Kokkos bygger hjemmekino!

kokkos

0
17 Okt 2010
36
2
8
Hei:)
Da skal det bygges hjemmekino med liten kontordel. Tenkt bruk er film, serier, gaming etc for voksne og barn når de vokser opp, og hjemmekontor. Håpet er å få et rom som er ukomplisert i bruk, men muligheten for heftige opplevelser.
Byggeprossesen er igang, og det begynner å bli en del spørsmål, jeg håper dere lesere kan hjelpe meg med🤞

Rommet:
Rommet er rivd ned til stenderne, bortsett fra gulv. Bygges opp igjen med frikobling, og 2 lag med fermacell+greenglue. System kjøpt fra avshop. Gulvet blir sagd slik at det ikke er fysisk koblet til resten av kjelleren, og det legges et lag greenglue+fermacell oppå tidligere spongulv. Det er to små vinduer for lufting og lys, men det innstalleres også dreamscreen ventilasjon. Det blir også lagt varmefolie på gulvet.

AV:
Forforsterker Yamaha cx-ax5000.
Effektforsterkere: Hypex FA253 (3stk), Hypex FA502 (3stk), Hypex FA123 (2stk), Hypex FA122 (2stk).
Projektor og lerret: EPSON EH-TW9400 (USIKKERT). Tror lerret blir 100", og selvfølgelig lydtransparent(USIKKERT).
Høytalere:
Alt blir DIY. Har en del på plass, og noe vil komme etterhvert.
Frontrekka vil bli MTM med beyma 8cx3000n/d og to stk beyma 12p80n/d (4stk V1 og 2stk V2), 3 stk dayton um 15-22 som subber. Surround vil bli 8cx3000n/d.

Håper på aktive lesere som kommer med innspill og hjelper meg med spørsmål:)

hjemmekino - kokkos 3.jpghjemmekino - kokkos 7.jpghjemmekino - kokkos 8.jpghjemmekino - kokkos 9.jpghjemmekino - kokkos 10.jpghjemmekino - kokkos 11.jpgIMG_3453.jpgIMG_3456.jpgIMG_3457.jpgIMG_3461.jpgIMG_3463.jpgIMG_3479.jpgIMG_3481.jpgIMG_3482.jpg
hjemmekino - kokkos 13.jpg

Vedlegg

• hjemmekino - kokkos 1.jpg
    hjemmekino - kokkos 1.jpg
    120,4 KB · Sett: 75
  • IMG_3452.jpg
    4,7 MB · Sett: 74
  • Like
Reactions: lygren

kokkos

0
17 Okt 2010
36
2
8
Jeg har måttet sette bort byggingen av selve rommet, da jeg ikke har tid. Har egentlig ikke tid til å bygge høytalerne heller, men dette er noe jeg har hatt lyst til i maaange år. Derfor skal jeg prøve meg, uten noen erfaring.

Siden jeg har elementene har jeg lyst til å kjøre mtm løsning i front. Tanken er da at beyma 8cx3000n/d skal kjøre fra 20K-400Hz, og beyma 12p80n/d 400-60Hz. Endre delefilteret er enkelt da det skal drives aktivt med Hypex FA253, men har tatt dette som utgangspunkt mtp plannering av kabinettbygging.
Subbene vil bli 3 stk dayton 15 ultimax, og her er det vel egentlig å bygge så store portede kasser som mulig.
I utgangspunktet kan jeg kjøre 60cm demping på hele bakveggen, noe jeg tror vil funke bra om jeg kjører alle 3 subbene forran. Flytter jeg feks en sub bak får jeg bygd større subber som kan gå dypere, men jeg kommer ikke til å få plass til mye demping på frontveggen.

Altså: 3 subber på ca 180L forran med god demping på bakvegg VS 2 subber forran, 1 bak, med litt mindre demping bak og lite demping forran.

Hva tenker folk om tankene mine hittils, og hva tror dere er beste løsning med plassering av subbene? Sikkert mye jeg ikke har tenkt på også, bare å komme med innspill!!

EDIT! Lagt inn ny tegning på mulig frontvegg løsning.
Dette er selvfølgelig bare ment som illustrasjon, men etter målinger er det mulig å bygge en løsning med slik layout med elementene på riktig plass i passende kasser. Likte denne løsningen bedre, da jeg får bedre størrelse på subbene og de kan jobbe lenger ned.
hjemmekino - kokkos 15.jpg

Sist redigert:

kokkos

0
17 Okt 2010
36
2
8
Etter litt leik i WinISD med beyma 12p80n/d til front og beyma 8cx3000n/d surround.
Subbene med 250L ser helt nydelig ut, men portene blir alt for lange. Tar gjerne imot tips på det 😅
Slenger med et par bilder av hvordan frontrekka kan bli seendes ut med 250L sub, 40L 12" og 13L coax. Og 40L coax surround.

hjemmekino - kokkos 17.jpg

hjemmekino - kokkos 16.jpg

beyma 12p80nd vent.jpg
Beyma 12p80nd box.jpg
surround frekvensbølge.jpg
surround vent.jpg

Sist redigert:

kokkos

0
17 Okt 2010
36
2
8
Det har gått fremover! Selve rommet er ferdig, med strøm og lyddør. Mangler å få montert ventilasjonenen bare. Prosjektor er satt opp midlertidlig, mens lerret og lydtransparang velur dekker front. Har også fått inn sofa og ordna en pult/arbeidsbenk til hjemmekontoret. Målet de neste ukene er å få plassert reciveren og effektforsterkerne, lage høytalerledningene, bygd ferdig front høytalerne og 2 stk subber, og selvfølgelig få montert prosjektoren ppå fast plass.
Bilder og skikkelig oppdatering kommer når jeg får tid, har vært fullstendig kaos hele desember :p

• Like
Reactions: vegardxf