Mangler bass mellom 60-90Hz, hvilke muligheter har jeg?

Sitron

Medlem
8 Feb 2006
251
1
18
43
Arendal
Hallo alle, jeg håper dere kan hjelpe meg med deres erfaring og kunnskap! Jeg prøver å gjøre det beste ut av mitt lille "AV-rom", men er litt rådvill hva jeg skal gjøre med mitt hovedproblem: Mellom 60-90Hz, så forsvinner store menger lyd:

Mitt rom ser slik ut:
Rommet 347cm dypt og 381 cm bredt.
Høyttalerne er 25cm fra bakvegg, og hhv 43 og 61cm fra sideveggene. Sub'en er 18,5cm fra bakvegg, 15cm fra sidevegg. Frontene er 184cm fra hverandre.
Lytteposisjon, midt i sofaen, er 70cm fra bakvegg og 235cm fra fronthøyttalerne.

Høyttalerne er Arendal Sound 1723 Monitor S THX på et 60cm høyt stativ (fylt med sand), og sub'en er Arendal Sound 1723 Subwoofer 1.5. De drives av Anthem MRX 740 (med romkorreksjon slått av)

Har dere gode løsninger (eller ideer) på hva som vil hjelpe? Flytte høyttalerene? Sub'en? I så fall hvor? Eller er det selve rommet jeg bør gjøre noe med?
Jeg kan flytte TV'en mer til høyre, men den må forbli på den veggen.

Alle bilder kan sees her: REW fil med alle målinger: XO Off - 30-150 - 20211104.mdat

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.084
39
48
Størrelse på rommet sier noe om hvor du kan forvente stående bølger og hvilke frekvenser som påvirkes mest.
Plassering av sub og hvor du sitter er enkleste tiltak.
Kan lese litt ut fra denne kalkulatoren.

Hos deg kan nok åpning mot rommet ved siden av også ha betydning. Sjekk om det er bedre bass der enn i rommet ditt slik ting står nå.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

christr

Medlem
6 Jul 2011
209
30
28
Hei! Ville foreslått å teste sub i andre posisjoner for å se hva det kan gjøre. Gjerne teste høyre bakhjørne feks. Lurer også på hvorfor du slår av romkorreksjon? Hvordan ser kurven ut med korreksjon? Har selv Anthem MRX520 og MRX720, og romkorreksjonen rydder opp i mye her - naturligvis etter at optimal subposisjon for rommet er funnet.

Sitron

Medlem
8 Feb 2006
251
1
18
43
Arendal
Størrelse på rommet sier noe om hvor du kan forvente stående bølger og hvilke frekvenser som påvirkes mest.
Plassering av sub og hvor du sitter er enkleste tiltak.
Kan lese litt ut fra denne kalkulatoren.

Hos deg kan nok åpning mot rommet ved siden av også ha betydning. Sjekk om det er bedre bass der enn i rommet ditt slik ting står nå.
Jeg har sett på kalkulatoren og lest litt om stående bølger, men jeg forstår ikke helt hva hva som menes. For meg virker det slik som stående bølger skal gi en merkbar topp (det jeg ser på 50Hz?), og ikke at de "slår ihjel" lyden?

Jeg har også målt med dørene lukket, men det hjalp nesten ingenting. Har samme bortfall av bass i samme området.

Sitron

Medlem
8 Feb 2006
251
1
18
43
Arendal
Hei! Ville foreslått å teste sub i andre posisjoner for å se hva det kan gjøre. Gjerne teste høyre bakhjørne feks. Lurer også på hvorfor du slår av romkorreksjon? Hvordan ser kurven ut med korreksjon? Har selv Anthem MRX520 og MRX720, og romkorreksjonen rydder opp i mye her - naturligvis etter at optimal subposisjon for rommet er funnet.
Tidligere hadde jeg sub'en foran i venstre hjørnet, men det var ikke store forskjellen.
Grunnen til at framme høyre ble valgt, var pga. sub-crawl - da virket det som det beste hjørnet.

Jeg har ikke slått på korreksjon ennå, for jeg ønsker å gjøre det best mulig i forkant, og la korreksjon ta den siste lille biten. Selv om Anthem sin ARC skal være veldig bra, så klarer den neppe å booste opp lyden i problemområdet med 20dB! Så spørsmålet var mer hva jeg kunne gjøre i forkant, og det ser ut som å flytte sub og lytteposisjon kan være veien til målet.

Men jeg er fortsatt usikker på dette med stående bølger og slikt i små rom - vil ikke det alltid være stående bølger, bare forskjellige plasser i spekteret?

Tage

Medlem
23 Jan 2021
60
20
8
Det vill alltid være stående bølger uansett romstørrelse. disse kan romkorreksjonen somregel dempe ganske greit, noe som er værre er utfasinger, i ditt tilfelle så kan det se ut som du har utfasing i overgangen mellom høytalere og sub, det hjelper ingenting og booste opp i problemområdet, denner faset bort og man vil bare ødelegge noe om man prøver å gi gass uten at det er respons der, ville prøvd og måle kun sub og kun fronter for seg selv, og se hva som utfaser hva. Et lite triks er å øke distansen et par fot på sub i reciveren, er bare snakk om ms forsinkelser som kan hjelpe deg stort på mid bassen, men helt perfekt vil du nok ikke få det uten å sette inn en eller flere subber til, på ingen måte for å spille høyere men for å plassere en annen plass som vil hjelpe på bassen i problem området. Selv har jeg 3 subber til nå, begynner å bli grei respons i alle seter men vil ha inn den fjerde subben å snart, når intigreringen er ferdig er det en enkel sak for romkorreksjonen og få inn riktige kurver på oppsettet. Men når jeg ser på kurva di så test ditanse trikset, sjekk ut han her på youtube, mål før og etter du har endret distansen så ser du hva som skjer.
Ikke minst ikke lås deg helt oppi målingene, lytt og hør om du savner noe å.

Sitron

Medlem
8 Feb 2006
251
1
18
43
Arendal
Det vill alltid være stående bølger uansett romstørrelse. disse kan romkorreksjonen somregel dempe ganske greit, noe som er værre er utfasinger, i ditt tilfelle så kan det se ut som du har utfasing i overgangen mellom høytalere og sub, det hjelper ingenting og booste opp i problemområdet, denner faset bort og man vil bare ødelegge noe om man prøver å gi gass uten at det er respons der, ville prøvd og måle kun sub og kun fronter for seg selv, og se hva som utfaser hva. Et lite triks er å øke distansen et par fot på sub i reciveren, er bare snakk om ms forsinkelser som kan hjelpe deg stort på mid bassen, men helt perfekt vil du nok ikke få det uten å sette inn en eller flere subber til, på ingen måte for å spille høyere men for å plassere en annen plass som vil hjelpe på bassen i problem området. Selv har jeg 3 subber til nå, begynner å bli grei respons i alle seter men vil ha inn den fjerde subben å snart, når intigreringen er ferdig er det en enkel sak for romkorreksjonen og få inn riktige kurver på oppsettet. Men når jeg ser på kurva di så test ditanse trikset, sjekk ut han her på youtube, mål før og etter du har endret distansen så ser du hva som skjer.
Ikke minst ikke lås deg helt oppi målingene, lytt og hør om du savner noe å.
Takk for svar!
Jeg har også sett flere andre skrive at jeg bør forandre distansen på sub'en (i AVR), forandre fase, osv. Men jeg har utfasing selv når sub'en spiller helt alene:
Da vil vel ikke justering av distanse eller fase ha noe å si?

Det virker som å gå til innkjøp av en egen sub vil være steg 1, men det vil kanskje hjelpe å forflytte primær lytteposisjon, evt. prøve med bass-traps?

Utifra de grafene over, er det slik at mitt problem er stående bølger? Jeg har prøvd diverse kalkulatorer, men de reagerer på 45 og 50Hz (sistnevnte har jeg en 3dB topp som jeg overlever), men på 79Hz, som er mitt utfasningsområde, så sier ikke kalkulatoren noe om stående bølger.

Eller er det jeg som bare ikke forstår stående bølger eller de kalkulatorene?

Tage

Medlem
23 Jan 2021
60
20
8
Ikke sant, nei distansen og fase vil nok ikke hjelpe deg da, det som skjer er nok at di stående bølgene treffer hverandre og kansellerer ut akkurat rundt 80hz, flytte lyttepossisjon eller sub kan hjelpe, men mest sannsynlig vil du flytte problemet en annen plass, men om du kan få flyttet problemet oppover mot 120-130hz så er jo mye løst. Kalkulatorene er jo bare en ca eksempel, den aner ikke stivheten på veggene dine eller hva som er inni veggen osv, kalkulatoren er en start men aldri en fasit. Kalkulatoren er å vanskelig når rommet l formet osv. bass feller ville jeg unngått inntill videre, for å stoppe 80hz trenger du vanvittige mengder demping. En ekstra sub vil hjelpe deg uendeligt mye. Hadde det ikke vært for den dritt koronaen kunne jeg svingt innom en dag, bor i grimstad selv

Sent from my iPhone using New Forum mobile app