Lyd isolering bolig

16 Jul 2007
70
0
6
Driver å bygger hus og prøver å tilrettelegge for en stue som skal ha god nok lyd og godt nok isolert fra resten av boligen sine soverom slik at det går å se på film/tv, høre musikk og prate til langt på natt uten at det er til sjenanse for de som legger seg tidlig og/eller naboer

Konstruksjon er per tid slik:

Yettervegger
-Stående kledning
-Lekter/sløyfer
-asfaltplater
-200mm glava proff 34
-Dampsperre
-50mm glava proff 34
-Liggende panel

Innervegg som deler stuen fra resten av boligen fikk jeg satt opp som to innervegger med mellomrom i håp om å gi utslag på lydisolering
-Panel
-100mm glava proff 34
-24mm åpning/tomrom mellom
-100mm glava proff 34
-Panel

Spørsmålet mitt er:
Utover hva jeg har/blir satt opp i dagene fremover, er det andre «små» ting jeg burde gjøre som ikke er for store endringer slik at jeg slipper ekstra prosjektering fra håndtverkere som skal sette det opp, og jeg kan fikse selv eks:

-green glue er det noe jeg burde tette med noen steder?
-plast tilsv dampsperre på innsiden av panelet vil det gi noe for å tettet «hull mellom panel og glava?
-annet?

Vedlegg

• BDF30C8D-FE49-4A52-8534-6BDBF71664AD.jpeg
    BDF30C8D-FE49-4A52-8534-6BDBF71664AD.jpeg
    84,5 KB · Sett: 36
15 Aug 2011
1.207
102
63
hvor er denne stuen plassert iforhold til soverom, og hvilke etg?
dobbel lyd vegg hjelper nok på, men om du legger på gips istede for panel her så får du nok bedre utbytte.
men resten av rommet da? lyden finner den enkleste vei ut, så hjelper ikke mye om du har tiltak på lyden bare på den ene veggen.
lag en planskisse med dører vindu spotter etc, så er det enklere å utgangspunktet før en kan komme med konkrete råd

16 Jul 2007
70
0
6
Stuen blir i østlige ende, soverom; bad etc vestlig ende på grunnplanet.

Stuen vil ha høy himling ca 5.5m under taket, og den doble veggen vil gå helt til taket som separate stuen fra resten av boligen som blir 1,5etasje (2etg kun halve boligen grunnet høyt under taket i stue/kjøkken)

Vedlegg

• 8339E20E-8DAD-4EB7-9076-58BE1EBB8139.jpeg
    8339E20E-8DAD-4EB7-9076-58BE1EBB8139.jpeg
    175,7 KB · Sett: 33
  • D78F45A1-7D21-4144-9DE3-F4B2C2243482.jpeg
    D78F45A1-7D21-4144-9DE3-F4B2C2243482.jpeg
    127,8 KB · Sett: 37
6 Jul 2011
220
33
28
Hei! Usikker på hvor langt du er kommet i byggingen? Bra med dobbel vegg for lyd. Du bør absolutt sette inn gips bak panel (gjerne to lag), da panel i seg selv ikke er noe bra for lyd. Alle overganger fuges med elastisk fugemasse. Du vil nok få en effekt av den doble veggen, men dessverre hjelper dette en hel del mindre når det settes inn skyvedør i samme vegg. Skyvedører er generelt veldig dårlige når det gjelder lydsmitte. Ved å heller sette inn en kompakt dør med pakning, alternativt en dedikert lyddør vil du få en mye bedre løsning. Slik løsningen over er nå vil lyden gå via skyvedør til gang og videre derfra.

16 Jul 2007
70
0
6
Hei! Usikker på hvor langt du er kommet i byggingen? Bra med dobbel vegg for lyd. Du bør absolutt sette inn gips bak panel (gjerne to lag), da panel i seg selv ikke er noe bra for lyd. Alle overganger fuges med elastisk fugemasse. Du vil nok få en effekt av den doble veggen, men dessverre hjelper dette en hel del mindre når det settes inn skyvedør i samme vegg. Skyvedører er generelt veldig dårlige når det gjelder lydsmitte. Ved å heller sette inn en kompakt dør med pakning, alternativt en dedikert lyddør vil du få en mye bedre løsning. Slik løsningen over er nå vil lyden gå via skyvedør til gang og videre derfra.
Aha, så skyvedøren blir syndebukken ja. Anser man at et lag med fibergips eller annet fremdeles vil hjelpe utenpå strenderverket og før panelet eller vil det ha lite å si?

16 Mar 2012
647
680
93
Aha, så skyvedøren blir syndebukken ja. Anser man at et lag med fibergips eller annet fremdeles vil hjelpe utenpå strenderverket og før panelet eller vil det ha lite å si?
Et lag fibergips bak panelet vil hjelpe veldig på lyden rundt i huset. Med bare panelet vil man høre den "minste" lyd dessverre. Går også mye lyd ut av huset med bare panel.

6 Jul 2011
220
33
28
Ja, den enkleste måten å stoppe lyd fra stue og til resten av huset vil være å bytte ut skyvedør med en god slagdør. Man vil enda kunne få lydsmitte via andre bygningsdeler (tak og gulv feks), men med tanke på arbeidet som er gjort med dobbelt stenderverk så vil det være synd å ikke fullføre denne veggen med en skikkelig dør. Alternativt må en gjøre andre tiltak, som gode dører inn til soverom og andre kritiske rom. Vanlig gips eller fibergips vil hjelpe godt på veggen bak panelet. Kun panel hjelper dessverre veldig lite.

• Like
Reactions: chrisand25
16 Jul 2007
70
0
6
Den doble veggen mellom stue og resten av boligen er halv ferdig per tid. Bygd opp slik nå:

Panel
100mm glove proff 34 i mellom 98mm stenderverk
Fermacell Fibergips
12mm luftspalte
100mm proff 34 i mellom 98mm stenderverk
Fermacell Fibergips
Panel

De 3 elementene med fet skrift er ikke utført enda, og jeg vurderer i den forbindelse å bruke 150mm Hunton trefiber isolasjon isteden for 100mm glava proff 34. Dvs det er 112mm mellom fibergips og ytterkant av neste stender, så her blir det da evt å komprimere 150mm trefiber isolasjon til 112mm for å få plass/komprimere inn til begge fibergips veggene/plater.
Slik jeg ser det vil denne komprimeringen gå greit selv med trefiber, og det at isolasjonen tar opp plass i luftspalten gjør ikke noe da luftspalten er der slik at stendere ikke skal ha kobling mellom hverandre for å overføre lyd, mens isolasjon vil gå helt fint.

Eller er det noen som kjenner til en faktor eller to her som gjør at dette er en dårlig ide? (Komprimering vil overføre lyd for eks, eller komprimeringen mellom fibergips platene vil overføre mer for eks?)

Hvorfor bytte ut glava? Trefiber er enda bedre enn glava mtp lydisolering, 150mm komprimert til 112 er også mer masse enn 100mm ergo mer demping, og fordi jeg har 150mm trefiber allerede som jeg kan disponere til det, og heller bruke glava i et annet garasje prosjekt.

16 Mar 2012
647
680
93
Den doble veggen mellom stue og resten av boligen er halv ferdig per tid. Bygd opp slik nå:

Panel
100mm glove proff 34 i mellom 98mm stenderverk
Fermacell Fibergips
12mm luftspalte
100mm proff 34 i mellom 98mm stenderverk
Fermacell Fibergips
Panel

De 3 elementene med fet skrift er ikke utført enda, og jeg vurderer i den forbindelse å bruke 150mm Hunton trefiber isolasjon isteden for 100mm glava proff 34. Dvs det er 112mm mellom fibergips og ytterkant av neste stender, så her blir det da evt å komprimere 150mm trefiber isolasjon til 112mm for å få plass/komprimere inn til begge fibergips veggene/plater.
Slik jeg ser det vil denne komprimeringen gå greit selv med trefiber, og det at isolasjonen tar opp plass i luftspalten gjør ikke noe da luftspalten er der slik at stendere ikke skal ha kobling mellom hverandre for å overføre lyd, mens isolasjon vil gå helt fint.

Eller er det noen som kjenner til en faktor eller to her som gjør at dette er en dårlig ide? (Komprimering vil overføre lyd for eks, eller komprimeringen mellom fibergips platene vil overføre mer for eks?)

Hvorfor bytte ut glava? Trefiber er enda bedre enn glava mtp lydisolering, 150mm komprimert til 112 er også mer masse enn 100mm ergo mer demping, og fordi jeg har 150mm trefiber allerede som jeg kan disponere til det, og heller bruke glava i et annet garasje prosjekt.
Hvis jeg leser oppbygging riktig er det en sjanse for å få trippel leaf effekt sånn du tenker bygge nå. Står vel en del om emnet et eller annet sted på avshop sine sider.

Og komprimere isolasjon gir nok ikke noe god effekt og vil mest sannsynlig virke dårlig. Luften i materialet stopper jo lyd. Tror også hunton er tung å presse sammen og vil vel nesten bli som massivt tre når du presser den sammen. 😊

Edit. Står litt om trippel leaf her https://www.avshop.no/product/dream...v2-for-avkobling-lydisolasjon-av-vegg-og-tak/

Sist redigert:
16 Jul 2007
70
0
6
Aha, ikke kjent med trippel leaf, men så lenge jeg holder meg til vanlig isolasjon på 100mm så vil jeg ikke få trippel leaf da det vil være 12mm luftspatle mellom ene fibergips platen og neste lag med isolasjon og stenderverk har også 12mm luft mellom seg og neste fibergips plate.

Takk for info, da sparer jeg trefiberen til garasjen isteden

16 Jul 2007
70
0
6
Her er en skisse som beskriver hvordan det blir oppbygd for å illustrere bedre (sorry skulle lastet den opp i forrige post)

Alle skjøter og topp/bunn av fibergips platene er det også brukt greenglue noiseproof sealant på, samt rundt stikk kontakter og andre gjennomføringer i veggene.
Edit: Leser mer om tripple leaf effect, og det kan nesten virke som om jeg burde fjerne det ene laget med fibergips i veggen øverst i bilde plassert i luftspalten,

Vedlegg

• IMG_7149.jpg
    IMG_7149.jpg
    203,3 KB · Sett: 12
Sist redigert: