LG C9 Dimming

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Hei
Jeg kjøpte collateral 4K disc og etter en stund dimmer bilde seg i mørke scener og når lys eller lyse scener så blir det lyst igjen i Dolby Vision seff, spiller er LG UBK 90
Kjøpte samme filmen i Apple tv app på C9 og der dimmer ikkje bildet i heletatt og bildet popper mer på Apple tv app enn på LG UBK90 spiller
Også flere filmer er i DV er bedre på Apple tv appen på C9 enn fra LG UBK90 spiller

Har prøvd forskjellige HDMI kabler, utganger på tvn og ingenting hjelper

Hvis det hadde vert ABL så hadde det samme skjedd på Apple tv appen og.

Noen som har noen ideer?

PS tekst er mye dimmer og går også opp og ned i brightness på disc men på Apple tv app så dimmer ikkje teksten ned i brightness

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

23 Okt 2005
1.091
125
63
36
Ørsta, Møre og Romsdal
For meg høres de ut som at når tv merker de kommer HDR signal setter den seg automatisk i HDR modus hvor automatisk dimming sansynligvis står på max.
På min LG kan jeg skrue ned en del automatisk dimming og andre dynamiske innstillinger som gjør dette mye bedre

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
For meg høres de ut som at når tv merker de kommer HDR signal setter den seg automatisk i HDR modus hvor automatisk dimming sansynligvis står på max.
På min LG kan jeg skrue ned en del automatisk dimming og andre dynamiske innstillinger som gjør dette mye bedre
Alt av dimming satt av på tvn, så er ikkje det. Tvn er også proff kalibrert
Dolby Vision fra Apple tv app på C9 er bedre og se på enn fra LG Ubk90 spilleren er, popper mer i bildet på på Apple tv app enn fra disc og sånn skal jo det ikkje vere, disc skal vere bedre enn Apple tv

27 Aug 2009
6.292
31
48
Når en TV får et signal med HDR eller Dolby Vision, så blir også bildemenyen som styrer HDR eller Dolby Vision tilgjengelig.
Så det hjelper ikke hva man gjør mrd bildeinnstillinger på de vanlige billrdinnstillingenr, for de har ikke noe med HDR eller Dolby Vision å gjøre. Og når TV viser HDR eller Dolby Vision, så har man i tillegg 3-4 innstillinger som heter Vivid-Movie Bright-Movie Dark på HDR, og noe lignende på Dolby Vision.
Lykke til.
Ps: Den 4K spilleren din er vel ikke blant de beste....derfor lager ikke LG 4K spillere lenger.

Sent from my iPad using New Forum mobile app

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Når en TV får et signal med HDR eller Dolby Vision, så blir også bildemenyen som styrer HDR eller Dolby Vision tilgjengelig.
Så det hjelper ikke hva man gjør mrd bildeinnstillinger på de vanlige billrdinnstillingenr, for de har ikke noe med HDR eller Dolby Vision å gjøre. Og når TV viser HDR eller Dolby Vision, så har man i tillegg 3-4 innstillinger som heter Vivid-Movie Bright-Movie Dark på HDR, og noe lignende på Dolby Vision.
Lykke til.
Ps: Den 4K spilleren din er vel ikke blant de beste....derfor lager ikke LG 4K spillere lenger.

Problemet er at at bildet dimmer i mørke scener som collateral osv i DV, men det dimmer ikkje når jeg kjører samme film i Apple tv app fra tvn, så det har ikkje noe med hvor bra eller dårlig spilleren min er.

Hvorfor dimmer DV fra spilleren min men ikkje fra Apple tv app?

Skulle skjønt det hvis det var ABL for da skulle det samme skjedd på Apple tv app og men på Apple tv app dimmer det ikkje heletatt på DV

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Ta for eksempel teksten, den dimmer ned og opp, dimmer ned i mørke scener og opp i lyse scener, det skjer ikkje på Apple tv app, der er teksten stabil uansett mørkt eller lyse scener, dette er i DV.

Så hvorfor dimmer spilleren min i DV menst Apple tv app fra tvn dimmer ikkje

Plus teksten er mye mer sterkere på apple tv app enn spilleren, selv når teksten ikkje dimmer ned på spilleren

27 Aug 2009
6.292
31
48
Har ikke prøvd Apple TV, men det er ikke uten grunn at det finnes mange videoer på YouTube om hvordan man stiller inn Apple TV på beste måte.
Hva står innstillingene på Dolby Vision menyen på?
Movie Dark-Movie Bright eller Vivid ?
Og står det den samme innstillingen på den HDMI inngangen du har koblet Apple TV på?
Og du har aktivert Deep Colour på begge HDMI inngangene ?

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Har ikke prøvd Apple TV, men det er ikke uten grunn at det finnes mange videoer på YouTube om hvordan man stiller inn Apple TV på beste måte.
Hva står innstillingene på Dolby Vision menyen på?
Movie Dark-Movie Bright eller Vivid ?
Og står det den samme innstillingen på den HDMI inngangen du har koblet Apple TV på?
Og du har aktivert Deep Colour på begge HDMI inngangene ?

Kalibrert Cinema user og expert dark mode på Sdr og ja samme innstillinger på Apple tv app og spiller
Jeg bruker Apple tv app på tvn og ikkje Apple 4k tv boksen

Skjønner bare ikkje hvorfor spilleren dimmer ned i mørke scener så bilde blir så mørkt
Det skjer ikkje på Apple tv appen fra tvn og da kan ikkje vere ASBL eller ABL eller hva dem heiter igjen

Deep colour aktivert på HDMI 1 som spilleren er koblet til
På Apple tv appen får man ikkje satt på deep colour, er greyed out

Tage

Medlem
23 Jan 2021
62
21
8
Høres ut som at spilleren ikke helt får til å sende ut hdr signalet skikkelig og skalerer det til sdr, skjekk om tv har en info knapp så kan du jo skjekke om du får mottatt hdr signal fra spilleren i det hele tatt.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Høres ut som at spilleren ikke helt får til å sende ut hdr signalet skikkelig og skalerer det til sdr, skjekk om tv har en info knapp så kan du jo skjekke om du får mottatt hdr signal fra spilleren i det hele tatt.

Ja kansje det. Det står Dolby Vision og 2160p når jeg sjekker info

HDR funker helt fint ingen dimming på HDR, bare på Dolby Vision fra spilleren min

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Hvem har proffkalibrert tv'en din? Kanskje de vet hvorfor den oppfører seg så forskjellig med de forskjellige mediene du bruker
Det er kalibreringsmannen
Han er dyktig. Har ikkje noe med kalibreringen å gjøre.
Har snakket med han og han skjønner heller ikkje hvorfor det skjer.

Har google og men ikkje noe fiks å få utenom å slå av ABL i service menyen, men tror ikkje det er den heller får da ville det samme skjedd på Apple tv appen og.

Litt dumt at jeg ikkje kan se DV fra disc men kun Apple tv appen.

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Seff er dem like

HDR Cinema user
Oled light 100
Contrast 100
Brightness 50
Sharpness 0
Colour 50
Dynamic Contrast av
Dynamic tone mapping av
Super resolution av
Colour Gamut auto
Gamma 2.2
Warm 2
Også er jo seff White balance kalibrert
Peak Brightness high
Noise reduction av
Mpeg Noise reduction av
Smooth gradation av
Black level low
Real Cinema på
Motion eye care av
Trumotion av
Energy saving av

Dolby Vision Cinema user
Oled light 100
Contrast 100
Brightness 50
Sharpness 0
Colour 50
Dynamic Contrast av
Super resolution av
Color Gamut greyed out
Gamma 2.2
Warm 2
White balance kalibrert
Peak Brightness high
Noise reduction av
Mpeg Noise reduction av
Smooth gradation av
Black level low
Real Cinema på
Motion eye care av
Trumotion av
Energy saving av

Det har du alle innstilling på HDR-DV

27 Aug 2009
6.292
31
48
Ok. Uten at jeg egentlig ikke vet hvorfor det er forskjell og jeg ikke har DV på min 4K spiller, så ville jeg ha prøvd en annen 4K spiller. Og sjekket innstillinger på Apple TV.
Og finne flere filmer å sammenligne med. Men det kryr jo ikke av 4K filmer på disc med DV.
Og vi vet jo ikke hvilken 4K utgave som er den som brukes til strømming.
Og ingen filmer er like.
Sjekk hva slags omtale filmen fikk på Blu-ray.com.
Og Google problemer med Collateral på disc vs strømming ??

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Ok. Uten at jeg egentlig ikke vet hvorfor det er forskjell og jeg ikke har DV på min 4K spiller, så ville jeg ha prøvd en annen 4K spiller. Og sjekket innstillinger på Apple TV.
Og finne flere filmer å sammenligne med. Men det kryr jo ikke av 4K filmer på disc med DV.
Og vi vet jo ikke hvilken 4K utgave som er den som brukes til strømming.
Og ingen filmer er like.
Sjekk hva slags omtale filmen fikk på Blu-ray.com.
Og Google problemer med Collateral på disc vs strømming ??

Er ikkje mye innstillinger på Apple tv appen
Ikkje alle filmer som dimmer sånn, de som dimmer fra spilleren, dimmer ikkje fra Apple tv appen.

Har en LG ubk80 den er kun HDR på men dimmer ikkje ned på HDR, ellers så har jeg dessverre ikkje noen an 4k spiller

Den er ikkje noe reference disc

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Jeg tenker jeg prøver å slå av ASBL i service menyen og se om det hjelper, men kan liksom ikkje skjønne at det er ASBL og for da ville den gjort det samme på Apple tv appen på collateral og.

27 Aug 2009
6.292
31
48
Og tilbake til menyene i HDR/Dolby Vision. Det er vel forskjell på Vivid-Movie Bright og Movie Dark, ? Eller har kalibreringen låst tv til en mode ?

shield

0
29 Jul 2008
3.660
1
38
Og tilbake til menyene i HDR/Dolby Vision. Det er vel forskjell på Vivid-Movie Bright og Movie Dark, ? Eller har kalibreringen låst tv til en mode ?

Går ikkje an og låse HDR og DV, kun SDR

Ja vivid mode blir jo det lyser og uekte farger osv, så det er forskjell på dem hvis jeg switcher til vivid mode