lufte system til hjemmekino rommet?

Håkon

0
28 Sep 2003
295
0
0
Hei

jeg har hjemmekino i min kjeller uten vindu. det er bare en liten lufte ventil. Etter noen timer med film, f eks ringenes herre kan det bli varmt på rommet.

Det jeg lurte på var om det kan enkelt instaleres noen lufte system, rør anlegg som skifter ut luften uten at det kommer noe mer bråk. rommer er slik at jeg kan ha eventuelle maskiner i rommer ved siden av og det kan lages gjennomgående rør som suger ut luft og kommer inn med ny.

Noen som har erfaring med slikt og eventuelt hvem kan jeg ringe for mer info?

2 Des 2003
1.369
0
36
www.minhjemmekino.no
Varmt i disse tider, skru av vamekablene, synes det er rart at det blir varmt hvis det bare er hifi utstyr som står på, hvor stort er rommet da?, jeg har mitt i 30kv rom og det utgjør kun 1 til 2 grader forskjell etter det har stått på hele kvelden.

hva med å lage trekk fra etasjen over til lukka i kjelleren?

Håkon

0
28 Sep 2003
295
0
0
varmekabler har jeg

jaja

kan sikkert slå av varmekablene, men da vil det føles noe kaldt når jeg starter med film. kan la døren stå litt på gløtt.

rommet er ca 25 kvm. det er spesielt viss en sitter flere personer fra to til 4 at det blir mindre luft og litt varmere etter hvert.

2 Des 2003
1.369
0
36
www.minhjemmekino.no
virker som du trener et annet lufteststem da, desverre kan ikke jeg hjelpe med det. Men hva med å skru av all varme ellers, og bruke et tempeaturstyrt oljevarmer som du får på elkjøp til 300,-, da vil den regulere seg selv etter hvor vamt det er....

29 Nov 2003
444
0
0
Ikke oljeovn...

Hei,
IKKE anvend oljefyllt ovn, da den innebygde termostatstyringa bare føler på oljetemp og ikke romtemperatur :(
Således er reguleringen vannskelig.
Dette gjelder hvertfall 95 % av de ovnene som er i handelen i dag.

Når det gjelder luft, er der mulig å sette inn en "varmeflytter-vifte i ventilen din, den skifter da ut mye av luften på kort tid. Eller en slik "baderomsvifte".(Kjøpes på Claes Olson eller El butikk)
problemet vil nok være at der trengs tilført luft fra et annet rom/vindusventiler/e.l.
Så er det jo alltid "litt" støy ved bruk av slike elektriske artikler....

2 Des 2003
1.369
0
36
www.minhjemmekino.no
Re: Ikke oljeovn...

bblqg99 skrev:
,
IKKE anvend oljefyllt ovn, da den innebygde termostatstyringa bare føler på oljetemp og ikke romtemperatur

Men hvis oljen har en viss temperatur så gir den fra seg en en viss vame! så da kan jo man følse seg til hvor mye man skal varme rommet. Jeg bruker en i kjellerstua uten noen annen varme og der er det konstant "18" grader.

vg

0
22 Okt 2003
283
0
0
Håkon skrev:
Hei

jeg har hjemmekino i min kjeller uten vindu. det er bare en liten lufte ventil. Etter noen timer med film, f eks ringenes herre kan det bli varmt på rommet

Jeg har samme problemet, og kilden til varmen er personene i rommet. plass til 9 stk. Selv om det iskaldt i starten, blir det som en bakerovn etter en time. Lurer på å bygge ned taket langs veggene ca 15 cm, og 30 cm ut, så det blir en kasse, og legge rør og ventiler, med en vifte som suger luften ut av rommet. Unngår på denne måten kald trekk' og lage lufting under døra.I tillegg kan det legges kabler og downlights i kassene

Tiger

0
24 Sep 2003
39.996
0
0
Løsningsforslag:

Vifter med gjennomføringskanal får du kjøpt i velassorterte jernvarebutikker. Ville personlig henvendt meg til et ventilasjonsfirma for å få kunnskap og råd om ei vifte som bråker lite. Husk at jo mer luft du skal trekke ut av rommet jo større hastighet og jo mer trykktap over ventilen, noe som fører til støy.

Alternativet er å føre til friskluft med ei lydfelle, men da blir dette mer komplisert (og dyrt).

Det aller beste er å satse på fortregningsventilasjon, men det er den dyreste løsningen med perforerte vegger i hver ende av rommet.

Bottomline: Søk råd hos fagmann bassert på ei skisse og støykravet. Spør eventuelt om plasseringen av avtrekket i horisontalplanet, slik at du kan unngå at projektoren din vil stå i ei "støvfelle"

Lykke til :D

28 Okt 2003
36
0
0
home.online.no
Mitt luftesystem

Hei!

Hadde lignende problem, med et tett loftsrom. Bruker ovnsfylt ovn, der jeg har finjustert termostaten til temperaturen er passe. Holder dennne temp. jevnt, selv om jeg ikke bruker rommet innimellom, for å slippe svingningene som oppstår når du plutselig skal varme opp et rom.
Blir det for varmt, slår jeg på en avtrekksvifte, med uttak plassert like bak projektoren, se bilde på hjemmesiden min, http://home.online.no/~hgrimsla/hk2.htm . Viften er en kanalvifte 32-3122 fra Clas Ohlson, koblet for laveste hastighet. Den er plassert utenfor rommet, med ventilasjonsslange inn i rommet inni en trekasse. Støyen blir mindre jo lenger vei det er fra uttaket til viften. Har i tillegg støydempet inni viftekassen med skumplater, pluss strupet noe av luftstrømmen med en skumgummibit i enden av lufteslangen. Fant det gunstig å la trekassen gå forbi enden av slangen et stykke, det hjelper også på støyen. Selv om den støyer noe mer en projen, er det ikke verre enn at det går.
En viktig ting: Pass på at utluften fra viften skjer enten i et annet varmt rom, eller ut i friluft. Hvis den ender i et kaldt rom, vil fuktigheten i varmluften kondensere, med vannskade som resultat. Selv er jeg ikke helt ferdig med denne biten ennå, så slangen ender i en bøtte ute på kaldloftet. Og vannstanden i bøtten er faktisk stigende, tro det eller ei....

Håper dette kan hjelpe, Jeg er iallfall godt fornøyd med egen løsning: Start vifte når det blir for varmt, stopp når det blir kjølig igjen! :D