Kan "vanlige" transformatorer dimmes? Fjernkontrol

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
CS-Bergen skrev:
Nå er jeg så heldig at jeg har en pronto pro underveis slik at jeg med den vil nok kunne programmere makroer som inkluderer de enkelte mottakerene til lerret, gardiner etc.

Ja, men du vil få problemer hvis du skal rette fjernkontrollen mot hver enkel komponent, samtidig som du kjører en makro, hvis du skjønner hva jeg mener.
Skal du få det til å fungere uten bruk av IR7243, må du ha RF-mottakere på det andre utstyret.

(hvis du ikke har alt på samme plass, lerret, receiver DVD, lysdimmer o.a. selvfølgelig.)

1 Jun 2003
223
0
0
OK, skjønner hva du mener.

Er dette noe som kanskje en såkalt IR repeater kan hjelpe på. Slik at jeg peker fjernkontrollen fremover og når det som evt. er der, mens repeater sørger for å sende dette også bakover slik at jeg når det som er der?

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Det er nettopp det IR7243 gjør for deg!! Den plugges rett i veggen, helst i nærheten av det andre utstyret, tar imot IR-signaler(alle), omgjør disse til X10, og sender dem dit du addresserer dem til over strømnettet!!
På hver X10 mottaker(gardin,lys), stiller du til A, B, C osv. Med prontoen legger du inn samme kode, slik at det er gardinene som får signal når det er det du ønsker, og ikke lysene.

På denne måten slipper du å peke noen andre steder enn mot ustyret, og kontrollen kan godt ligge i "krybben" hele tiden. Det ser jo samtidig også ganske stilig ut.

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Sjekk også utstyrs-siden til dirtyboy, han har en IR7243.(+ X10)
Det er også en reportasje fra Hjemme hos ham i DVD&Hjemmekino.
Det er det bladet det står "rekkehus surprise" på.
Han har prontopro også forresten..

1 Jun 2003
223
0
0
Hei, Burre!

Det jeg tenkte på var et alternativ til X10 for å kunne bruke IR fjernkontrollen retningsuavhengig. Da mener jeg det skal være mulig å benytte en IR repeater som simpelthen videreformidler signalet den mottar. Da kunne feks. fjernkontrollen peke fremover mot IR repeateren som så hadde videresendt signalet i andre retninger.

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Ok, skjønner. da kommer det jo egentlig an på hvor mange ledninger du er villig til å legge rundt omkring. har forstått det slik at disse krever en ledning fra hver komponent. X10 er kanskje dyrt i starten, men etterhvert du får lyst til å styre andre ting, er det ikke særlig dyrt/problematisk å kjøpe ekstra komponenter.

sjekk www.smarthome.com for andre morsomme ting å styre..

1 Jun 2003
223
0
0
OK, hvis du må det, så høres ikke det ut som en praktisk god løsning. Da virker X10 som det beste alternativet slik jeg ser det.