Kjellerkino med rom i rom.


tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Hei,

Jeg har spart et rom i kjelleren i vår totalrenoverte hus i Stavanger til et fremtidig kinorom. Dette kommer til å være et prosjekt som går over lengre tid og foreløpig er det bare planlegging og oppsamling av ideer. Jeg har tenkt å bygge rom i rom løsning og pga stramt budsjett prioriterer jeg høy standard på konstruksjon fremfor dyrt lyd og bildesystem. Planen er å bygge baffelvegg og å ha alt av høyttalere og komponenter skjult til den grad romløsningen tillater det. Rommet måler 5,4m x 3,7m og takhøydene er 2,55m.


Innvendig dimensjon.jpg

Kinoen er under kjøkkenet og det er svært viktig å begrense støy i alle kanter. 3 av veggene er i betong og bakveggen med dør er i vanlig stenderverk. Taket er uten isolasjon og med masse elektriske kabler og rør/ventilasjon til kjøkkenventilator. Dette vanskeliggjør gipsing mellom bjelkelag. Om mulig vurderer jeg at en evt. bakre rad er forhøyet. Jeg har også tenkt å gipse i 2 lag i vegger og tak og muligens frikoble betonggulv. Uansett skal jeg ha rubber u-boats på bjelkelaget på gulvet.
Jeg leser det jeg kommer over på forumet og spesielt det jeg ser på nyttige AV-rom linker, men jeg har fortsatt en del spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Jeg føler jeg har relativt god kontroll på vegg og gulvkonstruksjonen, men har en del spørsmål om taket i rom i rom løsningen og gjennomføring av k-rør osv inn i konstruksjonen. Disse spørsmålene håper jeg det er rom for å stille fortløpende.

Ettersom alt av høyttalere skal være skjult så er jeg åpen for alle løsninger så lenge det er billig. Alt kan oppgraderes i etterkant. Jeg har ikke tenkt på budsjett på høyttalere, forsterkere osv. men utgangspunktet er et 7.2.4 system, men her er jeg veldig åpen for andre anbefalte løsninger. Flott om deres kan anbefale høyttalere osv og jeg er ikke redd for å kjøpe brukt. Husk at dette har jeg ikke peiling på så flott om dere dummer det ned noen hakk. Det gjelder egentlig det meste. Alt jeg skriver her kommer fra det jeg har lest på forum osv og ikke fra egen erfaring.

Jeg skal forsøke å legge ut oppdateringer med bilder og på forhånd takk for hjelpen!

Thomas
 
  • Like
Reactions: The_Newbie

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Nå nærmer det seg november og da skal jeg endelig starte byggingen av kino. Jeg leser for harde livet på forskjellige forum og endelig har jeg funnet en løsning på ventilasjon som jeg tror vil fungere. Jeg har bestemt meg for å kjøpe den rimeligste balansert ventilasjonsanlegget jeg kan finne og plassere det i garasjen som ligger vegg i vegg med kinoen. Luft inn og ut legges utenfor garasjen og 2 rør går inn i kinoen. Disse vil jeg legge i soffiten som igjen vil lede til prosjektoren så den blir ventilert. Jeg planlegger lydfelle innebygde i soffiten For å redusere støy inn i kinoen.

Rom-i-rom løsningen med vegger og tak som står helt frikoblet fra resten av huset har jeg grei kontroll på, tror jeg.. Gulvet derimot er jeg usikker på; Jeg står mellom 2 alternativ:

#1: Såkalte horse stall mats etter inspirasjon fra AVS forum.com, 1 eller 2 lag osb/kryssfiner og avrettet gulv med eller uten varmekabler og teppe.

#2: Isolasjon med gummiknotter (https://kineticsnoise.com/rim/rollout-isolation-material), 1 eller 2 lag osb/kryssfiner og avrettet gulv med eller uten varmekabler og teppe.

Er det noen som har noen tanker rundt dette eller evt bedre forslag? Gulvet nå er betonggulv fra byggeår 1956.. Jeg tviler på at det er fuktsperre eller isolasjon under.

Jeg har tenkt å ha utstyret i en bod i naborommet og planen er å føre kabelen inn i samme området så det kun blir en gjennomføring inn i rommene. Ledninger fører jeg i soffiten og ned til stikkontakter gjennom stolper og bak baffelveggen/falsk vegg bak skjermen.

Jeg ser at det ikke er mye aktivitet her for tiden, men jeg setter stor pris på tips og triks.

Thomas
 

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Nå nærmer det seg november og da skal jeg endelig starte byggingen av kino. Jeg leser for harde livet på forskjellige forum og endelig har jeg funnet en løsning på ventilasjon som jeg tror vil fungere. Jeg har bestemt meg for å kjøpe den rimeligste balansert ventilasjonsanlegget jeg kan finne og plassere det i garasjen som ligger vegg i vegg med kinoen. Luft inn og ut legges utenfor garasjen og 2 rør går inn i kinoen. Disse vil jeg legge i soffiten som igjen vil lede til prosjektoren så den blir ventilert. Jeg planlegger lydfelle innebygde i soffiten For å redusere støy inn i kinoen.

Rom-i-rom løsningen med vegger og tak som står helt frikoblet fra resten av huset har jeg grei kontroll på, tror jeg.. Gulvet derimot er jeg usikker på; Jeg står mellom 2 alternativ:

#1: Såkalte horse stall mats etter inspirasjon fra AVS forum.com, 1 eller 2 lag osb/kryssfiner og avrettet gulv med eller uten varmekabler og teppe.

#2: Isolasjon med gummiknotter (https://kineticsnoise.com/rim/rollout-isolation-material), 1 eller 2 lag osb/kryssfiner og avrettet gulv med eller uten varmekabler og teppe.

Er det noen som har noen tanker rundt dette eller evt bedre forslag? Gulvet nå er betonggulv fra byggeår 1956.. Jeg tviler på at det er fuktsperre eller isolasjon under.

Jeg har tenkt å ha utstyret i en bod i naborommet og planen er å føre kabelen inn i samme området så det kun blir en gjennomføring inn i rommene. Ledninger fører jeg i soffiten og ned til stikkontakter gjennom stolper og bak baffelveggen/falsk vegg bak skjermen.

Jeg ser at det ikke er mye aktivitet her for tiden, men jeg setter stor pris på tips og triks.

Thomas
Spennende prosjekt og virker som du har det meste planlagt.

Angående gulv så er ikke det helt lett å koble fra huset dessverre. Blir fort kondens problemer med isolasjon i gulvet, så man må være forsiktig med det. Varmekabler blir en smaks sak, men i gamle kinoen min hadde jeg bare trinnlyds plater, spon og teppefliser på toppen og det var behagelig selv på vinteren, så syntes selv det ikke er behov for Varmekabler. Blir nok annerledes med teppefliser rett på betongen. Da er nok Varmekabler å foretrekke. Driver jo å bygger ny kino og der tenker jeg bruke en litt dyr trinndemping fra pergo med spon flytende på toppen. Om det blir bra nok gjenstår å se.
 

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Spennende prosjekt og virker som du har det meste planlagt.

Angående gulv så er ikke det helt lett å koble fra huset dessverre. Blir fort kondens problemer med isolasjon i gulvet, så man må være forsiktig med det. Varmekabler blir en smaks sak, men i gamle kinoen min hadde jeg bare trinnlyds plater, spon og teppefliser på toppen og det var behagelig selv på vinteren, så syntes selv det ikke er behov for Varmekabler. Blir nok annerledes med teppefliser rett på betongen. Da er nok Varmekabler å foretrekke. Driver jo å bygger ny kino og der tenker jeg bruke en litt dyr trinndemping fra pergo med spon flytende på toppen. Om det blir bra nok gjenstår å se.
Jeg følger prosjektet ditt😉 Flott å se at det legges ut nye prosjekter. Hvor i landet bor du? Legger du fuktsperre under trinnlydsplatene? De trinnlydsplatene jeg har kikket på fra glava/rockwool isolerer jo også til en grad. Det er jo fint hvis jeg kan slippe avrettingsmasse og varmekabler.. det er vel uansett ikke dumt med mye masse.
Gleder meg til å se fortsettelsen av prosjektet ditt.
 

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Jeg følger prosjektet ditt😉 Flott å se at det legges ut nye prosjekter. Hvor i landet bor du? Legger du fuktsperre under trinnlydsplatene? De trinnlydsplatene jeg har kikket på fra glava/rockwool isolerer jo også til en grad. Det er jo fint hvis jeg kan slippe avrettingsmasse og varmekabler.. det er vel uansett ikke dumt med mye masse.
Gleder meg til å se fortsettelsen av prosjektet ditt.
Gøy å høre! Veldig fint å vite folk følger med. Gjør det jo lettere å oppdatere. Ikke altid like motiverende å kjøre monolog 😅. Bor 20min unna Oslo

Jeg hadde fuktsperre under siden jeg vet at fuktsperre under støpen er så som så. Når jeg rev ned etter 3-4 år var det like tørt å fint. Kan ikke si det samme om tilfarer gulvet som lå i hele kjelleren når vi kjøpte huset. Besto av svart papp, 50-70mm glava med spon på toppen. Var en skikkelig saneringsjobb med mugg og fuktighet.
Har du hel fukt sperre i støp gulv strides det vel litt om man skal ha fuktsperre under "tre"gulv, men mener jeg leste du ikke hadde og da mener jeg du må ha. Er uansett en helhets vurdering.

Det du kan gjøre er jo legge plast, styrofoam og avretting på toppen hvis du ikke har isolasjon og plast nede i eksisterende gulv. Eventuelt med varmekabler. Da har du jo på en måte frikoblett gulvet også hvis ikke støp kommer i kontakt med eksisterende vegger, men kommer jo litt ann på hvor mye takhøyde du vil ofre. Avrettingsmasse er selvbærende relativt tynt. 20-30mm på husken.

Edit: Den riktige rekkefølgen på det jeg skrev over her blir vel styrofoam, plast så avretting
 
Sist redigert:

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Gøy å høre! Veldig fint å vite folk følger med. Gjør det jo lettere å oppdatere. Ikke altid like motiverende å kjøre monolog 😅. Bor 20min unna Oslo

Jeg hadde fuktsperre under siden jeg vet at fuktsperre under støpen er så som så. Når jeg rev ned etter 3-4 år var det like tørt å fint. Kan ikke si det samme om tilfarer gulvet som lå i hele kjelleren når vi kjøpte huset. Besto av svart papp, 50-70mm glava med spon på toppen. Var en skikkelig saneringsjobb med mugg og fuktighet.
Har du hel fukt sperre i støp gulv strides det vel litt om man skal ha fuktsperre under "tre"gulv, men mener jeg leste du ikke hadde og da mener jeg du må ha. Er uansett en helhets vurdering.

Det du kan gjøre er jo legge plast, styrofoam og avretting på toppen hvis du ikke har isolasjon og plast nede i eksisterende gulv. Eventuelt med varmekabler. Da har du jo på en måte frikoblett gulvet også hvis ikke støp kommer i kontakt med eksisterende vegger, men kommer jo litt ann på hvor mye takhøyde du vil ofre. Avrettingsmasse er selvbærende relativt tynt. 20-30mm på husken.

Edit: Den riktige rekkefølgen på det jeg skrev over her blir vel styrofoam, plast så avretting
Jeg hadde også samme løsning i min kjeller, men det var kun rundt kantene på den ene siden ser det var noe fukt og råte. Nå er det drenert rundt hele huset så eg kan ikke se for meg at det vil bli et problem med fukt. Jeg ender nok med å legge ned fuktsperre og så den løsningen jeg går for. Det er vel omtrent samme mengde isolasjon i løsningene jeg tenker på som med din løsning med trinnlydsplater så håper at det går greit. Jeg har 255 takhøyde før jeg starter jobben og er veldig usikker på hvor mye jeg vil bygge gulvet når jeg i tillegg skal ha bjelker i taket som kun skal hvile på veggene. Jeg ser at du har kubbet mellom bjelkene i taket og lurer på om dekke kan være en løsning for meg hvis jeg har bjelkelag i taket på 48mm x48mm CC 30cm og kubbing. Håper jeg kan klare å unngå 48x148mm bjelkelag, men er usikker på om det holder når rommet er nesten 4m bredt....

Hvilken løsning på gulvet og i taket går du for i din nye kino? Jeg ser du bruker u-båter på veggene, men forstår fortsatt ikke helt hvordan du løser gulvet.

Hvordan var løsningen i din gamle kino med trinnlydsplate? Mye støy og bass i resten av huset?
 
Sist redigert:

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Jeg hadde også samme løsning i min kjeller, men det var kun rundt kantene på den ene siden ser det var noe fukt og råte. Nå er det drenert rundt hele huset så eg kan ikke se for meg at det vil bli et problem med fukt. Jeg ender nok med å legge ned fuktsperre og så den løsningen jeg går for. Det er vel omtrent samme mengde isolasjon i løsningene jeg tenker på som med din løsning med trinnlydsplater så håper at det går greit. Jeg har 255 takhøyde før jeg starter jobben og er veldig usikker på hvor mye jeg vil bygge gulvet når jeg i tillegg skal ha bjelker i taket som kun skal hvile på veggene. Jeg ser at du har kubbet mellom bjelkene i taket og lurer på om dekke kan være en løsning for meg hvis jeg har bjelkelag i taket på 48mm x48mm CC 30cm og kubbing. Håper jeg kan klare å unngå 48x148mm bjelkelag, men er usikker på om det holder når rommet er nesten 4m bredt....

Hvilken løsning på gulvet og i taket går du for i din nye kino? Jeg ser du bruker u-båter på veggene, men forstår fortsatt ikke helt hvordan du løser gulvet.

Hvordan var løsningen i din gamle kino med trinnlydsplate? Mye støy og bass i resten av huset?
Ende selv opp med og grave opp og isolere grunnmuren på yttersiden, så helt tørt hos meg ihvertfall. Angående 48x48 lignende oppe på svill med 4 meter spenn uten noe oppheng på midten så går ikke det. Blir alt for svakt og vil nok henge godt ned på midten. Blir tungt med gips og diverse. Siden jeg har krysskubbing pluss et rør som stiver av gulvbjelkene i taket måtte jeg være kreativ når jeg lagde takbjelker i kinoen. Består av 48x98 med utskjæringer under alle krysskubbinger og røret. La en lekt over røret og har limt å skrudd finer på siden fra 48x90 og til lekt. Kan henge i det med mine 112kg uten at det berører noe i eksisterende tak konstruksjon. Hadde ikke kubbinger og det røret vært der hadde jeg brukt 48x198 til takbjelker. Vet ikke om dette ble forståelig 😅 Du har ikke mulighet til å legge takbjelker i mellom eksisterende gulvbelker? Støpt dekke kanskje så du må legge under?

Kommer til å gå for et pergo underlag som skal funke fint mot slag. 2mm tykt bare. Vurderer så et lag fibergips som fuges rundt veggene før spon. Hvis jeg går for fibergips blir det nok også et parkettundrelag mellom gips og spon. Takbjelker ligger oppe på toppsvill uten kontakt med resten av huset og uboat i bunnensvill gjør teoretisk at vegg og tak er frikoblett gulv. Gjenstår å se om det virker. Vet hvor mye lyd som gikk ut i gamle kinoen og det var kun bass. Vanskelig å stoppe helt dessverre.

Gamle kinoen hadde 0.2plast, 12mm hunton silesio eller hva den heter og 22mm gulvspon. Hvor mye det utgjør på lyd og vibrasjoner vet jeg ikke siden jeg ikke har testet på bart gulv. På referanse volum på heftige scener ble det endel bass i huset, men ikke super plagsomt og uten om de heftige scenene slapp det nesten ikke lyd ut.

Ble langt dette, men håper noe av det er forståelig 😅
 

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Ende selv opp med og grave opp og isolere grunnmuren på yttersiden, så helt tørt hos meg ihvertfall. Angående 48x48 lignende oppe på svill med 4 meter spenn uten noe oppheng på midten så går ikke det. Blir alt for svakt og vil nok henge godt ned på midten. Blir tungt med gips og diverse. Siden jeg har krysskubbing pluss et rør som stiver av gulvbjelkene i taket måtte jeg være kreativ når jeg lagde takbjelker i kinoen. Består av 48x98 med utskjæringer under alle krysskubbinger og røret. La en lekt over røret og har limt å skrudd finer på siden fra 48x90 og til lekt. Kan henge i det med mine 112kg uten at det berører noe i eksisterende tak konstruksjon. Hadde ikke kubbinger og det røret vært der hadde jeg brukt 48x198 til takbjelker. Vet ikke om dette ble forståelig 😅 Du har ikke mulighet til å legge takbjelker i mellom eksisterende gulvbelker? Støpt dekke kanskje så du må legge under?

Kommer til å gå for et pergo underlag som skal funke fint mot slag. 2mm tykt bare. Vurderer så et lag fibergips som fuges rundt veggene før spon. Hvis jeg går for fibergips blir det nok også et parkettundrelag mellom gips og spon. Takbjelker ligger oppe på toppsvill uten kontakt med resten av huset og uboat i bunnensvill gjør teoretisk at vegg og tak er frikoblett gulv. Gjenstår å se om det virker. Vet hvor mye lyd som gikk ut i gamle kinoen og det var kun bass. Vanskelig å stoppe helt dessverre.

Gamle kinoen hadde 0.2plast, 12mm hunton silesio eller hva den heter og 22mm gulvspon. Hvor mye det utgjør på lyd og vibrasjoner vet jeg ikke siden jeg ikke har testet på bart gulv. På referanse volum på heftige scener ble det endel bass i huset, men ikke super plagsomt og uten om de heftige scenene slapp det nesten ikke lyd ut.

Ble langt dette, men håper noe av det er forståelig 😅
Så først nå at jeg skrev 48x48… det ville vært galskap! Mente selvfølgelig 48x98. Håper jeg kan finne en måte ala din ved hjelp av krysskubbing og muligens kryssfiner for å få det stivt nok. Nå ser taket slikt ut
1663958401634.jpeg

Problemet mitt er som du ser at jeg er allerede avhengig av krysskubbing for å holde gulvet over stivt nok.

Jeg har planer om å ringe importøren av rim rollout ( klosser med isolasjon) å høre hva de tenker om min situasjon. Hadde håpet å unngå for mye bass ut i resten av huset, men er redd det uansett blir noe lyd i hybelen ved siden av. U-båter under bunnsvillen kan være en god ide. Hadde egentlig tenkt å bruke noe ala auralex sheet block, men har ikke landet den enda.

Jeg setter veldig stor pris på at du gidder å sparre litt rundt prosjektet! Knall å høre hva andre har gjort/gjør da det ikke virker å være en klar fasit for hva som er riktig. ( med unntak av betong på fjærer som virker ekstremt komplisert og sannsynligvis veldig dyrt.

I dag mottok jeg min «nye» forforsterker; Yamaha Mx-a5000 og på mandag kommer nok cx-5100 prosessor. Gleder meg til å prøve. Det eneste nå er at jeg er litt nervøs mtp høyttalerne jeg har kjøpt og om det er sannsynlig at jeg klarer å få alt til å spille sånn noenlunde.. jeg har lite kunnskap med den slags og kjenner heller ingen som kan hjelpe. Vi får håpe at Google og div forum kan hjelpe. 😂
 

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Etter mere googling ser jeg på div bjelkelagstabeller at det nok ikke går med 48x98 og heller ikke med 48x148. Litt surt å tape 20cm takhøyde med 48x198.. Er det noen som har noen gode tips på hvordan jeg kan bevare takhøyde best mulig?
 

chrisand25

Aktiv
16 Mar 2012
532
459
63
Ja syntes du var litt vel optimistisk med dimensjon i taket😂.

Du kan vel bare legge 48x98 opp mot eksisterende kryss kubbing. Lekt over krysskubbing og limt å skrudd finer på sidene. Blir ganske stivt og du kan slippe unna med og miste ca 1 cm pluss plater på høyden i rommet. Da har du mer å gå på iforhold til gulv konstruksjonen.

Yamaha effekten du har kjøpt funker fint hvis ikke høyttalerene er for tungdrevene, og professoren er god, men anbefaler å kjøpe en umik og bruke REW til å manuelt justere i YAPO etter en automatisk kalibrering. Bommer på sub og litt nivåer automatisk er min erfaring siden jeg har samme utstyret.

Bare gøy å prøve hjelpe 😊
 

christr

Medlem
6 Jul 2011
217
32
28
Hei!

Bjelkelagstabellene du har sett på gjelder vel for bjelkelag for boligformål - dvs. der en skal kunne bo og innrede oppå. Bjelkelaget i ditt tilfelle skal kun ta egenvekt av bjelker og gipsplater?

Legger ved utdrag fra Byggforsk Rom-i-rom. Hvis rommet får fri bredde innvendig på 3,7m sier tabellen 36x123mm. Du kan eventuelt sette sammen 2x 36x98mm. Jeg ville heller ikke vært veldig redd for å gå på 48x98mm, i hvert fall ikke hvis fri bredde på rommet med vegger kommer litt under 3,7 meter. Mener BEF brukte 48x98 i sitt tak med noenlunde samme bredde som deg.

Jeg har selv smalere rom enn deg, men måtte lage en spesialløsning for takbjelkene for å komme under en bærebjelke for huset. Brukte 48x98mm som jeg måtte lage et sprang i høyde på (med noe finér på sidene). Ble overrasket over hvor mye vekt de tålte - jeg hang selv i bjelkene (nærmere 100kg) uten særlig antydning til nedbøyning.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2022-11-15 kl. 10.05.57.png
    Skjermbilde 2022-11-15 kl. 10.05.57.png
    123,6 KB · Sett: 21

paalab

Medlem
9 Mar 2006
4.073
10
38
46
Sarpsborg
Hei!

Bjelkelagstabellene du har sett på gjelder vel for bjelkelag for boligformål - dvs. der en skal kunne bo og innrede oppå. Bjelkelaget i ditt tilfelle skal kun ta egenvekt av bjelker og gipsplater?

Legger ved utdrag fra Byggforsk Rom-i-rom. Hvis rommet får fri bredde innvendig på 3,7m sier tabellen 36x123mm. Du kan eventuelt sette sammen 2x 36x98mm. Jeg ville heller ikke vært veldig redd for å gå på 48x98mm, i hvert fall ikke hvis fri bredde på rommet med vegger kommer litt under 3,7 meter. Mener BEF brukte 48x98 i sitt tak med noenlunde samme bredde som deg.

Jeg har selv smalere rom enn deg, men måtte lage en spesialløsning for takbjelkene for å komme under en bærebjelke for huset. Brukte 48x98mm som jeg måtte lage et sprang i høyde på (med noe finér på sidene). Ble overrasket over hvor mye vekt de tålte - jeg hang selv i bjelkene (nærmere 100kg) uten særlig antydning til nedbøyning.
Det er riktig at bjelkelagstabeller er laget med utgangspunkt i nyttelast på 2.0 kN/m² (200kg) Så det bør ikke være problem å bruke 48x98 om man
legger disse med c/c 300 slik at vekten blir fordelt bedre, og taket blir stivere.
 

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Flott! Da tar jeg sjansen på 48x98 med cc 30. Ser ut til at jeg kun får tid til å klargjøre rommet i november og at byggestart blir i desember. Det ser ut som jeg går for såkalte horse stall mats som underlag for gulvet og ikke https://kineticsnoise.com/rim/rollout-isolation-material

Jeg snakket med den norske importøren og estimat for RIM løsningen ble nærmere 30 000…..

Jeg bor i Rogaland så forhåpentligvis finnes det et firma i nærheten som kan ordne hestematter til en ikke alt for gal pris.
 

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Ny og sjelden oppdatering. Det ser ut til at dette kommer til å ta litt tid. Foreløpig har jeg kun startet med klargjøring av rommet. Jeg har ryddet en del, isolasjon er på plass mellom gamle bjelker og jeg har meislet og støpt litt på nytt på gulvet.

Jeg har undersøkt en del og jeg må si jeg er usikker på hvilken løsning jeg skal gå for på gulvet. Jeg hadde opprinnelig tenkt å gå for matter av gummigranulat, men nå er jeg ikke sikker lenger. Det virker ikke å være en vanlig løsning i vårt klima og jeg er redd det kan oppstå fukt selv om gulvet fremstår som tørt og det ser ut til at det er noe vanskeligere å få tak i den typen matter som jeg hadde tenkt meg.

Er det noen andre smarte løsninger for gulv som jeg kan vurdere? Jeg har lest at Rod Gervais har gått for løsningen med trinnlydsplater på gulv og dette er vel løsningen som chrisand25 har gått for.

Mitt betonggulv er uten fuktsperre og isolasjon.

Flott om noen har noen gode råd.
 

kjelli

Medlem
29 Apr 2003
3.983
3
38
Jeg skal selv bygge rom-i-rom løsning. Det ser ut som det blir betonggulv (0.2mm plast) - silencio (min 24mm, helst 36mm - gulvgips (13mm) - "bitumen duk el" - 22mm sponplate - teppe.
Gulvet er helt frakoblet veggene og fuges mellom vegg og gulv. veggene settes oppå silencio. Hvis det er mulig med teppe oppå gulvgips så dropper jeg spongulvet og tar dobbel gulvgips.
 
  • Like
Reactions: vegardxf

tstyles

Medlem
2 Jan 2012
27
6
3
Jeg skal selv bygge rom-i-rom løsning. Det ser ut som det blir betonggulv (0.2mm plast) - silencio (min 24mm, helst 36mm - gulvgips (13mm) - "bitumen duk el" - 22mm sponplate - teppe.
Gulvet er helt frakoblet veggene og fuges mellom vegg og gulv. veggene settes oppå silencio. Hvis det er mulig med teppe oppå gulvgips så dropper jeg spongulvet og tar dobbel gulvgips.
Morro. Har du tråd her på forumet? Flott å se hvilke løsninger andre går for.

Planen min var å starte byggingen før jul, men de gikk ikke. Har kun avrettet gulvet foreløpig. Jeg har bestilt fibergipsplater som mest sannsynlig ankommer i neste uke, men ser ikke for meg at det blir veldig mye tid til bygging fremover. På gulvet har jeg endelig bestemt meg for løsning. Jeg har kjøpt gummiflis som måler 30x30cm og er ca 4,5cm tykke. Hver flis veier litt over 2,5kg. Håper dette blir en god løsning. Det blir i alle fall nok masse og forhåpentligvis absorberer de masse bass. Jeg satser på at det går greit uten varme i gulvet. Veggene kommer til å stå på flisene, men frikoblet fra gulvet.
 
  • Like
Reactions: vegardxf

kjelli

Medlem
29 Apr 2003
3.983
3
38
Ingen tråd her inne desverre :(
Huset er under bygging og det blir på høsten at selve bygging av kinoen begynner. Men det er utrolig gøy å planlegge.

Gummifliser sier du. Hva er de? Er de beregnet til å ha under gulv altså? Svært spennede.
 
  • Like
Reactions: vegardxf