Muggost's potensielle hjemmekino

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Det bør holde fint at du isolerer kun selve kinoen. Er mye en kan gjøre selv i slike prosjekter, så lenge du får opp råbygget kan en jo legge plater, strekke mye av kabling og punkter (med da alltid i samråd med en elektriker slik at en får det godkjent), og da trenger det ikke bli så halvgærent. 25-35k pr kvm inkluderer nok bad og kjøkken skulle en tro, kan ikke tenke meg at en frittstående bygg uten dette vil ende opp å koste så mye! Selv bygde jeg huset jeg bor i i dag til 10k pr. kvm, 2x bad og alt inklusive, men det er 10 år siden, bygget i porebetong og MYE egeninnsats, pruting og salg på absolutt alt av materialer, samt at jeg nok ikke kan si ting er helt 100% på alt... Lettbetong er uansett noe du kan vurdere, det er rimelig å sette opp, isolerer godt, og når en uansett ikke skal ha vinduer er det også veldig raskt å få på plass.

14 Aug 2010
144
21
18
Ok, ny design begynner å falle på plass. Det her ser mer ut som et hus enn noe annet!

Madammen er skeptisk. Bygget blir stort (= dyrt). Hvorfor skal vi legge beslag på så stor del av fellesøkonomien for å realisere noe som (bare) jeg vil? Jeg forstår henne jo godt. Tror jeg hadde vært like skeptisk selv om det var omvendt. Jeg tror vi får designe bygget slik at kinoen KAN rives om vi skulle ønske det senere, og enkelt gjøre om bygget til noe annet.

Madammen ønsker vinduer. Akkurat der er jeg helt enig i at bygget hadde sett mye penere ut, samt at det hadde vært hyggelig å kunne se ut når man først er der inne. Men... det vil skape utfordringer med kontroll på lys (løsbart) og lydisolering. Finnes det noen som helst mulighet får å ha vinduer i et lydisolert rom uten å ødelegge lydisoleringen? Feks sånne romskip-vinduer med vakum i mellom? Eller kan jeg i praksis glemme det? Hva har dere andre gjort i rom med vinduer i?

Så til entreen. Jeg har tegnet inn et teknisk rom i bakkant av kinoen, og en entre til å henge fra seg klær og sko. Men jeg er litt usikker på adkomst fra både teknisk rom og fra entre inn til lydrommet. 90 graders vinkler vil gjøre det utfordrende å få med seg lange ting inn. Og hva skal jeg med entreen hvis man alikevel kan gå inn fra teknisk rom? Bygget ser penere ut, men det er jo en kostbar forskjønning. Tar gjerne imot tanker dere har :)

Her er lenke til bygningen og noen bilder:

Vedlegg

• TEST_VER03_03.JPG
    TEST_VER03_03.JPG
    68,5 KB · Sett: 64
  • TEST_VER03_04.JPG
    TEST_VER03_04.JPG
    85,6 KB · Sett: 60
  • TEST_VER03_05.JPG
    TEST_VER03_05.JPG
    117,5 KB · Sett: 54
16 Mar 2012
750
793
93
Spennende. Tenker det er lurt å bygge så man har muligheten å gjøre det om til beboelses rom eller lignende i fremtiden. Ikke sikkert man bor der man bor altid selv om man tror det i dag.

Angående vindu så driver jeg å lager en luke løsning på tråden min, men blir jo ikke vakkert. Kan helt klart lages finere enn det jeg gjør. Vet jo heller ikke hvor effektivt det blir, men burde slippe mindre lyd igjennom enn en inwall høyttaler løsning og de jeg har prøvd der slipper ikke mye lyd ut i konstruksjonen. Tenker det er viktig å kontrollere vinduet innimellom siden det fort kommer kondens og slikt på dem med tildekking. Da har man jo også mulighet til å få tørket uten riving. Håper jo aldri jeg trenger åpne den for tørk da.

Sist redigert:
14 Aug 2010
144
21
18
En ny dag, nye tegninger. Har prøvd meg på en annen variant inne, der kinostuen er trukket opp i bakkant av bygget for å få utnyttet takhøyden bedre. Da blir det kun plass til bod på forsiden av bygget (venstre side av tegningene). Rent estetisk syns jeg det ble litt rart med ytterdøra midt oppe på veggen. Vet ikke om noen bedre løsning pga podiet inne.

Jeg innser at jeg må bruke bakveggen godt. Nå har jeg ikke jeg så mye kompetanse på hva som er best og hva som er godt nok så kanskje dere kan synes litt sammen med meg? Ytterveggen får et sted mellom 15 og 25 cm isolasjon. Det virker på meg som litt lite effektiv arealbruk å legge 60-70cm bassfelle utenpå det igjen. Går det an å bruke isolasjonen i ytterveggen delvis som bassfelle? Eller blir dampsperren i veien. Jeg tenker også at bakveggen må kunne bestå av både bakhøyttallere, og filmhylle (fra gulv og opp til ca 90cm høyde). Vil dette ødelegge for bassfellen eller er det slik at alle monner drar? Vil veggmonterte diffusorer gjøre jobben i stedet? Hvis jeg kan ha dette i stedet for bassfelle ville jeg foretrekke det. Det forsvinner mindre areal slik.

Vedlegg

• TEST_VER04_01.JPG
    TEST_VER04_01.JPG
    139,6 KB · Sett: 48
  • TEST_VER04_02.JPG
    TEST_VER04_02.JPG
    193,5 KB · Sett: 46
  • TEST_VER04_03.JPG
    TEST_VER04_03.JPG
    140,9 KB · Sett: 56

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Det er svært få som har plass til en bassfelle på bakvegg på 60cm, men har en først plass hersker det liten tvil om at den gjør veldig god nytte med tanke på å få stabilisert bassresponsen i rommet. Du får ikke samme effekt av andre type tiltak, men du kan få til god bassrespons på visse deler av rommet ved å ha mulighet til å flytte på lytteposisjonen i etterkant. Du kan også gjøre simuleringer i REW med tanke på plassering av sub, absorbsjon og lytteposisjon under "room simulation". Veldig enkel sak å bruke, og i mange tilfeller stemmer den også rimelig godt. Ettersom du har en himling som ikke er rett vil det nok ikke stemme helt 100%, men absolutt gi deg en god pekepinn. Det en ser i praksis og også i room sim / REW, er jo at en stor blokk med bassfeller bak gjør at responsen i bassdomenet ikke endrer seg like mye fra sted til sted i rommet. Samtidig; mange synes jo det holder med én sweet spot, og det kan en som nevnt få til også uten denne type enorme tiltak.

16 Mar 2012
750
793
93
Som Lygren sier er det absolutt ikke nødvendigvis med 60cm. Svært mange som har god lyd uten. Hadde jo heller ikke det før selv, men hadde en bassrespon som var veldig bra. Funket bra på rad 1, men rad 2 var håpløst, men er ikke viktig for meg. Sweetspot er jo stort sett det man kalibrerer for og der man sitter 98% av tiden. Bare åpent podie rad 2 med isolasjon tar ofte mye og er man heldig tar den veldig mye. Hovedgrunnen min til 60cm er at jeg har sett hva det gjør med FR og har hørt det selv flere steder. Jeg har jo også planer om SBA løsning og da er det anbefalt med jevn demping på bakvegg.😊

14 Aug 2010
144
21
18
Tror ikke jeg får plass til bassfelle på hele bakveggen gitt. Må finne andre løsninger. Jeg har tegnet inn kanaler til lys, kabler og ventilasjon. Har forsøkt meg på projektor plassering, men nå begynner jeg å se at jeg er i ferd med å nå grensen for hva jeg kan fortsette å tegne selv. Projektorhøyde feks. Jeg ønsker i utgangspunktet å bygge den inn et sted, for å slippe støy og varmeutvikling i lydrommet. Nå blir det ikke teknisk rom på baksiden så her er jeg nødt til å finne på noe lurt.

Hvor langt ned på veggen må projektoren for å kaste riktig bilde på lerretet?
Hvordan sørge for transport av varme bort fra projektoren? Vil et vanlig ventilasjonsanlegg være tilstrekkelig?

Diffusorer, hvor plasseres vanligvis disse? Ser en del har dem på bakveggen, noen har dem i taket over lytteposisjon. Kan de skjules inni kanalene i taket dersom jeg kler disse med akustisk transparent stoff?

Har ikke prøvd meg på REW enda. Må bli ferdig med rommet først. På fredag kommer anleggsgartner på befaring for å se hva som må gjøres av grunnarbeider på tomta. Har ikke fått svar fra kommunen om den vannledningen enda. Det er den ene greia som kan velte hele lasset fortsatt, så jeg venter i spenning.

Vedlegg

• TEST_VER04_04.JPG
    TEST_VER04_04.JPG
    173,8 KB · Sett: 52
  • TEST_VER04_05.JPG
    TEST_VER04_05.JPG
    169,5 KB · Sett: 51
  • TEST_VER04_06.JPG
    TEST_VER04_06.JPG
    136,1 KB · Sett: 57
14 Aug 2010
144
21
18
Og der var tillatelsen i boks 🤩 Det forutsettes at tiltaket kan gjennomføres uten sprengning, og jeg har avtale med entreprenør om befaring av grunnarbeider fredag denne uka. Da er det største hinderet ryddet av veien og mange år med sondering av forskjellige muligheter ser ut til å trekke mot slutten. Skal i møte med arkitekt neste uke, så får vi se hva de sier til skissene våre.

16 Mar 2012
750
793
93
Tror ikke jeg får plass til bassfelle på hele bakveggen gitt. Må finne andre løsninger. Jeg har tegnet inn kanaler til lys, kabler og ventilasjon. Har forsøkt meg på projektor plassering, men nå begynner jeg å se at jeg er i ferd med å nå grensen for hva jeg kan fortsette å tegne selv. Projektorhøyde feks. Jeg ønsker i utgangspunktet å bygge den inn et sted, for å slippe støy og varmeutvikling i lydrommet. Nå blir det ikke teknisk rom på baksiden så her er jeg nødt til å finne på noe lurt.

Hvor langt ned på veggen må projektoren for å kaste riktig bilde på lerretet?
Hvordan sørge for transport av varme bort fra projektoren? Vil et vanlig ventilasjonsanlegg være tilstrekkelig?

Diffusorer, hvor plasseres vanligvis disse? Ser en del har dem på bakveggen, noen har dem i taket over lytteposisjon. Kan de skjules inni kanalene i taket dersom jeg kler disse med akustisk transparent stoff?

Har ikke prøvd meg på REW enda. Må bli ferdig med rommet først. På fredag kommer anleggsgartner på befaring for å se hva som må gjøres av grunnarbeider på tomta. Har ikke fått svar fra kommunen om den vannledningen enda. Det er den ene greia som kan velte hele lasset fortsatt, så jeg venter i spenning.
Kommer lang med noen hjørne feller og fylle podiet til rad 2 for eksempel. Skjønner godt at det sitter langt inne og ta mange kvadratmeter til felle og ikke altid praksis mulig. 😊

Du har ganske mye som regel å gå på iforhold til projektor, men den trenger ikke stå høyere enn at den går "akkurat" over hodene til en som er høy.

Diffusjon plasseres stort sett sidevegg fra sitte posisjon og bakover, bakvegg og tak. Er noen som bruker det i hele taket også, men der bør man prøve seg frem. Funket dårlig hos min far foreksempel med diffusorene fremover i rommet. HIFI mann. Jeg ville startet i taket over lytteposisjon, så er det bare prøve seg fram etterhvert. Kan fint legges duk foran så lenge den ikke er for tett.

REW og mik er bare gøy og et must for å få "full" utnyttelse av utstyr og rom. Masse how to videoer ute og endel med god peiling rundt om kring. Kan endel selv, men skriver så dårlig og dårlig til å forklare, så overlater opplæring til andre.

Skikkelig spennende du fikk tillatelse. Da er det jo snart byggetråd. Gratulerer!

14 Aug 2010
144
21
18
Hatt møte med entreprenør og arkitekt. Prosjektet er gjennomførbart, selv uten sprengning. Nå er det bare økonomien det står på :) Vi har utvidet kontoret litt og trukket frem ytterveggen inn til kinoen slik at det blir plass til en bitteliten entrè. Tenker det er positivt for lydisoleringa også, da vi kan ha dobbel dør ved inn/utgang til kinoen. Det blir noen ekstra kvadratmeter så jeg tror prosjektet blir ganske mye dyrere enn først tenkt. Men vi får et kontor på 12-15 m2 størrelse og det i seg selv tenker jeg er verdt noen kroner. Det betyr at vi kan frigjøre plass inne i huset som nå fungerer som kontor. Selv om jeg ikke bryr meg nevneverdig om det selv så vet jeg at madammen vil sette pris på å slippe å ha kontorpulten stående fremme og full av papirer hele tia :)

Jeg skulle gjerne hatt en forbindelse mellom kontoret og kinoen men slik bygget er tegnet nå ser det ikke ut til å være mulig. Det vil jo være takoverbygg mellom ytterdørene så det kan hende det ikke betyr så mye når det kommer til stykket.

Teknisk rom blir mindre enn først tenkt. Men jeg får vel plass til alt AV-utstyr i èn rackhøyde? Har en egen tråd om det under generell audio/hifi. Får se nærmere på dette senere.

Ventilasjon blir en sak jeg regner med å måtte sjanse litt med. Jeg finner ingen steder som gir helt konkrete råd for hjemmekino. Det nærmeste jeg kom var et California basert firma som mente 4-6 luftutskiftninger i timen er nødvendig for hjemmekinoer. De skrev ingen ting om hvor mange mennesker som kunne være i rommet da. I tillegg er det jo et annet klima der, så om det er direkte overførbart til norske forhold aner jeg ikke. Har også sett anbefalinger på 10-12 utskiftninger i timen men det høres veldig voldsomt ut.

Arkitekten mente det var dårlig utnyttelse av plassen å bygge et permanent podie til rad nr 2. Jeg er enig med dem der. Kommer til å legge opp til en løsning slik Balko gjør, med en frittstående sokkel til rad nr 2. Da blir det enklere med ytterdør og entrèen. I tillegg blir det enklere å flytte møblene litt rundt i ettertid. Svigerfar er enig med min kone: Rommet må også kunne benyttes til andre ting enn bare kino. Jeg er ikke helt uenig, men jeg opplever allerede dette rommet som "mitt" så jeg er i utgangspunktet lite villig til å slippe "hvemsomhelst" inn der... 🤪

Nå venter vi på å få pris på arkitektjobben. Jeg tror ikke vi vil få noen meningsfyllte pristilbud fra grave-entreprenør eller tømrer før vi har konkrete tegninger klare. Det er grunnarbeider og selve bygget det knytter seg størst spenning til sånn rent prismessig. Vi må nødvendigvis utvide boliglånet en god del. Selv om vi er forberedt på at det vil bli en stor kostnad så har vi jo en øvre smertegrense vi og. Og ettersom rentene stiger, så faller den grensa gradvis. Kanskje er det nok å utsette byggestart til vi har betalt ned noe ekstra på lånet, men i verste fall så stopper det der. Det ville være litt kjipt synes jeg.

Regner ikke med det blir så mye mer aktivitet igjen her før i januar, så i mellomtida får dere har god jul og godt nyttår. Takk for alle innspill så langt! Det betyr mye for meg at jeg har noen å sparre med å diskutere løsninger med :)

Vedlegg

• TEST_VER07_01.png
    TEST_VER07_01.png
    489,7 KB · Sett: 52
  • TEST_VER07_02.png
    TEST_VER07_02.png
    665,2 KB · Sett: 54
  • TEST_VER07_03.png
    TEST_VER07_03.png
    474,1 KB · Sett: 55
  • TEST_VER07_04.png
    TEST_VER07_04.png
    694 KB · Sett: 57
  • TEST_VER07_05.png
    TEST_VER07_05.png
    616,8 KB · Sett: 52
6 Jul 2011
226
33
28
Veldig spennende å følge med! Kan bli et veldig flott prosjekt:)

Jeg er selv arkitekt, så ekstra kjekt å se planleggingen! Du har ikke tilfeldigvis plantegning av bygget?

Når det gjelder pris så kan det være en del å spare på "enkle" endringer som ikke har noe å si på brukbarheten eller opplevelsen, så greit å luke ut eventuelle fordyrende løsninger tidlig. Å få til en effektiv planløsning kan fort spare deg for mye penger. Tenk også godt gjennom endelig størrelse på kinorommet. Viktig å planlegge for den vanlige/daglige bruken - ikke den ene gangen i året det skal være bursdagsvisning:) Større rom krever også mye mer av både elektronikk og høyttalere.

14 Aug 2010
144
21
18
Hei igjen og godt nyttår!
Jeg er litt skuffet nå. Vi har fått inn del overslag på grunnarbeider, elektriker og selve bygningen. Det er bare å stikke fingeren i jorda og innrømme at dette blir for dyrt. Merker godt at boligrenta har steget fra i fjor sommer så vi blir nødt til å betale ned mer på huslånet før vi kan gå i gang.

Kan vi redusere størrelsen på bygget? Ja kanskje. Men det er ikke der den store kostnaden kommer. Grunnarbeider og elektriker vil være nesten likt selv om vi skulle gå ned 10-12 m2 så det utgjør ikke den store forskjellen. Vi kan også dele opp byggeprosessen ved å gjøre grunnarbeider og støpe såle ett år, og så reise bygget året etter. Usikker på hvor lang tid jeg trenger på å bygge kinoen men jeg ser jo at dere andre på forumet her ofte kommer opp i 2 år fra start til slutt.

Vi har ikke helt bestemt oss for om vi ønsker redusert størrelse litt tidligere, eller vente litt for så å bygge full størrelse. Enn så lenge velger derfor vi å utsette prosjektet litt. Får betale extra avdrag hardcore-style i mellomtiden :)

Takk for alle innspill som er kommet!

• Like
Reactions: vegardxf
16 Mar 2012
750
793
93
Det var synd, men tenker det er lurt at dere venter litt som du har kommet frem til. Ikke mye penger å spare på å bygge 10m² mindre heller. Kanskje bare 50k og det er ikke rare greiene i et sånt prosjekt. Mye dyrere og bygge på siden. Man bør også være "sikker" på at man bor der lenge siden man ofte ikke får igjen alt av kostnader på tilbygg og lignende ved et eventuelt salg. Uansett lykke til, så venter jeg spent på løsning i fremtiden 😊👍

6 Jul 2011
226
33
28
Synd å høre! Regner med du har hørt fra flere firmaer, slik at overslagene er noenlunde reelle? Hør gjerne direkte med entreprenører om det er noe som er spesielt fordyrende, og om de har konkrete tips til innsparing og effektive løsninger. Regner med flere firmaer (avhengig av landsdel naturligvis) har behov for jobb i disse tider, så forhåpentligvis er det mulig å finne noen som er interessert i å få det til. Av erfaring vil hver kvadratmeter spart hjelpe på totalsummen, spesielt når en tar med konstruksjon og overflater.

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Synd å høre. Dette virket som et spennende prosjekt.

Husk at det totalt sett er mye å spare på å kombinere færre kvadratmeter, noe lavere ambisjon og økt egeninnsats med best mulig anbud.

14 Aug 2010
144
21
18
Jeg trur ikke jeg kommer til å få fred før kinoen er på plass i en eller annen form. Har hatt dette som interesse i veldig mange år så jeg tenker ikke at vi avlyser. Ikke enda hvertfall, men en utsettelse får det bli. Problemet med å utsette er jo at alt blir dyrere etter som tiden går, så vi får se om vi klarer å ta igjen inflasjonen eller ikke. I verste fall får vi se på størrelsen på bygget og heller gå ned noen kvadratmeter. Evt gjøre grunnarbeidene med hakke og spade 😂

16 Mar 2012
750
793
93
Jeg trur ikke jeg kommer til å få fred før kinoen er på plass i en eller annen form. Har hatt dette som interesse i veldig mange år så jeg tenker ikke at vi avlyser. Ikke enda hvertfall, men en utsettelse får det bli. Problemet med å utsette er jo at alt blir dyrere etter som tiden går, så vi får se om vi klarer å ta igjen inflasjonen eller ikke. I verste fall får vi se på størrelsen på bygget og heller gå ned noen kvadratmeter. Evt gjøre grunnarbeidene med hakke og spade 😂
Ser jeg helt sikkert var helt på tryne med 50k, men er nok litt for mye DIYer og glemmer en del andre kostnader. Mange år siden jeg jobbet proff. Kommer jo også ann på hvor mye man kan gjøre selv og høy standard osv.

Gleder meg til pausen ferdig og du har løsning. 😊

PS. Overraskende billig å leie minigraver. Gøy er det også, men man bruker nok 10 ganger så lang tid i forhold til de som kan det, hvis ikke enda lenger 😅

14 Aug 2010
144
21
18
Ser jeg helt sikkert var helt på tryne med 50k, men er nok litt for mye DIYer og glemmer en del andre kostnader. Mange år siden jeg jobbet proff. Kommer jo også ann på hvor mye man kan gjøre selv og høy standard osv.

Gleder meg til pausen ferdig og du har løsning. 😊

PS. Overraskende billig å leie minigraver. Gøy er det også, men man bruker nok 10 ganger så lang tid i forhold til de som kan det, hvis ikke enda lenger 😅
Hehe ja hadde minigraver gjort jobben så hadde jeg vært lykkelig :) Her må jeg gjennom fjell og får kun tillatelse fra kommunen hvis vi ikke sprenger (pga vannledning). Så det må pigges. Entreprenøren mener vi må ha 22 tonn med maskin opp i hagen, også er det litt avstand fra veien så massetransport blir å koste en del. Dette er grunnen til at vi ønsker å bygge så stort vi kan når vi først starter, for vi får én sjans her. Når et bygg først er reist på tomta så får vi ikke bygget noe mer der.

Men å bygge så stort vi har råd til blir vel sikkert også bra. Må bare makse «råd til» først :)

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Hehe ja hadde minigraver gjort jobben så hadde jeg vært lykkelig :) Her må jeg gjennom fjell og får kun tillatelse fra kommunen hvis vi ikke sprenger (pga vannledning). Så det må pigges. Entreprenøren mener vi må ha 22 tonn med maskin opp i hagen, også er det litt avstand fra veien så massetransport blir å koste en del. Dette er grunnen til at vi ønsker å bygge så stort vi kan når vi først starter, for vi får én sjans her. Når et bygg først er reist på tomta så får vi ikke bygget noe mer der.

Men å bygge så stort vi har råd til blir vel sikkert også bra. Må bare makse «råd til» først :)
Minigraver var mest for spøk til din kommentar om hakke og spade😊. Husket du nevnte både fjell og rør. Røret var vel også det som gjorde deg mest usikker på om du i det hele tatt fikk lov.

Jeg koste meg godt på 13m² i gamle kinoen jeg, så man må ikke ha kjempe rom heller for kos og god lyd.👍

14 Aug 2010
144
21
18
Ah selvfølgelig, da skjønner jeg 😊but no worries, jeg skriver mer her hvis/når det blir bevegelse i prosjektet igjen. Får håpe det blir noen måneder bare og ikke flere år 😱

• Like
Reactions: chrisand25