marantez 8012 å samme 7055 lyd kabler

29 Des 2011
164
0
16
trenger råd hva som er best, ta til front.bak senter, eller bruke alle 5 utgangene til 7055?? dem er kanskje dyre kabler

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
samme kabler, spo var, skal jeg ta 3 eller 5 når man har 9.2.2 oppsett
Hvilke kabler er det du mener? Høytaler kabler eller signalkabler?

Du trenger jo til atmos også om det er HT kabler. Altså mer enn front, Center, back.

29 Des 2011
164
0
16
Hvilke kabler er det du mener? Høytaler kabler eller signalkabler?

Du trenger jo til atmos også om det er HT kabler. Altså mer enn front, Center, back.
hadde tenkt ha atmos på 8012, front senter å bak på 7055 jeg menner signalkabler

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
hadde tenkt ha atmos på 8012, front senter å bak på 7055 jeg menner signalkabler
Ok til Signalkabel trenger du kun 1 eller 2 HDMI.
Annet enn dette trenger du kun RCA kabler om du vil koble til ekstra effektforsterkere.

Eventuelt om du kobler CD spillere eller noe med innebygd DAC og RCA kabel..

Jeg har feks 2 Argon Rhodium rca til stereo Effektforsterker.. Jeg trenger ikke dette til film etc, men er veldig kult og mye bedre på Musikk i Stereo og funker bra på Film også..

Om du ikke har effektforsterkere så trenger du kun signalkabel som HDMI.

29 Des 2011
164
0
16
har 4 pcer en til tv serie en ti movie en til music+music videos å tv pcen alt går hjenom til reciveren, dem bruker jeg hdmi kabler til

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
En
har 4 pcer en til tv serie en ti movie en til music+music videos å tv pcen alt går hjenom til reciveren, dem bruker jeg hdmi kabler til
Ja riktig dette, jeg bruker Blu-ray, tv dekoder/boks, Chromecast og DVD spiller med HDMI.

De andre signal du nevner er enten pre out til effekt, eller om du har en gammel eller dyr DVD eller Blu-ray spiller med innebygd flerkanals Dac. Dette er meget sjelden, noen Denon Oppo og Panasonic har slikt, de to førstnevnte er gått ut av salg.

Du trenger kun Hdmi kabler og høytalerkabler om du ikke bruker ekstra effekt forsterkere.

Å bruke DVD eller Blu-ray med analog RCA flerkanals inn til Marantz er sjeldent og ganske dyrt og ufornuftig, ofte mister du da også Atmos osv siden det ofte ikke var funnet opp når de store spillerne var i salg. At Marantz tilbyr dette er mer en gest til folk som har eldgamle high end feks DVD spillere uten HDMI....

HDMI er det mest fornuftige både prismessig og teknisk beste valget.

Sist redigert:
29 Des 2011
164
0
16
bruker bare pcer 3 pcer hdmi til 8012 tv pcen har jeg koblet til tven har en box, tv, har jeg til koblet bluray , jeg har ikke brukt 7055 enda diver smått med å pakke ned anlegget mitt, skal flytte til spaniai fra thailand kabler er biligere her nede en i spania
jeg har samsung 82 inch smart 4K

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
bruker bare pcer 3 pcer hdmi til 8012 tv pcen har jeg koblet til tven har en box, tv, har jeg til koblet bluray , jeg har ikke brukt 7055 enda diver smått med å pakke ned anlegget mitt, skal flytte til spaniai fra thailand kabler er biligere her nede en i spania
jeg har samsung 82 inch smart 4K
Høres bra ut råder deg til å koble Blu-ray til Marantz med HDMI også, har tv boks koblet direkte med HDMI til tv, men det er for å spare strøm, ser ikke vits med surround til tv nyheter sport og barne-TV...

Finnes masse rimelige HDMI, selv har jeg sansen for svenske Supra og de rimelige til Audioquest forest.
Men tror du får rimeligere enn dette også i Spania. Høytalerkabler bare kjøp noe ok ofc kobber, om du har lyst til å spare kr og kan vente på frakt så har de mye på Aliexpress, men jeg foretrekker å få kjapt.

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
Du trenger balansert eller RCA til front senter dvs alt du kjører via effekten din.

Dette kobler du inn på pre out kanalene fra hjemmekino og til de valgte inngang på effekt Marantz.

Og så trenger du høytaler kabler fra effekten og til de valgte høytalere.

Det du kjører fra hjemmekino Atmos etc kobler du via høytaler utganger på hjemmekino feks Atmos og til høytalere.

Signal fra PC Blu-ray etc anbefaler jeg HDMI om du ikke har noe spesielt som kun har rca, feks en CD spiller, DAC eller Streamer.

Jeg anbefaler Supra Dual til effekt Marantz, det er speccede rimelige skjermede RCA og Sverige er i EU så du slipper toll.

Sist redigert:
29 Des 2011
164
0
16
Høres bra ut råder deg til å koble Blu-ray til Marantz med HDMI også, har tv boks koblet direkte med HDMI til tv, men det er for å spare strøm, ser ikke vits med surround til tv nyheter sport og barne-TV...

Finnes masse rimelige HDMI, selv har jeg sansen for svenske Supra og de rimelige til Audioquest forest.
Men tror du får rimeligere enn dette også i Spania. Høytalerkabler bare kjøp noe ok ofc kobber, om du har lyst til å spare kr og kan vente på frakt så har de mye på Aliexpress, men jeg foretrekker å få kjapt.
tv boxen er bla arc, ingang til sateltitt å hdmi too

Danke

0
4 Aug 2007
12.347
198
63
tv boxen er bla arc, ingang til sateltitt å hdmi too
Arc trenger du kun om du streamer fra smart TVn og vil ha Surround.

Fra boks og sattelitt anbefaler jeg at du kjører HDMI rett til Marantz.

For mye Arc blir ofte krøll, og det behøves kun fra tv tror jeg, eventuelt en lydplanke der du kun streamer fra smart tv...

29 Des 2011
164
0
16
Arc trenger du kun om du streamer fra smart TVn og vil ha Surround.

Fra boks og sattelitt anbefaler jeg at du kjører HDMI rett til Marantz.

For mye Arc blir ofte krøll, og det behøves kun fra tv tror jeg, eventuelt en lydplanke der du kun streamer fra smart tv...
bruker ikke det ikke noe lyd i fra tven i hele tatt