Lydisolering av kjellerstue

X.O

0
31 Jul 2007
4
1
3
Jeg skal i gang med innredning i kjeller, der jeg ønsker kjellerstue rimelig bra lydisolert.
Legger til at kjeller er delvis over bakkenivå med ny drenering og utvendig isolert.
Innvendig er planen 7cm isolasjon med nedlektet tak i lydbøyler og dobbelt lag gips.
Har opp igjennom årene følget stort sett alle byggetråder her, men nå når jeg selv skal i gang blir jeg litt rådvill.

Har noen her innspill på en slik konstruksjon og hva som er de største fallgruvene?
Det hadde vært ønskelig med downlights, men det ødelegger vel stort sett alt. Ønsker ikke nedsenket boks rundt hele rommet, tror jeg.
Har noen tips til takbelysning?
Har noen erfaring med hvor stor lydlekkasje er i trekkerør og koblingsbokser osv?

Litt mye spørsmål, men alle er vel i samme retning.
Setter stor pris på tanker og innspill :)

16 Mar 2012
606
626
93
Fort gjort å bli usikker når det gjelder lydisolering. Du tenker nok riktig med lydlekasjer på både downlights og veggbokser. Bygde selv gipskasser til downlights og veggbokser i en leilighet jeg hadde og tettet k rør med noe tec7 eller lignende. Hadde en nabo som var veldig var på lyder, men hørte aldri noe etter jeg tok den jobben. Driver å bygger ny kino om dagen, å der blir det gipskasser rundt veggboksene som jeg vurderer fylle med modellgips eller lignende. Byggskum har vel også noen brukt hvis jeg ikke husker feil. Lykke til ihvertfall 😊

X.O

0
31 Jul 2007
4
1
3
Fort gjort å bli usikker når det gjelder lydisolering. Du tenker nok riktig med lydlekasjer på både downlights og veggbokser. Bygde selv gipskasser til downlights og veggbokser i en leilighet jeg hadde og tettet k rør med noe tec7 eller lignende. JegbHadde en nabo som var veldig var på lyder, men hørte aldri noe etter jeg tok den jobben. Driver å bygger ny kino om dagen, å der blir det gipskasser rundt veggboksene som jeg vurderer fylle med modellgips eller lignende. Byggskum har vel også noen brukt hvis jeg ikke husker feil. Lykke til ihvertfall 😊
Takk for svar!

Jeg heller nå mot "utvendige" taklamper og da kanskje fuge rundt basen til disse mot taket.

Det er hva jeg har mest igjen for og hva som er fallgruver jeg har vanskelig med å bedømme.
Dobbelt lag med gips gir vel betydelig utslag, men usikker på hva det utgjør å ikke lage gipskasser til veggbokser eller fuge k rør.

Alt tar tid og er arbeid :)

Sist redigert:
6 Jul 2011
219
33
28
Takk for svar!

Jeg heller nå mot "utvendige" taklamper og da kanskje fuge rundt basen til disse mot taket.

Det er hva jeg har mest igjen for og hva som er fallgruver jeg har vanskelig med å bedømme.
Dobbelt lag med gips gir vel betydelig utslag, men usikker på hva det utgjør å ikke lage gipskasser til veggbokser eller fuge k rør.

Hei!

Som chrisand25 over lagte jeg selv også gipskasser (fibergips) der det skulle være veggbokser og andre perforeringer. Bygget også bokser til innfelte takhøyttalere på samme måte (grunnet liten takhøyde). En standard veggboks/takboks eller downlight blir i realiteten et hull i en ellers god lydisolering, og bør unngås. Litt ekstra arbeid er det, men kommer fort inni det når en er i gang:)

X.O

0
31 Jul 2007
4
1
3
Hei,

Ja, det er nok det rette å gjøre når dette først skal gjøres.
Ser en del hjemmekino-installasjonsfirma i USA bruker puddy pads (plastilina?) over veggbokser ol. og viser til god demping, det ser veldig lettvint ut.
Rart det ikke finnes lydisolerte veggbokser.

Det må nok bli gipskasser på meg også, men fortsatt usikker på fuging av k-rør.

Takk for svar :)

16 Mar 2012
606
626
93
Takk for svar!

To lag gips er et must. Angående gips kasser rundt veggbokser og tetting av k rør tror jeg det vil ha mye og si, men har jo ikke a b testet selv i samme rom så blir med trua😅

Mye jobb og lage alle sånne detaljer ja, men ikke sååå mye jobb at jeg ville droppet det tilfelle det har mye betydning. Min mening da😊

X.O

0
31 Jul 2007
4
1
3
To lag gips er et must. Angående gips kasser rundt veggbokser og tetting av k rør tror jeg det vil ha mye og si, men har jo ikke a b testet selv i samme rom så blir med trua😅

Mye jobb og lage alle sånne detaljer ja, men ikke sååå mye jobb at jeg ville droppet det tilfelle det har mye betydning. Min mening da😊
Ja, du har nok dessverre rett heheh :)

Det er nok best å gjøre dette så godt så mulig når det først skal gjøres.

Takk for svar!

• Like
Reactions: chrisand25