LFE spørsmål

18 Jan 2011
17
1
3
Har netopp blitt bevisst på hva LFE signal er for noe. Er det slik at dem fleste revceivere vil sende et filtrert signal igjennom Sub utgangen dersom man kobler til LFE inngang på sub(2 veis kommunikasjon)? Eller må receiver ha en egen LFE utgang?

I mitt tilfelle så har jeg en Yamaha RV-777 der LFE ikke er nevnt noe sted, og Klipsch SW115 som har merket venstra RCA med LFE. Kan jeg håpe å få filtrert signal her?

16 Mar 2012
613
631
93
LFE er sub utgangen på yamaha reciveren din. Setter du deling på for eksempel 80hz vil den sende informasjon under 80hz til sub og dermed avlaste resterende ht. LFE har høyere nivå enn resterende utganger. 10db er det vel, men husker ikke helt.

18 Jan 2011
17
1
3
Er det en og samme?
Men LFE er kun "aktivt" når man spiller av lydspor med slik informasjon? Jeg mener, det kommer jo signal ut derfra når man spiller musikk også.

16 Mar 2012
613
631
93
Jepp. Er samme. Blir sendt ut fra sub ut på reciver når det er egne LFE spor. Litt usikker på hvor mye det er brukt 😊

23 Okt 2005
1.046
85
48
35
Ørsta, Møre og Romsdal
Ikkje for å forvirre, på min denon jeg hadde før kunne jeg velge LFE+ slik at subben spilte de lavere toner selvom der ikke var ett LFE spor. Gjelder dette yamaha? Egen innstilling for slikt?

16 Mar 2012
613
631
93
Ikkje for å forvirre, på min denon jeg hadde før kunne jeg velge LFE+ slik at subben spilte de lavere toner selvom der ikke var ett LFE spor. Gjelder dette yamaha? Egen innstilling for slikt?
Mener du da i tillegg til at ht spiller full frekvent? Blir ikke det fryktelig mye bass isåfall. Kjører man deling på høyttalere spiller sub under gitt delefrekvens. Er det LFE spor i tillegg går det også til sub. Ihvertfall sånn jeg har forstått det😊
Uten deling vil reciver kun sende ut LFE matriell til sub tror jeg, men ikke testet

16 Mar 2012
613
631
93
Litt lesestoff
Screenshot_20230217_155422_Drive.jpg

16 Mar 2012
613
631
93
Husker bare at jeg delte de slik at subben tok alt under angitt delefrekvens, blei litt fasetull i bunnen når høyttalerene ogso spilte helt ned 😉
Ja kan tenke meg du fikk litt fase trøbbel da og kraftigere bass på noen frekvens er og ikke noe på andre. Blir jo som å bruke linje utganger på sub på en vanlig stereo forsterker med høyttalere som spiller helt ned. Gir som regel problemer 😅

23 Okt 2005
1.046
85
48
35
Ørsta, Møre og Romsdal
I tillegg er de så lenge siden jeg var bare 20 år og begrenset innsikt i hvodan ting fungerer 😄
Ser ikke noe som ligner på de jeg tenker på når jeg ser i innstillingene i yamahaen min så lfe går vel kun til høyttalere om de er large og ingen sub tilkoblet.
De er ogso veldi sansynlig at jeg ikke husker alle detaljer fra mange år siden så ikke bruk meg som fakta nå 😉

• Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
613
631
93
I tillegg er de så lenge siden jeg var bare 20 år og begrenset innsikt i hvodan ting fungerer 😄
Ser ikke noe som ligner på de jeg tenker på når jeg ser i innstillingene i yamahaen min så lfe går vel kun til høyttalere om de er large og ingen sub tilkoblet.
De er ogso veldi sansynlig at jeg ikke husker alle detaljer fra mange år siden så ikke bruk meg som fakta nå 😉
Det morsomme er jo at man lærer noe hele tiden syntes jeg. Mye jeg ikke kan, men gøy å prøve seg fram og få litt tips på veien 😊