Kjellerkino i tilbygg

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Fantastisk bra dokumentert bygging og her ser det ut til å bli en veldig bra kino. Har vært innom tråden et par ganger tidligere men i dag tok jeg meg tid til å lese hele. Misunner deg virkelig bredden og ikke minst høyden. Det gir deg veldig gode muligheter til å gjøre noe med akustikken. Anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe effekt forsterker med dsp da de gir deg mye større muligheter til å få bukt med eventuelle lyd problemer. Du har jo allerede hatt besøk av en av guruene (BEF)så jeg vil tro dette er noe som har blitt diskutert. Blir uansett spennene å se fortsettelsen på bygge tråden.

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Fantastisk bra dokumentert bygging og her ser det ut til å bli en veldig bra kino. Har vært innom tråden et par ganger tidligere men i dag tok jeg meg tid til å lese hele. Misunner deg virkelig bredden og ikke minst høyden. Det gir deg veldig gode muligheter til å gjøre noe med akustikken. Anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe effekt forsterker med dsp da de gir deg mye større muligheter til å få bukt med eventuelle lyd problemer. Du har jo allerede hatt besøk av en av guruene (BEF)så jeg vil tro dette er noe som har blitt diskutert. Blir uansett spennene å se fortsettelsen på bygge tråden.
Takk for hyggelig tilbakemelding og godt innspill! Ja, jeg er heldig som kjenner noen av Norges beste guruer innen hjemmekino. :)

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Stoff på rammer

Selv om det kan være stilig at høyttalere, akustikkbehandling og elektronikk er synlig i en hjemmekino har jeg valgt et litt mer minimalistisk uttrykk ved at alt skal være skjult bak paneler trukket med høyttalerstoff.

Høyttalerstoffet jeg har kjøpt er dessverre ikke langt nok til å dekke full høyde, så først må jeg sy sammen to og to stoffbiter. Deretter hekter jeg av veggrammene, stifter fast høyttalerstoffet og monterer rammene tilbake på plass.

Med én spot sentrert på hvert av panelene synes jeg resultatet ble riktig så bra :)

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg

6 Jul 2011
220
33
28
Meget bra:) Dette er vel et tilfelle der det ser like bra ut før som etter!

Hvilket høyttalerstoff har du benyttet? Lurer også på om du har testet hvordan dette stoffet er opp mot lerretet under bruk? Får selv stoffkledde rammer helt inntil bildet, og er derfor usikker på om jeg skal gå for høyttalerstoff, molton eller velour for å dempe lysrefleksjoner fra bildet.

• Like
Reactions: Stratosen

Jan B

0
13 Jan 2012
2.450
80
48
VANVITTIG FLOTT!! Virkelig klasse over det du har fått til her, bøyer meg i støvet 😁😁😮😮.

Liker veldig godt «modul» oppbyggingen også, med mulighet til å bytte/flytte utstyr bak stoff rammene. Digget også den gradvise ferdigstillingen, der kinoen kunne tas i bruk før den var ferdig, uten at det gikk ut over verken byggingen eller filmbruken, hehe. MEGET bra jobbet, mann😉🤓

Lite tips: med diffus belysning BAK stofframmene, kunne også arbeidet «bak kulissene» blitt sett, uten å måtte ta bort rammene 😉

Litt som Rob Hahn har gjort 😉

Sist redigert:
  • Like
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Meget bra:) Dette er vel et tilfelle der det ser like bra ut før som etter!

Hvilket høyttalerstoff har du benyttet? Lurer også på om du har testet hvordan dette stoffet er opp mot lerretet under bruk? Får selv stoffkledde rammer helt inntil bildet, og er derfor usikker på om jeg skal gå for høyttalerstoff, molton eller velour for å dempe lysrefleksjoner fra bildet.
Tusen takk!

Ettersom jeg skulle ha så store mengder høyttalerstoff valgte jeg en Biltemas rimelige variant.

Sett med mine øyne er det ingen refleksjon som er merkbar når man ser film; men projeksjonsbildet stopper foreløpig ca. 10cm fra sidekantene av lerretet. Når jeg får meg ny projektor med mer vidvinkel vil jeg ha mulighet til å fylle bildet i sin fulle bredde. Først da kan jeg gi deg et fullgodt svar. Jeg vil uansett anbefale deg å teste litt selv. Forsøk først med en stoffbit av det stoffet du mest ønsker og gå for det om du er fornøyd. :)

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
VANVITTIG FLOTT!! Virkelig klasse over det du har fått til her, bøyer meg i støvet 😁😁😮😮.

Liker veldig godt «modul» oppbyggingen også, med mulighet til å bytte/flytte utstyr bak stoff rammene. Digget også den gradvise ferdigstillingen, der kinoen kunne tas i bruk før den var ferdig, uten at det gikk ut over verken byggingen eller filmbruken, hehe. MEGET bra jobbet, mann😉🤓

Lite tips: med diffus belysning BAK stofframmene, kunne også arbeidet «bak kulissene» blitt sett, uten å måtte ta bort rammene 😉

Litt som Rob Hahn har gjort 😉

Takk, takk!

Det å kunne belønne seg selv med å se en film i ny og ne under byggingen har vært veldig motiverende! :)

Takk for innspill! Ja, planen er å sette opp belysning bak stofframmene slik du viser i linken. Jeg går og grubler litt på hvordan jeg skal montere det, men det blir uansett noe av det siste jeg kommer til å gjøre. :)

• Like
Reactions: Jan B

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Tusen takk!

Ettersom jeg skulle ha så store mengder høyttalerstoff valgte jeg en Biltemas rimelige variant.

Sett med mine øyne er det ingen refleksjon som er merkbar når man ser film; men projeksjonsbildet stopper foreløpig ca. 10cm fra sidekantene av lerretet. Når jeg får meg ny projektor med mer vidvinkel vil jeg ha mulighet til å fylle bildet i sin fulle bredde. Først da kan jeg gi deg et fullgodt svar. Jeg vil uansett anbefale deg å teste litt selv. Forsøk først med en stoffbit av det stoffet du mest ønsker og gå for det om du er fornøyd. :)
Anbefaler deg ikke å ha bilde noe særlig nærmere veggen enn du har for å unngå lys på veggene. Ville nok heller ha satt opp maskeringer dekket med FidelIo black velvet, denne typen velur reflekterer omtrent ikke lys i det hele tatt og gir en veldig fin kant rundt bildet. Håper Biltema høyttaler stoffet ditt hadde lik farge, jeg fikk litt nyanse på noen av pakkene som jeg planlegger å bytte ut snart. Ser ut som sort som har falmet litt i vask

• Like
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Anbefaler deg ikke å ha bilde noe særlig nærmere veggen enn du har for å unngå lys på veggene. Ville nok heller ha satt opp maskeringer dekket med FidelIo black velvet, denne typen velur reflekterer omtrent ikke lys i det hele tatt og gir en veldig fin kant rundt bildet. Håper Biltema høyttaler stoffet ditt hadde lik farge, jeg fikk litt nyanse på noen av pakkene som jeg planlegger å bytte ut snart. Ser ut som sort som har falmet litt i vask
Takk for anbefalingen! Er enig i at det er veldig fint med en sort kant rundt bildet. Jeg har kjøpt inn Black Velour Flocking Material som skal være like sort som Fidello Black Velvet. Dette skal jeg i hvert fall ha oppe og nede. Jeg vurderer på sikt om jeg kanskje skal ha motorisert 2-veis eller 4-veis masking, så jeg er litt usikker på sidene. Vil nok teste ut litt mer før jeg bestemmer meg :)

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Stoff på rammer i taket

Ettersom det er god takhøyde i kinoen kan jeg tillate meg å skjule atmoshøyttalere, diffusjonspaneler og rockfonplater med høyttalerstoff. Når stofframmene på veggene er ferdige er det nå klart for å trekke rammene i taket med tilsvarende høyttalerstoff.

Over kinosetene har jeg lagt opp seks downlights montert i rammene. Jeg var derfor spent på hvordan det ville fungere å felle inn downlighs i høyttalerstoff. Det var derfor gledelig å se at det gikk veldig greit og at resultatet ble riktig så bra :)

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg

alias

0
29 Jan 2005
385
117
43
Her må jeg bare si meg enig med BEF. Imponerende bygg nå er det bare å få kalibrert lyd og bilde slik at det står i stil.

• Like
6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Her må jeg bare si meg enig med BEF. Imponerende bygg nå er det bare å få kalibrert lyd og bilde slik at det står i stil.
Tusen takk! Ja, kalibrering og litt videre arbeid med akustikken vil nok gjøre at lyd og bilde faller litt mer på plass :)

Sist redigert:

BEF

0
25 Des 2005
11.682
1.137
113
50
Asker
Veldig gøy å få komme innom deg på besøk i går og få sett kinoen din live. Må si den er ennå mer imponerende i virkeligheten enn på bilder. Rommet er utrolig stort og luftig og har en tak høyde man andre bare kan drømme om.

Gratulerer med et meget gjennomført prosjekt!!

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Veldig gøy å få komme innom deg på besøk i går og få sett kinoen din live. Må si den er ennå mer imponerende i virkeligheten enn på bilder. Rommet er utrolig stort og luftig og har en tak høyde man andre bare kan drømme om.

Gratulerer med et meget gjennomført prosjekt!!

Tusen takk for hyggelige ord, BEF! Ekstra gøy å vise kinoen til deg! Det var veldig hyggelig og inspirerende å ha deg på besøk! :)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Kino123

rojo74

0
2 Mar 2006
83
3
8
Fantastisk prosjekt, vanvittig hvor høyt du legger listen på gjennomføring:) Har lest igjennom profilen noen ganger, men klarer ikke se hvordan du fester hver enkelt ramme til vegg?

6 Okt 2015
399
269
63
Bærum
Fantastisk prosjekt, vanvittig hvor høyt du legger listen på gjennomføring:) Har lest igjennom profilen noen ganger, men klarer ikke se hvordan du fester hver enkelt ramme til vegg?
Takk for hyggelig tilbakemelding! :)

Jeg grublet lenge på hvordan jeg skulle feste rammene. Vurderte både magnet-løsninger, sneppert, borrelås, kroker m.m.

Jeg endte på en enkel løsning jeg er veldig godt fornøyd med:
Nederst på hver ramme har jeg montert to festepunkter som stikker ut på baksiden. Jeg løfter rammene mot to vinkler øverst, og senker deretter rammene over hyllekanten nederst slik at de hektes på denne.

01.jpg
02.jpg
03.jpg