Kjellerkino i tilbygg

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Demping har "alt" å si ja. Spennende med hunton isolasjon. Tenker på den selv på bakveggen. Funker jo flott hos Einar.
Har sett selv med godt innpakket rockwool at det blir mere sveve støv når det trøkker til.
Uansett bra jobbet. Flott kino du har😊👍
Ja, det var Einar som inspirerte meg til å prøve Hunton. Veldig godt resultat hos han :)

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Kult, blir spennende å følge med på :) . Tror nok du blir veldig fornøyd med dette!

Hunton funker greit det og et godt alternativ. Det lukter litt sagbruk men det gir seg etterhvert og det er skikkelig gris når du tar det ut av pakkene. Jeg var med og monterte en bassfelle på 1 meter dybde for noen år siden, da brukte vi teppebanker og slo platene med. før vi trillet det inn i kinoen.

Jeg har justert 4 anlegg med Hunton og det har vært greie resultater i alle. Dersom støv er et problem, så bryr ikke bassfellen seg om et lag gulvpapp foran seg, jeg har målinger med plast, papp,uten papp og komprimert/flatpakket, effekten er lik foruten det som er "flatpakket" da blir det bedre effekt ved å ta de ut av pakkene (ment som generel info til de som må bruke mer støvete isolasjon)

Du kan også vudrere demping mellom kassene, det gir positive utslag,
her er en måling uten bassfelle og kun demping mellom kasser

Vis vedlegget 245186

Takk for gode innspill, Karmann!

Ja, platene drysser en del, så mulig jeg beholder plasten om jeg får tilfredsstillende resultat med den på. Hunton er uansett ikke komprimert i pakkene like mye som f.eks. Glava.

Demping mellom kassene kommer etter hvert. Venter bare på å få inn to til fire subber til før jeg gjør dette :)

Er litt usikker på om jeg skal gå for en sub-konfigurasjon på tre i høyden og fire i bredden eller bare fortsette med to rader slik jeg nå har det.

Grunnen til at jeg er usikker på 3 X 4 subber er at med romhøyde på 300cm og underkant av soffit 48,5cm ned fra betongtaket, vil de fire øverste basselementene bli plassert halvveis bak soffit. (Center av disse skal jo være 50cm fra taket.) Ettersom soffiten består av kryssfinér og 2"2" er jeg redd den kan lage refleksjoner som forstyrrer SBA-effekten. Da er det kanskje bedre heller å beholde to rader med 5-6 subber på hver rad.

Er det noen her på forumet som kunne kommentert noe rundt denne problemstillingen?

Sist redigert:
31 Jan 2007
1.394
608
113
Altså. Jeg har center høyttaler foran midtraden min , og den står ca 1 meter fra (kanskje mindre ) . Jeg har også testet med den nærmere en det og målinger med og uten center er marginalt forskjell. Bassen bretter seg forbi . Jeg ser din utfordring med tanke på at de blir så close, det kan funke .

Meeen når det er sagt , så har jeg også testet usymertrisk "SBA" der jeg er utenfor målene, altså et stack forskjøvet ganske mye . Det ga også marginale forskjeller, så mao , det er ikke så pissetrengt at du blir helt på målene .

Så du vet egentlig ikke helt før du har prøvd, men du trenger nødvendigvis ikke sette det opp perfekt for at det skal fungere .

16 Mar 2012
647
680
93
Kult, blir spennende å følge med på :) . Tror nok du blir veldig fornøyd med dette!

Hunton funker greit det og et godt alternativ. Det lukter litt sagbruk men det gir seg etterhvert og det er skikkelig gris når du tar det ut av pakkene. Jeg var med og monterte en bassfelle på 1 meter dybde for noen år siden, da brukte vi teppebanker og slo platene med. før vi trillet det inn i kinoen.

Jeg har justert 4 anlegg med Hunton og det har vært greie resultater i alle. Dersom støv er et problem, så bryr ikke bassfellen seg om et lag gulvpapp foran seg, jeg har målinger med plast, papp,uten papp og komprimert/flatpakket, effekten er lik foruten det som er "flatpakket" da blir det bedre effekt ved å ta de ut av pakkene (ment som generel info til de som må bruke mer støvete isolasjon)

Du kan også vudrere demping mellom kassene, det gir positive utslag,
her er en måling uten bassfelle og kun demping mellom kasser

Vis vedlegget 245186
Interessant med gulvpapp og div. Brukte selv filt til og legge i bakken til og skille jord lag. Husker ikke hva det hetet. Hadde høyttaler stoff for looken utenpå der igjen. Ble aldri plagsomt mye støv, men så jo i lyset fra projektor at det ble mere støv i luften når det trøkket til. Kan jo så klart være støv som ligger på ht elementer og lignende også som blir sendt ut i rommet. Skulle jo egentlig tro det ble tett nok med filt.😊

• Like
Reactions: Stratosen
31 Jan 2007
1.394
608
113
Ja, projektor ser alt støv , du kan også spraye det ytterste laget med hårspray.
Det bør ikke komme mye støv av det.

Jeg har Knauf spacelab i min felle og kun høyttaler stoff foran, den støver litt når du herjer med den men er rolig for støv når den ligger på sin plass og det spilles, har målt 150db ved bassfellen og da holder hele veggen på å blåse ut , men forsatt lite støv.

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Hamrammr

Jeg er av den oppfatning at mange hjemmekinoeiere har mye mer potensiale til lydforbedring gjennom å gjøre akustiske tiltak fremfor å kjøpe nytt utstyr. I min kino har jeg nå gjort en del med akustikken, og jeg vet jeg fortsatt kan gjøre flere tiltak som vil bidra til at lyden blir enda bedre. Den opprinnelige planen var derfor å få akustikken så bra som overhode mulig før jeg evt. ville vurdere andre oppgraderinger.

Samtidig synes jeg det er veldig gøy å høre andres oppsett, og det er ikke til å stikke under en stol at dette av og til fører med seg at det dukker opp nye ting på min lille ønskeliste.

Slik var det også med Hamrammr.

Jeg har vært veldig fornøyd med mitt høyttaleroppsett fra Arendal helt siden jeg oppgraderte fra Klipsch for mange år siden. Jeg synes Arendal låter bra til hjemmekino og jeg hadde derfor liten interesse av å vurdere andre alternativer.

Jeg hørte Hamrammr for første gang som prototype hjemme hos Bjørn Erik Forberg lenge før den kom ut på markedet, men da var det kun én høyttaler av hver størrelse, så det var vanskelig å danne seg et fullstendig inntrykk. Jeg har videre fått demo på AVShop, og besøkt Kjetil Moen sammen med Einar Johansen der vi hørte Kjetils oppsett.

Jeg synes Einar beskriver besøket godt i en kommentar på Facebook:

"Takk for veldig hyggelig besøk og god lydopplevelse. Artig å høre hva som har skjedd hos Kjetil. Her har det skjedd flere ting siden sist jeg var på besøk. Største og siste er bytte fra Arendal til Hamrammr. Utvilsomt et løft i lyden. Ordentlig kompresjonsdriver og horn gir en smekk og dynamikk i diskanten, samtidig som lydnivå/headroom er nærmest ubegrenset. Spiller uanstrengt uansett volum, som er en behagelig opplevelse. Det er grunnen til at det er min favoritt på diskant til kino, som jeg også har hjemme i egne Jbl. En 12 tommer bass i både front og surroundkanaler holder bra følge på både attack og dynamikk og lydnivå, og er med å heve opplevelsen. Veldig gøy."

Etter besøket hos Kjetil fikk jeg låne et sett fronthøyttalere med meg hjem en ukes tid for å høre hvordan Hamrammr låter hos meg; og det gode inntrykket stod ved lag.

For å gjøre en lang historie kort: Etter å ha fått mer og mer lyst på Hamrammr det siste halve året fikk jeg et 'spark bak' da jeg fikk vite at produksjonskostnadene går kraftig opp for neste parti grunnet økte råvarekostnader. Det ble derfor for meg 'nå eller aldri'.

Jeg valgte Hamrammr Immersive 12 som fronthøyttalere og Hamrammr Immersive 8_2 for surround og atmos. En stor pall møtte meg på AVShop. Fikk akkurat plass i bilen. Nå gleder jeg meg til å koble opp, lytte og kalibrere!

Disclaimer: Jeg kjenner Bjørn Erik som står bak Hamrammr. Da jeg kjøpe høyttalerne fikk jeg en liten rabatt hos AVShop mot at bilder fra min kino kan brukes i fremtidig markedsføring.

01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
07.JPG
08.JPG
09.JPG
10.JPG

16 Mar 2012
647
680
93
Ja, projektor ser alt støv , du kan også spraye det ytterste laget med hårspray.
Det bør ikke komme mye støv av det.

Jeg har Knauf spacelab i min felle og kun høyttaler stoff foran, den støver litt når du herjer med den men er rolig for støv når den ligger på sin plass og det spilles, har målt 150db ved bassfellen og da holder hele veggen på å blåse ut , men forsatt lite støv.
Merker vel ikke forskjell på det årlige hårspray forbruket til kona hvis jeg låner noen bokser. Ikke dumt😂.

Spacelaben støver nok en del ved håndtering har jeg hørt ja, men aldri brukt den selv om jeg er utdannet tømrer. Er vel heller ikke å få tak i mer så vidt jeg har fått med meg. Brukt mest rockwool selv til lyd. Glava lukter piss, men er ikke like tett som rockwool så muligens bedre til demping. Uansett en stund til jeg er på det stadiet at jeg må bestemme meg

16 Mar 2012
647
680
93
Hamrammr

Jeg er av den oppfatning at mange hjemmekinoeiere har mye mer potensiale til lydforbedring gjennom å gjøre akustiske tiltak fremfor å kjøpe nytt utstyr. I min kino har jeg nå gjort en del med akustikken, og jeg vet jeg fortsatt kan gjøre flere tiltak som vil bidra til at lyden blir enda bedre. Den opprinnelige planen var derfor å få akustikken så bra som overhode mulig før jeg evt. ville vurdere andre oppgraderinger.

Samtidig synes jeg det er veldig gøy å høre andres oppsett, og det er ikke til å stikke under en stol at dette av og til fører med seg at det dukker opp nye ting på min lille ønskeliste.

Slik var det også med Hamrammr.

Jeg har vært veldig fornøyd med mitt høyttaleroppsett fra Arendal helt siden jeg oppgraderte fra Klipsch for mange år siden. Jeg synes Arendal låter bra til hjemmekino og jeg hadde derfor liten interesse av å vurdere andre alternativer.

Jeg hørte Hamrammr for første gang som prototype hjemme hos Bjørn Erik Forberg lenge før den kom ut på markedet, men da var det kun én høyttaler av hver størrelse, så det var vanskelig å danne seg et fullstendig inntrykk. Jeg har videre fått demo på AVShop, og besøkt Kjetil Moen sammen med Einar Johansen der vi hørte Kjetils oppsett.

Jeg synes Einar beskriver besøket godt i en kommentar på Facebook:

"Takk for veldig hyggelig besøk og god lydopplevelse. Artig å høre hva som har skjedd hos Kjetil. Her har det skjedd flere ting siden sist jeg var på besøk. Største og siste er bytte fra Arendal til Hamrammr. Utvilsomt et løft i lyden. Ordentlig kompresjonsdriver og horn gir en smekk og dynamikk i diskanten, samtidig som lydnivå/headroom er nærmest ubegrenset. Spiller uanstrengt uansett volum, som er en behagelig opplevelse. Det er grunnen til at det er min favoritt på diskant til kino, som jeg også har hjemme i egne Jbl. En 12 tommer bass i både front og surroundkanaler holder bra følge på både attack og dynamikk og lydnivå, og er med å heve opplevelsen. Veldig gøy."

Etter besøket hos Kjetil fikk jeg låne et sett fronthøyttalere med meg hjem en ukes tid for å høre hvordan Hamrammr låter hos meg; og det gode inntrykket stod ved lag.

For å gjøre en lang historie kort: Etter å ha fått mer og mer lyst på Hamrammr det siste halve året fikk jeg et 'spark bak' da jeg fikk vite at produksjonskostnadene går kraftig opp for neste parti grunnet økte råvarekostnader. Det ble derfor for meg 'nå eller aldri'.

Jeg valgte Hamrammr Immersive 12 som fronthøyttalere og Hamrammr Immersive 8_2 for surround og atmos. En stor pall møtte meg på AVShop. Fikk akkurat plass i bilen. Nå gleder jeg meg til å koble opp, lytte og kalibrere!

Disclaimer: Jeg kjenner Bjørn Erik som står bak Hamrammr. Da jeg kjøpe høyttalerne fikk jeg en liten rabatt hos AVShop mot at bilder fra min kino kan brukes i fremtidig markedsføring.

Vis vedlegget 245187Vis vedlegget 245188Vis vedlegget 245189Vis vedlegget 245190Vis vedlegget 245191Vis vedlegget 245192Vis vedlegget 245193Vis vedlegget 245194Vis vedlegget 245195
Kult! Dette blir bra. Liker lyden svært godt selv i Hamrammr. Grattis!😃

• Like
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Nye høyttalere på plass

Etter en liten påskeferie fikk jeg endelig satt opp de 7 første av mine 11 nye Hamrammr. Høyttalerne har egentlig 60 dagers returrett, men etter å ha lyttet gjennom velkjente demoer og sett noen filmer virker det nye oppsettet så lovende at jeg allerede har lagt ut mine gamle høyttalere for salg. Utover dette vil jeg ikke kommentere lyden før jeg har fått justert og kalibrert skikkelig :)

Nå gjenstår bare montering av atmos. Jeg må gjøre noen justeringer i taket før de kan festes, så mulig det vil ta litt tid. Frem til dette blir det nok mange hyggelige filmkvelder.

01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
06.JPG
07.JPG
08.JPG
09.JPG
10.JPG

31 Okt 2004
16.670
5
38
Veldig inspirerende. Utrolig bra kino og byggetråd. Bodde i Stockholm for mange år siden og da fikk jeg oppleve et MBL-oppsett i et totalt dedikert rom som var bygget av Svanå. Utrolig opplevelse. Kjøpte selv litt av han etterpå. Veldig grei og kunnskapsrik kar.

De pappdiffuserne virker veldig interessante uten å være for kostbare. Husker han hadde noen gjennomsiktige plastversjoner tidligere, men disse ser veldig greie ut til å bruke bak stofframmer i en hjemmekino. Gøy å se!

Hamrammr skulle jeg likt å opplevd!

• Like
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Automasjon

Kona sa ja til hjemmekino, og da mener jeg det min oppgave å lage den så brukervennlig som mulig slik at hun og barna kan ha glede av den uten at jeg må være 'kinomaskinist'.

Med både prosessor, tre effektforsterkere, streamingboks, mange aktive subber, projektor, elektriske reclinere, fire drivere for LED-strips, samt 24 dimbare fargespotter, er det åpenbart at det trengs automasjon.

Målet er at kinoen skal være like enkel å bruke som en TV, altså alt skrus på med bare én knapp. I tillegg en fjernkontroll for kinoen som er maksimalt enkel å bruke.

Mer detaljerte krav:
* Én knapp for å skru på hele kinoen: Skru på dempet lys i riktige farger, skru på strøm til alt utstyr og slå på alle komponenter i riktig rekkefølge
* Når man har bladd seg frem til ønsket film skal lyset dempes ned automatisk når man starter filmen
* Når man trykker pause eller stopp skal lyset skru seg på
* Når man forlater kinoen skal det være én knapp for å skru av alt
* I tillegg ha mulighet for å skru på/av lys uten å at hele hjemmekinoen starter opp

For å få til alt dette kombinerte jeg flere ting:
* Apple TV som streamingboks ettersom denne har en enkel fjernkontroll som også kan styre volumet
* Atom Homey for automatisering
* Plex Mediacenter for å sende signal til Homey om at filmen startes/stoppes slik at lyset kan styres
* Philips Hue Hub for å videresende signaler fra Homey til plug-in kontakter og lys
* Harmony Elite / Harmony Hub for å kontrollere prosessor, projektor og streamingboks
* Philips HUE bryter for å sende signaler til Homey
* Philips HUE plug-in kontakter for å skru på/av strøm til diverse enheter

Etter noen runder med programmering og justeringer fungerer dette nå fint. At kona har hatt glede av flere kinokvelder med venninner uten at jeg har vært hjemme tyder på at dette har blitt en suksess :)

01.JPG
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg

oes

0
18 Nov 2006
275
8
18
Gratulerer med flott kino. Ser veldig bra ut! Og enig i det du skriver om brukervennlighet. Viktig i en familie at alle opplever at de har tilgang og kan benytte fasilitetene med sine venner - gitt at man ikke har forhåndsavtalt at dette er én persons hobby, da (det må jo være lov, uten at jeg forstår hvorfor noen skulle ønske det etter at barna har nådd en viss alder og kan håndtere en fjernkontroll)

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Tusen takk!

Ja, for noen er hjemmekinoen en man-cave, og da er det jo ikke fullt så viktig med brukervennlighet. Når det er sagt er det veldig digg også for meg å starte opp hele kinoen med bare én knapp.

• Like
Reactions: oes
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Atmos på plass

Det siste halvåret har gått med til diverse andre prosjekter i og rundt huset. Har bl.a. gravd mye i hagen med gravemaskin, drenert, laget platting, fått på plass bergvarmepumpe, isolert litt på loftet og pusset opp vaskerom.

Kinoen har hele veien blitt hyppig brukt, men arbeidet med kinoen har altså stått stille. Selv uten atmos-høyttalere har jeg vært veldig fornøyd med surroundlyden. Jeg har faktisk opplevd noen ganger at venner under lytting har trodd atmos har vært installert. Med andre ord har det ikke vært uutholdelig å mangle atmos.

Når det er sagt har jeg selvfølgelig gledet meg veldig til å få opp de siste fire høyttalerne som har stått på vent en god stund. Endelig fikk jeg nå satt av noen kvelder for arbeid i kinoen.

Jeg hadde ikke tatt høyde for at jeg skulle oppgradere mitt høyttaleroppset, så monteringsrammene jeg opprinnelig hadde laget for takmontering var tilpasset Arendal Sound Surround. Disse måtte fjernes for å få plass til Hamrammr. Dette viste seg å være litt mer krevende enn først antatt, men gikk til slutt.

En mal i papp i samme størrelse som de nye høyttalerne forenklet jobben med å få nøyaktig og optimal plassering. Brakettene ble vinklet mot lytteposisjon og festet med kraftige skruer. Så var det montering av høyttalere, høyttalerkabler, tak-paneler og til slutt tilkobling til Rotel-forsterkeren som også har ventet en stund.

Endelig Atmos på plass!

Og resultatet: Lyden har nå løftet seg bokstavelig talt til nye høyder og surroundopplevelsen har blitt enda større og mer omsluttende. Dette var gøy! :)

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg

16 Mar 2012
647
680
93
Atmos på plass

Det siste halvåret har gått med til diverse andre prosjekter i og rundt huset. Har bl.a. gravd mye i hagen med gravemaskin, drenert, laget platting, fått på plass bergvarmepumpe, isolert litt på loftet og pusset opp vaskerom.

Kinoen har hele veien blitt hyppig brukt, men arbeidet med kinoen har altså stått stille. Selv uten atmos-høyttalere har jeg vært veldig fornøyd med surroundlyden. Jeg har faktisk opplevd noen ganger at venner under lytting har trodd atmos har vært installert. Med andre ord har det ikke vært uutholdelig å mangle atmos.

Når det er sagt har jeg selvfølgelig gledet meg veldig til å få opp de siste fire høyttalerne som har stått på vent en god stund. Endelig fikk jeg nå satt av noen kvelder for arbeid i kinoen.

Jeg hadde ikke tatt høyde for at jeg skulle oppgradere mitt høyttaleroppset, så monteringsrammene jeg opprinnelig hadde laget for takmontering var tilpasset Arendal Sound Surround. Disse måtte fjernes for å få plass til Hamrammr. Dette viste seg å være litt mer krevende enn først antatt, men gikk til slutt.

En mal i papp i samme størrelse som de nye høyttalerne forenklet jobben med å få nøyaktig og optimal plassering. Brakettene ble vinklet mot lytteposisjon og festet med kraftige skruer. Så var det montering av høyttalere, høyttalerkabler, tak-paneler og til slutt tilkobling til Rotel-forsterkeren som også har ventet en stund.

Endelig Atmos på plass!

Og resultatet: Lyden har nå løftet seg bokstavelig talt til nye høyder og surroundopplevelsen har blitt enda større og mer omsluttende. Dette var gøy! :)

Vis vedlegget 245554Vis vedlegget 245555Vis vedlegget 245556Vis vedlegget 245557Vis vedlegget 245558Vis vedlegget 245559Vis vedlegget 245560Vis vedlegget 245561Vis vedlegget 245562Vis vedlegget 245563Vis vedlegget 245564
Ser veldig bra ut! Vet liksom ikke hva man går glipp av før det er på plass, så nå er det bare se alle filmer på nytt😊

• Like

m4sta

0
30 Sep 2006
1.215
26
48
Drømmekinondette. Hvordan har du bygget ramme til lerretet og festet denne?

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Takk for det! :)

I post #64 'Lerret' og i post #124 'Lydtransparent lerret' vil jeg tro du finner svar på det du lurer på.

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum

Utvidelse av SBA bassvegg​

Etter å ha hatt 8 subwoofere i kinoens bassvegg en periode utvider jeg nå til 12. Hensikten er ikke å få MER bassvolum, men å få økt 'autoritet' og fysisk opplevelse av bassen grunnet flere elementer; og ikke minst for å heve 'SBA-grensekvekvensen'.

Teorien om SBA sier jo at ved jevn fordeling av basselementer i frontveggens bredde- og høyderetning vil frontveggen avgi en eneste stor planbølge av bass opp til en gitt frekvens: 'SBA-grensefrekvensen'.

Under ideelle forhold vil et SBA oppsett akustisk viske ut rommets gulv, tak og sidevegger slik at de blir 'usynlige' for bassrefleksjoner i frekvensene under den nevnte SBA-grensefrekvensen. Grensefrekvensen bestemmes av avstanden mellom basselementene, og ved å minke avstand mellom basselementene hever jeg grensefrekvensen nok til at problematikk rundt bassrefleksjoner og stående bølger minimeres.

Med 3 meter takhøyde er det en fordel med 3 subber i høyden. Centeravstand mellom elementene blir da 1 meter, noe som hever grensefrekvensen hos meg fra 115 Hz til 172 Hz. Basslyden fra subbenes avrulling over delefrekvensen vil da også inkluderes i 'planbølgen'.

Etter å ha båret ut gammelt oppsett, satt opp nye Ivar-hyller, og satt nytt oppsett på plass, gjenstår skikkelig demping i frontveggen. Foreløpig plasserte jeg bare inn en del puter og noen lecablokker. Disse skal snart byttes ut med noe bedre.

Og resultatet: Det forrige oppsettet låt bra, men gøy å oppleve et lite knepp opp i 'autoritet' og kontroll på bassen.

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg

Sist redigert:
16 Mar 2012
647
680
93
Dette ser rått ut! Virkelig gøy å se utviklingen, og så bra det er med flere elementer i subløsnigene. Er så utrolig mange som tror man gjør dette for å konkurrere med russebussene. Nå må du invitere snart😊👍