Led strip til mørkt rom

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Etter at vi malte rommet sort i sommer/sensommer er det jo helt klart at det har blitt en utfordring å se der nede.
Særlig nå som det er mørkt når man kommer hjem fra jobb og den bakre tak-lampa ble tatt ned til fordel for diffusor.

Det vi har sett for oss er en led stripe i ytterkant av hele taket. Kriterier:

Ca 15M
Må kunne dimmes
Må ha ekstern fjernkontroll
Må være 230V
En fordel om farge kan endres, men så lenge det er varmhvit lyst er det ikke prekært.

Slitter litt med å finne en som passer til kriteriene, mulig jeg er dårlig på å google.
Noen som har noen tips ?
Regner med det holder med dobbeltsidig tape for å feste det i tak (?)

16 Mar 2012
929
1.015
93
Etter at vi malte rommet sort i sommer/sensommer er det jo helt klart at det har blitt en utfordring å se der nede.
Særlig nå som det er mørkt når man kommer hjem fra jobb og den bakre tak-lampa ble tatt ned til fordel for diffusor.

Det vi har sett for oss er en led stripe i ytterkant av hele taket. Kriterier:

Ca 15M
Må kunne dimmes
Må ha ekstern fjernkontroll
Må være 230V
En fordel om farge kan endres, men så lenge det er varmhvit lyst er det ikke prekært.

Slitter litt med å finne en som passer til kriteriene, mulig jeg er dårlig på å google.
Noen som har noen tips ?
Regner med det holder med dobbeltsidig tape for å feste det i tak (?)
Høres ut som Philips hue er det du er ute etter. Kan vel ha alt av farger så vidt jeg vet, så da får man den vel relativt varm hvit også. Pass på når når du ser etter list å putte den i at ikke plast deksel er løst. Noen av de er litt slakke med tilhørende ulyder når man drar på litt lyd.

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Men dem er jo så korte ? Får bare 5M lengde ?
Jeg hadde tenkt og bare henge led stripen opp med dobbeltsidig tape slik dem er, trenger man list til og ha dem i ?

16 Mar 2012
929
1.015
93
Men dem er jo så korte ? Får bare 5M lengde ?
Jeg hadde tenkt og bare henge led stripen opp med dobbeltsidig tape slik dem er, trenger man list til og ha dem i ?
Kjenner ikke hue noe særlig selv, men mener man kan skjøte dem. Mulig du må ha to "trafoer" ,men med skjøt da burde du jo komme opp i nok meter.

Burde absolutt legge i kanal. Blir mye finere og med melkehvitt glass ser lyset bedre ut også. Koster jo en del kroner mer da😅

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Link til kanal ? Usikker på hva dette er :)
1 trafro hadde vært fint, men jeg har ikke funnet det.
Lyset blir brukt til å finne/se kontroller samt ved rengjøring av peis. I og med at det blir lagt i ytterkant av tak så ser jeg ikke for meg at det blir noe særlig visuellt synlig.

24 Aug 2005
1.259
53
48
35
Bergen
Jeg har kjøpt en LED-stripe fra Clas Ohlson. Det er mulig å kjøpe flere fjernkontroller, bygge ut med opptil 15m tror jeg og skifte fargerene/dimme.
Men denne virker relativt billig/så som så kvalitet. Har bare så vidt testet den i veggen for å se lysstyrke, virker helt ok mtp prisen.
Er et lite stykke unna å få montert de ennå, men har sikkert litt mer erfaringer å dele da. Jeg skal komme med en update når de er montert.

• Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Ja dem var det fin pris på. Kjipt det ikke står oppgitt levetid.
Der fant jeg også de listene chrisand pratet om. Det kan jo kanskje være lurt m.t.p når man skal bytte ut led stripe den dagen dem tar kvelden, slik at man ikke risikerer å rive løs maling og det som værre er. Samt litt "roligere" lys.
Må i såfall lakkere ramma da :unsure:
Jeg antar at med en slik list (https://www.clasohlson.com/no/Aluminiumsprofil-til-LED-list,-med-frostet-lokk,-1-meter/p/36-9284) så kan man legge led stripe løst, slik at stripen hviler på det frostede dekselet ?

16 Mar 2012
929
1.015
93
Ja dem var det fin pris på. Kjipt det ikke står oppgitt levetid.
Der fant jeg også de listene chrisand pratet om. Det kan jo kanskje være lurt m.t.p når man skal bytte ut led stripe den dagen dem tar kvelden, slik at man ikke risikerer å rive løs maling og det som værre er. Samt litt "roligere" lys.
Må i såfall lakkere ramma da :unsure:
Jeg antar at med en slik list (https://www.clasohlson.com/no/Aluminiumsprofil-til-LED-list,-med-frostet-lokk,-1-meter/p/36-9284) så kan man legge led stripe løst, slik at stripen hviler på det frostede dekselet ?
Glemte helt å linke til list. Fant ikke i farta og hadde ikke tid å se mer, så ble borte. Elektro importøren har ferdig sorte, men ingen link. Kjøpt disse selv.
20231121_123324.jpg
Skal prøve huske finne link når jeg har tid😂

Edit: denne bruker jeg https://www.elektroimportoren.no/na...ggende-matt-sort-2m-1714/3220209/Product.html .
Ikke den billigste, men virker være god kvalitet og ingen ulyder. Testet en annen også, men der var glasset for løst, så lagde ulyder. Finnes billigere lister da😊

Sist redigert:

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Flott man får dem ferdig lakkert da ! Også i matt, det er jo perfekt.
Den kosta jo som du er inne på, men funker den så funker den. Fint med 2m lengde og så det blir færre skjøter.
Skal vurderes.
Lar du led stripen ligge løst i kanalen, eller bruker du dobbeltsidig tape på led ?

16 Mar 2012
929
1.015
93
Flott man får dem ferdig lakkert da ! Også i matt, det er jo perfekt.
Den kosta jo som du er inne på, men funker den så funker den. Fint med 2m lengde og så det blir færre skjøter.
Skal vurderes.
Lar du led stripen ligge løst i kanalen, eller bruker du dobbeltsidig tape på led ?
Sitter vel stort sett ferdig med dobbeltsidig tape på disse led rullene, så taper ja. Blir heller ikke riktig lys hvis den bare ligger oppi der da den kommer til å vri seg litt, for å ikke snakke om eventuelle ulyder den vil lage. Tok selv og borret nesten igjennom listen for skrue hull og skrudde dem med små skruer ca hver 20-30cm. Limte først med monteringslim, men det slapp litt etterhvert. Sikkert varmen som gjør det.

• Like
Reactions: Oekern

Oekern

0
5 Jun 2007
498
160
43
33
Sitter vel stort sett ferdig med dobbeltsidig tape på disse led rullene, så taper ja. Blir heller ikke riktig lys hvis den bare ligger oppi der da den kommer til å vri seg litt, for å ikke snakke om eventuelle ulyder den vil lage. Tok selv og borret nesten igjennom listen for skrue hull og skrudde dem med små skruer ca hver 20-30cm. Limte først med monteringslim, men det slapp litt etterhvert. Sikkert varmen som gjør det.
Okei, den er god :) ! Takker

• Like
Reactions: chrisand25