Mitt lille filmromprosjekt

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Hei,

Vi har funnet ut at vi trenger hjemmekino eller "hjemmekino" (den blir nok ikke sånn superduperproff) i kjelleren. Det skal hovedsaklig brukes til film, men litt spilling blir det nok også.
Der det engang var en litt unyttig liten leilighet, har jeg nå begynt å rive vegger og gulv og sånt så vi kan få plass til noe mer nyttig og spennende.
Leiligheten går under hele første etasje, med 2 soverom i den ene enden og stue, kjøkken og bad i den andre enden. Jeg har funnet ut at vi bygger en vegg for å lukke den åpne kjøkkenløsningen, setter opp noen plater og litt sånt for lydens skyld, samt senker taket og kler det sånn at det både ser fint ut og lager litt bedre akustikk i rommet.
Rommet er 337x5064 (etter veggen kommer opp) og har to dører og ett lite vindu. Ca halvparten er under bakkeplan.
Etter å ha undersøkt litt her og der, lest litt (mye) på nett, har vi funnet ut at veggene stort sett skal få stå, men vi dekker dem med stoff og spilepanel etterhvert. Gulvet er revet, der skal det legges teppefliser, samt en stort og fluffy teppe ved sitteområdet når den tid kommer.

Nye dører og vinduer er bestilt, men det er litt ventetid på de.

Fibergipsplater og litt annet snæks blir levert neste uke en gang, da blir det fort litt mer gang på sakene.

I mellomtiden skal jeg prøve å tenke ut en fancy hylle for å fylle ut nisjen bakerst i rommet. Jeg har aldri laget noe slikt før, så det blir spennede og se om det blir fint eller bare tull.

Jeg har også lagt en plan for strøm og kontakter, men det er helt sikkert noe jeg har glemt!

Basement.jpg
IMG_20220116_172825.jpg

Sist redigert:

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Hei! Spennende prosjekt! Har du en tegning som viser omtrent hvor den nye veggen kommer? Litt lettere å se for seg hvordan det blir:) Hva tenker du ellers av utstyr og innhold i rommet?

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Det er absolutt et spennende prosjekt, ja.
Da vi begynte å rive litt, fant vi ut at dette prosjektet plutselig ble mye større enn vi regnet med. Det viser seg at det har vært lekkasje på kjøkkenet, så der må ganske mye rives/byttes ut. En tidligere eier har gjort mye arbeid selv, og det burde han kanskje ikke ha gjort. Det er mange rare løsninger, både byggmessig og på det elektriske anlegget såvel som på røropplegget. Igår kom en rørlegger og byttet alle rørene på badet (måtte jo rive en vegg), og nå står en snekker nede for å finne omfanget av vannlekkasjen.
Vi vet mer om en liten stund, men dersom det går som vi tror, vil det bli ny planløsning, og dermed et ganske mye større rom enn vi først planla. Den gamle planløsningen er i første post. Den nye ligger her. Planen er å fjerne grønn vegg, lyserød vegg blir ny bakvegg i kinorommet. Blå stripe er skyvedør. Da blir det direkte adgang til kinoen oppefra, det liker jeg veldig godt!

På utstyrssiden vet vi litt mer. Vi har allerede prosjektor, forsterker og høyttalere. Prosjektoren er noen år gammel, men fortsatt veldig god, så vi beholder den til den dør. Høyttalere ble kjøpt på Black Friday-tilbud og det gamle lerretet blir byttet ut med en lydtransparent duk på 100 tommer.

Prosjektor: Benq W1700
Forsterker: Yamaha RX-V481D
Høyttalere:
Klipsch RP-280F Prem. surroundpakke sub (1 stk)
Klipsch RP-280F Premiere stk (2 stk)
Klipsch RP-160M Premiere 1 Par (1 stk)
Klipsch RP-440C Premiere Senterhøyttaler (1 stk)
Klipsch R-112SW Subwoofer (1 stk)
Duk: Dreamweave v6 100"
BR-spiller har vi ikke bestemt ennå, men kanskje Panasonic DP-UB820EB?
PS5 når den kommer (har bestilt, men haha)

Taket skal felles ned og kles før det får fine lys langs ytterkanten, her bruker vi Philips Hue.
Veggene skal kles med spilepanel.
Gulvet får teppefliser + fluffy teppe på toppen.
Elektrisk recliner for to er bestilt. Vi vurderer flere seter og får god plass til dette med ny planløsning.
Baffelveggen skal bygges så fint jeg klarer, har tenkt til å sette sub'en her også.

Vedlegg

• Kjeller plantegning med endringer.png
    Kjeller plantegning med endringer.png
    79,7 KB · Sett: 55

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Så bra:) Kan bli en bra løsning dette! Bare så jeg ikke tenker feil - det er veggen med skyvedør som blir bakvegg i kinoen? Og den andre rosa veggen blir falsk frontvegg med høyttalere bak?

Synd med vannlekkasje og mye styr rundt det - dessverre finner man ofte litt mer enn man regner med...

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Ja, det stemmer. Er det ikke så lurt med skyvedør i den veggen kanskje? Vi har bestilt en annen dør, en Swedoor Charisma, er det bedre å bruke den tro? Skyvedøren var egentlig bare et innfall om at det er lettere å åpne en skyvedør når man har hendene fulle av popcorn og sånt.
Den andre røde er baffelvegg ja.
Det er forøvrig en Charisma-dør som skal inn ved gangen også.

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Ikke noe i veien med skyvedør, med mindre det er ønskelig å dempe lyd ut fra rommet. Da vil en slagdør med pakning eller en dedikert lyddør være å anbefale. Hvilke tanker har dere om lyd ut fra rommet og til resten av huset, og hvor viktig er det i så fall?

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Vi trenger ikke tenke på lyd ut av rommet da vi ikke har naboer i nærheten.
Vi prøver å få til gode løsninger med tanke på akustikk. Snekker'n har bestemt at vi ikke får skyvedør, så da er den saken grei!
Ellers ser jeg nå at det blir et par nye hjørner i rommet med den nye veggen som nå er på vei opp. Det lar seg sikkert løse, jeg får lese litt om det mens jeg venter.

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Ok, da slipper du i hvert fall unna en del tiltak. Når veggene er satt opp ville jeg anbefalt å måle opp rommet nøyaktig - mye lettere å planlegge rommet da. Husk også på alt av elektrisk og trekkerør før plater settes på veggene:) Dette er ofte noe som blitt angret på i etterkant.

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Jada, vi slipper billig unna sånn sett. Noen fordeler er det med å bo på landet.
Vi må måle skikkelig, for ingen av målene vi hadde stemmer lenger, bortsett fra baffelveggen, den blir fortsatt som planlagt. Elektriker kommer i morgen tidlig sammen med snekker for å planlegge litt, strekke nye ledninger, fjerne gamle og litt annet plukk. I mellomtiden har vi funnet mere vann på avveie, og jeg er sånn akkurat passe lei nå.
Det som skulle være et lite, hyggelig pusleprosjekt har nå blitt total renovering av en hel etasje. Jeg er veldig glad vi får hjelp nå.

Ak

Administrator
11 Des 2002
36.060
23
38
42
Spennende prosjekt! Angående dør så vile jeg ikke vært trygg på at en skyvedør ikke vil lage lyd når du kjører litt bass, så jeg tror jeg ville unngått det. Samtidig så fungerer det relativt dårlig med hensyn på lyddemping, også, sammenlignet med en vnlig lyddør.

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Spennende prosjekt! Angående dør så vile jeg ikke vært trygg på at en skyvedør ikke vil lage lyd når du kjører litt bass, så jeg tror jeg ville unngått det. Samtidig så fungerer det relativt dårlig med hensyn på lyddemping, også, sammenlignet med en vnlig lyddør.
Ja takk, og nå er det litt mere spennende enn jeg hadde forutsett.
Vi har kommet frem til samme konklusjon når det gjelder skyvedøren, så det blir vanlig dør. Den er ikke spesielt lyddempet, men den er massiv og får karm med pakning. Veggen blir kledd med fibergips, jeg håper det holder.
Legger ved bilde av dagens tilstand.
Jeg burde kanskje bytte tittel til mitt store filmromprosjekt?

Vedlegg

• IMG_20220127_085011.jpg
    IMG_20220127_085011.jpg
    3,1 MB · Sett: 41
  • IMG_20220127_085032.jpg
    IMG_20220127_085032.jpg
    3,7 MB · Sett: 42
  • Like
Reactions: Ak

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Nå har ting kommet litt mer i orden. Gammel vegg er revet, ny vegg har kommet opp.
Materialer kommer i morgen, så da kan vi plate gulvet og starte på baffelveggen. Spennende!

Vedlegg

• BaffleFrame.png
    BaffleFrame.png
    384,1 KB · Sett: 38
  • BaffleWall.png
    BaffleWall.png
    928,8 KB · Sett: 60

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Absolutt spennende, ja!

Et par bemerkninger på vedlagte bilder;
- Høyttalerne du har valgt er ikke direkte beregnet for baffelvegg. Når det er sagt så kan det likevel fungere. Porten bak må plugges, noe som kan forandre lydkarakteren. Dette bør sjekkes ut før du går i gang.
- Du har store, flotte høyttalere for høyre og venstre. Senter blir litt liten i forhold. Når du først kjører på med baffelvegg og akustisk lerret - har du vurdert tre stk. RP-280F fremme? Mulig å finne en brukt for eksempel? Tre like fronthøyttalere er fantastisk, og en må som oftest ha akustisk lerret for å få det til.
- Diskant (eller akustisk senter på høyttalerne) på L+R står veldig høyt på veggen, mens høyde på diskant på senter er normal til lav (avhengig av sittehøyde). Denne forskjellen i høyde på diskant på LCR bør du unngå. Dette vil merkes tydelig ved panorering. Du bør du absolutt prioritere å ha diskant på samme høyde på alle tre frontkanaler - gjerne i ørehøyde (eller rett over dette hvis du har flere rader). RP-280F er ment for å stå på gulvet, og da vil du nok oppleve at de står unormalt høyt ved at du hever dem opp så pass mye som 60-65 cm (som det ser ut som på bildet).

Ellers vil jeg si at det kan være store gevinster med baffelvegg, men du kan også få noen utfordringer - for eksempel plassering/vinkling av høyttalere og plassering av sub. Baffelvegg gjort 100% korrekt er nok gjerne det ypperste innen kino, men hvis man ikke treffer 100% med utførelse og utstyr kan et slikt oppsett faktisk gjøre lyden dårligere enn uten. Ville derfor høre om du har vurdert falsk vegg i stedet for? Da kan høyttalere, sub og utstyr stå bak - ute av syne, men du har enda muligheter for å justere på plassering/vinkling (evt. legge til en sub etter hvert) eller legge til eller fjerne bassfeller/demping i veggen osv. Du bør også ha i tankene at du en gang i fremtiden kan få lyst til å bytte høyttalere/sub.

Legger ved et par (dårlige) bilder av min lille kino. Jeg var fast innstilt på baffelvegg lenge, men endte opp med falsk vegg. Har justert på høyttalerne to ganger og lagt til en ekstra sub (de står under L+R) etter at jeg var "ferdig". Jeg laget et rammeverk rundt 50-60 cm fra bakvegg som lerret og rammer med høyttalerstoff henger på. Jeg driver og tester ut bassfeller og generell demping mellom høyttalerne og på bakvegg. Legger til at dette på INGEN måte er fasiten - kun ment som et innspill.

Vedlegg

• IMG_6074.jpg
    IMG_6074.jpg
    479,4 KB · Sett: 58
  • IMG_6105.jpg
    IMG_6105.jpg
    621 KB · Sett: 62

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Tusen takk for innspill! Det er ganske tydelig at jeg ikke vet hva jeg holder på med.
H+V høyttaler på tegningen er høyere enn de skal være. Jeg tror det er feil tegning. Takk for at du poengterte det, jeg så det ikke selv.
Jeg har veldig lyst til å bruke utstyret jeg allerede har og prøver å finne fine/lure løsninger for å få dette til å fungere. En ny senter kan vel la seg gjøre, kanskje jeg finner en ett sted. Jeg trodde baffelvegg var fint, men ser nå at jeg antagelig har tatt feil. Synd, for jeg har brukt mye tid på å planlegge rommet basert på den løsningen.
Kan det være mulig å lage en kombinasjon av baffel og falsk vegg? Altså at den er mer åpen bak? Jeg har bare max 65cm (helst mindre) til rådighet, det er derfor det ble som det ble. Reciever og slikt skal være bak i rommet.
Kan høyttalerne stå på gulvet men litt (eller helt) pakket inn i en falsk-baffel-løsning? Evt litt opp fra gulvet?
Vil det være bedre å bruke gummiklosser for å holde rammen fri fra gulvet?
Det dukker stadig opp nye spørsmål, og det er ikke alltid like lett å vite hvilke kilder jeg skal stole på eller være enig med.
I går fant jeg ut at noen har bygget lydhimling, det var jo en hyggelig overraskelse. Det er et tykt lag gips, ca 6-7 cm. Ulempen er jo at det blir vanskeligere å skru opp ting sånn som det var planlagt. Jaja.

Jeg ser at din løsning kanskje hadde vært bedre, jeg må nok ta en ny runde i tenkeboksen. Takk for at du tar deg tid til å kommentere, det er gull verdt!

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Baffelvegg er fint, det - ikke misforstå:) Og andre kan gjerne svare bedre på hvor godt dine høyttalere vil passe i en slik vegg. Det er en del jobb med baffelvegg, og da er det kjekt hvis det er verdt det i den andre enden:)

Det kan være aktuelt med en kombinert løsning, men igjen er det viktig at det blir gjort rett. Jeg funderte selv på en slik løsning, men ble frarådet dette pga. stående bølger som kan oppstå mellom bakvegg og ny baffelvegg. Så jeg kom selv frem til at det var enten/eller. Full baffelvegg eller ingen baffelvegg. Endte til slutt på falsk vegg som ville gi meg den mest fleksible løsningen over tid. Mener enda at det var den beste løsningen i mitt tilfelle, men andre har kommet frem til det stikk motsatte for sine rom. Så som du sier er det mange ulike meninger - og ikke lett å umiddelbart finne frem til riktig løsning når en selv setter i gang.

RP-280F ville jeg nok uansett latt stå på gulvet, alternativt en liten anelse opp. Skal du lage baffelvegg ville jeg avkoblet med gummiklosser. Skal du ikke ha baffelvegg er ikke det nødvendig.

• Like
Reactions: Maybelline

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Hmmm... vi tenker fælt her nå :D
Vi har kommet fram til at en ramme trukket med høyttalerstoff som kan flyttes ut og inn etter behov kan være en løsning. Må lage til et lurt festesystem for den da. Og selvfølgelig sørge for at lerretet enten henger skikkelig fast eller kan tas av på en ok måte.
Scenemolton er bestilt og på vei, men så vidt jeg vet kan jeg ikke bruke dette på rammen i så fall, det er vel altfor tykt. Det går helt fint, vi kan bruke det i taket i stedet.
Rockfonplater som er på vei kan kanskje brukes som absorbent på bakveggen i stedet for foran på den ikke-eksisterende baffleveggen?
Er det noe "krav" til plass bak en sånn falsk vegg? Høyttalerne er ganske dype (42cm tror jeg det var) så det er jo ikke allverdens rom bak de men rundt 60cm til rådighet. Jeg vet ikke om dette har noe å si. Trenger jeg sånne bassfeller til hjørnene?
Jeg har uansett veldig lyst til å ha en nokså slett vegg bak lerretet, så målet er å få alt så slett, sort og pent som mulig :)

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Ok:) Det letteste vil være å lage et rammeverk som en kan henge lerret og falske rammer på, samt eventuelt understøttelse for høyttalere. Et alternativ er å lage rammeverket slik som du har planlagt for baffelveggen, men beholde det åpent. Du kan da lage rammer og lage falsk vegg, eller på senere tisdpunkt faktisk bygge en baffelvegg hvis du ønsker å teste ut dette.

Scenemolton kan brukes på rammer, så fremt du ikke bruker dette foran høyttalerne. Foran subwoofer skal ikke dette ha så mye å si. Ellers kan du bruke velour eller høyttalerstoff.

Avstand mellom høyttaler og vegg kommer veldig an på høyttalerne og på rommet ditt. Jeg ville nok satt høyttalerne så langt frem som mulig mot lerretet, eventuelt også vinklet høyttalerne litt inn mot lytteposisjon. Rockfon kan du bruke som demping på bakvegg bak høyttalerne. Hvor og hvor mye demping er nesten umulig å si, det må du neste prøve deg frem med. Bassfeller kan være aktuelt, men også dette er noe som bør testes.

Hvor langt har du forresten mellom lerret/høyttalere og der du kommer til å sitte?

Sist redigert:

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Det er omtrent 3,5 meter fra lerretet til sitteposisjon. Litt under hvis jeg husker riktig.

Vi har snakket endel om dette nå, og vi tror det er lurt å prøve en løsning med falsk vegg. Vi visste ikke at høyttalerne ikke var egnet for innbygging, så det virker som en bedre løsning.
Planen er nå å lage en slags ramme rundt vegger, gulv og tak, og å ha en stoffkledd dør av typen stor, sånn at lerretet kan henge fast mens vi åpner for tilgang bak når det måtte være nødvendig.
Tilbake til tegnebordet.

• Like
Reactions: christr

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Høres bra ut!

Grunnet avstand fra høyttaler til sitteposisjon kan det også vurderes å ha høyre og venstre høyttaler på utsiden av lerretsrammen. Dette må naturligvis sees i sammenheng med nærhet til sidevegg og tilgjengelig plass (evt. også i sammenheng med demping i førsterefleksjon). Se kjapp skissetegning vedlagt. Det er ønskelig/anbefalt med vinkel på 44 til 60 grader mellom høyttalerne for god separasjon. Ikke alltid dette er mulig å få til da, men...

Vedlegg

• 1.png
    1.png
    32,7 KB · Sett: 42
  • 2.png
    2.png
    34,4 KB · Sett: 38
  • 5_1_spkrplc.jpeg
    5_1_spkrplc.jpeg
    40 KB · Sett: 38
  • Like
Reactions: Maybelline

Maybelline

Medlem
4 Des 2021
20
13
3
Takk igjen for gode inspill!
Interessant med vinkler og slikt, jeg har ikke satt meg så mye inn i akkurat det. Kanskje det er på tide?
Det ser ut til at H+V får plass på siden av lerretet, så da prøver vi det. Vi beholder senterhøyttaleren vi har så lenge, og lager en slags hylle til den og prøver å trekke alle tre så langt ut mot høyttalerduken som mulig. Håper det blir bra!
Det har kommet materialer jevnt og trutt hele dagen, isolasjon (latterlig mye), fibergips, sponplater, gipsplater, teppefliser og masse annet rart. Mye av det blir overflødig i og med at vi dropper baffelprosjektet, men vi kan sikkert få bruk for det til andre ting.
Elektriker og snekker kommer tilbake til uken, resten av denne uken og helgen blir brukt til planlegging og delegering tror jeg.
Parallelt med kinoprosjektet skal det bli et lite kjøkken vegg i vegg, så det er fryktelig mye å holde styr på akkurat nå. Jeg håper det roer seg snart!