Kjellerkino i tilbygg

16 Mar 2012
750
793
93
Takk! Ja, nå skal jeg snart invitere! :) Gleder meg også til å komme til deg! (y):)
Gleder meg! Har nok ikke like bra sub rigg som deg enda, men forhåpentligvis kommer det snart. Er jo bare ramle innom nesten når du vil, men skal gi en skikkelig invitasjon når jeg begynner å bli fornøyd 😊👍

• Like
Reactions: Stratosen
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Jeg kommer nok til å bruke Hunton Nativo trefiberisolasjonsplater i fronten. Det gir mindre helseskadelig finstøv i luften enn f.eks. Rockwool.

11 Jan 2007
6.055
71
48
Lest gjennom hele tråden, helt villt rått!
liker spesielt løsninga med rammene trukket i høyttalerstoff!

kan du si noe mere om lyden i Hamrammr vs Arendal?

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Takk for hyggelig tilbakemelding!

Arendal er veldig bra, men Hamrammr gir etter min mening utvilsomt et løft i lyden.

Arendal har et mer stuevennlig design, mens Hammrammr har både design og utforming som gjør de mer egnet til innbygging i hjemmekino (som de er bygget for).

Viktigste forskjell i forhold til Arendal er at Hamrammr har kompresjonsdriver i diskanten, noe som gjør at de spiller mer uanstrengt og oppløst i sekvenser med høyt volum. Høyttalerne er lettdrevne og har en imponerende smekk og dynamikk, samtidig som lydnivå/headroom nærmest er ubegrenset. Altså hardtslående og stor, luftig lyd som passer veldig godt inn i min hjemmekino.

11 Jan 2007
6.055
71
48
Takk for hyggelig tilbakemelding!

Arendal er veldig bra, men Hamrammr gir etter min mening utvilsomt et løft i lyden.

Arendal har et mer stuevennlig design, mens Hammrammr har både design og utforming som gjør de mer egnet til innbygging i hjemmekino (som de er bygget for).

Viktigste forskjell i forhold til Arendal er at Hamrammr har kompresjonsdriver i diskanten, noe som gjør at de spiller mer uanstrengt og oppløst i sekvenser med høyt volum. Høyttalerne er lettdrevne og har en imponerende smekk og dynamikk, samtidig som lydnivå/headroom nærmest er ubegrenset. Altså hardtslående og stor, luftig lyd som passer veldig godt inn i min hjemmekino.
Spennende! Har jo selv hatt AS menner jo veldig gøy at Hamrammr leverer så bra!

Hammrammr blir ikke spisse?

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Nei, jeg synes ikke Hamrammr blir spisse.

Vil anbefale deg en tur til AVShop der du selv kan høre Hamrammr i deres demokino. Er en opplevelse!

11 Jan 2007
6.055
71
48
Spennende!

Ja, har åpent invitasjon fra Bef, må prøve å komme forbi en gang!

Er det ypao du bruker som kalibrering?

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum

Kalibrering​

Selv om lyden i kinoen har blitt mye bedre etter oppgradering til Hamrammr og skikkelig SBA bassvegg, har jeg følt at det bor mer potensiale i oppsettet enn hva jeg har fått ut av det til nå. Bassen kunne vært ennå mer tight og mellomtonen ennå mer luftig. Provisorisk demping av frontveggen med puter og isolasjon hjalp noe, men ettersom eksisterende kalibrering ikke er gjort særlig grundig, var det tid for skikkelig kalibrering.

Med to av de beste innen hjemmekino i Norge, Bjørn Erik Forberg og Einar Johansen, var det duket for en real kalibreringsøkt.

En rekke tekniske problemer gjorde at det tok flere timer før vi kom skikkelig i gang. Vi måtte bl.a. forsøke hele tre HDMI-kabler før vi fikk signal; det var problemer med lydkortene på PCen og ting hang og måtte restartes. Men etter en stund var vi endelig klare til å sette i gang.

Først kjørte vi noen REW målinger av eksisterende oppsett. Kurven var som ventet langt fra optimal. Deretter var det nøyaktig nivåkalibrering av samtlige subber før vi kjørte nye kalibreringssweep på hele rommet.

Rommet har noen problemer i området rundt 28 Hz, men det gikk det fint å kompensere for. Derimot var det litt mer arbeid å optimalisere overgangen mellom subber og høyttalere. Hvert forsøk satt bedre og bedre, og kurven ble bedre og bedre, selv om den ikke ble helt perfekt med den tiden vi hadde igjen.

Men for en lyd det ble! Plutselig var bassen enda mer tight og mektig, og mellomtonen enda mer luftig. En skikkelig opptur! :)

Stor takk til Bjørn Erik og Einar for en inspirerende og hyggelig kalibreringsdag!

01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Da har jeg vært så heldig at jeg har fått besøke dette mesterverket. Var skikkelig imponerende hva som var gjort av arbeider i kinoen og på resten av huset! Stratosen er en skikkelig flink fyr, og ikke minst kjempe trivelig og være med! Kinoen er skikkelig gjennomført med stort lerret som jeg liker, masse smarte løsninger og den takhøyden da. Bare helt rått! Skikkelig god følelse av kino!
Hamrammr leverer godt som forventet og lyden sitter godt. Spiller stort! SBA oppsettet med Arendal subber skuffet ikke. Smeller til når de skal og har godt med detaljer i hele registrert som jeg er vandt med fra når jeg hadde Arendal subber. Er nok mer å hente på rommet siden det ikke er helt ferdig med demping og diverse her og der, men fy søren det var gøy og tilbringe noen timer der! Ble drøye 4 veldig hyggelige timer og anbefaler alle som er så heldige å bli invitert ta turen. Absolutt verdt det! Kommer gjerne tilbake! 😀
Glemte helt ta noen bilder😂