Lyddemping i stue og isolasjon oppover

10 Aug 2005
119
0
16
Hei,

Vi for øyeblikket et åpen bjelkelag mellom 1. og 2. entasje i stuen. Det åpent underfra, så nå har jeg muligheter til å få til to ønsker - som kanskje er i konflikt med hverandre.

Jeg ønsker lite gjenklang i stuen, og har vurdert perforert gips. I tillegg ønsker jeg lite lyd oppover til kontor og soverom, samtidig som jeg beholder mest mulig takhøyde.

Jeg har vurdert å skru gips rett i gulvplankene mellom bjelkene og så fuge godt rund. Då får jeg i hvert fall et tett lag mellom oppe og nede.

Under det blir det 20cm rockwool og så perforert gips.

Har dere noen andre eller bedre forslag? Noen ide om hvor mye demping dette gir i forskjellige frekvenser?

Espen

IMG_2022.jpg

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.493
306
83
45
www.avforum.no
Lydisolasjon og akustikk er to ulike ting. Skal du lydisolere opp mot etasjen over bør du vurdere minst to lag gips, eventuelt med GreenGlue dempelim mellom for ekstra isolasjonseffekt. Enda bedre er å bruke fibergips i stedet for vanlig gips, som gir 2x lydisolasjonen på samme tykkelse på platene. Du kan også vurdere avkobling ved bruk av clips / lydbøyler om isolasjonsbehovet er stort.

Når det gjelder akustikk behandles dette ved bruk av akustikkpaneler, f.eks. Rockfon eller noe annet som du fester i taket (evt og gjerne også på vegger). Det finnes også akustikkhimlinger å få kjøpt (søk på Google), da strekker du en hvit, perforert duk over himlingen som da er dekket med Rockfon eller tilsvarende før duken strekkes over. Ikke like effektivt som stoffkledde absorbenter som ofte bruker i hjemmekino / hi-fi-sammenhenger, men da ser taket ditt ut som et vanlig, hvitt tak.

10 Aug 2005
119
0
16
Takk for svar. Jeg er godt klar over at jeg prøver å oppnå tre ting noe konfliktfylte mål - lav gjenklang i ett rom, isolasjon til etasjen over og uten tap av takhøyde.

For akustikk tror jeg perforert gips med 20cm glava over gjør susen.

Utfordringen er jo da at jeg har en hullete flate oppover. Er det noe smart jeg kan gjøre for å isolere oppover?

espen

16 Mar 2012
750
793
93
Du kan fint kubbe imellom gulbjelker og bruke lydbøyler uten å miste noe særlig av takhøyden. Ca 1 cm eller noe sånt. Trenger 2 lag gips da. Greenglue imellom platene hjelper på akustikken også siden taket blir mye døere. 😊