laptop til tv via hdmi+lydproblem

5 Mai 2008
27
0
0
Har en Acer Laptop 5742g med intel core i5 prosessor og nvidida geforce gt 420m grafikkort. Når jeg kobler denne til min hdtv (samsung) med en standard hdmi-kabel for å spille av film, kutter lyden med jevne mellomrom. Hadde tidligere en Acer Aspire 5739g og da hadde jeg ikke disse problemene.
Håper noen kan hjelpe.:confused:

11 Sep 2011
387
0
0
40
Har hatt noen problemer selv med at lyden hakket, det løste seg når oppløsningen ble jekket ned noen hakk.

Ellers detter lyden ut hos meg dersom laptopen er satt til balansert eller strømsparer alternativ. Tror maskinen gjør noe relatert til HDMI utgangen når maskinen er inaktiv en viss stund. Rot litt rundt med batteri/strøm alternativer, se om det hjelper.

5 Mai 2008
27
0
0
Litt sen tilbakemelding, men du hadde rett. Hvis jeg setter ned skjermoppløsningen til 800x600 da kutter ikke lyden, men til gjengjeld får jeg ikke fylt ut bildet på tv'n. Så det neste blir å sjekke hvordan få til begge deler:???:

11 Sep 2011
387
0
0
40
Kanskje det kan løses i innstillingene på tv'en. At den setes til utfyllende skjerm e.l.

5 Mai 2008
27
0
0
Det skal jeg prøve. Takk Brille for at du svarer og er tålmodig:D Uansett så er det rart at det skal være så mye styr, da:wink:

11 Sep 2011
387
0
0
40
Det finnes nok en litt mer proff løsning som gir litt mer mening. Men jeg er langt fra noen ekspert hverken data eller lyd. Men har slitt litt med samme problemer selv. Når det gjelder bildet, så har jeg opplevd at bildet kun fyller skjermen skikkelig ved bruk av pc-skjerm inngang på tv. Dette gjelder en eldre tv jeg har. Når jeg bruker HDMI så blir bildet enten for lite eller for stort. Det kjipe med pc-inngangen på tv er at den ikke støtter samme oppløsning som HDMI gjør.

5 Mai 2008
27
0
0
Skjønner, Brille. Min forrige laptop, også en Acer Aspire, men med et bedre skjermkort fungerte helt perfekt med samme tilkobling og samme tv. Jeg har en forholdvis ny Samsung HDTV. Bare så det er nevnt. Styrer litt ekstra med dette nå da jeg skal presentere et lite bildeshow med musikk i anledning min kones 50 års dag. Til dette skal jeg nå bruke min datters pc, som også fungerer perfekt med samme HDMI tilkobling. Vel, du skal uansett ha mange takk for dine innspill.:smile:

Galnes

0
30 Apr 2006
3.462
0
36
37
Hvor lange er kabelen din brille83?

At det fungerer på lavere oppløsning (=lavere båndbredde) kan indikere at kabelen sliter med å overføre informasjonen over strekket.

Har du andre kabler liggende, gjerne mulighet for å prøve en kortere kabel (dersom dere bruker en lang nå)?

hagenas2: Har det alltid vært slik? Er der evt. noen nye drivere tilgjengelig for deg du kan teste? Siden samme kabel fungerer på din andre/datters PC. Vet at modellen du nå har har hatt HDMI-problemer både ved oppgradering fra XP til W7 og de som kom med W7, men SP1 skulle ha fikset dette.

5 Mai 2008
27
0
0
Skjønner, Galnes. Min kabel er kun 2 meter. Ja det har alltid vært slik. Interessant det du kommer med. Er det noe poeng å prøve å oppdatere lydkortet? Har oppdatert skjermkortet uten at det endret noe. Takk for interessen.

28 Nov 2011
651
0
0
Kutter maskinen lyden til TVen kun i enkelte situasjoner, eller er det når du ser på film e.l. ? Har du aktivert Nvidia-kortet i maskinen? Maskiner med to skjermkort har ofte en bryter eller et kontrollpanel der du kan velge mellom høy ytelse eller lavt strømforbruk. Hvilke andre spesifikasjoner har maskinen? Jeg regner med at du kun har den eksterne skjermen aktivert og ikke laptop-skjermen i tillegg?

Øyvind

11 Sep 2011
387
0
0
40
Galnes skrev:
Hvor lange er kabelen din brille83?

At det fungerer på lavere oppløsning (=lavere båndbredde) kan indikere at kabelen sliter med å overføre informasjonen over strekket.

Har du andre kabler liggende, gjerne mulighet for å prøve en kortere kabel (dersom dere bruker en lang nå)?

Når du sier det så har problemet med lyden kommet ved lang kabel. ( ca5m) Det er også tilfellet når skjermen ikke fylles ut, men kan det og skyldes kabellengde?

28 Nov 2011
651
0
0
brille83 skrev:
Når du sier det så har problemet med lyden kommet ved lang kabel. ( ca5m) Det er også tilfellet når skjermen ikke fylles ut, men kan det og skyldes kabellengde?

At bildet ikke fyller skjermen kan skyldes underscan. Sjekk skjermkortinstillingene dine.

5 Mai 2008
27
0
0
thenuts skrev:
Kutter maskinen lyden til TVen kun i enkelte situasjoner, eller er det når du ser på film e.l. ? Har du aktivert Nvidia-kortet i maskinen? Maskiner med to skjermkort har ofte en bryter eller et kontrollpanel der du kan velge mellom høy ytelse eller lavt strømforbruk. Hvilke andre spesifikasjoner har maskinen? Jeg regner med at du kun har den eksterne skjermen aktivert og ikke laptop-skjermen i tillegg?

Øyvind
Har litt dårlig tid til å sjekke ut ting for tiden. Hva mener du forresten med aktivert Nvidia-kortet? Jeg kommer tilbake med mere info+rapport asap. Takk for innspill:)