenfor å prøve å kopiere en kino, kan du heller vektlegge det som er bra ved å se film/høre på musikk hjemme. Du kan alltids gå på kino om du vil ha den «ekte» kino-opplevelsen.

Det første jeg vil poengtere er at det å bruke en formue på et stort kinoanneks på tomten sannsynligvis er en meget dårlig investering. Ikke gjør det med mindre du har mye penger til overs. De pengene får du aldri tilbake om du skal eller må selge. Et flerbruksrom/hagestue vil tilføre eiendommen minst like stor verdi/verdistigning, fordi det er noe alle kan sette pris på, og være villige til å betale for. Så det er jo et pluss til løsningen som du har landet på.

Når det gjelder selve rommet så har jeg noen punkter å komme med:

- Glem projektor i dette rommet. Gå for en stor skjerm isteden. Da slipper du å tenke på full lyskontroll (eksempel: på Black Friday fikk du en meget bra Sony 98 tommer til 70K).

- Ikke kjøp noe som helst hjemmekinoutstyr før bygget nærmer seg ferdig og planene er klare for hvordan det skal innredes. Dersom du begynner å kjøpe utstyr for tidlig så låser du deg til en løsning for tidlig.

- Du bør vurdere å møblere rommet slik at skjermen står på en av langsidene. Det er vanskelig å få plass til mer enn 3 personer i bredden som du velger det motsatte. Det er lett å få plass til 6 personer eller mer om møblerer slik som jeg foreslår. Det er også vanskelig å få tilstrekkelig avstand til surround høyttalerne når yttersetene kommer så nært veggen. Personlig mener jeg det er svært forstyrrende når du har en høyttaler rett i nærheten av hodet.

- Velg høyttalere som bygges inn i veggen eller på veggen. Dette frigjør viktig gulvplass og gjør rommet mye triveligere.

- Konsentrer deg om å få plasseringen av de 5 viktigste høyttalerne der de skal være. Dette gjelder da LCR+surround. Dropp surround-back høyttalere om du møblerer slik jeg foreslår. De kommer for nært.

- Gå for 2 eller 4 atmos høyttalere. Få disse innfelt i taket. Du kan strekke det til 6 atmos høyttalere, for de nye receiverne fra Denon støtter 5.1.6. Går du for mer høyttalere enn dette går prisen fort opp! Du kommer forresten veldig langt med 5.1.2. Det er bedre å ha færre høyttalere av god kvalitet. Det baller fort på seg meg kostnader.

- Vurder om du kan få skjermen på veggen der som skyvedørene er. Kanskje kan du ha vindu/dører på begge sider og en fast vegg mellom, kanskje 3-ish meter med vegg og resten vindu/dør.

- Pass på at dørene inn til rommet ikke kræsjer med LCR+surround plasseringen. Det er svært viktig å få disse plassert korrekt.

- Prøv å få plass til 4 subwoofere. Siden du skal bygge nytt så bør du plassere disse i taket. Plasser dem symmetrisk ¼ inn i rommet. Ikke bli for fokusert på den dypeste bassen (siden du kommer til å forstyrre naboene), så f.eks. 4 x 10 tommer kommer du veldig langt med.

- Les CEDIA-CTA RP-22.

- Det er masse du kan gjøre med taket for å kontrollere akustikken. Det trenger ikke se ut som et lydstudio.

- Dersom du innreder på tvers slik som jeg forslår er det viktigste å dempe bakveggen og taket. Diffusjon trenger du kanskje ikke tenke så mye på om du plasser bokhyllene strategisk. Tykke gardiner til å dra for vinduene har begrenset akustisk effekt, men hjelpe god på kinofølelsen.

- Aksepter at du ikke kan spille 100+ dB uten å forstyrre naboene. Du kan ha bra lyd uten å spille så veldig høyt. Du kan vurdere å kjøpe noen gode hodetelefoner til bruk på kveld/natt.

Du spør om hvilken retning lyden som slipper gjennom vinduene vil ta. Svaret er at den vil spre seg som en boble i alle retninger.

Jeg har lyddempende vinduer fra Nordan på soverommene. Disse fungerer glimrende på f.eks. mellomtone, men dyp bass fra f.eks. bilstereo går rett gjennom. Den går for øvrig gjennom veggene våre også.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Oekern

LL

0
15 Jul 2003
8.213
30
48
Sandnes
Et punkt jeg glemte: Ikke plasser setene/sofa inntil bakveggen. Prøv å få til 68% inn i rommet. Det er ofte ganske optimalt. 80% inn i rommet er maks. Du bør ha minst 20% igjen til bakvegg (den akustisk bakveggen, absorbenter teller ikke).

6 Jul 2011
230
34
28
Her var mye spennende lesing. Du trenger ikke å bekymre deg for at et «flerbruksrom» ikke passer inn på forumet. Det gjør det absolutt. For å si det enkelt så er mørke kinorom egentlig på vei ut blant dem som har mye penger og som kjøper ferdige løsninger. Flerbruksrom er det som er trenden, nettopp fordi et dedikert kinorom har veldig begrenset bruksområde. Teknisk er det også gode grunner til at et flerbruksrom kan fungere bedre i dag enn for bare noen år siden.

Det er noe med tråden din som resonerer med mine egne erfaringer. Jeg har også vært interessert i film, og derfor hjemmekino, i sikkert 30+ år. Da vi flyttet inn i en enebolig for noen år siden (kom fra 18 år i leilighet) så var det helt klart for meg at nå skulle jeg også ha hjemmekino. Jeg har tilegnet meg mye kunnskap om feltet gjennom disse årene og skulle planlegge alt til perfeksjon, noe jeg har brukt veldig mye tid på. Hos meg er det ikke en kone som setter ned foten, men det viser seg at byggets tekniske standard kombinert med tid tilgjengelig og budsjett gjør gjennomføringen tilnærmet umulig, så det prosjektet har jeg gitt opp. Etter hvert gikk det opp for meg at det er bedre med en enklere løsning enn ingen løsning i det hele tatt. Det er ordspill på engelsk som sier «perfect is the enemy og good». Det høres ut som om du også kan lære noe av dette, slik som jeg har gjort. Istedenfor å prøve å kopiere en kino, kan du heller vektlegge det som er bra ved å se film/høre på musikk hjemme. Du kan alltids gå på kino om du vil ha den «ekte» kino-opplevelsen.

Det første jeg vil poengtere er at det å bruke en formue på et stort kinoanneks på tomten sannsynligvis er en meget dårlig investering. Ikke gjør det med mindre du har mye penger til overs. De pengene får du aldri tilbake om du skal eller må selge. Et flerbruksrom/hagestue vil tilføre eiendommen minst like stor verdi/verdistigning, fordi det er noe alle kan sette pris på, og være villige til å betale for. Så det er jo et pluss til løsningen som du har landet på.

Når det gjelder selve rommet så har jeg noen punkter å komme med:

- Glem projektor i dette rommet. Gå for en stor skjerm isteden. Da slipper du å tenke på full lyskontroll (eksempel: på Black Friday fikk du en meget bra Sony 98 tommer til 70K).

- Ikke kjøp noe som helst hjemmekinoutstyr før bygget nærmer seg ferdig og planene er klare for hvordan det skal innredes. Dersom du begynner å kjøpe utstyr for tidlig så låser du deg til en løsning for tidlig.

- Du bør vurdere å møblere rommet slik at skjermen står på en av langsidene. Det er vanskelig å få plass til mer enn 3 personer i bredden som du velger det motsatte. Det er lett å få plass til 6 personer eller mer om møblerer slik som jeg foreslår. Det er også vanskelig å få tilstrekkelig avstand til surround høyttalerne når yttersetene kommer så nært veggen. Personlig mener jeg det er svært forstyrrende når du har en høyttaler rett i nærheten av hodet.

- Velg høyttalere som bygges inn i veggen eller på veggen. Dette frigjør viktig gulvplass og gjør rommet mye triveligere.

- Konsentrer deg om å få plasseringen av de 5 viktigste høyttalerne der de skal være. Dette gjelder da LCR+surround. Dropp surround-back høyttalere om du møblerer slik jeg foreslår. De kommer for nært.

- Gå for 2 eller 4 atmos høyttalere. Få disse innfelt i taket. Du kan strekke det til 6 atmos høyttalere, for de nye receiverne fra Denon støtter 5.1.6. Går du for mer høyttalere enn dette går prisen fort opp! Du kommer forresten veldig langt med 5.1.2. Det er bedre å ha færre høyttalere av god kvalitet. Det baller fort på seg meg kostnader.

- Vurder om du kan få skjermen på veggen der som skyvedørene er. Kanskje kan du ha vindu/dører på begge sider og en fast vegg mellom, kanskje 3-ish meter med vegg og resten vindu/dør.

- Pass på at dørene inn til rommet ikke kræsjer med LCR+surround plasseringen. Det er svært viktig å få disse plassert korrekt.

- Prøv å få plass til 4 subwoofere. Siden du skal bygge nytt så bør du plassere disse i taket. Plasser dem symmetrisk ¼ inn i rommet. Ikke bli for fokusert på den dypeste bassen (siden du kommer til å forstyrre naboene), så f.eks. 4 x 10 tommer kommer du veldig langt med.

- Les CEDIA-CTA RP-22.

- Det er masse du kan gjøre med taket for å kontrollere akustikken. Det trenger ikke se ut som et lydstudio.

- Dersom du innreder på tvers slik som jeg forslår er det viktigste å dempe bakveggen og taket. Diffusjon trenger du kanskje ikke tenke så mye på om du plasser bokhyllene strategisk. Tykke gardiner til å dra for vinduene har begrenset akustisk effekt, men hjelpe god på kinofølelsen.

- Aksepter at du ikke kan spille 100+ dB uten å forstyrre naboene. Du kan ha bra lyd uten å spille så veldig høyt. Du kan vurdere å kjøpe noen gode hodetelefoner til bruk på kveld/natt.

Du spør om hvilken retning lyden som slipper gjennom vinduene vil ta. Svaret er at den vil spre seg som en boble i alle retninger.

Jeg har lyddempende vinduer fra Nordan på soverommene. Disse fungerer glimrende på f.eks. mellomtone, men dyp bass fra f.eks. bilstereo går rett gjennom. Den går for øvrig gjennom veggene våre også.
Hei! Her var det mye bra lesing. Helt enig i at et flerbruksrom/hagestue (hvis gjort korrekt) kan bidra til verdiøkning for huset og er nok det korrekte i deres situasjon.

Når det gjelder innredning av rommet tillater jeg meg å komme med noen alternativer:

- Jeg ville helt klart valgt projektor i et slikt prosjekt. Projektor vil gi større og mer "immersive" bilde, og ved bruk av et akustisk lerret kan du få høyttalere plassert korrekt bak dette - og du vil ha mulighet for å ha både utstyr og akustikk-tiltak skjult i samme omgang. Ved bruk av skjerm vil mye av utstyret naturlig bli stående på display. Ved bruk av mørkere farger i rommet og gardiner foran vinduer kan du oppnå full lyskontroll.
- Lydmessig er det mye bedre å ha bildet på kortsiden. Dette gir lettere korrekt plassering av både surround, surround back og takhøyttalere. Sitteplasser i to rader, alternativt én rad med lounge/bar e.l. bak dette. Ville da anbefalt å gå for 7.x.4 eller 7.x.6.
- In-wall og in-ceiling er helt topp og kan gi et rent og smekkert rom, men krever litt tiltak og er ikke så fleksibelt over tid. Normale høyttalere trenger ikke utelukkes. Ved bruk av normale høyttalere kan disse "skjules" i bokhyller eller på annen måte.
- Subwoofere i tak er naturligvis et alternativ, men en må låse plassering ganske tidlig i prosessen, og det er vanskelig å få flyttet disse i etterkant. Ved bruk av baffelvegg eller falsk vegg kan du lett plassere subwoofere i denne - så mange du vil og orker å styre med. Du kan eventuelt supplere med ekstra subwoofere bak i rommet ved behov.

Sist redigert:

LL

0
15 Jul 2003
8.213
30
48
Sandnes
- Lydmessig er det mye bedre å ha bildet på kortsiden. Dette gir lettere korrekt plassering av både surround, surround back og takhøyttalere. Sitteplasser i to rader, alternativt én rad med lounge/bar e.l. bak dette. Ville da anbefalt å gå for 7.x.4 eller 7.x.6.
Flott med flere alternativer @christr!

Akkurat dette er jeg ikke helt enig i. Ja du får kanskje vinklene korrekt, men sitteplassene kommer for nært side-surround høyttalerne. Det gjelder i hvert fall for alle unntatt plassen(e) (1 eller 2) i midten. Det samme gjelder for surround-back som fort kommer for nært bakerste rad. I tillegg kommer front-høyttalerne veldig nært sideveggen slik at du får en høy tidlig refleksjon fra disse. Det gjør at dette må behandles nesten uavhengig av hvilken høyttaler man velger. Problemet er at det kan man ikke gjøre om det er et vindu der. I tillegg blir det problemer med "podiet" for rad to og eventuelle vinduer/dører ut mot hagen. Med to rader og podium, så blir det igjen veldig "kino". Med mitt innspill var meningen å gi inspirasjon til å komme bort fra dette.

Edit/lagt til: Du får ikke symmetri i rommet ved å møblere med lerret på kortside, fordi langsidene ikke er like (vinduer vs. ikke vinduer). Dersom du møblerer andre veien så kan du oppnå symmetri. En må være obs på at kasteavstand ved valg av projektor kan være problematisk med en slik innredning. Tradisjonelt velger de fleste å innrede med lerret/skjerm på kortsiden. Personlig mener jeg det ofte ikke er den beste løsningen fordi de fleste rom i Norge er for smale, men det må jo selvfølgelig vurderes i hvert enkelt case.

Kan legge til at subwoofere er store og upraktiske, spesielt om du skal ha fire stykker. De blir alltid stående som snublefeller. Å få disse vekk fra gulvet må være en stor fordel, enten det er i taket eller i en baffelvegg.

Sist redigert:
14 Aug 2010
154
21
18
Tusen takk for fine innlegg LL og christr! Her svarer dere ut mye av det jeg har gått å lurt på så det er fint å få litt sjelefred nå opp mot helga! :)

Jeg er nok ganske bestemt på at det blir projektor og lerret til dette prosjektet, med fremvisning på kortsiden. Dette med vinduet er jo en sak jeg ikke kommer unna, men når Stratosen har betong med påmonterte dempere (sjekk bildene her https://avforum.no/forum/threads/kjellerkino-i-tilbygg.549519/post-8201587) så tenker jeg at det må være mulig å lage en flyttbar løsning som kan henge i vinduskarmen når vi ser på film, og som kan stå arkivert et annet sted når vi ikke ser på film.

Jeg har fått demonstrert HammRammr tidligere og ble veldig forelsket i lyden de gav. Har siden hatt lyst på disse, så jeg tror det vil fungere fint å skjule de bak et lerret og i en bokhylle på baksiden av rommet. Det er som LL sier, litt kort avstand til sitteposisjoner så sidekanaler og atmoskanalene må kanskje bli noen litt mindre innbyggingshøytalere. Men valg av høyttalere ligger ennå langt frem i tid - jeg må først få en bygning på plass!

Lyskontroll skal jeg klare å få til. Har sett mye fine gardinløsninger, elektriske og manuelle, som går på skinner og vil tette igjen åpninger. I tillegg vil vinduene vende mot nord så det tror jeg skal gå bra.

Akustikk og lydlekkasjer er de største bekymringene, men her tror jeg du har rett LL; "Don't let perfect be the enemy of good." Jeg får låne dere på forumet til litt rådgivning, og leie ekspertise fra avshop når den tid kommer, så får vi prøve å få det så bra som det kan bli.

- Les CEDIA-CTA RP-22.
Det skal jeg få gjort - takk for tipset :)

Planen videre er å få tekniske tegninger av arkitekt eller byggmester, også får vi se på hva økonomien tillater. Jeg er ikke noen byggmester selv akkurat så jeg må ha folk til å gjøre grunnarbeider og til å reise bygningen for meg. Innsiden tror jeg kanskje jeg får til selv. Evt med noe hjelp av håndverkere på timesbasis. Er vi heldige blir det byggesøknad i våres, grunnarbeid på senhøsten og byggestart neste vår, altså 2025. Det er mao en god stund igjen til vi kan få se noe konkret bli gjort her.

Må finne ut hvor sidehøytalere skal plasseres i forhold til vinduer og ytterdør. Går det an å plassere de opp mot taket i der vegg og tak møtes, og vinkle de litt ned? Eller er det bedre å droppe de helt og prioritere atmos?

6 Jul 2011
230
34
28
Tusen takk for fine innlegg LL og christr! Her svarer dere ut mye av det jeg har gått å lurt på så det er fint å få litt sjelefred nå opp mot helga! :)

Jeg er nok ganske bestemt på at det blir projektor og lerret til dette prosjektet, med fremvisning på kortsiden. Dette med vinduet er jo en sak jeg ikke kommer unna, men når Stratosen har betong med påmonterte dempere (sjekk bildene her https://avforum.no/forum/threads/kjellerkino-i-tilbygg.549519/post-8201587) så tenker jeg at det må være mulig å lage en flyttbar løsning som kan henge i vinduskarmen når vi ser på film, og som kan stå arkivert et annet sted når vi ikke ser på film.

Jeg har fått demonstrert HammRammr tidligere og ble veldig forelsket i lyden de gav. Har siden hatt lyst på disse, så jeg tror det vil fungere fint å skjule de bak et lerret og i en bokhylle på baksiden av rommet. Det er som LL sier, litt kort avstand til sitteposisjoner så sidekanaler og atmoskanalene må kanskje bli noen litt mindre innbyggingshøytalere. Men valg av høyttalere ligger ennå langt frem i tid - jeg må først få en bygning på plass!

Lyskontroll skal jeg klare å få til. Har sett mye fine gardinløsninger, elektriske og manuelle, som går på skinner og vil tette igjen åpninger. I tillegg vil vinduene vende mot nord så det tror jeg skal gå bra.

Akustikk og lydlekkasjer er de største bekymringene, men her tror jeg du har rett LL; "Don't let perfect be the enemy of good." Jeg får låne dere på forumet til litt rådgivning, og leie ekspertise fra avshop når den tid kommer, så får vi prøve å få det så bra som det kan bli.

Det skal jeg få gjort - takk for tipset :)

Planen videre er å få tekniske tegninger av arkitekt eller byggmester, også får vi se på hva økonomien tillater. Jeg er ikke noen byggmester selv akkurat så jeg må ha folk til å gjøre grunnarbeider og til å reise bygningen for meg. Innsiden tror jeg kanskje jeg får til selv. Evt med noe hjelp av håndverkere på timesbasis. Er vi heldige blir det byggesøknad i våres, grunnarbeid på senhøsten og byggestart neste vår, altså 2025. Det er mao en god stund igjen til vi kan få se noe konkret bli gjort her.

Må finne ut hvor sidehøytalere skal plasseres i forhold til vinduer og ytterdør. Går det an å plassere de opp mot taket i der vegg og tak møtes, og vinkle de litt ned? Eller er det bedre å droppe de helt og prioritere atmos?
Høres bra ut! Tipper du vil få til veldig mye av det du og dere ønsker - og noen kompromisser er det alltid:)

Kom gjerne med en foreløpig plantegning så er det lettere å komme med konkrete anbefalinger og tips. Faste felt mellom dør og vindu kan ordne saken med plassering for høyttalere. Det vil være viktig for lyden å få høyttalerne ned mot ørehøyde. Da får du også mest utav takhøyttalerne.

14 Aug 2010
154
21
18
Trykk på TinkerCad lenken i denne posten:

Der får du skisse av prosjektet. Fungerer ikke spesielt godt på mobiltlf, men nettbrett og PC fungerer fint hos meg. Trykk på "view in 3d" knappen. Skissen er ikke målsatt, men hele bygget er ca 10 m x 4 m utvendig. Lillerommet på venstresiden skal være ca 2,5m bredt. Den "tykke" veggen i midten skal fungere som apparatrom, vinskap, bokhylle, ventilasjonsrom, osv. Jeg tipper den må være rundt 90cm bred for å få plass til alt. Da gjenstår ca 6-7m lengde til kinorommet.

LL

0
15 Jul 2003
8.213
30
48
Sandnes

Bare pass på det ikke blir for komplisert. Det må være lavterskel å bruke rommet, hvis ikke blir det fort til at det ikke blir brukt så mye som en skulle ønske.

Sidehøyttalerne bør ikke plasseres så høyt oppe. De må litt opp over hodene til folk, slik at alle har fri "sikt" til dem. Dolby påstod først noe annet ved lanseringen av atmos, men har siden endret mening ser det ut som. De mente først at de skulle stå i øre-høyde.

Ser også det er mange som bruker to par med surround-høyttalere dersom de har to seterader, en til hver seterekke. Det er i så fall noe å vurdere, men kanskje problematisk med tanke på vinduer.

Kommer de for høyt opp på veggen så kommer de for nært atmos høyttalerne. Du er mer tjent med å droppe atmos enn surround høyttalerne. Det bør være en viss avstand mellom alle høyttalerne for at du skal få tilstrekkelig separasjon. Flere høyttalere er ikke alltid bedre.