Lovemusikk's hule.

13 Des 2007
9.877
31
48
Knarvik rett nordom Bergen
Dette første innlegget er redigert så godt det lar seg gjøre, etter hvert som tiden går. :)

Dere vil og se min vingling mellom diverse utstyr, vis dere gidder å bla gjennom sidene, men grunnen
var leting etter lydkvaliteten jeg søker.
Jeg viste lite om hva som måtte til av elektronikk og høyttalere da jeg startet.
Men dette har og gitt meg mye god erfaring med diverse utstyr.
Litt artig og intressant at rørforsterkeren jeg kjøpte først, bare er byttet i en to år nyere en, og
den har jeg enda. :)

http://avforum.no/minhifi/show.php/Lovemusikk

8)
Etter kasettspillerne på gutterommet, da jeg gikk på grunnskolen, begynte det så smått med Pioneer cd spiller og technics forsterker. Lagde og noen høyttalere med elementer som en bestilte i posten. Hukser bassene som ble brukt en stund, het Boxer :)
Siden da har det vert mye rart innom av disse vandlige merka på expert og dei butikkene.

Og så gikk det i bil, med årevis med bilstereo, kanskje ca 10-15 år.

Begynte vel mer seriøst, da jeg kjøpte kino.
Onkyo 603, 4 gulv + senter av QLN :) Etterhvert røk kino til fordel for Stereo.

Men først var en rørforsterker kjøpt.
Kjøpte en brukt Music Angel kt88 av broren til en på jobben, og angrer ikke der kan du sei.
Hadde bare hørt om rørforsterkere, så var ikke så lite spent, da jeg bar ut 25kg fra kåken hans og ut i bilen.
Skuffet ikke.
For den summen, hadde jeg ikke hørt maken.
Kjøpte da høyttalere og cd spiller blind på anbefaling av Norsk hifi senter, som kan anbefales da han vet hva som lyder bra.
(Hifi butikker: Ser dere?, ikke sikkert at jeg hadde havnet som audiofil uten den MAen)

Høyttalere da vart Triangle Altea og bortsett fra laaang innspillingstid var dette "billig" hifi lyd og dei spilte bedre en mange dyrere høyttalere. Litt basstrøkk fattige, men bassen dei spilte stod det respekt av.
CD spilleren den gang vart Music Hall CD25.2 og dette var en flott spiller med "kjøtt" på kroppen.
Rotel pre hadde jeg og (måtte ha fjernkontroll til rørforsterkeren) :) , da det var planen med effekforsterker, men det ble ikke noe av.
Hadde diverse på prøve og noe var braa det, men det bare strandet da..

Kjøpte etter hvert inn Hegel, og effekten røk først.
Mistenker at effekten var for dårlig (H2A, masse effekt og strålende god på film, men mellombassen var tam) Men pre forsterkeren(P4A) til Hegel spilte bra med resten, når jeg brukte rørforsterkeren som effekt.
Hegel var bra det, men litt for lite trøkk i mellombassen på musikk, så ville prøve mer merker.

Men fikk erfart med Hegel, at blir det film igjen i eget rom, så er det en soleklar favoritt.
Svinbra!
==============
Samendrag på en tidsperiode:

Hadde Roksan også i 1 uke ca,men det holdet det, da dette er langt unna lydkvaliteten jeg søker.

Kjøpte igjen Naim for og effekt av rimligste modell, som låt mye mye bedre en Roksan Kandy K2, men også den ble solgt.

Naim og Hegel var noe av det beste jeg har hatt her hittil, av transistor forsterkere.

===============
SOLGT ALT!

Starter på nytt.
Grunnen er rett å slett at jeg ble ikke fornøyd.
Hatt en del innom her nå, men det blir ikke så bra som jeg vil. For lite ekte lyd, f.eks for lite dynamikk, luftighet,djupne på cena,udefinert cene,osv.

Så Stor takk, til dere hi-end folk som gav meg tips om hva jeg burde se etter pga mine
krav til lydkvalitet og ekte fremførelse.

===============

Så da er nytt utstyr i hus, og nå smaker det fugl her. :)

Ny bilder, tatt med mobiltelefon.

Forsterker :

-Music Angel KT88
-Krell Kav 300 iL

Signalkilder:

-Burmester 992 Forrykende god spiller.
-Pioneer LX52

Høyttalere:

-Audio Physic, Tempo 6

Platespiller og riia:

Dual 1214
BELLARI VP130

Kabler:

-Nordost XLR
-Chord RCA
-Monster RCA
-Chord Høyttalerledninger
-CE-link (HDMI)

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

20 Jun 2009
1.177
36
48
Har du omøblert stuen slik du snakket om,og fått testet dine høyttalere nærmere veggen?

13 Des 2007
9.877
31
48
Stian.V.H skrev:
Har du omøblert stuen slik du snakket om,og fått testet dine høyttalere nærmere veggen?

Nei ikke enda.. men skal. Må også for å frigjere vedovnen til vinteren :grin:
Men skal pusse opp også, kor tid det blir får vi se. Men blir nok flyttet først ja.
Trur/vet at sånn det står no så er ikke det optimalt.

13 Des 2007
9.877
31
48
Liten ommøblering.

attachment.php

Var egentlig ikke her anlegget skal stå, men mått berre prøve her før vi pusser opp huset.
Bassen vart betydelig fastere enn da dei stod på langs midt i rommet.
Gitarstrengene til Nils Lofgren vart vel litt tynnere, på Hegel, og på MAen, men litt bedre.
Men obs, eg snakker alltid lyd mot hvordan det lyder i virkeligheten, hugs det :grin:
Ellers ikke fått testet avstand til bakvegg og sideveis. Får ta det senere.
Står nå uten å ha målt ca 1 meter fra vegg i bakkant på høytaler og over 1 meter målt på elementa.

Vedlegg

• phpmurfRJPM.jpg
    phpmurfRJPM.jpg
    43,9 KB · Sett: 873
  • phpBDKvpvPM.jpg
    phpBDKvpvPM.jpg
    41,7 KB · Sett: 206
13 Des 2007
9.877
31
48
ragwo skrev:
Pent! :D
Hvordan er det med refleksjoner fra vinduet?

Takk :)
Ikke tenkt så mye på det enda..da eg tenkte på det, fikk eg beskjed om å skru ned :mrgreen: Så da forsket eg ikke på det, enda.
Men bekymret meg da eg tenkte på det, men før under litt test, eg og broderen, så tenkte ingen av oss på det, så mulig det ikke er så stort problem.
Funker det med blomster, som dempemateriale? Er jo litt begrenset hva en kan ha opp der :)
Men elsker bassen no, så fast og flott. MAen spiller av og til fastere en Hegel 8) Hegel syns eg funker brukbart på Mozart, bare brukbart, fordi det gir meg egentlig ikke så mye utenom watt. Så lurer på å selge den att, men veit ikke helt. Lyst først å teste med MAen som pre først. Må jo nesten det.
Leser over alt at Roksan er tingen på Mozart Grand så tenker i dei baner og..søren ikkje lett dette når det er begrenset med butikker som har disse beste forsterkerene på vestlandet.
Nå er og høyttalerne ikke innspilt heller, så vi får se/høre på sikt.

2 Jan 2009
3.250
0
0
Synes oppsettet ditt så mye bedre ut nå. Fantastisk fine høytalere du har fått deg. Gratulerer.

mr x

0
16 Okt 2006
3.771
0
0
Lekkert. Hvordan føler du at hegel/ vienna virker? Synes selv etter mange test runder funnet ut at den klarer ikke å levere nok i bunnen. Blir artig å følge med.

13 Des 2007
9.877
31
48
kenneth andersen skrev:
Lekkert. Hvordan føler du at hegel/ vienna virker? Synes selv etter mange test runder funnet ut at den klarer ikke å levere nok i bunnen. Blir artig å følge med.

Ja ikke bare i bunnen men mot MAen så er det heile veien tam,vis en ser bort fra kreftene seff :)
Testet i dag etter jobb frem til no ca, med broderens Cambridge cd spiller på Hegel, men det vart meget tynt og tamt. Men meget bedre med min CD25.2 som tilførte Hegelen mye mer kropp og trøkk. Forskjellen var omtrent som å skifte fra Hegel til MA :) Hehe, neida men god forskjell var det.
Men gir meg ikke veit du, er for sta til da. :mrgreen:
Men er jo moro dette da :) Kanskje skifte ut Rotelen med en Hegel pre?
Skal no prøve litt.. og mot vinteren skal eg prøve Kjell B sin oppskrift, det blir spennende. Se link:
ma: Music Angel KT88 » Music Angel som signal-processor

Har vel mest tru på da vis den Hegelen er nøytral som det sies. Blir uansett spennende, da det på den måten vil tilføre Hegelen heile MA-lyden. Noen har foreslått en MA-pre men det blir ikke det samme så gidder ikke kjøpe en slik pre.

25 Feb 2006
22.766
1
0
49
Lovemusikk skrev:
Funker det med blomster, som dempemateriale? Er jo litt begrenset hva en kan ha opp der :)
Gummiplanter evt noen litt tykke planter kan sikkert være tingen :)
Dessuten så tåler også VAMG endel toe-inn som kan fjerne noe av refleksjonene..

13 Des 2007
9.877
31
48
BGuarden skrev:
Gummiplanter evt noen litt tykke planter kan sikkert være tingen :)
Dessuten så tåler også VAMG endel toe-inn som kan fjerne noe av refleksjonene..

8) Jepp da får en gå løs med et speil og så dra på gartneriet 8)
Utrulige plasser en må for å få anlegget til :mrgreen:

13 Des 2007
9.877
31
48
Etter litt vinkling og enda mer flytting av høyttalere, så har det virkelig kommet seg og Hegel begynner å spille litt hos meg :-D
Etter noe tips fra Snickers, så skal eg få spilt inn høyttalerne litt kjappere, da dei sikkert bare har fått 10-15 timer med "lyttevolum". Og ellers bare stått på til tv og bagrunnmusikk, noe som ikke hjelper i det heile. Så skal mate dei med
litt feit og kraftig bass fra Hegelen så blir det nok enda bedre. 8)

13 Des 2007
9.877
31
48
Flytting på høyttalere.

Så fikk eg kvelden for meg selv, da fruen reiste til sin mor og dei reiser videre til Etnedagene.
Så satt og lurte litt..Var en fyr her i forumet trur eg som skrev at eg burde prøve å flytte Mozartene inntil veggen. No er jo det blitt printet inn i skallen på meg fra alle plasser som hifi blader, folk her inne osv at høyttalerne bør stå minst 1 meter fra vegg for å spille best, noe eg i grunn er enig i også.
Men i toseteren som liksom er lytteposisjonen som og ligger kanskje for langt bak, var bassen grådig dårlig/fraverende. Så reiste meg opp på sangen Take Five, med The Brecon Brothers, og gikk fremover og etter hvert som eg gikk fremover økte bassen. Over tv og anlegget, mellom og bakom høyttalerne var det mye bass.
Er det det som kalles stående lydbølger?
Så tenkte hmm..skal eg prøve det ingen sier en skal gjøre å plassere høyttalerne som no stod i overkant 1 meter ute på gulvet, rett å slett inntil veggen? Ja da er jo berre å prøve. Satte dei no ca 20cm fra vegg til bakkant og 50cm fra vegg til element.
Bassen vart mindre over anlegget no. Gikk tilbake til toseteren og duverden, der kom bassen og no. Lydbildet vart heller ikke dåligere, men breiere lydbilde og alt virket i farten som det er bedre, mulig djupna vart litt redusert, ikke sikker da eg ikke har testet så mye no, da eg fikk jr på 2.5 år til å våkne av mareritt, stakkar, så da gikk no den tiden med å få han til ro igjen. :oops: :lol:

Noen som kan forklare hva som skjedde her ??? Og evnt flere tips?

11 Nov 2003
31.260
3
38
48
www.midgardaudio.com
Det som skjedde var at du ble forledet, av mennesker som overgeneraliserte virkeligheten, til å tro at 1 meter eller mer fra bakveggen var være eller ikke være, også oppdaget du at de tok fullstendig feil.

Det er stående bølger som lager disse effektene ved lave frekvenser.

Med demping i området rundt høyttalerne (på den veggen de står og eventuelt på sidevegg) kommer nok også dybden tilbake.

• Like
Reactions: Lovemusikk
13 Des 2007
9.877
31
48
Snickers-is skrev:
Det som skjedde var at du ble forledet, av mennesker som overgeneraliserte virkeligheten, til å tro at 1 meter eller mer fra bakveggen var være eller ikke være, også oppdaget du at de tok fullstendig feil.

Det er stående bølger som lager disse effektene ved lave frekvenser.

Med demping i området rundt høyttalerne (på den veggen de står og eventuelt på sidevegg) kommer nok også dybden tilbake.

Skal lufte forslaget for sjefen (fruen)
Men var knall no. Nå spiller Hegel som eg veit den kan. Fyldigere vart det og.
Men klar over at demping hjelper og så skal prøve å få igjennom noen plater på bakvegg og sidevegg.
8)
Takk for svar. 8)