Kjellerkino i tilbygg

rojo74

0
2 Mar 2006
83
3
8
Takk for hyggelig tilbakemelding! :)

Jeg grublet lenge på hvordan jeg skulle feste rammene. Vurderte både magnet-løsninger, sneppert, borrelås, kroker m.m.

Jeg endte på en enkel løsning jeg er veldig godt fornøyd med:
Nederst på hver ramme har jeg montert to festepunkter som stikker ut på baksiden. Jeg løfter rammene mot to vinkler øverst, og senker deretter rammene over hyllekanten nederst slik at de hektes på denne.

Vis vedlegget 243440Vis vedlegget 243441Vis vedlegget 243442
det er jo genialt :) Takker

• Like
Reactions: Stratosen

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Har du noen bilder som viser hvordan led stripsene dine ligger / er montert. Holder på med ombygging av taket i min kino og planlegger led strips rundt kantene slik som du har. Må jo stjele ideer der man kan

Sent from my iPad using Tapatalk

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Har du noen bilder som viser hvordan led stripsene dine ligger / er montert. Holder på med ombygging av taket i min kino og planlegger led strips rundt kantene slik som du har. Må jo stjele ideer der man kan

Hyggelig du spør! Jeg har hatt stor glede av andres byggetråder, så hensikten med denne byggetråden er å gi litt tilbake i form av inspirasjon og idéer som andre kan stjele. :)

Jeg bruker 'Philips HUE Lightstrip Plus' som kan styres fra mobil og fastmontert bryter. Lightstrip kan skjøtes med en og en meter; men har en maks lengde på 10 meter. Jeg benytter derfor to separate lightstrips i taket. Lightstripene er stukket gjennom hull i den høye kanten som holder takpanelene (se bilde) og ligger løst bak en kantlist på soffiten. De to strømforsyningene ligger skjult på baksiden av den høye kanten.

Jeg fant fort ut at når lightstripene skal lyse opp mot taket er det vanskelig å bøye dem rundt hjørner uten at det ville gå ut over hvordan lyset falt mot taket. I hjørnene har jeg derfor benyttet en kort skjøtekabel. (Følger med hver pakke lightstrip.) Hos meg var jeg så heldig at lengdene gikk opp, så jeg slapp å klippe. Om det ikke hadde passet ville jeg klippet lightstripene til passende lengde. (De kan klippes på hver 33cm lengde.) Deretter ville jeg kjøpt skjøtedeler på f.eks. Lampeguru.no som jeg ville brukt til å skjøte i hjørnene. (https://www.lampeguru.no/maerker/philips/philips-hue/hue-lightstrips.html)

For kant på soffiten testet jeg mange forskjellige type lister. Testet både lave og høye firkantlister i ulike bredder for å se hvordan lyset ville spre seg i taket, men det var først da jeg testet en trekantlist at jeg ble fornøyd med resultatet. Endte derfor opp med det.

Håper dette kan være til nytte! Lykke til med ombyggingen! (y)

01.jpg
02.jpg
03.jpg

Sist redigert:
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Lydtransparent lerret

Nå har jeg kommet så langt i kinobyggingen at det ikke lenger er like stor fare for å skrape borti lerretet med verktøy eller materialer. Dermed blir det montering av lydtransparent lerret i stedet for lakenet jeg hadde midlertidig. Jeg bruker i første omgang 'DreamScreen Acoustic ultraHD V4' som jeg kjøpte for noen år siden og som har ligget i emballasje siden da. Når jeg får hengt opp lerret ser jeg at jeg må ha kortere avstand mellom klypene som hoder lerretet. Jeg dobler derfor antallet klyper.

Så hvordan ble resultatet? -Jeg synes bildet ble både skarpere, renere og roligere når jeg nå fikk opp skikkelig lerret. Fortsatt gjenstår rammer i lysabsorberende materiale, men jeg er godt fornøyd med bildet!

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg

Sist redigert:
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Hvordan går det her ? Er du helt ferdig ? :)
Takk som spør, Karmann! :)

Ikke så mye fra meg i det siste.. Det har blitt en midlertidig pause i byggingen, men fortsettelse følger.

Har i det siste holdt på med andre behov i den nye kjelleren; bl.a. bygging av kjellerstue og barnerom. Snart må jeg også gjøre en del utendørs, men jeg gleder meg til å fortsette på kinoen etter hvert.

Kinoen er altså ikke ferdig; men ferdig nok til at jeg har mye glede av å bruke den. Planer videre er bl.a. å sette opp sub i et SBA-oppsett, fylle hele bakveggen med Hunton trefiberisolasjon, lage dynamisk masking av lerretet, få opp atmos-høyttalere og bygge lydfelleboks for ventilasjonen utenfor kinoen.

Sist redigert:
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Har foreløpig ikke bestemt meg helt, men det blir nok uansett ikke like heftig som ditt referanse SBA. :)

Jeg vurderer selvbygg, men det er også aktuelt å bruke 12 stk Arendal Sound Sub 1 og sette de opp i en SBA konfigurasjon. (Jeg har jo 6 fra før.)

Jeg får vurdere ulike alternativ gjennom sommeren så setter jeg nok i gang med SBA til høsten.

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Har foreløpig ikke bestemt meg helt, men det blir nok uansett ikke like heftig som ditt referanse SBA. :)

Jeg vurderer selvbygg, men det er også aktuelt å bruke 12 stk Arendal Sound Sub 1 og sette de opp i en SBA konfigurasjon. (Jeg har jo 6 fra før.)

Jeg får vurdere ulike alternativ gjennom sommeren så setter jeg nok i gang med SBA til høsten.

Det må jo være fantastisk å ha ressurser til å i det hele tatt vurdere 12 stk Arendal sub, hadde sikkert blitt fantastisk. Gleder meg til du fortsetter i kinoen og til flere oppdateringer her på forumet. Hvordan er du fornøyd med Avshop sniking sofa, jeg har den gamle typen men vurderer å bytte til den nye. Er dog litt skeptisk til å kjøpe sofa før jeg har sjekket at den passer til min kroppsform

• Like
31 Jan 2007
1.394
608
113

Jeg hadde bygd selv, uten tvil. AS er fine saker det, men du får mye mer for pengene ved å bygge selv. Husk at du må ha mye demp for å få SBA til å virke. Uten demp så er ikke frekvensrespons bra. Den blir bedre med demp. Så minimum 80cm eller mer, over hele bakveggen din for ønsket effekt.

Som du ser på bilde, FR er helt grusom uten demp, fordelen med SBA uten demp, er at FR er like "dårlig" i alle posisjoner og når det tilføres demp, så endres den så og si likt i alle posisjoner.

Des mindre rommet er, jo mer demp trenger du. Er rommet lite er DBA veien å gå, etter min mening.

received_875519419601481.jpeg

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Det må jo være fantastisk å ha ressurser til å i det hele tatt vurdere 12 stk Arendal sub, hadde sikkert blitt fantastisk. Gleder meg til du fortsetter i kinoen og til flere oppdateringer her på forumet. Hvordan er du fornøyd med Avshop sniking sofa, jeg har den gamle typen men vurderer å bytte til den nye. Er dog litt skeptisk til å kjøpe sofa før jeg har sjekket at den passer til min kroppsform

Hyggelig å høre at du setter pris på byggetråden! Ja, det blir nok bra uansett om det blir 12 stk Arendal sub eller selvbygg; men du har jo et fantastisk oppsett selv! :)

Jeg er godt fornøyd med AVShops DreamScreen CineSeat. Vel og merke er dette heller ikke nyeste versjon, men v3. Virker som de nye har blitt enda bedre, og jeg tror de nå er på lager hos AVShop. Du bor vel litt unna, men tipper det snart blir anledning til å prøvesitte hos AVShop.

Sist redigert:
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Jeg hadde bygd selv, uten tvil. AS er fine saker det, men du får mye mer for pengene ved å bygge selv. Husk at du må ha mye demp for å få SBA til å virke. Uten demp så er ikke frekvensrespons bra. Den blir bedre med demp. Så minimum 80cm eller mer, over hele bakveggen din for ønsket effekt.

Som du ser på bilde, FR er helt grusom uten demp, fordelen med SBA uten demp, er at FR er like "dårlig" i alle posisjoner og når det tilføres demp, så endres den så og si likt i alle posisjoner.

Des mindre rommet er, jo mer demp trenger du. Er rommet lite er DBA veien å gå, etter min mening.

Vis vedlegget 244324

Takk for gode innspill, Karmann! Om jeg satser på Arendal Subwoofer 1 vil jeg gå for bruktkjøp, så prisforskjellen ifht. selvbygg blir nok ikke så stor som man i utgangspunktet kan få inntrykk av. Trenger ikke å bestemme meg ennå, men er enig i at selvbygg har potensiale til å bli enda bedre enn 12 stk. AS Sub1. Jeg får tenke litt videre :)

Jeg er veldig klar over at det bør være god demping i bakveggen ved valg av SBA, så mitt oppsett blir ikke helt optimalt. På bakveggen har jeg ikke plass til mer enn 50cm tykk demping bak stofframmene uten omfattende ombygging av rommet, men jeg kjenner andre som har hatt gode erfaringer med 60cm demping, så jeg får gjøre et forsøk.

Jeg tror bakerste seterad vil bidra litt til å påvirke akustikken i kombinasjon med dempingen på bakvegg, og jeg tenker å eksprimentere med isolasjonstykkelse under podiet og over soffit i tillegg, ettersom det er mer plass til isolasjon der. Muligens klarer jeg å få til et tilfredsstillende resultat ved å kombinere så gode akustikktiltak som mulig med en god Dirac prosessor.

Sist redigert:
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Nettverkslagring/NAS

Nå er det lenge siden jeg har kommet med en oppdatering her.

Jeg tok en pause i arbeidet med kinoen da den var ferdig nok til å kunne brukes, og jeg må innrømme at jeg har jeg hatt veldig mye glede av kinoen det siste året.

Den store fellen mange går i når de tar i bruk en uferdig kino er at det siste arbeidet stopper helt opp. Slik har det også vært for min del :)

Men nå er det imidlertid på tide å ta noen skritt videre; både innenfor teknisk oppsett, romkonstruksjon, akustikktiltak, lyd og bilde.

Først nytt NAS.

Selv om jeg bruker både Netflix og HBO Max gir det en helt annen lyd- og bildkvalitet fra Blu-Ray og 4K-plater. For å få innholdet fra platene over til harddisk bruker jeg MakeMKV. Etter å ha hatt filmene lagret på løse USB-harddisker er det på tide å få mer orden på lagringen. Løsningen blir derfor et skikkelig NAS.

NAS finnes i mange forskjellige merker, kvaliteter og størrelser. Lagringsbehovet over tid blir fort større enn først antatt. Samtidig er det greit ikke å kjøpe et NAS som er alt for stort, for det kan fort bli unødig dyrt. For min del tenker jeg 8 harddiskplasser er passe. Da er det plass til f.eks. 8 x 18 TB som burde holde en stund.

Videre er det viktig for meg at NASet tilbyr god software som dekker nåværende og fremtidige behov.

Konklusjonen etter mange timers spennende research ble at jeg gikk for Synology DS1821+. Det finnes rimeligere NAS, men mange av disse har ikke fullt så god softwarestøtte. Den største fordelen med Synology synes jeg er at den takler harddisker av forskjellig størrelse i samme RAID (SHR - Synology Hybrid Raid). For min del starter jeg med noen 18 TB harddisker, og tar i tillegg ut harddiskene fra noen av mine 14 TB USB-disker som jeg også setter inn.

NASet plasseres utenfor kinoen. I tillegg til filmer legger jeg bilder, familievideoer, musikk og regelmessige backup på dette NASet. Et fint supplement til eksisterende sky-backup.

Endelig en redundant og stabil lagring som i tillegg alltid er tilgjengelig. Anbefales!

01.JPG

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
SBA bassvegg

Før jeg begynte å bygge min kino testet jeg forskjellige sub-plasseringer i rommet. Best måling oppnådde jeg med en sub i plassert i hvert av de fire hjørnene. En konfigurasjon jeg har levd fint med lenge, og bassen i kinoen har vært fyldig og fin.

Samtidig har rommet har hatt noen frekvenser/rom-noder som har vært krevende å temme; enkelte bassfrekvenser har stukket seg litt ut. I tillegg har jeg savnet noe av den fysiske følelsen av 'brystkasse-punch'/'attack' som jeg har opplevd i hjemmekinoer der samtlige subber står i front. Selv med bare to subber (plassert i front) ville jeg nok fått bedre 'attack' enn med mitt hjørneoppsett.

En mulighet ville selvfølgelig vært å plassere subbene som to basstårn på hver sin side i front. Dette ville nok gitt mer opplevd 'brystkasse-punch'; men ettersom mitt spesielle betongrom viser seg å være krevende å temme bassmessig med dempetiltak ville nok heller ikke dette blitt en optimal løsning. (Rommet var egentlig planlagt som rom-i-rom, men da det ikke ble noe av har jeg endt opp med romdimensjoner der lengden (6m) er dobbelt så lang som høyden (3m). Altså forsterkes noen av frekvensene/rom-nodene kraftig.)

Jeg har kjent til SBA/'Single Bass Array' en god stund, men vurderte ikke SBA da jeg planla kinoen. Teorien om SBA sier at ved jevn fordeling av basselementer i frontveggens bredde- og høyderetning vil frontveggen avgi en eneste stor planbølge av bass opp til en gitt frekvens: 'SBA-grensefrekvensen'. Denne frekvensen følger av centeravstanden til basselementene. (Formel for SBA-grensefrekvens: lydhastighet / (2 x centeravstand)

Hensikten er å redusere eller ideelt sett nulle ut romnoder/stillestående lydbølger som ofte er vanskelig å kontrollere på andre måter. Et perfekt SBA oppsett vil akustisk viske ut rommets gulv, tak og sidevegger slik at de blir 'usynlige' for bassrefleksjoner i frekvensene under den nevnte SBA-grensefrekvensen. Dermed blir det bare dempetiltak i front- og bakvegg som vil påvirke bassens refleksjoner i dette frekvensområdet. (I alle andre sub-oppsett vil det være behov for en helt annen tilnærming til bassdemping; der bl.a. dempetiltak i rommets hjørner vil være effektivt.)

Under gode forhold vil man med subber plassert i et SBA-oppsett oppnå en fantastisk ren bass. Dette krever i midlertid mye demping bak i rommet. Ved for liten plass til dempetiltak eller ved et usymmetrisk rom vil det være vanskelig å forutsi resultatet.

Mitt rom er ikke symmetrisk. Jeg har soffit i taket, en liten scene under lerretet og et høyt podie for bakerste seterad, men etter å ha tenkt på SBA en god stund bestemte jeg meg for å teste likevel.

Jeg fikk tak i to subwoofere til, så jeg totalt har 8 subwoofere for denne testen. Det gir fire i bredden og to i høyden; og i mitt rom en centeravstand på 1,5m i høyderetning og 1,065m i bredderetning. Den laveste SBA-grensefrekvensen blir da 172 / 1,5 = 114,66 Hz.

Ettersom problemområdet hos meg er under 114 Hz er det verd å prøve.

Først var det å få ut alt utstyret og plassere elektronikken på et annet rom. Så var det rett på IKEA for å kjøpe noen IVAR hyller. Så tilbake for å plassere høyttalere og subwoofere i riktig avstand til hverandre; og deretter volumjustere hver sub :)

Og resultatet: Fortsatt fyldig bass, men med mye mer 'attack'. Rommet har fortsatt mye etterklang og merkbare rom-noder, men det er bare å forvente før jeg har dempet bakveggen.

01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
06.JPG
07.JPG
08.JPG
09.JPG
10.JPG

Sist redigert:
16 Mar 2012
750
793
93
Knallbra! Smart med Ivar hyllene. Sparte deg for mye jobb. SBA er nok veien å gå tror jeg og fikk så vidt testet det i gamle rommet. Likte det jeg hørte der selv om elementene (woofere) ikke var egnet til sub. Hadde en idé om og bruke 48-64stk 10" woofere i en SBA vegg. Testet med 6 stk og låt veldig bra på mye med skikkelig smekk, men låt dessverre litt rart på det dypeste på noen kjente demo klipp, så ny plan nå😅

• Like
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Knallbra! Smart med Ivar hyllene. Sparte deg for mye jobb. SBA er nok veien å gå tror jeg og fikk så vidt testet det i gamle rommet. Likte det jeg hørte der selv om elementene (woofere) ikke var egnet til sub. Hadde en idé om og bruke 48-64stk 10" woofere i en SBA vegg. Testet med 6 stk og låt veldig bra på mye med skikkelig smekk, men låt dessverre litt rart på det dypeste på noen kjente demo klipp, så ny plan nå😅
Spennende tanke å bruke mange små elementer. Ulempen er at man ikke vet resultatet før det er ferdig montert og kalibrert; og da er det evt. litt for sent å angre.. :)

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Demping av bakvegg

Nå som jeg har satt opp SBA bassvegg i front av kinoen er det viktig å dempe bakveggen godt. Ideelt sett bør jeg ha dypest mulig demping; gjerne 80 til 100 cm. Jeg har bare plass til 50 cm, men håper det hjelper en del likevel.

Ved stor tykkelse på dempingen er det lurt å bruke noe som ikke er for kompakt, slik at hele tykkelsen av dempingen gir virkining (og ikke bare det ytterste laget). Mange bruker Glava eller Rockwool; og kanskje Knauf Space Slab ved tykkere demping.

I det siste er det imidlertid noen som har fått mer fokus på inneklima, og bruker Hunton trefiberisolasjon. Dette avgir mindre støv og gir dermed et bedre inneklima. Jeg velger derfor Hunton på bakveggen.

Uansett hva man velger er det viktig å passe på luftsirkulasjon mellom isolasjon og yttervegg; ellers kan man lett få kondens med påfølgende problemer med muggsopp.

Under podiet trengs det også demping. Her velger jeg Glava som jeg pakker inn i plast for å begrense støvingen. Glavaen rulles inn på vogner for litt avstand til gulvet for å unngå nevnte fuktproblemer.

Jeg er nå 90% ferdig, og for å unngå for mye dryss tar jeg ikke av emballasjen før jeg er helt ferdig.

Og lyden: Det er helt utrolig hvor mye et slikt tiltak rydder opp i bassen! Litt mer tuning, så blir nok dette veldig bra!

01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
06.JPG
07.JPG
08.JPG
09.JPG

16 Mar 2012
750
793
93
Spennende tanke å bruke mange små elementer. Ulempen er at man ikke vet resultatet før det er ferdig montert og kalibrert; og da er det evt. litt for sent å angre.. :)
Det som er skummelt ja. Dytte 100k i elementer, så funker det ikke. Derfor jeg testet med 6 stk. Likte lyden i de så godt at de havner vel i noe fremtidige LCR i nye kinoen. Tror fortsatt jeg går for 10" sub elementer når jeg bygger forhåpentligvis til høsten 😅

• Like
16 Mar 2012
750
793
93
Demping av bakvegg

Nå som jeg har satt opp SBA bassvegg i front av kinoen er det viktig å dempe bakveggen godt. Ideelt sett bør jeg ha dypest mulig demping; gjerne 80 til 100 cm. Jeg har bare plass til 50 cm, men håper det hjelper en del likevel.

Ved stor tykkelse på dempingen er det lurt å bruke noe som ikke er for kompakt, slik at hele tykkelsen av dempingen gir virkining (og ikke bare det ytterste laget). Mange bruker Glava eller Rockwool; og kanskje Knauf Space Slab ved tykkere demping.

I det siste er det imidlertid noen som har fått mer fokus på inneklima, og bruker Hunton trefiberisolasjon. Dette avgir mindre støv og gir dermed et bedre inneklima. Jeg velger derfor Hunton på bakveggen.

Uansett hva man velger er det viktig å passe på luftsirkulasjon mellom isolasjon og yttervegg; ellers kan man lett få kondens med påfølgende problemer med muggsopp.

Under podiet trengs det også demping. Her velger jeg Glava som jeg pakker inn i plast for å begrense støvingen. Glavaen rulles inn på vogner for litt avstand til gulvet for å unngå nevnte fuktproblemer.

Jeg er nå 90% ferdig, og for å unngå for mye dryss tar jeg ikke av emballasjen før jeg er helt ferdig.

Og lyden: Det er helt utrolig hvor mye et slikt tiltak rydder opp i bassen! Litt mer tuning, så blir nok dette veldig bra!

Vis vedlegget 245177Vis vedlegget 245178Vis vedlegget 245179Vis vedlegget 245180Vis vedlegget 245181Vis vedlegget 245182Vis vedlegget 245183Vis vedlegget 245184Vis vedlegget 245185
Demping har "alt" å si ja. Spennende med hunton isolasjon. Tenker på den selv på bakveggen. Funker jo flott hos Einar.
Har sett selv med godt innpakket rockwool at det blir mere sveve støv når det trøkker til.
Uansett bra jobbet. Flott kino du har😊👍

• Like
31 Jan 2007
1.394
608
113
Kult, blir spennende å følge med på :) . Tror nok du blir veldig fornøyd med dette!

Hunton funker greit det og et godt alternativ. Det lukter litt sagbruk men det gir seg etterhvert og det er skikkelig gris når du tar det ut av pakkene. Jeg var med og monterte en bassfelle på 1 meter dybde for noen år siden, da brukte vi teppebanker og slo platene med. før vi trillet det inn i kinoen.

Jeg har justert 4 anlegg med Hunton og det har vært greie resultater i alle. Dersom støv er et problem, så bryr ikke bassfellen seg om et lag gulvpapp foran seg, jeg har målinger med plast, papp,uten papp og komprimert/flatpakket, effekten er lik foruten det som er "flatpakket" da blir det bedre effekt ved å ta de ut av pakkene (ment som generel info til de som må bruke mer støvete isolasjon)

Du kan også vudrere demping mellom kassene, det gir positive utslag,
her er en måling uten bassfelle og kun demping mellom kasser

mellom.jpg