Hatt møte med entreprenør og arkitekt. Prosjektet er gjennomførbart, selv uten sprengning. Nå er det bare økonomien det står på

Vi har utvidet kontoret litt og trukket frem ytterveggen inn til kinoen slik at det blir plass til en bitteliten entrè. Tenker det er positivt for lydisoleringa også, da vi kan ha dobbel dør ved inn/utgang til kinoen. Det blir noen ekstra kvadratmeter så jeg tror prosjektet blir ganske mye dyrere enn først tenkt. Men vi får et kontor på 12-15 m2 størrelse og det i seg selv tenker jeg er verdt noen kroner. Det betyr at vi kan frigjøre plass inne i huset som nå fungerer som kontor. Selv om jeg ikke bryr meg nevneverdig om det selv så vet jeg at madammen vil sette pris på å slippe å ha kontorpulten stående fremme og full av papirer hele tia
Jeg skulle gjerne hatt en forbindelse mellom kontoret og kinoen men slik bygget er tegnet nå ser det ikke ut til å være mulig. Det vil jo være takoverbygg mellom ytterdørene så det kan hende det ikke betyr så mye når det kommer til stykket.
Teknisk rom blir mindre enn først tenkt. Men jeg får vel plass til alt AV-utstyr i èn rackhøyde? Har en egen tråd om det under generell audio/hifi. Får se nærmere på dette senere.
Ventilasjon blir en sak jeg regner med å måtte sjanse litt med. Jeg finner ingen steder som gir helt konkrete råd for hjemmekino. Det nærmeste jeg kom var et California basert firma som mente 4-6 luftutskiftninger i timen er nødvendig for hjemmekinoer. De skrev ingen ting om hvor mange mennesker som kunne være i rommet da. I tillegg er det jo et annet klima der, så om det er direkte overførbart til norske forhold aner jeg ikke. Har også sett anbefalinger på 10-12 utskiftninger i timen men det høres veldig voldsomt ut.
Arkitekten mente det var dårlig utnyttelse av plassen å bygge et permanent podie til rad nr 2. Jeg er enig med dem der. Kommer til å legge opp til en løsning slik Balko gjør, med en frittstående sokkel til rad nr 2. Da blir det enklere med ytterdør og entrèen. I tillegg blir det enklere å flytte møblene litt rundt i ettertid. Svigerfar er enig med min kone: Rommet må også kunne benyttes til andre ting enn bare kino. Jeg er ikke helt uenig, men jeg opplever allerede dette rommet som "mitt" så jeg er i utgangspunktet lite villig til å slippe "hvemsomhelst" inn der...
Nå venter vi på å få pris på arkitektjobben. Jeg tror ikke vi vil få noen meningsfyllte pristilbud fra grave-entreprenør eller tømrer før vi har konkrete tegninger klare. Det er grunnarbeider og selve bygget det knytter seg størst spenning til sånn rent prismessig. Vi må nødvendigvis utvide boliglånet en god del. Selv om vi er forberedt på at det vil bli en stor kostnad så har vi jo en øvre smertegrense vi og. Og ettersom rentene stiger, så faller den grensa gradvis. Kanskje er det nok å utsette byggestart til vi har betalt ned noe ekstra på lånet, men i verste fall så stopper det der. Det ville være litt kjipt synes jeg.
Regner ikke med det blir så mye mer aktivitet igjen her før i januar, så i mellomtida får dere har god jul og godt nyttår. Takk for alle innspill så langt! Det betyr mye for meg at jeg har noen å sparre med å diskutere løsninger med