Muggost's potensielle hjemmekino

14 Aug 2010
144
21
18
Heisann godtfolk!
Vi (les: jeg) har i lengre tid prøvd å få til en ordentlig hjemmekino i huset, men pga byggets størrelse og utforming ender vi bare opp med en "elkjøp-løsning." Jeg har hatt kino og lyd som interesse i mange mange år og nå som jeg er oppi førtiåra er jeg litt lei av å ikke ha noe ordentlig på plass. Har fulgt mange byggetråder opp gjennom årene, men særlig inspirert ble jeg av "BEFs kompromissløse hjemmekino", samt det helt avsindige prosjektet til Hunsbedt! (Har ingen ambisjoner om å overgå disse altså, det blir nok noe mer nøkterne greier).

Så jeg har bestemt oss for å gå all-in. Det er ingen andre muligheter igjen, annet enn å bygge et frittstående kinoannex på tomta. Og hva er vel bedre utgangspunkt enn et bygg som ikke er bygget enda?

Om vi får lov til dette av kommunen er ikke helt sikkert, så derfor satt jeg "potensiell" i tittelen her :geek: Mer om det senere.

Men alle gode ting starter med en idè, og det er så langt jeg er kommet til nå. Når vi først skal bygge ønsker jeg å makse bygget, altså tett opp mot 50 m2. Det må inkludere teknisk rom og en entre til å henge fra seg våte klær og sko. Etter å ha forkastet rutepapir og linjal kom jeg over et genialt verktøy, TinkerCad! Har laget en grov første skisse som jeg tror dere skal kunne åpne og vri og vende på ved å følge denne lenken. Hvertfall funker det for meg her på pcen.

https://www.tinkercad.com/embed/3AtKInAr8Ad

Pga hovedhuset ønsker jeg pulttak. Jeg har forstått det slik at akustikkmessig er det gunstig med litt høyde under taket, men konstruksjonsmessig byr det på utfordringer. Taksperrene blir for lange så taket må romme en ståldrager av ukjent størrelse. Kanskje er ikke det nok heller. Dimensjonerende snølast her i kommunen er 4,5 hvis jeg ikke husker helt feil.

Akkurat nå lurer jeg bare på om noen av dere som kan mer om dette enn meg har noen idè om byggets fasong og takkonstruksjon vil gi oss noen ulemper eller fordeler underveis? Hva bør jeg ta hensyn til allerede fra starten av? Hvis vi får lov av kommunen å gå i gang med dette, så tenker jeg at det er greit å planlegge prosjektet i detalj fra første stund.

Hadde vært fint om noen ville dele sine meninger her :)

Sist redigert:

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Alltid spennende å se om man kan få en drøm over til virkelighet.

Jeg klarer ikke å få opp skissen du linker til, kan du sjekke linken eller ta noen screenshots av prosjektet ditt?

14 Aug 2010
144
21
18
Alltid spennende å se om man kan få en drøm over til virkelighet.

Jeg klarer ikke å få opp skissen du linker til, kan du sjekke linken eller ta noen screenshots av prosjektet ditt?
Klart det :)

Har foreløpig bare skisset opp råbygget. Det er tenkt å ha lerret der du ser inn i bygget, altså den laveste veggen. Da blir det bedre takhøyde der sitterad nr 2 kommer. Tenkte å bygge et slags podie der. Utvendige mål på bygget du ser nå er 8 x 5 m.

Jeg har lite peiling på takkonstruksjoner, så hvordan taket og de ståldragerne skal løses må jeg nok ha fagfolk til å se på. Men jeg ser det kan by på utfordringer når det kommer til plassering av atmos høytallere og akustikk tiltak. Jeg ønsker å få inn et 9.2.4 anlegg men vi får se hva vi har råd til. 7.1.2 er også en god start hvis det kan utvides etter hvert. Jeg har veldig lyst til å bygge alt selv, men en av de tingene vi vurderer er å sette bort råbygget til en entreprenør. Regner med de klarer å jobbe raskere enn det jeg gjør selv. Men det spørs også litt på prisen.

Vedlegg

• 2022-10-26 Innvendig 1.jpg
    2022-10-26 Innvendig 1.jpg
    176,4 KB · Sett: 53
  • 2022-10-26 Utvendig 1.jpg
    2022-10-26 Utvendig 1.jpg
    146,2 KB · Sett: 49
  • 2022-10-26 Utvendig 2.jpg
    2022-10-26 Utvendig 2.jpg
    133,1 KB · Sett: 52

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Ser veldig bra ut det. Vinkle taket litt opp, mot bakvegg, vil bare være positivt.

Du skriver ikke noe om tak høyden, vil råde deg, om du har mulighet til å få en tak høyde på minst 260cm på laveste nivå. Kan du få til 275cm er det ennå bedre. Lyd opplevelsen vil bli mye bedre på Atmos om du kan få noe mer tak høyde enn vanlige 240cm.

Du vil jo kunne gjøre mye selv, men alltid lurt å la en entreprenør gjøre selv råbygget og få bygget tett. Så kan du ta alt annet arbeide selv.

16 Mar 2012
750
793
93
Heisann godtfolk!
Vi (les: jeg) har i lengre tid prøvd å få til en ordentlig hjemmekino i huset, men pga byggets størrelse og utforming ender vi bare opp med en "elkjøp-løsning." Jeg har hatt kino og lyd som interesse i mange mange år og nå som jeg er oppi førtiåra er jeg litt lei av å ikke ha noe ordentlig på plass. Har fulgt mange byggetråder opp gjennom årene, men særlig inspirert ble jeg av "BEFs kompromissløse hjemmekino", samt det helt avsindige prosjektet til Hunsbedt! (Har ingen ambisjoner om å overgå disse altså, det blir nok noe mer nøkterne greier).

Så jeg har bestemt oss for å gå all-in. Det er ingen andre muligheter igjen, annet enn å bygge et frittstående kinoannex på tomta. Og hva er vel bedre utgangspunkt enn et bygg som ikke er bygget enda?

Om vi får lov til dette av kommunen er ikke helt sikkert, så derfor satt jeg "potensiell" i tittelen her :geek: Mer om det senere.

Men alle gode ting starter med en idè, og det er så langt jeg er kommet til nå. Når vi først skal bygge ønsker jeg å makse bygget, altså tett opp mot 50 m2. Det må inkludere teknisk rom og en entre til å henge fra seg våte klær og sko. Etter å ha forkastet rutepapir og linjal kom jeg over et genialt verktøy, TinkerCad! Har laget en grov første skisse som jeg tror dere skal kunne åpne og vri og vende på ved å følge denne lenken. Hvertfall funker det for meg her på pcen.

https://www.tinkercad.com/embed/8SOgcehKHKe

Pga hovedhuset ønsker jeg pulttak. Jeg har forstått det slik at akustikkmessig er det gunstig med litt høyde under taket, men konstruksjonsmessig byr det på utfordringer. Taksperrene blir for lange så taket må romme en ståldrager av ukjent størrelse. Kanskje er ikke det nok heller. Dimensjonerende snølast her i kommunen er 4,5 hvis jeg ikke husker helt feil.

Akkurat nå lurer jeg bare på om noen av dere som kan mer om dette enn meg har noen idè om byggets fasong og takkonstruksjon vil gi oss noen ulemper eller fordeler underveis? Hva bør jeg ta hensyn til allerede fra starten av? Hvis vi får lov av kommunen å gå i gang med dette, så tenker jeg at det er greit å planlegge prosjektet i detalj fra første stund.

Hadde vært fint om noen ville dele sine meninger her :)
Blir jo et kjempe spennende prosjekt hvis du får igjennom dette med veldig gode muligheter. Pulttak er vel ingen bekymring tror jeg med tanke på lyd og du vil jo da få skikkelig kino følelse tenker jeg hvis du skal ha flere rader bakover etterhvert som taket blir høyere. Drager er ingen fordel da, men er vel mulig å få den opp i takkonstruksjonen hvis den ikke blir for stor.
Følger spent med videre😊👍

14 Aug 2010
144
21
18
Har ikke tenkt så mye på takhøyden enda, for bygget har to retninger det kan plasseres på tomta. Her tror jeg kommunen vil legge føringene for oss, så jeg lar den stå åpen så lenge. Hvis vi får mulighet til å legge bygget slik jeg selv ønsker kan det hende vi kan få høyere innvendig høyde enn 240. Men med skråtak er det en risiko at bygget blir for ruvende utvendig og da inndrar konemor byggetillatelsen, så her må flere forhold balanseres nøye.

Neste skritt blir å snakke med en byggmester om taket samt få kommunen i dialog. Der tar jo alt 100 år som vanlig. Det er to uker siden jeg sendte dem en henvendelse så jeg får purre på. Takker for interesse og svar så langt. Jeg skriver mer når jeg har noe mer konkret å komme med :)

• Like
Reactions: chrisand25
14 Aug 2010
144
21
18
Kommet litt lenger med tegninger.
Tegnet inn baffelvegg og 320cm lerret. Sitteavstand til første rad blir ca 350cm. På forskjellige avforum oppgis det alt mellom 30 og 46 graders ideel synsvinkel til skjerm. Dere som allerede har hjemmekino, hva slags synsvinkel er dere comfy med? Er det stor forskjell på kildematerialet, Feks HD, 4K eller 8K (hvis noen har dette enda)?

Hvis noen får til å bruke denne lenken, gi beskjed: https://www.tinkercad.com/embed/3AtKInAr8Ad

Ellers er det noen screenshots her:

Vedlegg

• 2022-10-27 Innvendig 1.jpg
    2022-10-27 Innvendig 1.jpg
    541,7 KB · Sett: 46
  • 2022-10-27 Innvendig 2.jpg
    2022-10-27 Innvendig 2.jpg
    433,7 KB · Sett: 45
  • 2022-10-27 Innvendig 3.jpg
    2022-10-27 Innvendig 3.jpg
    307 KB · Sett: 44
  • 2022-10-27 Utvendig 1.jpg
    2022-10-27 Utvendig 1.jpg
    421,5 KB · Sett: 52
  • Like
Reactions: BEF
14 Aug 2010
144
21
18
Tror kanskje 3D motoren sliter litt med alle objektene. Nå tok det sinnsykt lang tid for meg å laste inn modellen via den lenken (flere minutter). Men den kom til slutt. Har prøvd i Chrome, DuckDuckGo (på mobilen) og Safari på iPad.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Tøft prosjekt! Når det gjelder størrelse på lerretet er dette gjerne en smakssak, men selv bruker jeg 1:1 og er veldig fornøyd med dette, dvs. jeg sitter ca. 3,2m unna et lerret som er 3,2m bredt på første rad. Jeg synes dette gir en bedre "immersive" opplevelse. Greit å nevne i så fall at screendoor kan være et tema på såpass store lerreter i forhold til sitteavstand selv på 4K E-shift LCD, mens du med en SXRD eller D-ILA projektoren ikke vil ha noen issues med dette. Jeg bruker p.t. en Epson EH-TW9400 hjemme, som er en 4K E-shift-modell, og jeg kan skimte litt screendoor (dvs. synlige piksler) i veldig lyse scener, dog vil jeg ikke si det er noe større problem. Har hatt JVC tidligere, og der var det null screendoor, samme med Sony.

14 Aug 2010
144
21
18
Takker :) Det er mye som gjenstår før det blir noe konkret. Den største terskelen er nok å få byggetillatelse.

Det MÅ bli laserprojektor, både mtp varme og støyutvikling, men også mtp levetid. Jeg sitter å lurer litt på hvordan jeg skal få til et teknisk rom (eller skap) inne i rommet. Entreen ønsker jeg å beholde "ren" men vi får se hva jeg får plass til. Må man så må man :)

Men et spørsmål: Kabler til strøm og høyttallere, legger man det innenfor gipsplatene (altså inne i rommet), eller skjuler man det mellom stenderverket og gipsplatene? Jeg ser flere på forumet her bemerker at det er uheldig å "punktere" lydisoleringen. Samme med ventilasjon - jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få gjemt denne godt nok. Hvis ikke man skal ha aggregatet montert på yttervegg på utsiden av bygget kanskje?

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Ventilasjon er alltid et krevende punkt i en lydisolert løsning. Det beste er å legge et rørstrekk på minst 2 meter utenfor kinorommet med minste en bend / 180 graders vinkel internt. Denne delen bør også isoleres godt. Dette gjelder forsåvidt både inn- og utluft. Hvis du har plass inne i stenderverket kan du også vurdere å legge rørslyngen mellom disse.

Når det gjelder kabling er det verdt å tenke litt på eventuell ettertrekking. Selv har jeg gått i baret og klarer ikke å trekke nye HDMI-kabler, og ettersom jeg bygde kinoen min for type 10 år siden har den gangs HDMI-format gått ut, og jeg har blitt nødt til å legge kablene synlig inne i rommet. Min anbefaling er å legge et par glattrør for trekking, gjerne 50mm, inn mot teknisk rom. Klart, noe lydlekkasje får du da, men jeg har stappet røret fullt med skum og hører lite støy gjennom dette røret. Inne i selve rommet vil jeg si det i utgangspunktet kan være fordelaktig å legge trekkrør utenpå isolasjonen for enkel tilgang om ting skulle skjære seg. Til høyttalerkabler er det kanskje ikke like prekært, og der legger jo de fleste føringene inn i stenderverket, men skulle du en gang trenge å trekke nye er det ikke mye bend som skal til før det blir en umulighet... Laaaange bend og rikelig med rørdimensjon er i så fall stikkordet. HDMI-kabler hadde jeg uansett lagt inne i rommet, de er notorisk vanskelige å trekke, og ettersom det stadig kommer nye formater og / eller kabelen av en eller annen grunn streiker er det ofte behov for å kunne trekke på nytt.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Selv har jeg for øvrig lagt kun ett 50mm glattrør fra kino og inn til teknisk rom, som ligger rundt 5 meter unna, og det angrer jeg også på. Anbefaler ett rør for høyttalerkabler som neppe blir byttet ut med det første (men trekk gjerne til flere kanaler enn du installerer i tilfelle senere oppgradering...), samt ett rør for HDMI / nettverk og annet tjafs som du kanskje har behov for å bytte ut. Det er alltid vanskelig å trekke nye kabler gjennom rør der det ligger en haug eksisterende kabler.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
...og strøm kan med fordel legges utenpåliggende, der elko-boksen står montert bak med kun perforering til selve kabelen. Dette må du selvsagt avklare med elektriker, men da slipper du å punktere den isolerte flaten med en stor elko-boks.

m0lder

0
30 Mai 2018
23
23
3
Risør
www.youtube.com
Kommet litt lenger med tegninger.
Tegnet inn baffelvegg og 320cm lerret. Sitteavstand til første rad blir ca 350cm. På forskjellige avforum oppgis det alt mellom 30 og 46 graders ideel synsvinkel til skjerm. Dere som allerede har hjemmekino, hva slags synsvinkel er dere comfy med? Er det stor forskjell på kildematerialet, Feks HD, 4K eller 8K (hvis noen har dette enda)?

Hvis noen får til å bruke denne lenken, gi beskjed: https://www.tinkercad.com/embed/3AtKInAr8Ad

Funker fint å få opp tegningen for meg, men jeg hører gamer-grafikkortet gire opp et ekstra hakk når jeg zoomer og roterer inne i den, så den er nok ganske krevende :)

Uansett, veldig spennende prosjekt som jeg skal følge nøye med på.

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Når det gjelder avstand til lerret, MÅ du også gjøre en avsjekk rundt lyd. Slik at du ikke plasserer sweetspot i et punkt med utfasing. Et godt utgangspunkt er å sitte 62% inn i rommet.

14 Aug 2010
144
21
18
Takk for tips, regner med jeg må leie AVshops VIP-tjeneste for å få sånne ting på stell, det er hvertfall helt utenfor min kompetanse. Har fått svar fra kommunen på henvendelsen med skisse og løst forklar hva vi ønsker å gjøre. De er på sedvalig vis, ganske ullne:

Det generelle kravet til avstand mellom byggverk og VA-ledninger er 4 m.

Hvorvidt du vil få tillatelse til å bygge over disse, kan jeg ikke svare på. Nå har vi svært begrenset med informasjon, og kan ikke forskuttere hvordan vi vil stille oss i denne saken. Det jeg kan nevne, er at det er en reguleringsplan her. Vi har en streng praksis hva gjelder dispensasjon fra byggegrenser.

Det er kjerneboret en vannledning under tomta. Den ligger 4-6m under bakkenivå, i fjell. Jeg har vært i kontakt med dem tidligere vedr bygging i dette området, og da antydet de at jeg ville kunne få tillatelse til å bygge over vannledningen dersom det ikke skulle forekomme sprenging eller pigging. I tillegg er jeg avhengig av å få dispensasjon fra tomtas byggegrense. Dersom jeg skulle bygget garasje ville jeg fått slik dispensasjon (det står i reguleringsplanen), men dersom jeg skulle bygget hjemmekino i kjellergarasjen og satt opp en frittstående garasje ville jeg også måtte sprenge i området der vannledningen går.

Slik jeg ser det trumfer disse reglene hverandre, så jeg håper at kommunen ser problemet og innvilger dispensasjon. Jeg har bedt om forhåndskonferanse for å avklare disse tingene, så får vi ta det derfra rett og slett :)

God helg så lenge!

14 Aug 2010
144
21
18
Kommunen setter en stopper for dette prosjektet desverre. Jeg er avhengig av dispensasjon fra regler om byggegrenser og der har jeg fått muntlig beskjed om at det nesten bare er å glemme.

Meeeen... har hatt en byggmester her i dag som har fått meg til å se med nye øyne på en annen plassering på tomta. Da blir hele bygget innenfor byggegrensene men ikke akkurat slik vi ville hatt det. Så da er jo spørsmålet hvor mye vi egentlig vil det her da. Madamen må få si sitt også så vi er fortsatt bare på idestadiet. Jeg skal tegne opp et nytt bygg og legge det ut her etter hvert. Byggmesteren mente det ville være uproblematisk å få til innvendig takhøyde 280cm så da kan jeg prøve å få med BEF sitt innspill der.

Men til dere som har gjort dette før, hva gjør dere med oppvarming på vinteren? Hvis jeg legger varmekabler i sålen, blir ikke det litt overflødig siden jeg allikevel skal ha en sånn rom-i-rom konstruksjon?

• Like
Reactions: BEF

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Jeg har vannbåren varme i min kino, har brukt denne varmekilden kanskje en gang i løpet av 10 år, dog ligger min kino godt planta midt inne i huset og mot fjell / stein på ene langsiden. Problemet er først og fremst nok friskluft og avkjøling i en lukket kino etter mitt syn, og jeg skulle gjerne ønske jeg hadde en varmepumpe der til tross for 2x Ø110 rør ut og inn med kraftig sentralventilasjon. Ventilasjonen er uansett selvsagt veldig viktig, men du skal ha enorme mengder luftutskiftning før den har noe nevneverdi effekt på varmeavvikling. Mitt råd er dermed egen ventilasjon + varmepumpe og heller droppe kostbare varmekabler.

14 Aug 2010
144
21
18
Godt poeng. Får tygge litt på den saken.

Jeg har laget et nytt utkast nå, men jeg lurer på om dette blir for dyrt for oss. Leste et sted at man kan prise ferdige annexer til et sted mellom 25.000 og 35.000 kr pr m2. I dette tilfellet lander vi på 1,7 MNOK bare for bygget, og det er da før noe som helst AV-utstyr kommer inn. Fordelen her er at jeg får plass til et teknisk rom i bakkant. Her kan vi jo også ha andre nyttige ting, som feks vinskap :)

Det må nok betydelige mengder egeninnsats inn her, og siden jeg ikke er håndverker er jeg litt usikker på hvor lurt det er å gå på et så stort prosjekt alene. Samtidig hadde det vært utrulig kult å få det til. Vi får se hva byggmesteren sier når han har regnet på saken.

Jeg ser det er mulig å redusere byggets størrelse i både lengde og bredde, så her er ingenting låst. Det er vel også mulig å kutte ut entrèen men da må gjestene gå gjennom teknisk rom. Jeg tenkte å spare dem for det, særlig siden det er snakk om barn, men her er vel innsparings potensialet størst vil jeg tro.

Spørsmål vedr lydisolering: Bør jeg lydisolere hele bygget, eller holder det med selve "lydrommet"? Det blir jo et lag gips og vegger i entreen og på teknisk rom også, i tillegg til selve ytterveggen.

Vedlegg

• TEST_VER03_01.JPG
    TEST_VER03_01.JPG
    298,6 KB · Sett: 44
  • TEST_VER03_02.JPG
    TEST_VER03_02.JPG
    265,2 KB · Sett: 45