Kan "vanlige" transformatorer dimmes? Fjernkontrol

Jamez

0
28 Apr 2003
1.320
0
0
Jeg driver og skal montere 12V spotlights...

Kan transformatorene som leveres til disse dimmes. Dvs at du dimmer nettstrømmen inn i trafoen?
Eller blir man nødt til å dimme 12V strømmen fra trafoen?

Kunne tenkt meg å fått fjernkontroll på lysene nemlig,
og da er det enklest å ha dette på nettstrømmen...

Noen andre som har lignende problem? Løsning?

Takker.

Jamez.

24 Apr 2003
2.505
19
38
Tror det skal gå fint å dimme med nettspennigen, det gjør jeg hvertfal med min trafo.

Jamez

0
28 Apr 2003
1.320
0
0
Okei.
Høres finfint ut :D
Blir enklest å koble også da...

Har du fjernstyring på dem du? eller bare "vanlig" veggdimmer?

Jamez.

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Det fins en boks som skal monteres i sikringsskap som kan brukes.
den typen som monteres på vegg, eller byttes ut med bryter vil ikke trafoen tåle, ble jeg fortalt av et hjemmeautomasjonsfirma. de fleste trafoer av den billige typen(plast) vil ryke.
tror den heter LW11.
søker du lw11 på google, får du hvertfall en liste over de som er til dette.

Akse

0
14 Des 2002
162
0
0
Jamez!

Rett svar på ditt spørsmål er:

Har du en jern-kjerne trafo til dine spotlight (Jern-kjerne trafo er en tung, ofte klumpete trafo). Da trenger du en dimmer for jern-kjerne.
Eksempel dimmer: Norwesco Artic AD400UTT EL.nr 1471013

Har du en elektronisk trafo til dine spotlight (Elektronisk trafo er en liten og nett trafo, lav vekt). Da trenger du en dimmer for elektronsik trafo.
Husk at på elektroniske trafoer så må ikke ledninene ut til spotlight overstige 2 til 2,5m
Eksempel: Norwesco dimmer Artic AD2DS EL.nr 1471010

Dimmer plasseres før trafo..ikke etter.

Roger

Akse

0
14 Des 2002
162
0
0
Burre skrev:
Det fins en boks som skal monteres i sikringsskap som kan brukes.
den typen som monteres på vegg, eller byttes ut med bryter vil ikke trafoen tåle, ble jeg fortalt av et hjemmeautomasjonsfirma. de fleste trafoer av den billige typen(plast) vil ryke.
tror den heter LW11.
søker du lw11 på google, får du hvertfall en liste over de som er til dette.

Hei Burre.

Her har du nok missforstått litt.

Produktet som du ref. til er dimmer for store anlegg. Disse plasseres ofte i eller i tilknyttning til sikringsskap/tavle. Du kontrollerer dimmeren fra et eller flere pot-meter ute i selv anlegget.
Dyrt, ja svært dyrt blir det også for å styre 3 stk. spotter.

Dimmerene eller tilsvarende som jeg har nevnt i posten over ligger på 350-600 kr. Dette er en god løsning for folk flest.

MVH
Roger

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
hei,
du har sikkert rett. LW11 passer kanskje bedre til større anlegg.
den du nevner, kan den fjernstyres? høres ut som en jeg kan bruke..
har du en link?

Akse

0
14 Des 2002
162
0
0
Hei Burre

Nei de kan ikke fjernstyres, da må du opp på dyrere dimmere.

Jeg vet Clas Olson har et fjernstyringsystem som er ganske rimelig, kvaliteten kjenner jeg ikke til. Det er vel ofte slik at pris/kvalitet henger tett sammen.

MVH
Roger

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Kopi av mail:

> Hei!
> > > > > > > >
> > > > > > > > Hvis du ønsker å styre X10 med IR fjernkontroll må du ha
> > følgende
> > > > > > > mottaker:
> > > > > > > > http://www.framtidshuset.no/catalog/pdf/IH3080.pdf
> > > > > > > > Denne koster kr. 519.-
> > > > > > > > Fjernkontrollen må selvfølgelig ha støtte for X10
kommandoer.
> > > > > > > >
> > > > > > > > Når det gjelder spotter, så må nok dette antagelig monteres

> > > > aktuell
> > > > > > > kurs
> > > > > > > > (hvis disse er koblet på egen kurs fra sikringsskapet).
> > > > > > > > Produkt som kan brukes til dette, er:
> > > > > > > > http://www.framtidshuset.no/catalog/pdf/ld11.pdf
> > > > > > > > Denne koster kr. 598.-
> > > > > > > > NB! Dette krever at sertifisert elektriker kobler.
> > > > > > > >
> > > > > > > > For å styre/dimme denne kursen, så kan følgende brukes:
> > > > > > > > http://www.framtidshuset.no/catalog/pdf/rw12.pdf
> > > > > > > > Denne koster kr. 479.-
> > > > > > > > Denne krever også følgende for å virke (ta imot signaler på
> RF):
> > > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > >
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
http://www.framtidshuset.no/catalog/product_info.php?cPath=16_2_17&products_
> > > > > > > > id=8
> > > > > > > > Denne koster kr. 398.-
> > > > > > > >
> > > > > > > > Vi kan levere alle produkter fra Marmitek:
> > > > > > > > http://www.marmitek.com/eng_site/index_eng.html
> > > > > > > > Se også produkter på sidene til den norske distributøren:
> > > > > > > > http://www.tronika.no/x10/x10.html
> > > > > > > >
> > > > > > > > Send gjerne en liste, så skaffer vi priser.
> > > > > > > >
> > > > > > > > Fjernstyring av Receiver, DVD spiller, Video etc, kan evnt
> > gjøres
> > > > med
> > > > > > > denne:
> > > > > > > >
> > > > > > >
> > > > > >
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>
http://www.framtidshuset.no/catalog/product_info.php?cPath=3_14&products_id=
> > > > > > > > 169
> > > > > > > > eller
> > > > > > > > http://www.framtidshuset.no/catalog/pdf/IH9060.pdf
> > > > > > > >
> > > > > > > > Håper dette var til hjelp for deg.
> > > > > > > >

en mail jeg fikk fra framtidshuset som kanskje kan være til hjelp.

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
hehe, nei
:lol:

enkelte mailer blir sånn, aner ikke hvorfor..
gadd bare ikke å fjerne alle de pilene, når jeg kopierte.. :)

Akse

0
14 Des 2002
162
0
0
Hei igjen Burre!

Ser et du ønsker å skyte en spurv med kanon :lol:

Å benytte et tråløst "bus-system" for å styre 3 stk. spot, ja da er du verre en meg.

Jeg er elektriker av yrke, og har selv et "selvtenkende" hus som kan gjøre alt for meg.

MVH
Roger

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Hei akse,

hvem skal styre kun 3 spotter? er ikke helt med her, ser ikke det nevnt noen steder i denne tråden..

det utstyret jeg nevner vet jeg lite om, og har aldri påstått noe annet.
men eieren av denne tråden vil styre lysene med fjernkontroll, og da er det en god løsning å bruke IR7243, med tanke på å kunne lage makroer, med IR-styring i kun èn retning, og X-10, siden det da er enkelt å tilføye nye komponenter for styring.

hvilket produkt(er) mener du er et bedre valg i denne sammenheng?
slik jeg forsto deg, så kan ikke de du nevner fjernstyres, stemmer ikke det?

Akse

0
14 Des 2002
162
0
0
Burre skrev:
Hei akse,

hvem skal styre kun 3 spotter? er ikke helt med her, ser ikke det nevnt noen steder i denne tråden..

det utstyret jeg nevner vet jeg lite om, og har aldri påstått noe annet.
men eieren av denne tråden vil styre lysene med fjernkontroll, og da er det en god løsning å bruke IR7243, med tanke på å kunne lage makroer, med IR-styring i kun èn retning, og X-10, siden det da er enkelt å tilføye nye komponenter for styring.

hvilket produkt(er) mener du er et bedre valg i denne sammenheng?
slik jeg forsto deg, så kan ikke de du nevner fjernstyres, stemmer ikke det?

Spørsmålet fra Jamez lyder:
Jeg driver og skal montere 12V spotlights... Kan transformatorene som leveres til disse dimmes?

Hvis du tar deg en tur til elektriker, Skeidar eller lign. så vil du se at dersom trafo leveres sammen med spotter så kommer de i pakker á 3 stk, med unntak av miniatyr spot til å ha under kjøkken-overskap de kommer i 4 pakk.

Det kan jo være 2 eller 3 pakker a 3 stk spot som Jamez skal montere :?:

Skal du sette opp et system som du refererer til selv så kreves det god elektro kompetanse, hvis du skal ha elektriker til å gjøre jobben blir det fort mye penger.

Burre!
Det anlegget som du refererer til er kremen, men overkill for folk flest.
Sett fra mitt ståsted som elektriker så varmer det mine følelser at du ønsker deg et slikt anlegg. :lol:

Til Jamez
Beskriv hvordan du ønsker oppsettet ditt så skal jeg hjelpe deg med å finne rett utstyr til rett pris og gi deg en veiledning på hvordan du installerer det.

MVH
Roger

Jamez

0
28 Apr 2003
1.320
0
0
hei.
så fint at det er litt folk med kompetanse...
Kan endel om strøm/elektronikk. (er siv.ing student)

men, jeg har liten erfaring med kobling av sånn her, og hva som er lov å gjøre (selv) osv.

Jeg har et 17kvadrat rom hvor jeg ønsker meg 2 grupper med spotter.
Jeg skal senke ned kasser langs sidevegger og bakvegg. (ca 25cm ut fra sidevegg og 50cm ut fra bakvegg. spottens innbygingsdypde+16mm høyde på kassene.
Tenkte 3 spotter langs hver sidevegg og to langs bakveggen.
Totalt 8spotter mao.

Vil vært best om jeg kunne styre de 4 bakerste spottene og de 4 forrerste separat.

Håper du skjønner hva jeg mener.
Pris betyr endel, men det viktigste er jo at det også fungerer! :roll:

Jamez.

Akse

0
14 Des 2002
162
0
0
Hei James!

Hva du har lov til å gjøre selv er et spørsmål om å tøye grenser. :lol:

Hvordan du legger opp styringen er en smaksak.

Når det gjelder boksene du skal felle spottene inn i så må du se til at du har 10 cm luftrom rundt. Hvis det blir et problem så må du over på spesial pærer som leder varmen ut i front.

MVH
Roger

1 Jun 2003
223
0
0
Hei!

Dette er en diskusjon jeg synes er interessant da jeg også nå ønsker å felle inn spot'er i taket som kan dimmes via fjernkontroll. I tillegg ønsker jeg å betjene motorisert lerret og gardinskinner vha samme fjernkontrollen.

Jeg vurderer X10 som et alternativ og var innom og snakket med karen bak Tronika. Han var veldig hjelpsom og kom opp med et forslag som innebar følgende (se www.smarthus.info):

1 stk. CM11 (PC interface som gjør det mulig å programmere X10 makroer m.m.)
2 stk. LW11 (Switcher som gjør det mulig å dimme lamper opp og ned. Jeg ønsker 2 fordi jeg ønsker å kunne gjøre dette separat for lys montert på vegg og spot'er i tak.
2 stk. SW10 (Switcher som gjør det mulig å styre motorer på lerret og gardinskinner m.m. Takler opp til 6Amp)
1 stk. IR7243 (Mottaker som gjør det mulig å styre X10 moduler med IR fjernkontroll)

Spørsmålet er om dette er lurt eller om jeg heller bare skulle ha valgt alternativer for fjernkontroll levert av produsentene av de motoriserte gardinskinnene og lerretet, og valgt løsning for fjernkontroll av lysene fra elektriker. Det skal slik jeg forstår det være mulig å "hekte" på IR mottaker på alle disse og så kan jeg bare benytte universal fjernkontrollen min mot disse.

Er det noen som har kommentarer, tips eller forslag til dette så setter jeg pris på det.

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
Vel, en ting å tenke på er at hvis du skal ha IR mottakeren på selve modulene, får du ikke brukt makroer noe særlig. En IR7243 kan du plassere i nærheten av resten av utstyret, og lage makroer som styrer flere komponenter i samme slengen. eks: demp lyset, ned med gardiner, ned med lerret, start film.

PS: på www.remotecentral.com fins det et forum om X10, der du kanskje kan finne svar på dette. (ligger jo ingen egen kategori om det her)

1 Jun 2003
223
0
0
Heisann!

Nå er jeg så heldig at jeg har en pronto pro underveis slik at jeg med den vil nok kunne programmere makroer som inkluderer de enkelte mottakerene til lerret, gardiner etc.

Derimot ser jeg jo fordelen med å benytte X10 hvis jeg senere ønsker å utvide bruken blant annet til utenfor dette rommet. Da kunne det nok være greit å gjøre grunninvesteringen her. Men vi snakker fort her nærmere 5000 kroner i utstyr bare for å kunne fjernkontrollere det jeg ønsker med X10, og da spørs det om det kanskje ikke er en god del billigere å gjøre dette på en annen måte.

Det avhenger selvsagt også av hvor mye arbeid du behøver en elektriker til. Behøver jeg han/henne like mye i begge tilfellene eller mindre ved det ene alternativet :?:

BTW, takk for tipset om forumet på remotecentral! Av en eller annen grunn hadde jeg ikke tenkt på det.

Det skal ikke være lett :roll:

Burre

0
20 Apr 2003
8.532
0
0
43
avforum.no
CS-Bergen skrev:
Nå er jeg så heldig at jeg har en pronto pro underveis slik at jeg med den vil nok kunne programmere makroer som inkluderer de enkelte mottakerene til lerret, gardiner etc.

Ja, men du vil få problemer hvis du skal rette fjernkontrollen mot hver enkel komponent, samtidig som du kjører en makro, hvis du skjønner hva jeg mener.
Skal du få det til å fungere uten bruk av IR7243, må du ha RF-mottakere på det andre utstyret.

(hvis du ikke har alt på samme plass, lerret, receiver DVD, lysdimmer o.a. selvfølgelig.)