Kjellerkino i tilbygg

6 Okt 2015
399
271
63
Bærum
Endelig er det min tur! Etter å ha fulgt byggingen av mange kule hjemmekinoer gjennom flere år vil jeg nå dele mitt prosjekt.

Jeg har alltid hatt interesse for hjemmekino. Under studietiden i 1996 fikk jeg kjøpt en gammel Barco projektor som jeg hang i taket på min lille hybel. Hybelen var på 10 kvm med 2 meter takhøyde og Barcoen var på størrelse med et halvt kjøleskap. Bildet flimret, lerretet var en gammel rullgardin, høyttalerne var to små og gamle Tandberg og VHS-spilleren var dårlig; men jeg var i himmelen. Tenk -egen hjemmekino!

Gleden varte helt frem til jeg flyttet ut av hybelen noen år senere. Siden da har jeg drømt om egen, dedikert hjemmekino.

6 Okt 2015
399
271
63
Bærum
I 2010 kjøpte vi et lite hus. Jeg installerte kino en av kjellerbodene, men etter en periode innså jeg at en kino på 7 kvadratmeter fortsatt ikke var helt den hjemmekinoen jeg hadde drømt om alle disse årene.

Løsningen ble derfor å bygge et tilbygg med en kjeller som kunne huse en hjemmekino :)

Planleggingen startet. Jeg skisset først kinoen, og forsøkte deretter å få resten av tilbygget til å passe til denne. Etter utallige skisser kom jeg endelig frem til en løsning som ville gi en kino på 25 kvadratmeter; og med 3 meter takhøyde.

Deretter bar det til arkitekt som tegnet ut og sendte inn byggesøknad på tilbygg.

Grunnarbeid

Etter å ha fått godkjent byggesøknad startet grunnarbeidene.

01-huset.jpg
02 Arkitekttegning.png
03 grunnmurstegning.jpg
04-første-spadetak.jpg

Endelig første spadetak!

05-litt-mer-graving.jpg
06-dypere.jpg
07-graving.jpg
08-pigging.jpg
09-ferdig-grunnarbeid.jpg

Her er grunnarbeidet ferdig.

10.jpg

Sist redigert:
6 Okt 2015
399
271
63
Bærum
Såle

Så står sålen for tur. Endelig skal jeg se hvor kjellerveggene faktisk skal komme! Jeg føler størrelsen på kinoen blir bra! Litt over 6 meters lengde og 4,25 meters bredde.

Til min overraskelse har ikke bygningsarbeiderne en standard måte å armere sålen på. De spør meg derfor om jeg vil komme med en skisse på hvordan jeg vil ha det. Når jeg først får valget gjelder det å velge det beste! Jeg graver meg derfor ned i både artikler på nett og i Byggforsk-serien for å finne ut hva som vil egne seg best. Deretter fikk jeg testet mine tegneferdigheter, og resultatet ble bra nok til at polakkene forstod hva jeg ønsket.

Her følger bilder av prosessen.

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg

6 Okt 2015
399
271
63
Bærum
Forskaling og armering

For å få maksimal lyddemping av bassen fra en hjemmekino er det en fordel å ha så tunge vegger som mulig. Derfor har jeg bestemt meg for å gå for betongvegger, betonggulv og betongtak.

Før støping er det forskaling og og armering. Jeg velger å heller ha litt mye enn litt for lite armering, så er jeg på den sikre siden :)

Gøy å få enda mer følelse av kinoens størrelse! Takhøyden i kinoen blir på 3 meter, men nå før gulv støpes føles veggene enormt høye.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

14.jpg

15.jpg

6 Okt 2015
399
271
63
Bærum
STØPING AV VEGGER

Da var tiden kommet for støping av vegger. Gøy å komme et stort skritt videre!

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

For at betongen skal herdes ekstra godt gjelder det å holde veggene fuktige i en periode. Da er det fint å få litt hjelp til det :)

11.jpg

Neste steg blir forberedelser for støp av taket.

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
93
25
18
Litt scetchy HMS på en par-tre gubber der. Ser bra ut støpen, og tassen gjør en god jobb med slangen 👍

6 Okt 2015
399
271
63
Bærum
FORBEREDELSE FOR STØP AV KJELLERTAKET

For at så lite bass som mulig skal slippe gjennom til etasjen over velger jeg betongtak over hjemmekinoen. Den flytende betongen vil veie mange tonn før den blir selvbærende, så det er viktig med god understøtte.

01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg

• Like
Reactions: chrisand25

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.504
321
83
45
www.avforum.no
Ser bra ut! Dette med lydisolasjon og betong er imidlertid ikke nødvendigvis "hånd i hanske", betongen har ekstremt god ledeevne for lyd og støy i en del frekvenser, spesielt bass, så det vil nok uansett være lurt å legge til et undertak med frikoblet fibergips (lydbøyler / gummiavkoblere) slik at du får to separate lag med masse, luft samt frikobling mellom lagene (som er "oppskriften" på effektiv lydisolasjon).

6 Okt 2015
399
271
63
Bærum
Ser bra ut! Dette med lydisolasjon og betong er imidlertid ikke nødvendigvis "hånd i hanske", betongen har ekstremt god ledeevne for lyd og støy i en del frekvenser, spesielt bass, så det vil nok uansett være lurt å legge til et undertak med frikoblet fibergips (lydbøyler / gummiavkoblere) slik at du får to separate lag med masse, luft samt frikobling mellom lagene (som er "oppskriften" på effektiv lydisolasjon).

Ja, stemmer at strukturlyd ledes gjennom betong nesten uhindret. Dette gjelder spesielt ved direkte kontakt mot en betongoverflate, f.eks. en slagdrill på en vegg eller trinnlyd ved at man går på et betonggulv. Bassen vil selvfølgelig også kunne ta tak i betongen, men ikke i like stor grad som ved direkte mekanisk påvirkning. Strukturlyd i betong vil bare kunne bremses ved elastiske fuger. Betonggulvet hos meg skal ligge flytende så den flaten er godt ivaretatt. Da gjenstår det å teste hvordan bassen vil forplante seg til resten av huset. Jeg gjør en test når vegger, gulv og tak er på plass, og jeg har fått montert inn en god lyddør. Om bassen ikke er for plagsom i resten av huset vil jeg prioritere større plass i kinoen fremfor enda bedre demping.

Bruk av rom-i-rom og frikobling mellom lagene er et godt tiltak for å oppnå god lydisolasjon og begrense bassgjennomgang. Dobbeltveggresonansen, graden av demping nedover i frekvensregisteret, er avhengig av massen (vekten) i hvert av lagene og avstanden mellom lagene. Dobbel eller trippel gips er bedre enn enkel gips, og fibergips med større masse er bedre enn vanlig gips. Hos meg er det 20cm betong i veggene, og med en vekt på 480kg/kvm er det et svært godt utgangspunkt dersom jeg ønsker to lag. Men som sagt er det mulig jeg dropper rom-i-rom.

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.504
321
83
45
www.avforum.no
Ja, stemmer at strukturlyd ledes gjennom betong nesten uhindret. Dette gjelder spesielt ved direkte kontakt mot en betongoverflate, f.eks. en slagdrill på en vegg eller trinnlyd ved at man går på et betonggulv. Bassen vil selvfølgelig også kunne ta tak i betongen, men ikke i like stor grad som ved direkte mekanisk påvirkning. Strukturlyd i betong vil bare kunne bremses ved elastiske fuger. Betonggulvet hos meg skal ligge flytende så den flaten er godt ivaretatt. Da gjenstår det å teste hvordan bassen vil forplante seg til resten av huset. Jeg gjør en test når vegger, gulv og tak er på plass, og jeg har fått montert inn en god lyddør. Om bassen ikke er for plagsom i resten av huset vil jeg prioritere større plass i kinoen fremfor enda bedre demping.

Bruk av rom-i-rom og frikobling mellom lagene er et godt tiltak for å oppnå god lydisolasjon og begrense bassgjennomgang. Dobbeltveggresonansen, graden av demping nedover i frekvensregisteret, er avhengig av massen (vekten) i hvert av lagene og avstanden mellom lagene. Dobbel eller trippel gips er bedre enn enkel gips, og fibergips med større masse er bedre enn vanlig gips. Hos meg er det 20cm betong i veggene, og med en vekt på 480kg/kvm er det et svært godt utgangspunkt dersom jeg ønsker to lag. Men som sagt er det mulig jeg dropper rom-i-rom.

Ja, alt du sier stemmer, men som nevnt er altså betongen "én flate" i dette henseende, og bass har en lei tendens til å oppføre seg nærmest som en slagdrill om den får litt moment. Du får nesten teste og se, bra at gulvet er avkoblet da, det vil du har mye igjen for...

• Like
Reactions: Stratosen
6 Okt 2015
399
271
63
Bærum
Ja, alt du sier stemmer, men som nevnt er altså betongen "én flate" i dette henseende, og bass har en lei tendens til å oppføre seg nærmest som en slagdrill om den får litt moment. Du får nesten teste og se, bra at gulvet er avkoblet da, det vil du har mye igjen for...

Takk for godt innspill!

31 Jan 2007
1.397
613
113
Veldig bra!!! Digger betong bildene her!! Når det kommer til lyd, det kommer ann på hvor mye du skal fyre på nedi kåken der.
Men med så god tak høyde har du mulighet for noe sprell av div titak
Blir spennende å se videre.