Kjellerkino med rom i rom.


Dieter

0
23 Jun 2006
51
0
6
Ideelt sett en i indre konstruksjon og en i ytre. Med prosilens systemen bør man rett å slett feste stående lekter i døråpning for frikobling hvis man bruker det. Ikke altid man har plass til å gjøre alt 110% dessverre, så man må bare prøve gjøre det beste ut av alt😅
Den døren som festes i indre konstruksjon… Hva festes den i, dersom rom-i-rom ikke er to helt uavhengige vegger men frikoblet ved bruk av f.eks klips og kanaler? Da er det ikke så mye å skrue fast i…
 
16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Den døren som festes i indre konstruksjon… Hva festes den i, dersom rom-i-rom ikke er to helt uavhengige vegger men frikoblet ved bruk av f.eks klips og kanaler? Da er det ikke så mye å skrue fast i…
Prøvde skrive det i forrige svaret mitt, men ble nok ikke helt forståelig. Var noen som sa det var middag 😅.

Ta og skrudd fast en stender/lekt rett i stålet /kanalene på baksiden i åpningen, så vil døren være skilt fra "ytre" konstruksjon. Gjerne kutt ut i treet så stålet og treet ligger flush mot gipsen. Med fibergips på veggene vil det bli en veldig solid stolpe som følger rommets vibrasjoner sånn jeg tenker. Bruke noen gummi klosser under terskel er sikkert også lurt. Var ca sånn jeg gjorde i forrige rommet mitt. Håper det ble mer forståelig. Syntes det er vanskelig å forklare med skriverier 😂
 

paalab

0
9 Mar 2006
4.079
13
38
48
Sarpsborg
Om du trenger en del inspirasjon og tekniske løsninger ta gjerne en titt på RuneW sin byggetråd. Lang, men veldokumentert mange utfordringer.
 
  • Like
Reactions: Dieter
2 Jan 2012
48
23
8
Om du trenger en del inspirasjon og tekniske løsninger ta gjerne en titt på RuneW sin byggetråd. Lang, men veldokumentert mange utfordringer.
Hei,
Jeg leste gjennom denne tråden for en stund tilbake, men frykter at jeg må sette av en hel uke hvis jeg skal gjøre det en gang til. Den er sinnsykt bra og detaljert, men det kan være litt vanskelig å finne det jeg evt leter etter
 
  • Like
Reactions: paalab

paalab

0
9 Mar 2006
4.079
13
38
48
Sarpsborg
Hei,
Jeg leste gjennom denne tråden for en stund tilbake, men frykter at jeg må sette av en hel uke hvis jeg skal gjøre det en gang til. Den er sinnsykt bra og detaljert, men det kan være litt vanskelig å finne det jeg evt leter etter
Han har en rimelig god innholdsfortegnelse der han har lagt inn link til sider som inneholder gjeldene emne :)
 
2 Jan 2012
48
23
8
Da er jeg ferdig med rammen i rommet og nå er det tid for å legge opp alt av k-rør. Jeg syntes denne delen er vanskelig da det er essensielt å gjøre det riktig første gangen. Jeg lager en liste over alt jeg kan komme på som må inn og jeg setter stor pris på om andre har forslag som jeg ikke bør glemme. Heldigvis har jeg rikelig med k-rør (ferdigtrekt og vanlig) som elektrikeren la igjen etter totalrenovegringen av resten av huset.

Rommet ligger vegg i vegg med en bod der planen er å ha alt av utstyr. Sikringsskapet er i dette rommet og det gjør at det blir korte strekk med k-rør til forsterker og div utstyr.

Planen er å føre. Alt sammen inn i kinoen i så få hull som mulig. 1 til HDMI til projektoren, 2 til strøm. 1 rør til hver kanal eller kan flere høyttalerkabler trekkes i samme rør? Bør jeg ha egne rør til trigger eller andre ting? Alt skal føres videre i soffiten og i søyler og så ned til respektive høyttalere/lys/stikk.

Hvordan foregår dette med trigger?

Planen:
2 kurser a 16amp til forsterker, prosessor osv i boden.
2 kurser a 16amp til kinoen som skal dekke følgende:
-projektor
-LED lys i tak og vegger (Holder dette eller bør jeg ha spotter eller liknende i tillegg?)
-stikk på søyler, totalt 4 stk.
-Stikk bak falsk vegg med lerret.
-Stikk til aktiv sub?
-Stikk i podium?

Hvordan er det med veggbokser og lekkasje av lyd? Det enkleste hadde selvfølgelig vært å føre alt gjennom vegger på vanlig måte, men jeg er redd for at det hadde blitt mye lekkasje.

Liten balansert ventilasjon står i garasjen på egen allerede etablert kurs.

Jeg er fortsatt veldig usikker på om jeg trenger varme i gulvet eller andre varmekilder. Noen som har erfaring med å klare seg uten varme i gulvet? Kona fryser lett på føttene og det er kjedelig om hun ikke vil bruke rommet fordi det er for kaldt. Det er uisolert betong i bunn.
 

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.548
343
83
46
www.avforum.no
Da er jeg ferdig med rammen i rommet og nå er det tid for å legge opp alt av k-rør. Jeg syntes denne delen er vanskelig da det er essensielt å gjøre det riktig første gangen. Jeg lager en liste over alt jeg kan komme på som må inn og jeg setter stor pris på om andre har forslag som jeg ikke bør glemme. Heldigvis har jeg rikelig med k-rør (ferdigtrekt og vanlig) som elektrikeren la igjen etter totalrenovegringen av resten av huset.

Rommet ligger vegg i vegg med en bod der planen er å ha alt av utstyr. Sikringsskapet er i dette rommet og det gjør at det blir korte strekk med k-rør til forsterker og div utstyr.

Planen er å føre. Alt sammen inn i kinoen i så få hull som mulig. 1 til HDMI til projektoren, 2 til strøm. 1 rør til hver kanal eller kan flere høyttalerkabler trekkes i samme rør? Bør jeg ha egne rør til trigger eller andre ting? Alt skal føres videre i soffiten og i søyler og så ned til respektive høyttalere/lys/stikk.

Hvordan foregår dette med trigger?

Planen:
2 kurser a 16amp til forsterker, prosessor osv i boden.
2 kurser a 16amp til kinoen som skal dekke følgende:
-projektor
-LED lys i tak og vegger (Holder dette eller bør jeg ha spotter eller liknende i tillegg?)
-stikk på søyler, totalt 4 stk.
-Stikk bak falsk vegg med lerret.
-Stikk til aktiv sub?
-Stikk i podium?

Hvordan er det med veggbokser og lekkasje av lyd? Det enkleste hadde selvfølgelig vært å føre alt gjennom vegger på vanlig måte, men jeg er redd for at det hadde blitt mye lekkasje.

Liten balansert ventilasjon står i garasjen på egen allerede etablert kurs.

Jeg er fortsatt veldig usikker på om jeg trenger varme i gulvet eller andre varmekilder. Noen som har erfaring med å klare seg uten varme i gulvet? Kona fryser lett på føttene og det er kjedelig om hun ikke vil bruke rommet fordi det er for kaldt. Det er uisolert betong i bunn.

Min erfaring er at gulvvarmen er noe en så godt som aldri trenger, ettersom disse tette kinorommene varmer seg opp temmelig kjapt av "egenprodusert" varme. Jeg har varmekabler i mitt kinogulv, men har aldri brukt det. Det jeg imidlertid savner er en varmepumpe for å kjøle ned rommet, til tross for at jeg har rikelig tilgang på friskluft via balansert Ø100 x2 ut og inn.

Når det gjelder strømbokser er egentlig det beste med utenpåliggende bokser, men det får du ikke nødvendigvis elektrikeren med på. I så fall plasseres elko-boksen bak veggen og kun en enkel kabel ut via konstruksjonen. Det en potensielt kan gjøre, er å skjære ut gipsen (eller fortrinnsvis fibergipsen) i en runding tilpasset elkoboksen, som du dernest fuger og fester på et vis (det er enklere da om du bruker skrufast fibergips...), da har du jo mulighet til å dra ut denne utskjæringen ved behov for tilgang til elkoboksen bak, men igjen, dette er noe en må diskutere med elektrikeren om det skal oppføres med de nødvendige godkjenninger. Skal du bruke elko-bokser og standard stikk må den i det minste fuges godt, men utgjør uten tvil et potensielt lekkasjepunkt.
 
2 Jan 2012
48
23
8
Min erfaring er at gulvvarmen er noe en så godt som aldri trenger, ettersom disse tette kinorommene varmer seg opp temmelig kjapt av "egenprodusert" varme. Jeg har varmekabler i mitt kinogulv, men har aldri brukt det. Det jeg imidlertid savner er en varmepumpe for å kjøle ned rommet, til tross for at jeg har rikelig tilgang på friskluft via balansert Ø100 x2 ut og inn.

Når det gjelder strømbokser er egentlig det beste med utenpåliggende bokser, men det får du ikke nødvendigvis elektrikeren med på. I så fall plasseres elko-boksen bak veggen og kun en enkel kabel ut via konstruksjonen. Det en potensielt kan gjøre, er å skjære ut gipsen (eller fortrinnsvis fibergipsen) i en runding tilpasset elkoboksen, som du dernest fuger og fester på et vis (det er enklere da om du bruker skrufast fibergips...), da har du jo mulighet til å dra ut denne utskjæringen ved behov for tilgang til elkoboksen bak, men igjen, dette er noe en må diskutere med elektrikeren om det skal oppføres med de nødvendige godkjenninger. Skal du bruke elko-bokser og standard stikk må den i det minste fuges godt, men utgjør uten tvil et potensielt lekkasjepunkt.
Hei.
Jeg prøver meg i første omgang med balansert vetilasjon og så skal det være en grei jobb å legge til varmepumpe for nedkjøling ettersom dette gjøres bak skjermen som grenser ut/mot garasjen.

Jeg får tenke litt på hvordan jeg skal løse el-gjennomføring. Tror nok jeg satser på å føre alt av kabler i soffiten og i søyler ned til stikk.

Hvor stor avstand bør jeg ha fra signalkabler til el-kabler?
 

paalab

0
9 Mar 2006
4.079
13
38
48
Sarpsborg
Jeg ser du har uisolert betonggulv, så du må ha en form for isolasjon på gulvet. Erfaringsmessig hadde jeg vannbåren varme i gulv der jeg bodde tidligere, det ble veldig fort varmt i rommet når man så på film. Et godt alternativ som vi gjorde på et av barnerommene var å montere slike varmematter. De gir lite effekt pr m² og blir raskt kalde om man skrur de av.

Om du lager innvendige veggbokser rundt Elko boksene så eliminerer du lekkasje. RuneW har gjort noe liknende.
1693551888701.png
 
  • Like
Reactions: lygren
2 Jan 2012
48
23
8
Jeg ser du har uisolert betonggulv, så du må ha en form for isolasjon på gulvet. Erfaringsmessig hadde jeg vannbåren varme i gulv der jeg bodde tidligere, det ble veldig fort varmt i rommet når man så på film. Et godt alternativ som vi gjorde på et av barnerommene var å montere slike varmematter. De gir lite effekt pr m² og blir raskt kalde om man skrur de av.

Om du lager innvendige veggbokser rundt Elko boksene så eliminerer du lekkasje. RuneW har gjort noe liknende.
Vis vedlegget 246368
Hei.

Jeg har tenkt å ha teppe på gulvet så jeg tror ikke det er mulig å bruke varmematter eller liknende.

Håpet er at klimaet i Stavanger og disse gummimattene jeg har på gulvet er tilstrekkelig. Jeg hadde håpet å unngå å redusere høyden ytterligere.

Da går jeg for en kombinasjon av innebygde veggbokser og rør i soffiten/søyler.
 
16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Hei.

Jeg har tenkt å ha teppe på gulvet så jeg tror ikke det er mulig å bruke varmematter eller liknende.

Håpet er at klimaet i Stavanger og disse gummimattene jeg har på gulvet er tilstrekkelig. Jeg hadde håpet å unngå å redusere høyden ytterligere.

Da går jeg for en kombinasjon av innebygde veggbokser og rør i soffiten/søyler.
Jeg tenker at gummimattene isolerer litt, så tror nok ikke det blir så kaldt med teppe gulv uten varme. Aldri savnet varmekabler i kinoen og ikke er det kaldt å gå på teppet heller. Har riktignok 5 cm isopor i sålen, men ikke veldig mye det heller.

I min byggetråd viser jeg hvordan jeg støper inn veggboksene. Ble veldig solide bokser. Litt jobb, men helt overkommelig.

Innlegg 27.

 
2 Jan 2012
48
23
8
Jeg tenker at gummimattene isolerer litt, så tror nok ikke det blir så kaldt med teppe gulv uten varme. Aldri savnet varmekabler i kinoen og ikke er det kaldt å gå på teppet heller. Har riktignok 5 cm isopor i sålen, men ikke veldig mye det heller.

I min byggetråd viser jeg hvordan jeg støper inn veggboksene. Ble veldig solide bokser. Litt jobb, men helt overkommelig.

Innlegg 27.


Da går jeg for enklest mulig løsning i gulvet.

Jeg så den løsningen din, men du er nok 15 hakk mer handy enn meg. Jeg prøver meg frem så ser vi hva jeg ender opp med.

I posten min over spurte jeg om det var noe annet jeg burde tenke på når det gjelder k-rør og hva som bør inn i kinoen. Har du noe du kan tenke på?

Jeg har bestemt meg og nå går jeg for løsningen med swedac dempelim mellom gipsplatene etter å ha spurt div autoriteter innen kinobygging.

Vet du/dere om det finnes et annet alternativ til noiseproofing sealant fra GG som kan anbefales? Er dette et vidunderprodukt eller er det vanlig byggfug som kan males?
 
16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Da går jeg for enklest mulig løsning i gulvet.

Jeg så den løsningen din, men du er nok 15 hakk mer handy enn meg. Jeg prøver meg frem så ser vi hva jeg ender opp med.

I posten min over spurte jeg om det var noe annet jeg burde tenke på når det gjelder k-rør og hva som bør inn i kinoen. Har du noe du kan tenke på?

Jeg har bestemt meg og nå går jeg for løsningen med swedac dempelim mellom gipsplatene etter å ha spurt div autoriteter innen kinobygging.

Vet du/dere om det finnes et annet alternativ til noiseproofing sealant fra GG som kan anbefales? Er dette et vidunderprodukt eller er det vanlig byggfug som kan males?
Signalkabel til aktive subber, ht kabler til eventuelle passive subber. Anbefaler i vært hjørne ca, så du har stor fleksibilitet og slipper lange åpene strekk med kabel hvis man plutselig vil prøve noen nye løsninger.

Legg opp til minimum 7.4.4 system med rør til ht kabel. Minimum 20mm k rør.

Anbefaler også minst 40mm rør til hdmi projektor og hvis den er langt unna teknisk rom er det lettest hvis det er glatt rør og ikke k-rør.

Bruk kabler som er lette å trekke. Biltema og lignene gjennomsiktig kabel er seig og ikke lett å trekke. Kjøpte selv ofc hvit kabel fra kjell&company. Veldig grei å trekke og billig.

Ha noen gjenomføringer til kalibrerings utstyr, usb kabel til måle mik og en ekstra hdmi inn i rommet. Jeg har usb kabel både inn og ut av rommet, så jeg har full frihet.

Og ikke minst nok stikk.

Angående GG sealant har jeg aldri vært bort i en masse som dette fra andre produsenter. Sier ikke at det ikke finnes, men jeg har prøvd mange forskjellige opp igjennom årene. "alt" slipper. Bare GG som virkelig setter seg og er skikkelig fleksibel er min erfaring. Er jo ikke så dyr heller mot en annen bra masse når man ser på liter prisen. Ulempen er at man må kjøpe større fuge pistol og den er ganske bløt i konsistens, så ikke så lett å få fin som akryl for eksempel, men lettere å få fin enn tec7 og lignende. Akryl som tåler stor bevegelse er ganske dyr også og sprekker som regel opp for det. Slipper rett å slett på ene flaten.😊
 
2 Jan 2012
48
23
8
Signalkabel til aktive subber, ht kabler til eventuelle passive subber. Anbefaler i vært hjørne ca, så du har stor fleksibilitet og slipper lange åpene strekk med kabel hvis man plutselig vil prøve noen nye løsninger.

Legg opp til minimum 7.4.4 system med rør til ht kabel. Minimum 20mm k rør.

Anbefaler også minst 40mm rør til hdmi projektor og hvis den er langt unna teknisk rom er det lettest hvis det er glatt rør og ikke k-rør.

Bruk kabler som er lette å trekke. Biltema og lignene gjennomsiktig kabel er seig og ikke lett å trekke. Kjøpte selv ofc hvit kabel fra kjell&company. Veldig grei å trekke og billig.

Ha noen gjenomføringer til kalibrerings utstyr, usb kabel til måle mik og en ekstra hdmi inn i rommet. Jeg har usb kabel både inn og ut av rommet, så jeg har full frihet.

Og ikke minst nok stikk.

Angående GG sealant har jeg aldri vært bort i en masse som dette fra andre produsenter. Sier ikke at det ikke finnes, men jeg har prøvd mange forskjellige opp igjennom årene. "alt" slipper. Bare GG som virkelig setter seg og er skikkelig fleksibel er min erfaring. Er jo ikke så dyr heller mot en annen bra masse når man ser på liter prisen. Ulempen er at man må kjøpe større fuge pistol og den er ganske bløt i konsistens, så ikke så lett å få fin som akryl for eksempel, men lettere å få fin enn tec7 og lignende. Akryl som tåler stor bevegelse er ganske dyr også og sprekker som regel opp for det. Slipper rett å slett på ene flaten.😊
Kjempebra, takk!

Litt travelt for tiden. Håper jeg får tid til å planlegge alt ila den nese uken. Jeg går nok for swedac dempelim og GG sealant. Tanken er å dekke vegene så finishen er ikke det aller viktigste.

Takk for tipset om kjell og co kabel, jeg går for den.
 
  • Like
Reactions: chrisand25
16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Kjempebra, takk!

Litt travelt for tiden. Håper jeg får tid til å planlegge alt ila den nese uken. Jeg går nok for swedac dempelim og GG sealant. Tanken er å dekke vegene så finishen er ikke det aller viktigste.

Takk for tipset om kjell og co kabel, jeg går for den.
Bare hyggelig! Kjenner meg godt igjen på å ha det travelt. Sånn er det bare😊👍
 

paalab

0
9 Mar 2006
4.079
13
38
48
Sarpsborg
Jeg la opp både høynivå og lavnivå til Sub, la trekkerør til hver av de 4 Side/ bakkanalene smat koblet disse med rør internt (om jeg ikke husker helt feil. Brukte 16mm rør , men det var litt trangt å trekke 2x 2,5mm² høyttalerkabel gjennom de, men det gikk med litt smøring. så velg 20mm rør.
 
  • Like
Reactions: tstyles
2 Jan 2012
48
23
8
Hei, Da er jeg tilbake med en liten oppdatering. Etter at bjelkelaget var på plass så oppdaget jeg at det var litt mere svai enn jeg ønsket. Jeg valgte derfor å kubbe mellom bjelkene i taket. Det er fortsatt en del bevegelse i bjelkene, men jeg satser på at dette blir bedre når veggene er ferdig gipset.

IMG_2292.jpeg


Så har jeg startet å trekke k-rør til det elektriske. Planen er å føre det elektriske inni veggene og alt av høyttalerkabler i et eget område med kun en gjennomføring og at det videre blir lagt i soffiten og ned i søylene og bak skjermen. På den måten håper jeg å unngå at høyttalerkabler og elektriske kabler kommer i nærkontakt.

Hva tenker dere? Er dette en grei løsning eller ville dere valgt en annen?

IMG_2293.jpeg


Etter litt frem og tilbake bestemte jeg meg for å følge chrisand25 og støpe rundt veggboksene med avrettingsmasse. Utfordringen blir å få dette til rundt boksene helt oppe med taket. Jeg har lurt på om det kan gå å bare fuge skikkelig og unngå støping her, men vi får se.

Den gode nyheten er at kona har innsett at 3378 frontene går greit ettersom de blir skjult bak lerretet. Nå må jeg bare selge jbl 3310 surroundhøyttalerne og få kjøpt inn in-wall høyttalere.

Elektrikeren var på besøk i dag for å godkjenne arbeidet før plating og han mente jeg burde tenke på varme i gulvet. Jeg er enig at det ville vært kjedelig om fruen i huset ikke vil bruke rommet fordi det er for gulvkaldt.

Jeg har valgt å skrote ideen med PAX EOS ventilasjon ettersom denne må stå i et tilstøtende rom med fri luftflyt. Jeg har i stedet gått til innkjøp av en ubrukt flexit SL4 balansert ventilasjon som dog er grovt overdimensjonert, men da vil det ikke være et problem å ha den i garasjen.

Etter mye frem og tilbake har jeg gått til innkjøp av GG eg GG sealant Fra avshop. Satser på at jeg har nok :)
 
16 Mar 2012
1.022
1.179
113
Hei, Da er jeg tilbake med en liten oppdatering. Etter at bjelkelaget var på plass så oppdaget jeg at det var litt mere svai enn jeg ønsket. Jeg valgte derfor å kubbe mellom bjelkene i taket. Det er fortsatt en del bevegelse i bjelkene, men jeg satser på at dette blir bedre når veggene er ferdig gipset.

Vis vedlegget 246652

Så har jeg startet å trekke k-rør til det elektriske. Planen er å føre det elektriske inni veggene og alt av høyttalerkabler i et eget område med kun en gjennomføring og at det videre blir lagt i soffiten og ned i søylene og bak skjermen. På den måten håper jeg å unngå at høyttalerkabler og elektriske kabler kommer i nærkontakt.

Hva tenker dere? Er dette en grei løsning eller ville dere valgt en annen?

Vis vedlegget 246653

Etter litt frem og tilbake bestemte jeg meg for å følge chrisand25 og støpe rundt veggboksene med avrettingsmasse. Utfordringen blir å få dette til rundt boksene helt oppe med taket. Jeg har lurt på om det kan gå å bare fuge skikkelig og unngå støping her, men vi får se.

Den gode nyheten er at kona har innsett at 3378 frontene går greit ettersom de blir skjult bak lerretet. Nå må jeg bare selge jbl 3310 surroundhøyttalerne og få kjøpt inn in-wall høyttalere.

Elektrikeren var på besøk i dag for å godkjenne arbeidet før plating og han mente jeg burde tenke på varme i gulvet. Jeg er enig at det ville vært kjedelig om fruen i huset ikke vil bruke rommet fordi det er for gulvkaldt.

Jeg har valgt å skrote ideen med PAX EOS ventilasjon ettersom denne må stå i et tilstøtende rom med fri luftflyt. Jeg har i stedet gått til innkjøp av en ubrukt flexit SL4 balansert ventilasjon som dog er grovt overdimensjonert, men da vil det ikke være et problem å ha den i garasjen.

Etter mye frem og tilbake har jeg gått til innkjøp av GG eg GG sealant Fra avshop. Satser på at jeg har nok :)
Se her ja. God fremgang dette. Flink gutt!😊

Angående det elektriske er det nok ikke dumt å holde dette mest mulig fra signal og ht kabler, så du er nok inne på rett spor der. Ikke alltid lett overalt, men med noen ekstra svinger på rør og god planlegging, så lar det seg gjøre og få noen cm klaring til det meste av rør i vegger også. Bare husk å eventuelt feste disse ekstra svingene, så det går greit å trekke.

Liker at du har tenkt å støpe igjen veggboksene. Tror personlig dette er en av de beste løsningene i forhold til lyd med skjult anlegg. Ser det blir vanskelig å støpe den i taket. Valgte selv utpåliggende kontakt med k-rør igjennom veggen for å slippe støpe problemet der, men det går jo sikkert også og sparkle det opp med litt tykk avrettingsmasse eller lignende. Jordfuktig betong eller lignende kanskje? Koster jo en 50 lapp. Eller fylle forsiktig med byggskumm. Uansett husk og fug igjen sprekker og hull før avrettingsmasse. Renner igjennom de minste hull.

Deilig kona er litt mer på lag.

Har selv ikke gulvvarme i kinoen og har aldri savnet det. Har flytende spongulv og noe underlag med teppe på toppen. Aldri kaldt hos meg. Skal du ha et hardt gulv kommer du neppe unna varmekabler da😊
 
  • Like
Reactions: paalab

paalab

0
9 Mar 2006
4.079
13
38
48
Sarpsborg
Dette begynner å bli bra. :)
Anbefaler å legge på en lekt 48x48 i overkant av toppsvillen på veggene. Dersom du skal skru på dobbel gips i taket har du ikke så mye igjen til å feste veggplater og eventuelle taklister i.

1702883913705.png


Jeg vet ikke om du har gjort det, men anbefaler å skru fast veggboksene i tillegg til blikkbeslaget. Erfaringsmessig fra enkelte kontakter hjemme er at det kan oppstå noe bevegelse i kontaktene når man drar ut støpselet. I mitt TV-rom (i tidligere bolig) valgte jeg å skru inn 2 skruer i bakkant slik at boksen ble stivere før veggplater og gips skal på. Du sikrer også at boksen står helt rett på stenderen og hindrer litt plunder og heft når platene skal på. Det reduserer også faren for at utstøping rundt bokser sprekker opp pga bevegelse i kontakten.


1702882846047.png