Kjøp av ny TV - Flimmer ved "greenscreen" på film

AeZ_

0
4 Mai 2012
44
0
6
Jeg har 2 stk 65" Samsung TV fra 2021, den ene er 120HZ og QLED og den andre er UHD. Begge disse tv`ene "flimrer" når det er raske bevegelser spesielt ved bruk av greenscreen. F.eks Spiderman når han slenger seg fra bygg til bygg så ser bilde først veldig bra ut, men når han svinger seg så forsvinner han - så til å dukke opp igjen - forsvinne osv.

Nå skal jeg kjøpe meg en 85" til et kino-anneks og lurer på hva er det jeg skal se etter for å slippe dette flimmeret? OLED?

Takk for svar..

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
Har selv gått til innkjøp av en 77" Sony OLED til stua, og ser at selv denne kan slite litt om en drar på for mye prosessering, men på film er absolutt OLED svært god. Det en ser litt tydeligere på OLED er selve flimringen i 24FPS film ettersom responsen på panelene er så lynkjapp som den er, og synes av ulike frame interpolation systemer at Sony har noe som fungerer OK der (på low). Da får du litt mer "silkemyk" bevegelse i bildet, men får samtidig litt såpeopera-effekt, så en må rett og slett velge litt hvilke "onder" en synes er verst. Poenget er uansett at en krever mye prosessering for å få til frame interpolation uten masse synlige issues, spesielt i raskt bevegende scener, så jeg holder en knapp på Sony der som benytter svært kapable prosessorer, men vet at LG sine OLED TVer også skal ha god prosesseringskraft. Samsung er jeg ikke like imponert over sånn generelt, men mulig de siste modellene er bedre enn de jeg har sett tidligere, er en stund siden jeg har sett Samsung på film nå, så det får heller noen andre uttale seg om.

• Like
Reactions: vegardxf

AeZ_

0
4 Mai 2012
44
0
6
Takk for svar.
Jeg satt auto-motion på av den dagen jeg fikk tv`en da jeg ikke er veldig fan av den såpeopera-effekten. Ser nå når jeg endret den til på igjen så ble bilde mye raskere ved disse "green-screen" øyeblikkene som krever rask respons - så takk :)

AeZ_

0
4 Mai 2012
44
0
6
Jeg spør videre i samme tråd jeg - ift kjøp av tv.

TV skal som sagt helst være så stor som mulig (helst 85"), men jeg vil holde meg til et budsjett på ca 20.000kr. Tv`en skal stå i et anneks som vil være helt mørkt. Lyd vil komme fra en Samsung lydplanke. Er det slik at jeg absolutt bør satse på OLED i dette tilfelle og heller legge litt ekstra i det? TV`ene som ikke er OLED og som er aktuelle er i tilfelle disse:

Takker for råd :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.469
274
83
45
www.avforum.no
OLED er først og fremst en fantastisk TV til film og serie i mørke omgivelser. Til sport og annet i lyse omgivelser har jo absolutt Samsungs QLED noe å fare med som følge av langt mer lys. Er litt mer skeptisk til LG på LCD-fronten (LG er imidlertid gode på OLED), de LCD TVene jeg har sett fra LG har hatt ekstremt ujevn bakbelysning... TCL har jeg ingen erfaring med, men husk at selv om de har QLED-paneler er det fullt mulig de har spart på prosessor-kraften, og dermed vil denne potensielt ha mye problemer med krevende prosesser som frame interpolation osv. Anbefaler absolutt å sjekke rtings.com før du går til innkjøp, og finner du ikke modellen der hadde jeg styrt unna og heller funnet en annen som scorer bra der inne. De tester stort sett rubb og stubb av TVer og har svært gode data på testene i forhold til en rekke kriterier som du selv må vektlegge viktigheten av.

• Like
Reactions: AeZ_
27 Aug 2009
6.288
30
48
Jeg har 2 stk 65" Samsung TV fra 2021, den ene er 120HZ og QLED og den andre er UHD. Begge disse tv`ene "flimrer" når det er raske bevegelser spesielt ved bruk av greenscreen. F.eks Spiderman når han slenger seg fra bygg til bygg så ser bilde først veldig bra ut, men når han svinger seg så forsvinner han - så til å dukke opp igjen - forsvinne osv.

Nå skal jeg kjøpe meg en 85" til et kino-anneks og lurer på hva er det jeg skal se etter for å slippe dette flimmeret? OLED?

Takk for svar..

Du glemmer å fortelle hva som er din TV kilde….

Sent from my iPad using New Forum mobile app

15 Nov 2004
4.179
3
38
OLED er først og fremst en fantastisk TV til film og serie i mørke omgivelser. Til sport og annet i lyse omgivelser har jo absolutt Samsungs QLED noe å fare med som følge av langt mer lys. Er litt mer skeptisk til LG på LCD-fronten (LG er imidlertid gode på OLED), de LCD TVene jeg har sett fra LG har hatt ekstremt ujevn bakbelysning... TCL har jeg ingen erfaring med, men husk at selv om de har QLED-paneler er det fullt mulig de har spart på prosessor-kraften, og dermed vil denne potensielt ha mye problemer med krevende prosesser som frame interpolation osv. Anbefaler absolutt å sjekke rtings.com før du går til innkjøp, og finner du ikke modellen der hadde jeg styrt unna og heller funnet en annen som scorer bra der inne. De tester stort sett rubb og stubb av TVer og har svært gode data på testene i forhold til en rekke kriterier som du selv må vektlegge viktigheten av.

De site OLED modellene har fått litt økt lysstyrke og jeg synes min 83" Sony funker helt topp i dagslys.

• Like
Reactions: AeZ_