LCD med 90.000:1 kontrast!

kimsnarf

Medlem
11 Sep 2003
126
0
0
Nå begynner vi å prate om heftig bildekvalitet!! :) Riktignok fins det ingen projektor som benytter seg av slike paneler ennå, men det er jo lov å håpe at det kommer snart! :lol: Hva var vitsen med CRT projektorer igjen...? Hehe.

Sjekk denne:
Display Brighter Than Film

robertaas

Medlem
30 Des 2002
8.620
0
36
www.lundemo.com
Man får ikke den kontrasten med LCD, men kanskje med en annen teknologi. Det var synd at Sony utsatte lanserngen av laserprosjektoren, det ville betydd et kvantesprang i ytelse. Innen halvannet år har vi den antagelig her uansett og da vil selv PT-AE900 med 1080p, 2000:1, 22dB, HDMI og 14 bits prosessering virke som en museumsgjenstand. :)

Robert-

kimsnarf

Medlem
11 Sep 2003
126
0
0
robertaas: Øh, hvis du leser artikkelen jeg linket til så ser du at det er akkurat LCD de har brukt for å oppnå den kontrasten.

Hvis de skal holde på sånn blir man jo nødt til å bytte projektor hvert år. :)

robertaas

Medlem
30 Des 2002
8.620
0
36
www.lundemo.com
Sorry missa linken, trodde også det var prosjektorer som var temaet her. Det de snakker om i artikkelen er ikke en prosjektor men en videreutvikling av LED-display.

Har sett et "proof of consept" for et slikt display hos Philips, men jeg husker ikke helt hva de kalte det for. Effekten av diodene var imidlertid ikke så revolusjonerende som man skulle tro. Husker at fargene ble sterkere, men detaljene mer uklare.

Robert-

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
robertaas skrev:

Effekten av diodene var imidlertid ikke så revolusjonerende som man skulle tro. Husker at fargene ble sterkere, men detaljene mer uklare.

Lysdiodene benyttes kun som bakgrunnsbelysning i stedet for lysstoffrør. Det er snakk om lysdioder i de tre primærfargene som tilsammen har et langt større fargespekter enn et lysstoffrør.
Hvorfor skulle dette gi mer uklare detaljer???

Her er en meget interessant artikkel i teknisk ukeblad om emnet:
http://www.tu.no/ikt/article.jhtml?articleID=23414

robertaas

Medlem
30 Des 2002
8.620
0
36
www.lundemo.com
På skjermen jeg så ble pixlene forskjellige etter hvilken farge de hadde. Dette førte til at bildet ikke ble like klart.

Dette vil sikkert bli forbedret før produktet er ferdig,

Robert-

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
robertaas skrev:
På skjermen jeg så ble pixlene forskjellige etter hvilken farge de hadde.

Jeg håper dat inderlig det!
Hadde vært fryktelig kjedelig om alle pixlene var like.... :D
(sorry, kunne ikke la være 8) )