lydisolering av dør??

4 Des 2005
72
0
0
hallo alle sammen..
driver på å laga meg eitt kinorom i kjeller . bygger rom i rommet og bygger ned taket ca 15cm med dobbelt lag med gips+panel..dette trur eg blir ganske bra.men det eg lurer på er døra?kan ein legge gips på begge sider av døra ?eller er det bedre med lydmatter?nokre som har ein link til noko slikt?eller kjøpa ei lydtett dør?treng også noko link til nokre som selger det.men det er vel det dyraste altenativet.......setter veldig pris på svar....please

18 Jul 2004
3.409
0
36
Det aller beste er nok å kjøpe en egen lydtett dør, men det koster ganske mye. Hvis du ser et stykke ned på denne guiden så står det noen tips om lydisolering av dør som Snickers-is har skrevet:

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=21887

Dersom du bygger og skrur fast en ramme og legger lydmatter inne, og deretter skrur på en plate av f.eks spon, samt tetter aller åpninger med fugemassse/tetningslister så vil det nok hjelpe på. Men vær obs på at vekten på døra kan bli ganske høy slik at hengslene kan få problemer.

Snickers-is har skrevet følgende forslag:
"Først bygger du ut dørvrideren med ca 50mm. Så bygger du en ramme rundt dørbladet som byger ut 50mm, kanskje med et par avstivere på midten (ser for meg furudør med 3 speil?). Deretter legger du inn rockwool lydplater på dørbladet, inni ramma, og avslutter med enten en treplate med pen finish, eller en MDF/sponplate som du kan tapetsere/male. Denne bør festes i noe elastisk slik at den er dempet fra rammeverket. Husk også på å skrå fremkanten på døra slik at det går å åpne den. Forlenget vriderpinne finner du på jobben eller hos en låsesmed.

Du kan også bruke trinnlydplater. Da tror jeg det holder å lime disse på døra med sicaflex (untatt ved vrideren der du må ha skikkelig feste) for deretter å lime på en plate utenpå der. Så kan du fuge rundt kanten. Med en våt gummikloss får du fugen pen. Og selvsagt pakninger. Det er alfa og romeo."

Sitat hentet fra denne tråden:
http://avforum.no/forum/showthread....hlight=silencio

18 Jan 2005
19
0
0
Lyddempingsmatte

Biltema selger en dempingsmatte på 100x50 cm. Demper med 40 db. Har to slike på innsiden til kinoen min, og de funker.