SBA bassvegg
Før jeg begynte å bygge min kino testet jeg forskjellige sub-plasseringer i rommet. Best måling oppnådde jeg med en sub i plassert i hvert av de fire hjørnene. En konfigurasjon jeg har levd fint med lenge, og bassen i kinoen har vært fyldig og fin.
Samtidig har rommet har hatt noen frekvenser/rom-noder som har vært krevende å temme; enkelte bassfrekvenser har stukket seg litt ut. I tillegg har jeg savnet noe av den fysiske følelsen av 'brystkasse-punch'/'attack' som jeg har opplevd i hjemmekinoer der samtlige subber står i front. Selv med bare to subber (plassert i front) ville jeg nok fått bedre 'attack' enn med mitt hjørneoppsett.
En mulighet ville selvfølgelig vært å plassere subbene som to basstårn på hver sin side i front. Dette ville nok gitt mer opplevd 'brystkasse-punch'; men ettersom mitt spesielle betongrom viser seg å være krevende å temme bassmessig med dempetiltak ville nok heller ikke dette blitt en optimal løsning. (Rommet var egentlig planlagt som rom-i-rom, men da det ikke ble noe av har jeg endt opp med romdimensjoner der lengden (6m) er dobbelt så lang som høyden (3m). Altså forsterkes noen av frekvensene/rom-nodene kraftig.)
Jeg har kjent til SBA/'Single Bass Array' en god stund, men vurderte ikke SBA da jeg planla kinoen. Teorien om SBA sier at ved jevn fordeling av basselementer i frontveggens bredde- og høyderetning vil frontveggen avgi en eneste stor planbølge av bass opp til en gitt frekvens: 'SBA-grensefrekvensen'. Denne frekvensen følger av centeravstanden til basselementene. (Formel for SBA-grensefrekvens: lydhastighet / (2 x centeravstand)
Hensikten er å redusere eller ideelt sett nulle ut romnoder/stillestående lydbølger som ofte er vanskelig å kontrollere på andre måter. Et perfekt SBA oppsett vil akustisk viske ut rommets gulv, tak og sidevegger slik at de blir 'usynlige' for bassrefleksjoner i frekvensene under den nevnte SBA-grensefrekvensen. Dermed blir det bare dempetiltak i front- og bakvegg som vil påvirke bassens refleksjoner i dette frekvensområdet. (I alle andre sub-oppsett vil det være behov for en helt annen tilnærming til bassdemping; der bl.a. dempetiltak i rommets hjørner vil være effektivt.)
Under gode forhold vil man med subber plassert i et SBA-oppsett oppnå en fantastisk ren bass. Dette krever i midlertid mye demping bak i rommet. Ved for liten plass til dempetiltak eller ved et usymmetrisk rom vil det være vanskelig å forutsi resultatet.
Mitt rom er ikke symmetrisk. Jeg har soffit i taket, en liten scene under lerretet og et høyt podie for bakerste seterad, men etter å ha tenkt på SBA en god stund bestemte jeg meg for å teste likevel.
Jeg fikk tak i to subwoofere til, så jeg totalt har 8 subwoofere for denne testen. Det gir fire i bredden og to i høyden; og i mitt rom en centeravstand på 1,5m i høyderetning og 1,065m i bredderetning. Den laveste SBA-grensefrekvensen blir da 172 / 1,5 = 114,66 Hz.
Ettersom problemområdet hos meg er under 114 Hz er det verd å prøve.
Først var det å få ut alt utstyret og plassere elektronikken på et annet rom. Så var det rett på IKEA for å kjøpe noen IVAR hyller. Så tilbake for å plassere høyttalere og subwoofere i riktig avstand til hverandre; og deretter volumjustere hver sub
Og resultatet: Fortsatt fyldig bass, men med mye mer 'attack'. Rommet har fortsatt mye etterklang og merkbare rom-noder, men det er bare å forvente før jeg har dempet bakveggen.