Hamrammr
Jeg er av den oppfatning at mange hjemmekinoeiere har mye mer potensiale til lydforbedring gjennom å gjøre akustiske tiltak fremfor å kjøpe nytt utstyr. I min kino har jeg nå gjort en del med akustikken, og jeg vet jeg fortsatt kan gjøre flere tiltak som vil bidra til at lyden blir enda bedre. Den opprinnelige planen var derfor å få akustikken så bra som overhode mulig før jeg evt. ville vurdere andre oppgraderinger.
Samtidig synes jeg det er veldig gøy å høre andres oppsett, og det er ikke til å stikke under en stol at dette av og til fører med seg at det dukker opp nye ting på min lille ønskeliste.
Slik var det også med Hamrammr.
Jeg har vært veldig fornøyd med mitt høyttaleroppsett fra Arendal helt siden jeg oppgraderte fra Klipsch for mange år siden. Jeg synes Arendal låter bra til hjemmekino og jeg hadde derfor liten interesse av å vurdere andre alternativer.
Jeg hørte Hamrammr for første gang som prototype hjemme hos Bjørn Erik Forberg lenge før den kom ut på markedet, men da var det kun én høyttaler av hver størrelse, så det var vanskelig å danne seg et fullstendig inntrykk. Jeg har videre fått demo på AVShop, og besøkt Kjetil Moen sammen med Einar Johansen der vi hørte Kjetils oppsett.
Jeg synes Einar beskriver besøket godt i en kommentar på Facebook:
"Takk for veldig hyggelig besøk og god lydopplevelse. Artig å høre hva som har skjedd hos Kjetil. Her har det skjedd flere ting siden sist jeg var på besøk. Største og siste er bytte fra Arendal til Hamrammr. Utvilsomt et løft i lyden. Ordentlig kompresjonsdriver og horn gir en smekk og dynamikk i diskanten, samtidig som lydnivå/headroom er nærmest ubegrenset. Spiller uanstrengt uansett volum, som er en behagelig opplevelse. Det er grunnen til at det er min favoritt på diskant til kino, som jeg også har hjemme i egne Jbl. En 12 tommer bass i både front og surroundkanaler holder bra følge på både attack og dynamikk og lydnivå, og er med å heve opplevelsen. Veldig gøy."
Etter besøket hos Kjetil fikk jeg låne et sett fronthøyttalere med meg hjem en ukes tid for å høre hvordan Hamrammr låter hos meg; og det gode inntrykket stod ved lag.
For å gjøre en lang historie kort: Etter å ha fått mer og mer lyst på Hamrammr det siste halve året fikk jeg et 'spark bak' da jeg fikk vite at produksjonskostnadene går kraftig opp for neste parti grunnet økte råvarekostnader. Det ble derfor for meg 'nå eller aldri'.
Jeg valgte Hamrammr Immersive 12 som fronthøyttalere og Hamrammr Immersive 8_2 for surround og atmos. En stor pall møtte meg på AVShop. Fikk akkurat plass i bilen. Nå gleder jeg meg til å koble opp, lytte og kalibrere!
Disclaimer: Jeg kjenner Bjørn Erik som står bak Hamrammr. Da jeg kjøpe høyttalerne fikk jeg en liten rabatt hos AVShop mot at bilder fra min kino kan brukes i fremtidig markedsføring.
Vis vedlegget 245187Vis vedlegget 245188Vis vedlegget 245189Vis vedlegget 245190Vis vedlegget 245191Vis vedlegget 245192Vis vedlegget 245193Vis vedlegget 245194Vis vedlegget 245195