Lyd isolering av luft kompressor.

9 Jun 2015
6
0
0
heisann.
Jeg vet at dette er noe off topic.
Men har inntrykk at det sitter mange med kunnskap om lydisolering av rom her, så håper på litt hjelp. :)

Har en garasje som jeg skal plassere en luftkompressor oppe på loftet.
Den må av flere årsaker lydisoleres så godt som overhode mulig.

Kompressoren vil stå i enden av loftet mot yttervegg.

Min foreløpige ideskisse:

Dele av hele bredden på 3m (a-takstoler)
kle med dobbel gips.
Lage en kasse inn der igjen med dobbel gips, der selve kompressoren står.
Plassere kassen på noe form for vibrasjonsdemoende føtter, eller plater.
Åpning på kassen med lydlabyrint kledd i noe lyddempende stoff.

Det som er en utfordring her er jo at kompressoren må ha en hel del luft inn rommet.
Hvordan demper man den lyden best mulig? lydfeller?

Og har vanlig isolasjon noen særlig lyddempende effekt i denne sammenhengen?

Rovik

0
10 Des 2006
725
0
0
42
Frei
Hei og velkommen til forumet :) Jeg har også lydisolert kompressoren min, men dette er i en L-Boxx fra Bosch. Mulig du kan få litt tips her.
Jeg har brukt pc vifter for kjøling av kompressoren, (push pull). For å dempe lyd, har jeg brukt dempemateriale samt 3mm asfaltgummi for lydisoleringen sin skyld.

Panelet som sitter i front av kassen, er tegnet i GoogleSketchup og printet ut i 3D. Du bør vel også finne en løsning slik at du slipper å gå opp til loftet.
Her er en filmsnurt fra oppsettet mitt. Er utrolig fornøyd med lydisoleringen. Hører den knapt med lokket nede :)

Bosch L-Boxx 374 with Compressor 3 - YouTube

Sist redigert:
9 Jun 2015
6
0
0
det der så jo helt genialt ut!
men jeg har en på 200 liter og 5kw så den går nok ikke i en slik boks. :)

Hvordan har du gjort det med styring av vifter? går de hele tiden? pc vifter er vell 12 eller 24 volt?

Rovik

0
10 Des 2006
725
0
0
42
Frei
Mest sannsynlig ikke :).. PC viftene mine er på 12v, bruker en justerbar AC/DC Omformer (3-12V) for å regulere hastigheten på viftene. Den står nå på 9V og det er nok kjøling. Det finnes også større vifter og disse er ofte i 230v, noe som letter koblingen for din del. Du bestemmer selv når og hvordan viftene skal kjøres. Kommer an på hvordan du kobler det opp.