Loftskino, bar og kontor

zaibz

0
29 Jan 2010
282
9
18
Hei,

Tenkte jeg skulle starte en tråd nå som jeg setter i gang med å lage kino/bar/kontor i skjønn forening på loftet i garasjen.
Jeg ønsker å dele av prosessen med å bygge opp dette rommet med dere, og er mer enn gjerne åpen for alle slags innspill :)

Det blir så et flerbruksrom, hvor hovedparten av arealet går til kino. Det blir så en kontordel, dedikert plass til arcademaskin og et tappetårn.
Foreløpig plan er å ha rommet åpent i hele lengden og ikke dele av med skillevegger.

Rommet har følgende dimensjoner: (ikke i målestokk)
skisse_loft.jpg

Dette er mål direkte fra takstolene og høyde fra plateslått gulv. Det er et vindu i midten av hver gavlvegg.

Status per nå er at gulvet i loftsrommet er ferdig isolert og plateslått. Videre følger isolering av tak og knevegger.
Det blir lagt dampsperre før 5cm utlekting og trekking av rør/kabler.
Planlagt fiberarmert gips på vegger og tak, på gulvet blir det lagt teppefliser.
Fritt spillerom på overflatebehandling.

Foreløpig er det kun innvendig loftsluke med stige for adkomst til loftet. Det må på et tidspunkt, helst før handling av gips sages ut og settes inn ytterdør i bakvegg. Utvendig trapp må også bygges, men denne må nok vente til sommeren/høsten.
Rommet innenfor kneveggene må brukes til lagring så det blir satt inn 1-2 tette og isolerte luker på hver side og plateslått gulv her også.

Utstyr:
Jeg har en del gammelt utstyr liggende som kan benyttes i kinoen. Mer om dette senere.

Sitteplasser:
Jeg har totalt 8 slike stoler tilgjengelig, vi får se hva det blir plass til. Tenker 2 rader, hvor bakre rad er bygd opp ca 20cm.
stoler.JPG

Akustikk:
Jeg er klar over at dette ikke er det ideelle rommet for best mulig lyd, men jeg ønsker å gjøre noen tiltak for å få det så bra jeg kan.
Dette hadde vært fint å ha litt idemyldring på senere :)

Innemiljø:
- Luft: Jeg har kjøpt miniventilasjon fra Mitsubishi, modell VL-100. Denne er planlagt montert i front. Den bytter ut ca100m3 luft i timen. Håper det holder, også når man har litt besøk i kinoen.
- Temperatur: På sikt vil det kanskje være mulighet for varmepumpe for styring av temperatur, før den tid blir det vel panelovner el. som står for oppvarming.

Elektrisk:
Det er sikringsskap i 1.etg med 230v, 3fase med 32amp tilgjengelig, fordelt på flere sikringer.
Dette driver allerede ca 50kvm med varmekabel fordelt på 3 soner, et par frysebokser og et kjøleskap.
Det er ca 100-200w som går til utebelysning.
Ellers vil større strømtrekk kun være stedvis, og ikke samtidig.
Her må jeg i samråd med elektriker få en bedre oversikt over hvilke sikringer som går hvor, og legge en plan for hvordan strømmen skal fordeles.

Fokus per nå:
I første omgang vil alt konsentrere seg om rommet, hvilke rør og kabler som er nødvendig og hva som er fint å ha liggende ferdig trekt opp. Her ønsker jeg særlig innspill på ting jeg burde tenke på før jeg klær igjen vegger og tak. Et ønske jeg har er å ha en teknisk "avdeling"/hylle/rack på langveggen bak kinodelen hvor alt av elektronikk er plassert.
Tenker for eksempel at det kan være lurt å legge opp:
- Høyttalerkabler og signalkabler til høyttalere og sub i front
- Høyttalerkabler til surround x4 og evt i tak om atmos er mulig med mitt skråtak?
- hdmi til prosjektor i taket og ekstra føring for hdmi til en eventuell TV i front
- Lys, strøm til spotter
- Strømuttak rundt om på vegger langs gulv og til prosjektor
- Nettverkskabel til kontordel ++
- Rør til framtidig varmepumpe på bakvegg

Håper på god aktivitet i og rundt denne tråden, det er bare å fyre løs, jeg opererer med stor takhøyde og godt humør.

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Dette skal bli artig å følge! Trenger mer aktivitet her. Høres ut som du har en del planer lagt som absolutt er lurt. Noe må bli til på veien uansett. Skråtak er ikke nødvendigvis noe ulempe for god lyd. Hørt mange loft med god lyd.
Legg opp til atmos. Selv om kanskje ikke du klarer å få atmosene riktig for alle sitteplasser kan du nok få god effekt til plassene i midten. Husk å trekke store nok rør til alt. Det holder i utgangspunktet ikke med 25mm på hdmi for eksempel, selv om man får slanke trekke vennlige kontakter, så vil man slite i bøyene.
Mitsubishien vil nok holde helt fint. Bruker den selv.

Kjenner jeg ikke er misunnelig på isolasjons jobben din akkurat nå etter alt for mange år med bygging 😅

Spent på fortsettelsen 😊

zaibz

0
29 Jan 2010
282
9
18
Det jeg kan melde av framdrift i prosjektet er at jeg har handlet inn mer isolasjon, denne gangen til framtidig demping av rommet. 6 m3 med Hunton Nativo trefiberisolasjon er handlet inn og plassert på lagring.

Planen var å dempe 60cm eller omså 120cm på hele bakvegg, med unntak av ytterdør som blir plassert midt på denne veggen.
Noen tanker om det - er det mye gevinst i å doble tykkelsen fra 60 opp til 120cm?
Et viktig moment med dette jeg ønsker å finne svar på er hvor mye luft/klaring mot yttervegg og tak som er nødvendig for ikke å flytte kondenspunkt/0-punkt i konstruksjonen.
Jeg planlegger å bygge ferdig rommet før denne dempingen kommer på plass, ser for meg å lage et slags rammesystem med enkle lekter og fylle med isolasjon og trekke med høyttalerstoff.

hunton.jpg

• Like
Reactions: vegardxf
16 Mar 2012
750
793
93
Når du passer 60cm så tror jeg at effekten blir mindre og mindre i forhold til tykkelse, men har man plass osv. Jeg har ca 70cm og det demper godt ned i rundt 17hz ser det ut til. Kanskje enda litt til, men har ikke sett på vannfallet når subbene ikke er avrullet i bunnen enda.

Jeg hadde brukt 10-20cm luft til sidevegger. 10cm til taket siden varmen uansett stiger og kanskje så mye som 20cm til bakveggen side luften nok står mer stille helt bak i der. Hadde nok også løftet det minimum 5cm opp fra gulvet. Lekter med ht stoff funker fint, men lurt å ha noe duk i tillegg på isolasjonen. Ht stoff er ikke mye tett for støv problemet 😊

zaibz

0
29 Jan 2010
282
9
18
Ja det får bli en vurderingssak med dybden, jeg har iallefall nok isolasjon å ta av. Kan gå ned på tykkelsen noe og ha resterende i front og rundt 1. refleksjon. Kan prøve å lage en modell av rommet med innredning for å se hvor mye plass jeg skal avsette til de forskjellige delene :)

Nå er det oppvarmet areal i 1. etg, og dermed ikke samme problematikk i forhold til kondens i gulv på loft som mot yttervegger/tak . Er det en annen grunn til ønske av heving 5cm fra gulv?
20cm klaring til bakvegg og 10-20 mot tak høres fornuftig ut:)
Hunton isolajsonen som er tiltenkt demping er trefiberisolasjon, denne smuler en del ved bearbeiding men det er ikke samme farlige støvet som i glava/rockwool, har du erfaring med det?

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
750
793
93
Ja greit å se om det blir brukbar plass til alt. En annen ting med dyp felle med dør i er jo at man etterhvert som dybden øker blir jo tunnelen lenger og vil kanskje virke tranger. Bare en tanke. Har forøvrig tunnel i fellen min og funker bra, men er bare drøye 70cm dyp. Du ser den i byggetråden min hvis du ikke har sett😊

Angående 5cm opp fra gulvet så tenkte jeg kanskje du hadde kald garasje under, men vil uansett være bra og heve i forhold til sirkulasjon av luften så det faktisk holder seg varmt bak fella.

Ja ikke så farlig støv fra huntonen, men likevel irriterende med mer støv i luften enn nødvendig. Når subbene setter konstruksjonen i bevegelse vil det jo støve. Vet om fler med rockwool feller med bare ht stoff foran og det oppleves støvete. Ser også støvlaget bygger seg fort opp hos de som ikke har noe mer foran. Greit å minimere.😊