Lovemusikk's hule.

20 Sep 2007
8.548
0
36
Lovemusikk skrev:
Tenk om en hadde hatt råd til B80 høyttalere og et par 911 forsterkere og..hehe..
Jeg kjenner en som har dette, eller hadde. Nå har han "oppgradert" videre. Det låter bra, ingenting å si på det. Men det er også kostbare saker.

Lovemusikk skrev:
Det som eg har etterlyst før i tiden, nemlig smekket/trøkket i slagverket sitter som et skudd. Om det er verdt 70.000 er en annen sak..men har heller ikke noe erfaring så høyt i prisklassene. Vet Coltrane koster 500000+ så sånn sett er det vel ikke gale at B80 koster godt over 200.000 hehe..

Men kjempe fornøyd ja. :-D
Smekket i trommer og slikt er noe jeg setter veldig høyt på min prioriteringsliste også. Her syntes jeg Marten Django gjør en veldig god jobb, og de har tilstrekkelig pondus i bunn til å slippe sub. :D

Ellers er jeg enig med Scrooge om at sub kan heve de fleste anlegg. Ønsker man bare litt dypere frekvensgang er det også relativt enkelt å integrere. Det er når man bruker en sub "aktivt"(overlappende frekvenser) at det krever mye jobbing, og helst noen verktøy.

Geir Arne

13 Des 2007
9.877
31
48
Knarvik rett nordom Bergen
Scrooge skrev:
Nå skal jeg ikke være altfor "brutal" her: Men har du som et eksperiment forsøkt å fjerne hele bordet, legge et teppe på gulvet, for deretter å vinkle høyttalerne litt mer mot lytteposisjon?
Da tror jeg temmelig sikkert at du vil få en litt annen lydopplevelse. ;-)

Demping av veggen bak høyttalerne kan aldri skade, og ofte så er det ikke så mye som skal til!
Du kan jo for eksempel henge opp noen fotside og litt tykke gardiner ved vinduene, det kan i alle fall være en god start?
Jeg ville i alle fall ha gjort det, kanskje også i kombinasjon med et dekorativt veggteppe imellom vinduene?

Subene er sikkert "greie nok", men jeg ville nå sett etter et alternativ som takler lavere frekvenser.

Det kan eg seff prøve og vil prøve det og. Har i dag to tepper, et under bordet og et fremfor, men de er sånne lave tette tepper.
Lavere frekvenser ja, men så er det det at jeg er så kresen, for subene må spille musikken. Eg vil ikke ha suber en kan høre, men suber som bare blir en forlengelse av høyttalerne, og der er jeg dritredd for å gå for noe jeg ikke blir fornøyd med. Trøkk og lave frekvenser er en ting, men kvalitet er noe helt annet. Husker med grøss fra bilstereo tiden..der var det bare de dyrere Focal som kav meg god bass. Men det er jo noen år siden..

ganilsen skrev:
Jeg kjenner en som har dette, eller hadde. Nå har han "oppgradert" videre. Det låter bra, ingenting å si på det. Men det er også kostbare saker.

Smekket i trommer og slikt er noe jeg setter veldig høyt på min prioriteringsliste også. Her syntes jeg Marten Django gjør en veldig god jobb, og de har tilstrekkelig pondus i bunn til å slippe sub. :D

Ellers er jeg enig med Scrooge om at sub kan heve de fleste anlegg. Ønsker man bare litt dypere frekvensgang er det også relativt enkelt å integrere. Det er når man bruker en sub "aktivt"(overlappende frekvenser) at det krever mye jobbing, og helst noen verktøy.

Geir Arne

Ja, det er himmel priser.
8)

25 Mai 2011
800
0
0
27
Lovemusikk skrev:
Det kan eg seff prøve og vil prøve det og. Har i dag to tepper, et under bordet og et fremfor, men de er sånne lave tette tepper.
Lavere frekvenser ja, men så er det det at jeg er så kresen, for subene må spille musikken. Eg vil ikke ha suber en kan høre, men suber som bare blir en forlengelse av høyttalerne, og der er jeg dritredd for å gå for noe jeg ikke blir fornøyd med. Trøkk og lave frekvenser er en ting, men kvalitet er noe helt annet. Husker med grøss fra bilstereo tiden..der var det bare de dyrere Focal som kav meg god bass. Men det er jo noen år siden.

Hvis du savner dypbass kan jeg anbefale deg å prøve en SVS PC 12 nsd og dele den lavt. Ca. 40-50hz, avhengig av hvor høyttalerne begynner å rulle av. På lave frekvenser er ikke overgangen fra fronter til sub så veldig hørbar, og med en PC 12 får man med seg omtrent hele frekvensområdet. Ligger på rundt 4k på brukten.

Mvh.
Mathias

13 Feb 2006
16.436
0
0
Det samme tør jeg si, selv om jeg bruker 2 x SVS PC-20-39 plus, altså portede sylindersuber.
Tilbakemeldinger fra besøkende som har hørt dette oppsettet, er som regel alltid hyggelige.....

13 Feb 2006
16.436
0
0
Her har du forresten en av de siste målekurvene; 16 til 300Hz, glattet 1/3 octave smoothing:

attachment.php

Det ser vel ikke så galt ut?

Vedlegg

• subcalgraf.jpg
    subcalgraf.jpg
    39,5 KB · Sett: 149
20 Sep 2007
8.548
0
36
Scrooge skrev:
Her har du forresten en av de siste målekurvene; 16 til 300Hz, glattet 1/3 octave smoothing:

attachment.php

Det ser vel ikke så galt ut?
Tilsynelatende litt slankt i området 60-40hz. Det kan nesten se ut som om subene ikke her helt i fase med fronthøyttalerne.

Ellers var jo responsen god ganske langt ned. Her hører man nok de dypeste orgeltoner også. :)

Geir Arne

13 Feb 2006
16.436
0
0
Du har selvfølgelig helt rett, ganilsen!
Dette er min lille "achilleshæl" i bassområdet, som jeg faktisk har forsøkt å komme til livs en rekke ganger.
Og ja, subene er ikke i fase med fronthøyttalerne.
Den viktigste årsaken til dette er at jeg uten sub(er), sliter voldsomt med en peak / romnode i 40Hz-området. Denne føles svært så "boomy", og fremstår en god del verre i virkeligheten enn hva som vises på grafen.
Gjennom en ganske så tidkrevende justering av fase / volum på sub, hvor man samtidig også må etterstrebe et riktig nivåforhold hva dypbass angår, har jeg klart å temme denne ganske godt vil jeg si?
Her er en graf uten sub:

attachment.php

Forskrekkelige greier.

Som du samtidig kan se, har jeg fortsatt en dip i området 50 til 70Hz, men som jeg altså i noen grad har klart å rette opp med subintegrasjon.
For ytterligere å forbedre resultatet, må jeg antakelig ty til hjelp via en DEQX.
Selv om resultatet hittil er langt fra perfekt, så kan jeg godt leve med hva jeg hittil har oppnådd. Men som du vet - mye vil gjerne ha mer. ;-)

Vedlegg

• uten suber.jpg
    uten suber.jpg
    40,6 KB · Sett: 174
13 Des 2007
9.877
31
48
ganilsen skrev:
Tilsynelatende litt slankt i området 60-40hz. Det kan nesten se ut som om subene ikke her helt i fase med fronthøyttalerne.

Ellers var jo responsen god ganske langt ned. Her hører man nok de dypeste orgeltoner også. :)

Geir Arne

Ser jo utrolig bra ut det.
Men hvordan er det da, med kvaliteten til bassen på dette merket du har?
Får en den dynamikken over alle frekvensene vis en f.eks tar tak i en streng på kontrabassen og drar litt til, til fingeren glipper..får en da bare den lave bassen eller får en hele lyden liksom? Er så opptatt av at det skal spille bassen på best mulig måte. Film er for meg ikke prioritert i det hele. Der vil det uansett vere godt nok de få gangene jeg ser film.

20 Sep 2007
8.548
0
36
Lovemusikk skrev:
Ser jo utrolig bra ut det.
Men hvordan er det da, med kvaliteten til bassen på dette merket du har?
Får en den dynamikken over alle frekvensene vis en f.eks tar tak i en streng på kontrabassen og drar litt til, til fingeren glipper..får en da bare den lave bassen eller får en hele lyden liksom? Er så opptatt av at det skal spille bassen på best mulig måte. Film er for meg ikke prioritert i det hele. Der vil det uansett vere godt nok de få gangene jeg ser film.
For å få lyden så jevn og naturlig som mulig trenger man jevn frekvensgang.

Ellers er det ingen automatikk i at en jevn kurve har god dynamikk. Det er headroom som er en avgjørende faktor her. Og enkelt forklart er større = bedre. :)

Klarer man å kombinere begge deler er man nære nirvana. :D

Geir Arne

13 Des 2007
9.877
31
48
ganilsen skrev:
For å få lyden så jevn og naturlig som mulig trenger man jevn frekvensgang.

Ellers er det ingen automatikk i at en jevn kurve har god dynamikk. Det er headroom som er en avgjørende faktor her. Og enkelt forklart er større = bedre. :)

Klarer man å kombinere begge deler er man nære nirvana. :D

Geir Arne

Ja.. var det da :-D

13 Feb 2006
16.436
0
0
Det er faktisk ingen umulighet.
Headroom nok i både høyttalere og forsterkeri, så kommer man ganske langt. ;-)

13 Des 2007
9.877
31
48
Bombe!!!

Lagt da ut for salg..Burmester hehe..:mrgreen:

Prøve gå for da som ha vert i bakhodet mitt i 20 år..
B&W og Electrocompaniet.

Men slett ikkje sikkert om da e lurt sia da spiller svinbra. :mrgreen: