Kjellerkino med rom i rom.

2 Jan 2012
44
16
8
Da er jeg endelig i gang. Dette kommer til å være en laang prosess så dere får være tålmodige.

Jeg har startet med stenderverket og den frittstående delen delen av rommet, men måtte avslutte da jeg gikk tom for materialer. Fortsetter til uka.
IMG_1778.jpeg

IMG_1777.jpeg

IMG_1776.jpeg

IMG_1785.jpeg

Som jeg har skrevet før så hviler alt på gummiklosser av typen som jeg skal bruke under gulvet, men bare oppkuttet til 10cm bredde. Til tross for avrettingsmasse så er ikke gulvet eller kanskje taket helt i vater..

Det blir et lite trinn opp for å komme inn i kinoen, men forhåpentligvis blir ikke det et problem.

Legger ved bilder av klossene før de ble kuttet:

IMG_1780.jpeg

IMG_1781.jpeg

2 Jan 2012
44
16
8
Pga lite aktivitet på forumet så valgte jeg å stille noen spm på facebook, men foreløpig har det ikke vært noen respons. Forsøker derfor her i håp om å få noen tips.

Planen min var å bruke JBL 3678 med horn i front og JBL 3310 som surround, men kona har lagt ned veto pga størrelsen på høyttalerne. Spesielt kjedelig ettersom de allerede er kjøpt inn.

Alternativet mitt blir derfor å ha in wall høyttalere felt inn i søyler og bak lerret for å ikke bryte vegger mer enn absolutt nødvendig. Omtrent som chrisand25 eller phylloscopus har gjort.

Har dere noen gode alternativ til høyttalere til et 7.x.2 eller helst 9.x.2/9.x.4 oppsett der jeg kan få grei(bra lyd med min prosessor/forsterker til 20-30 tusen? Selvsagt eks subber.

Jeg vet der er et kjipt budsjett, men maaange andre prosjekter for tiden og stigende renter så er det det beste jeg får til. Jeg er ikke fremmed for å kjøpe brukt.

Hva tror dere at JBL høyttalerne mine er verdt? 3x3678 med horn og 6x 3310? Jeg ga 20 tusen da jeg kjøpte. Alle er i kjempestand etter hva jeg har sett. Har ikke plass til å oppbevare i påvente av at fruen ombestemmer seg.

6 Jul 2011
226
33
28
Hei! Spennende å være i gang:)
Kan jeg bare høre hva det er med høyttalerne du har kjøpt som blir for stort? Fronthøyttalerne blir gjerne plassert bak et akustisk lerret? JBL3678 er jo ikke dype og vil ta lite av rommet sånn sett. JBL3310 som surround kan jo også integreres i designet av rommet slik at de forsvinner litt. På den måten vil ikke høyttalerne være spesielt synlige inne i rommet.

2 Jan 2012
44
16
8
Hei! Spennende å være i gang:)
Kan jeg bare høre hva det er med høyttalerne du har kjøpt som blir for stort? Fronthøyttalerne blir gjerne plassert bak et akustisk lerret? JBL3678 er jo ikke dype og vil ta lite av rommet sånn sett. JBL3310 som surround kan jo også integreres i designet av rommet slik at de forsvinner litt. På den måten vil ikke høyttalerne være spesielt synlige inne i rommet.
Det er vel helst det at når kona ser høyttalerne der de er lagret så ser de samlet sett ut veeldig store ut for henne.. Jeg har forsøkt å forklare at de kommer til å bli skjult for det meste, men hun er på ingen måte overbevist. Det enkleste hadde jo selvsagt vært å beholde utstyret jeg allerede har, men jeg tror det blir en kamp hjemme..

Hvilken høyde ville du ha plassert surroundkanalene på? Dette er noe jeg er litt usikker på og det ville hjulpet hvis de kan plasseres høyt.

Hva brukte du til å kutte fibergipsen? Har du forsøkt rissekniven som selges av avshop?

6 Jul 2011
226
33
28
Tenker du atmos på sikt? I så fall ville jeg hatt surround-kanalene i ørehøyde eller en anelse over dette. Uten atmos kan de plasseres litt høyere, gjerne 30-60cm over ørehøyde.

Jeg har selv 11 høyttalere og to subwoofere i et rom på 12kvm, og når alt først er installert tenker en ikke på høyttalerne. Det ser naturligvis mye mer voldsomt ut under lagring:) Jeg har akustisk lerret med fronter og subwoofere bak dette.

Jeg kuttet fibergips med håndsag. Rissing ga så pass unøyaktige kanter at jeg sluttet med dette. Sirkelsag funker, men lager mye støv. Fant derfor ut at håndsag var det beste her. Tar litt tid, da…

2 Jan 2012
44
16
8
Tenker du atmos på sikt? I så fall ville jeg hatt surround-kanalene i ørehøyde eller en anelse over dette. Uten atmos kan de plasseres litt høyere, gjerne 30-60cm over ørehøyde.

Jeg har selv 11 høyttalere og to subwoofere i et rom på 12kvm, og når alt først er installert tenker en ikke på høyttalerne. Det ser naturligvis mye mer voldsomt ut under lagring:) Jeg har akustisk lerret med fronter og subwoofere bak dette.

Jeg kuttet fibergips med håndsag. Rissing ga så pass unøyaktige kanter at jeg sluttet med dette. Sirkelsag funker, men lager mye støv. Fant derfor ut at håndsag var det beste her. Tar litt tid, da…
Jeg vil helst å atmos med en gang. Litt usikker på plasseringen av høyttalerne, men tenkte 2 høyttalere på siden, 2 bak og 2 i taket. Litt usikkert på om jeg skal gå for 4 på siden og så gå for en annen type i taket.

Hva tenker dere? Bør jeg satse på 4 i taket eller er det unødvendig i et rom som sikkert ender opp med å måle B3,L5x5xH2,3m? Jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal ordne bassfelle, men tenker kanskje at et lite podium fylt med isolasjon kan være del av løsningen.

Neste nøtt blir å legge alle k-rør i vegger. Jeg planlegger å bryte veggen så lite som mulig og at alt av rør skal gå i søyler og soffit.

Da satser jeg på at håndsag gjør jobben.

Har du bilder av det ferdige resultatet i din kino?

Hva slags oppsett/høyttalere har du gått for?

6 Jul 2011
226
33
28
Jeg ville i alle tilfeller valgt fire høyttalere i taket, både med 5, 7 og 9 høyttalere som base. Effekten av å ha høyttalere i taket både foran og bak deg er stor. Dette går du glipp av med to høyttalere. Hvis du skal beholde dagens høyttalere ville jeg derfor hatt disse på vegg (4 på sider og 2 bak), og hatt andre høyttalere i taket.

Selv har jeg Arendal 1723 Monitor S i front, og 4x 1961 Surround på sider og bak. I taket gikk jeg for innfelte høyttalere x4 (fra Fyne Audio) grunnet lav takhøyde. Arendal 1961 1S subwoofere (x2). Har ikke noe bra bilde tilgjengelig, men legger til hvis jeg finner:) Rommet er 5,2Lx2,7Bx2,15H.

16 Mar 2012
750
793
93
Gøy se du er i gang!😊👍 Synd kona ikke er happy med opprinnelig plan på høyttalere da. Litt strek i regning 😅.

Angående inwall finnes det masse bra og tenker jo egentlig det kan være en fordel, ihvertfall på surround side for å få mest mulig avstand til sweetspot. Bedre virkning av surround da. Problemet er ofte få tak i brukt inwall og de koster jo litt nye. JBL har jo endel inwall. Selv bare hørt dyrere serie der, men de låter til gjengjeld knall i et heftig rom. Canton har også noe som skal være ganske bra sies det. B&W er brukbart og brukte jo det selv en stund i gamle kinoen, men relativt dyrt og krever litt kraft for å synge. Alt henger jo også litt på hvilke krav du har. Inwall med backbox funker fint og slipper lite ut i resten av huset, så ville ikke vært så redd for og punktere gipsen😊

Angående atmos så gå for fire. Du har jo lengden på rommet. Bare legg opp rør klart, så setter du opp etterhvert som pengene strekker til.

Fibergips endte jeg opp med stikksag og støvsuger. Funket greit og vesentlig mindre støv en sirkelsag og fortere en håndsag.

Åpent podie med isolasjon gjør somregel underverker for frekvensresponsen, men ingen garanti. Skader uansett ikke.

Gleder meg til fortsettelsen 😊👍

2 Jan 2012
44
16
8
Gøy se du er i gang!😊👍 Synd kona ikke er happy med opprinnelig plan på høyttalere da. Litt strek i regning 😅.

Angående inwall finnes det masse bra og tenker jo egentlig det kan være en fordel, ihvertfall på surround side for å få mest mulig avstand til sweetspot. Bedre virkning av surround da. Problemet er ofte få tak i brukt inwall og de koster jo litt nye. JBL har jo endel inwall. Selv bare hørt dyrere serie der, men de låter til gjengjeld knall i et heftig rom. Canton har også noe som skal være ganske bra sies det. B&W er brukbart og brukte jo det selv en stund i gamle kinoen, men relativt dyrt og krever litt kraft for å synge. Alt henger jo også litt på hvilke krav du har. Inwall med backbox funker fint og slipper lite ut i resten av huset, så ville ikke vært så redd for og punktere gipsen😊

Angående atmos så gå for fire. Du har jo lengden på rommet. Bare legg opp rør klart, så setter du opp etterhvert som pengene strekker til.

Fibergips endte jeg opp med stikksag og støvsuger. Funket greit og vesentlig mindre støv en sirkelsag og fortere en håndsag.

Åpent podie med isolasjon gjør somregel underverker for frekvensresponsen, men ingen garanti. Skader uansett ikke.

Gleder meg til fortsettelsen 😊👍
Vi får se mtp høyttalerne. Jeg bygger ferdig rommet så forandrer hun forhåpentligvis mening. Tipper bruktmarkedet for høyttalerne jeg har er tregt hvis jeg velger å selge jbl oppsettet.

Den dyre in-wall serien til jbl er uansett ikke aktuell for tiden. Mulig jeg tar en telefon til audiocenteret og hører hva de tenker om de billigere in-wall seriene til jbl.

Da er det avgjort, jeg går for 4 x atmos.

Som sagt før, dette kommer ikke til å gå fort, men jeg skal prøve å legge ut oppdateringer fortløpende.

16 Mar 2012
750
793
93
Vi får se mtp høyttalerne. Jeg bygger ferdig rommet så forandrer hun forhåpentligvis mening. Tipper bruktmarkedet for høyttalerne jeg har er tregt hvis jeg velger å selge jbl oppsettet.

Den dyre in-wall serien til jbl er uansett ikke aktuell for tiden. Mulig jeg tar en telefon til audiocenteret og hører hva de tenker om de billigere in-wall seriene til jbl.

Da er det avgjort, jeg går for 4 x atmos.

Som sagt før, dette kommer ikke til å gå fort, men jeg skal prøve å legge ut oppdateringer fortløpende.
Ser den at du ønsker bruke innkjøpte høyttalere og håper jo konen din forandrer mening. Blir antagelig veldig mye dyrere og gå for noe inwall og ikke nødvendigvis bedre😊

Fornuftig angående atmos 👍

2 Jan 2012
44
16
8
Da er alt av fibergips og vanlige gipsplater på innkjøpt. Planen er å bruke Green glue mellom platene og tette med GG noiseproofing sealant i alle krinkler og kroker. På autocalc på avshop kommer det opp at jeg trenger 3 spann med GG og 6 tuber (konservativt tenker jeg) med sealant som utgjør ca 23000krone… Er jeg den eneste som syntes at prisen er noe stiv? Finnes det noen andre alternativ? Jeg husker at BEF brukte Swedac AG-2, men kan ikke huske å ha lest at andre har benyttet seg av denne løsningen. Finner ikke pris på nettet På swedac.
Jeg fant et britisk nettsted der jeg kan bestille lik mengde inkl moms og frakt til litt i underkant av 16000.. Selv med dagen elendige kronekurs er dette en ganske stor forskjell.

Er det noen andre som har erfaringer med alternativ til AG eller har de fleste bestilt fra avshop?

16 Mar 2012
750
793
93
Stemmer nok ganske bra den mengden du får oppgitt på greenglue i forhold til størrelsen på rommet. Tipper du kan begynne med 3 bøtter og en 4mm tannsparkel. Mener jeg selv brukte 3 bøtter og noen tuber på mitt rom som er bittelitt større enn ditt, men kan huske feil. Kjøpte selv fra avshop. Er et relativt dyrt produkt som du sier, men jeg mener det er verdt det og kostnaden er jo relativt liten i forhold til alt når man er ferdig. Veggene blir mye døere kontra bare to lag gips. Har selv brukt det 3 ganger med godt resultat. Swedac sitt kjenner jeg ikke😊

2 Jan 2012
44
16
8
Stemmer nok ganske bra den mengden du får oppgitt på greenglue i forhold til størrelsen på rommet. Tipper du kan begynne med 3 bøtter og en 4mm tannsparkel. Mener jeg selv brukte 3 bøtter og noen tuber på mitt rom som er bittelitt større enn ditt, men kan huske feil. Kjøpte selv fra avshop. Er et relativt dyrt produkt som du sier, men jeg mener det er verdt det og kostnaden er jo relativt liten i forhold til alt når man er ferdig. Veggene blir mye døere kontra bare to lag gips. Har selv brukt det 3 ganger med godt resultat. Swedac sitt kjenner jeg ikke😊
Planen er uansett å bruke en eller annen form for dempelim og jeg ender mest sannsynlig opp med å bruke GG på vegger og tak. Jeg er litt usikker på om jeg klarer meg med 1 lag gulvspon eller om det må 2 lag til med GG mellom for å gå gulvet stabilt.. Forhåpentligvis holder det med 1 lag så slipper jeg å kjøpe flere bøtter med GG.

Hvor mye sealant brukte du for å tette sprekker/hull?

16 Mar 2012
750
793
93
Planen er uansett å bruke en eller annen form for dempelim og jeg ender mest sannsynlig opp med å bruke GG på vegger og tak. Jeg er litt usikker på om jeg klarer meg med 1 lag gulvspon eller om det må 2 lag til med GG mellom for å gå gulvet stabilt.. Forhåpentligvis holder det med 1 lag så slipper jeg å kjøpe flere bøtter med GG.

Hvor mye sealant brukte du for å tette sprekker/hull?
Gikk inn på avshop kontoen min og tittet og ser ut som jeg handlet 5 tuber med sealant. Går jo veldig mye på hvor store glipper og hvor flink man er til å bruke bakfylling pølse osv. La også greenglue i skjøter på fibergips og til det er det jo greit med noen tuber istedenfor fra bøtten.

2 Jan 2012
44
16
8
Gikk inn på avshop kontoen min og tittet og ser ut som jeg handlet 5 tuber med sealant. Går jo veldig mye på hvor store glipper og hvor flink man er til å bruke bakfylling pølse osv. La også greenglue i skjøter på fibergips og til det er det jo greit med noen tuber istedenfor fra bøtten.
Jeg har ingen tro på at jeg er like nøyaktig som deg så det er sikkert lurt å minimum doble antallet

16 Mar 2012
750
793
93
Jeg har ingen tro på at jeg er like nøyaktig som deg så det er sikkert lurt å minimum doble antallet
Det var dine ord😂.

Uansett bruk bakfylling pølse. Sparer mye guffe og får en bedre fuge. Start med 6 tuber eller noe sånt. Er jo bare kjøpe mer etterhvert 😊

Dieter

0
23 Jun 2006
51
0
6
Jeg sjekket litt ifht alternativer til Green Glue for mitt kommende prosjekt. Fant følgende varianter:
Etter å ha sjekket med leverandør så er det bekreftet at de første ikke har ønsket bruksområde. Det er lim som typisk brukes til å feste plater. De har ikke nevneverdig demping.

Swedac produktet og Noisekiller Yellow er rêelle alternativer, men det har vært vanskelig å oppdrive noe faktabasert om effekten. For min egen del så har jeg konkludert med at dersom produktene hadde hatt så god effekt som vi håper på, så hadde dokumentasjonen vært tilgjengelig. Og heller ikke disse produktene er superbillige. Så jeg tenker at jeg går for GG for min egen del.

Tenkte forresten å bruke denne til å fuge. Koster rett over hundrelappen for en 300ml patron:

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Jeg sjekket litt ifht alternativer til Green Glue for mitt kommende prosjekt. Fant følgende varianter:
Etter å ha sjekket med leverandør så er det bekreftet at de første ikke har ønsket bruksområde. Det er lim som typisk brukes til å feste plater. De har ikke nevneverdig demping.

Swedac produktet og Noisekiller Yellow er rêelle alternativer, men det har vært vanskelig å oppdrive noe faktabasert om effekten. For min egen del så har jeg konkludert med at dersom produktene hadde hatt så god effekt som vi håper på, så hadde dokumentasjonen vært tilgjengelig. Og heller ikke disse produktene er superbillige. Så jeg tenker at jeg går for GG for min egen del.

Tenkte forresten å bruke denne til å fuge. Koster rett over hundrelappen for en 300ml patron:
Kan godt være det er en god fugemasse til formålet. Myk shore har den jo også. Hele greia er hvordan fugen sitter/holder over tid. Det meste sprekker eller løsner. GG sealanten vet jeg sitter veldig godt etter flere år. Man må skjære den løs rett å slett. Faktisk opplevd og ikke klare dra ned ting uten å kutte fuge først. Ikke så mye dyrere pr liter heller. Er tuber på 830ml, så nesten 3 vanlige tuber i en. Trenger større fuge pistol da, som jo blir en tilleggs kostnad😊

• Like
Reactions: Dieter
16 Mar 2012
750
793
93
En ting jeg har lurt på... Hvordan monterer man dør i en rom-i-rom konstruksjon?
Ideelt sett en i indre konstruksjon og en i ytre. Med prosilens systemen bør man rett å slett feste stående lekter i døråpning for frikobling hvis man bruker det. Ikke altid man har plass til å gjøre alt 110% dessverre, så man må bare prøve gjøre det beste ut av alt😅